Contrastive grammar 2510-f1ENG2S-CG
- https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1833 (w cyklu 2021/22L)
- https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1833 (w cyklu 2022/23L)
- https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1833 (w cyklu 2023/24L)
- https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1833 (w cyklu 2024/25L)
The problems include contrasts in derivational and inflectional morphology, clause structure and its syntactic and semantic implications. Contrasts are related to their potential inter and/or intralingual sources. The significance of contrasts for applied purposes is widely discussed.
1. Introduction to contrastive studies
2. The origin of Indo-European languages
3. Basic types of contrast
4. Word formation and the lexicon in contrast
5. Phonological typology and contrast
6. Lexical typology and contrast
7. Grammatical typology and contrast
8. Sources of contrast
Together: 30 contact hours
W cyklu 2021/22L:
As in part A. |
W cyklu 2022/23L:
As in part A. |
W cyklu 2023/24L:
As in part A. |
W cyklu 2024/25L:
As in part A. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- sytuacyjna
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2021/22L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
The final grade is based on:
• Mid-term exam (40% of the overall grade),
(W3, U1) -students' ability to use contrastive grammar terminology, part I.
• In-class activity (including homeworks, 30% of the overall grade),
(U1)
• Final exam (30% of the overall grade) designed to check:
-students' knowledge of the course material, part II,
(W1, W2, W3, U2)
fail - below 60 %
satisfactory - 60-69 %
satisfactory plus - 70-74 %
good – 75-84 %
good plus - 85-89 %
very good - 90 and above %
Each failure to participate in classes or to do the assigned tasks has to be excused within the first week after the lesson missed. The final grade percentage will be reduced by 10 % for every unexcused absence from classes or assignment that a student has failed to complete (homework or asynchronous learning).
Praktyki zawodowe
N/A
Literatura
SUGGESTED READING
E, Willim, E. Mańczak-Wohlfeld, A contrastive approach to problems with English, Kraków 1997.
M. Swan, D. Baker, Grammar scan: diagnostic tests for practical English usage, Oxford 2008.
Krzeszowski, Tomasz. 2013. Time Works Wonders. A Selected Papers in Contrastive and Cognitive Linguistics. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Fisiak, Jacek, Maria Lipińska-Grzegorek and Tomasz Zabrocki. 1978. An introductory Polish-English contrastive grammar. Warszawa: PWN.
Hock, Hans and Brian Joseph. 2009. Language History, Language Change, and Language Relationship. An Introduction to Historical and Comparative Linguistics. Berlin: Mouton de Gruyter.
Moravcsik, Edith. 2013. Introducing Language Typology. Cambridge: Cambridge University Press.
Meijer, E. 2020. Animal Languages. The MIT Press.
Optional literature (examples, selected pages)
Crystal, David. 1995. The Cambridge Encyclopedia of the English language. Cambridge: Cambridge University Press.
Mańczak-Wohlfeld, Elżbieta. 1996. Tendencje rozwojowe współczesnych zapożyczeń angielskich w języku polskim. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Other pieces available on moodle.
W cyklu 2021/22L:
As in part A. |
W cyklu 2022/23L:
As in part A. |
W cyklu 2023/24L:
As in part A. |
W cyklu 2024/25L:
As in part A. |
Uwagi
W cyklu 2021/22L:
Ms Teams link: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3amnppy4CStXY-oScoJJmbdwygFKsycHNtnlO0TwPtmek1%40thread.tacv2/General?groupId=7ef7f1cd-3b82-4f6e-a81b-c5a15edd6768&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: