Ekonomia i przedsiębiorczość 2510-p1ENG3S-EIP
W ramach proponowanego wykładu wyróżnia się dwa bloki problemowe. Przede wszystkim przedmiotem zainteresowania będą szeroko pojęte mechanizmy ekonomiczne – odnoszone wprost do rzeczywistości polskiej. W tym zakresie zwraca się uwagę na rozumienie samego pojęcia czy problemu systemu gospodarczego. Dodatkowo podejmuje się zarówno kwestie związane z perspektywą mikroekonomiczną – w tym omawia się pojęcie rynku, przedsiębiorstwa, mechanizmów popytu i podaży czy wyboru grupy docelowej – jak i (w mniejszym zakresie) z perspektywą makroekonomiczną, gdzie wskazuje się na rozumienie problemu wzrostu gospodarczego czy wymiany handlowej. Drugi blok zagadnień wiąże się bezpośrednio z zagadnieniami przedsiębiorczości. W tym zakresie zwraca się uwagę na podstawowe wyznaczniki prowadzenia działalności gospodarczej, w tym problem organizacji i zasobów przedsiębiorstwa. Wskazuje się na warunku kierowania własną firmą oraz dobre praktyki wykorzystywane w realizowaniu pomysłów na taką działalność. Omawia się przy tym zasadnicze kwestie związane z analizą rynku, konstrukcją biznesplanu czy realizacją kampanii reklamowej. Uzupełnieniem ostatniego zagadnienia będzie kwestia prowadzenia promocji za pomocą nowoczesnych technologii.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Metody weryfikowania osiągnięcia efektów:
1. Przejście do analizy kolejnego tematu warunkowane zaliczeniem testu na platformie MOODLE
2. Kontrola końcowa w postaci testu na platformie MOODLE.
Kryteria oceniania
Kontrola końcowa w postaci testu, ocenianego zgodnie z poniższymi kryteriami:
– niedostateczny: mniej niż 60%;
– dostateczny: 60-69%;
– dostateczny plus: 70-74%;
– dobry: 75-84%;
– dobry plus: 85-90%;
– bardzo dobry: 91-100%.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura podstawowa:
Michalski E., Marketing. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, wyd. 2, Warszawa 2017 (wybrane fragmenty, książka dostępna w wersji elektronicznej).
Milewski R., Kwiatkowski E., Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, wyd. 4, Warszawa 2018 (wybrane fragmenty, książka dostępna w wersji elektronicznej).
Milewski R. (red.), Elementarne zagadnienia ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, wyd. 4, Warszawa 1999.
Nasiłowski M., Podstawy przedsiębiorczości, Wydawnictwo Key Text, Warszawa 2014 (wybrane fragmenty, książka dostępna w wersji elektronicznej).
Stawarz B., Content marketing i social media. Jak przyciągnąć klientów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017 (wybrane fragmenty, książka dostępna w wersji elektronicznej).
Literatura uzupełniająca:
Beksiak J., Ekonomia. Kurs podstawowy, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2014.
Czubała A., Podstawy marketingu, PWE, Warszawa 2013.
Duraj J., Papiernik-Wojdera M., Przedsiębiorczość i innowacyjność, Difin, Warszawa 2010.
Kujszczyk B., Pierwsze kroki w biznesie. Przewodnik początkującego przedsiębiorcy. Wojewódzki Urząd Pracy (https://mikroporady.pl/files/Poradniki/pierwsze_kroki_w_biznesie/Pierwsze_kroki_w_biznesie._Przewodnik_pocztkujcego_przedsibiorcy.pdf), Warszawa, 2015.
Lisowska R., Ropęga J., Przedsiębiorczość i zarządzanie w małej i średniej firmie. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.
McStay A., Reklama cyfrowa. Podręcznik. Analiza działań reklamowych największych światowych firm medialnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020.
Nasiłowski M, System rynkowy. Podstawy mikro- i makroekonomii, Wydawnictwo Key Text, wyd. 7 uzup. M. Garbicz, Warszawa 2016.
Tokarski A., Tokarski M., Wójcik J., Biznesplan w praktyce, CeDeWu, Warszawa 2010.
Więcek-Janka A., Badania marketingowe. Pojęcia, metody, narzędzia, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2020.
Zastempowski M., Innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw w warunkach kryzysu gospodarczego, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: