Praktyczna nauka języka albańskiego
2511-s1BAL2L-PNJA
1. Koha e kryer e menyres deftore. Udhetim me tren.
2. Koha e kryer e thjeshte, joveprore. Zgjedhimi I dhe II. Koha e ardhshme, joveprore. Ne shtepine e pushimit.
3. Trajta e pashquar e gjinores, dhanores, rrjedhores, numri njejes dhe shumes. Rasa gjinore, dhanore dhe rrjedhore e peremrave deftore, njejes e shumes. Nje shfaqje teatrale.
4. Koha e ardhshme me trajtat e shkurtra te peremrave vetore, dhanore e kallezore. Menyra lidhore me trajtat e shkurtra. Vizita ne Shqiperi.
5. Menyra urdherore me trajtat e shkurtra te peremrit vetor. Disa tregime me kafshe.
6. Paskajorja e foljeve veprore dh joveprore. Paskajorja me trajtat e shkurtra.
7. Koha e pakryer e menyres deftore dhe lidhore. Zgjedhimi I dhe II i foljeve veprore dhe joveprore.
8. Perdorimi i disa emrave me nyje te perparme. Drejtshkrimi i mbiemrave ne: -em,shem, et.
Całkowity nakład pracy studenta
Łącznie 7 punktów ECTS w semestrze letnim = ok. 175 godz.
Godziny kontaktowe: obecność na zajęciach 90 godz. + konsultacje: 20 godz.
Praca własna studenta: przygotowanie do zajęć, przygotowanie zadań domowych, zdobywanie informacji we własnym zakresie m.in. w zasobach internetowych i bibliotece: 40 godz.
Przygotowanie do zaliczenia egzaminu: 25 godz.
Efekty uczenia się - wiedza
Student w IV semestrze nauki przedmiotu realizuje efekty:
W10: zdobywa zawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach, historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych w wymiarze międzykulturowym (K_W10)
W11: zdobywa zawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach językowych w aspekcie porównawczym, kontrastywnym i międzykulturowym (K_W11)
Student po ukończeniu całego przedmiotu zdobywa wiedzę w zakresie:
W01: ma zaawansowaną wiedzę o języku albańskim (K_W01)
W02: zna gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla języka albańskiego i jego obszaru kulturowego w stopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia (K_W02)
W03: ma zawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa ogólnego i bałkanologii (K_W03)
W04: ma zawansowaną wiedzę o literaturze albańskiej obejmującą jej periodyzację, genologię oraz twórczość wybranych autorów (K_W04)
W08: ma zawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych warunkujących rozwój albańskiego obszaru kulturowego (K_W08)
W09: ma zawansowaną wiedzę o szeroko pojętej kulturze albańskiego obszaru językowego (np., media, teatr, film) (K_W09)
W10: ma zawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach, historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych w wymiarze międzykulturowym (K_W10)
W11: ma zawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach językowych w aspekcie porównawczym, kontrastywnym i międzykulturowym (K_W11)
W12: ma zawansowaną wiedzę z zakresu języków specjalistycznych (K_W12)
W13: zna zasady przekładoznawstwa w stopniu zawansowanym (K_W13)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student w IV semestrze nauki przedmiotu realizuje efekty:
U20: rozumie dłuższe wypowiedzi i wykłady na temat związany z kierunkiem studiów oraz większość rozmówców porozumiewających się
językiem albańskim (np. podczas krajowych i międzynarodowych spotkań oraz zajęć w ramach wymiany międzynarodowej) (K_U20),
U21: potrafi tłumaczyć z języka albańskiego na język polski (K_U21).
Student po ukończeniu całego przedmiotu zdobywa umiejętności w zakresie:
U01: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, sposobów oraz narzędzi / technik informacyjno-komunikacyjnych (K_U01)
U02: potrafi czytać ze zrozumieniem teksty z albańskiego obszaru kulturowego (K_U02)
U03: potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem odpowiednich metod (K_U03)
U04: potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany języków bałkańskiego obszaru kulturowego (K_U04)
U05: potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych na tematy z zakresu studiowanej dyscypliny w języku rodzimym i albańskim (K_U05)
U07: potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego (K_U07)
U08: potrafi pracować w zespole przyjmując różne role (K_U08)
U10: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze (K_U10)
U15: posiada umiejętność tworzenia prac pisemnych w języku albańskim i/lub w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł (K_U15)
U16: posiada umiejętność tworzenia wystąpień ustnych w języku albańskim i/lub w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł (K_U16)
U18: potrafi przeprowadzić kwerendę biblioteczną, wykorzystywać bazy danych i posługiwać się Internetem, sporządzić bibliografię i przypisy ze stosowną dbałością o prawa autorskie, formatować dokumenty, korzystając z edytora tekstów, przygotować prezentację (K_U18)
U19: ma umiejętności językowe zgodnie z wymogami poziomu B2 lub wyższym w objętych programem nauczania językach bałkańskich (K_U19)
U20: rozumie dłuższe wypowiedzi i wykłady na temat związany z kierunkiem studiów oraz większość rozmówców porozumiewających się
językiem albańskim (np. podczas krajowych i międzynarodowych spotkań oraz zajęć w ramach wymiany międzynarodowej) (K_U20)
U21: potrafi tłumaczyć z języka albańskiego na język polski (K_U21)
U22: potrafi tłumaczyć z języka polskiego na język albański (K_U22).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student w IV semestrze nauki przedmiotu realizuje efekty:
K06: dzięki kompetencjom językowym jest przygotowany do sprawnego poruszania się w bałkańskim obszarze kulturowym (K_K06).
Student po ukończeniu całego przedmiotu zdobywa kompetencje w zakresie:
K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01)
K03: docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe bałkańskiego obszaru kulturowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie (K_K03)
K04: uczestniczy w działaniach na rzecz popularyzacji dziedzictwa kulturowego bałkańskiego obszaru językowego (K_K04)
K06: dzięki kompetencjom językowym jest przygotowany do sprawnego poruszania się w bałkańskim obszarze kulturowym (K_K06).
Metody dydaktyczne
- ćwiczenia rozwijające rozumienie ze słuchu (odsłuchiwanie wybranych nagrań: fragmentów emisji radiowych, telewizyjnych, internetowych czy filmowych)
- ćwiczenia rozwijające poprawność gramatyczną (umiejętność rozpoznawania i stosowania poprawnych form językowych): ćwiczenia gramatyczne, odpowiednie dla poszczególnych zagadnień gramatycznych, np. wstawianie poprawnych form
- ćwiczenia w pisaniu (komponowanie dialogów, krótszych wypracowań)
- ćwiczenia rozwijające komunikację (ćwiczenia w mówieniu, rozszerzanie słownictwa): komunikacja werbalna i niewerbalna, stymulowanie wypowiedzi, bodźce obrazkowe, słowne, dźwiękowe
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- doświadczeń
- referatu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student osiąga następujące efekty kształcenia:
- ma podstawową wiedzę o języku albanskim (K_W01)
- zna gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla języka albanskiego w stopniu pozwalającym na kontynuowanie nauki (K_W02)
- ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych w wymiarze międzykulturowym, wpływających na rozwój obszaru kulturowego Albanii i Kosowa (K_W 08, K_W12)
- ma podstawową wiedzę o szeroko pojętej kulturze Albanii i Kosowa (K_W09)
- zna podstawowe zasady przekładoznawstwa odpowiednio do zaawansowania językowego (K_W10)
- potrafi czytać ze zrozumieniem teksty z języka albanskiego odpowiednie dla danego poziomu językowego (K_U02)
- potrafi tłumaczyć z języka albanskiego na język polski i z polskiego na język albanski (K_U03, K_U04)
- potrafi pracować według wskazówek i celów formułowanych przez prowadzącego zajęcia (K_U07)
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę, wzbogacać i rozwijać swoje umiejętności z zakresu tematyki programu zajęć (K_U08)
- posiada umiejętność tworzenia prac pisemnych i wystąpień ustnych w języku polskim i albanskim z wykorzystaniem różnych źródeł o stopniu trudności odpowiednim dla danego poziomu językowego (K_U14, K_U15)
- rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z różnych środowisk i kultur (K_U20)
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01)
- potrafi pracować w zespole, przyjmując różne role (K_K02)
- potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K03)
Kryteria oceniania
zaliczenie przedmiotu: 2 kolokwia, aktywność na zajęciach, dyktanda oraz obecność (nie można przekroczyć wyznaczonego limitu)
Egzamin pisemny: czesc gramatyczna i test z leksyki
Egzamin ustny rozmowa ze studentem
w przypadku nauczania zdalnego lub hybrydowego sposób oceniania nie ulega zmianie, kolokwia odbędą się w formie pisemnej poprzez Microsoft Teams, wymagana obecność na zajęciach w Microsoft Teams
Egzamin pisemny i ustny poprzez komunikator
Praktyki zawodowe
Literatura
I. Radovicka, Z. Karapici, A. Toma "Gjuha shqipe 1";
B. Beci, L. Bubani, Z. Gurabardhi "Gjuha shqipe 5- 8";
B. Beci "Gramatika e gjuhes shqipe per te gjithe";
M. Celiku, M. Karapinjalli, R. Stringa "Gramatika praktike e gjuhes shqipe";
Gj. Shkurtaj, E. Hysa, "Gjuha shqipe per te huajt";
I. Sawicka, J. Mindak "Zarys gramatyki języka albańskiego"
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
zaliczenie przedmiotu: 2 kolokwia, aktywność na zajęciach, dyktanda oraz obecność (nie można przekroczyć wyznaczonego limitu) Egzamin pisemny: czesc gramatyczna i test z leksyki Egzamin ustny rozmowa ze studentem w przypadku nauczania zdalnego lub hybrydowego sposób oceniania nie ulega zmianie, kolokwia odbędą się w formie pisemnej poprzez Microsoft Teams, wymagana obecność na zajęciach w Microsoft Teams Egzamin pisemny i ustny poprzez komunikator
|
W cyklu 2023/24L:
zaliczenie przedmiotu: 2 kolokwia, aktywność na zajęciach, dyktanda oraz obecność (nie można przekroczyć wyznaczonego limitu) Egzamin pisemny: czesc gramatyczna i test z leksyki Egzamin ustny rozmowa ze studentem w przypadku nauczania zdalnego lub hybrydowego sposób oceniania nie ulega zmianie, kolokwia odbędą się w formie pisemnej poprzez Microsoft Teams, wymagana obecność na zajęciach w Microsoft Teams Egzamin pisemny i ustny poprzez komunikator
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: