Fonetyka języka serbskiego 2511-s1BAL1L-FJS
Przedmiot zakłada opanowanie podstaw fonetyki języka serbskiego.
W trakcie zajęć student/studentka zapoznaje się z prawidłową artykulacją samogłosek, sonantów i spółgłosek serbskich oraz ich połączeń. Szczególny nacisk kładzie się na dźwięki różnicujące system serbski od systemu polskiego (realizacja samogłosek krótkich i długich, zgłoskotwórcze /r/, realizacja /l’/).
Student/studentka poznaje również charakter realizacji połączeń spółgłosek z samogłoską /i/ oraz zasady akcentuacji (rodzaje i miejsce akcentu).
W cyklu 2021/22L:
Przedmiot zakłada opanowanie fonetyki segmentalnej i suprasegmentalnej języka serbskiego. W trakcie zajęć student/studentka zapoznaje się z prawidłową artykulacją samogłosek, sonantów i spółgłosek serbskich. Szczególny nacisk kładzie się na dźwięki różnicujące system serbski od systemu polskiego (realizacja samogłosek krótkich i długich, zgłoskotwórcze /r/, realizacja miękkich sonantów /ń/ i /l’/, realizacja /v/). Student/studentka poznaje również: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Progowym warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (student ma prawo do jednej nieobecności).
Ocenianie ciągłe:
Aktywność na zajęciach, przygotowanie do zajęć, ocena wymowy.
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Ostateczna ocena jest wypadkową oceny pracy na zajęciach podczas całego semestru oraz oceny próbek wymowy (nagrania wybranych zadań). Oceniana jest poprawna wymowa, akcent, intonacja - które weryfikują stopień realizacji następujących efektów kształcenia: (K_W02), (K_U17), (K_K09).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Клајн И. (2006): Граматика српског језика за странце, Београд
Sawicka I (2020): Fonologia konfrontatywna polsko-serbsko-chorwacka, Ossolineum.
Literatura uzupełniająca:
1. Subotić Lj., Sredojević D., Bjelaković I. (2012): Fonetika i fonologija: ortoepska i ortografska norma standardnog srpskog jezika, Novi Sad
2. Petrović D., Gudurić S. (2010): Fonologija srpskoga jezika, Beograd.
W cyklu 2021/22L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021/22L:
1. Zajęcia będą realizowane w trybie zdalnym (aplikacja MS Teams) 2. Metody i kryteria oceniania: Ocenianie ciągłe: Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Ostateczna ocena jest wypadkową oceny pracy całosemestralnej oraz oceny przeczytania dwóch krótkich tekstów (jeden do przygotowania w domu, drugi nieznany). Oceniana jest poprawna wymowa, akcent, intonacja - które weryfikują stopień realizacji następujących efektów kształcenia: (K_W02), (K_U17), (K_K09). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: