Sztuka wystąpień publicznych 2506-s2POL2Z-SWP
Zajęcia poświęcone są problematyce wystąpień publicznych. W czasie ich trwania studenci mają z jednej strony zapoznać się z podstawowymi zasadami dotyczącymi autoprezentacji, prezentacji, przemawiania, dyskusji na szerszym forum, a z drugiej - mają możliwość zastosowania tych zasad i metod w praktyce. Stąd obok lektury tekstów i pozyskiwania podstawowych informacji i zaznajamiania się z metodami dotyczącymi poszczególnych tematów realizowanych w czasie zajęć, studenci są zobligowani do aktywnego ćwiczenia sztuki wystąpień publicznych poprzez wygłaszanie fragmentów lub całości autoprezentacji, prezentacji, referatów, przemówień itp. form. Jednocześnie – na zasadzie interakcji – studenci uczą się analizowania i oceniania wystąpień publicznych (własnych i cudzych), ze wskazywaniem na ich konkretne zalety i wady.
Zajęcia mają charakter praktyczny, stąd prezentacja teorii związanej z poszczególnymi zagadnieniami jest ograniczana do niezbędnego minimum, a w czasie zajęć główny nacisk jest kładziony na ćwiczenia praktyczne.
Na zakończenie zajęć (w ramach rozliczenia semestralnego) studenci przygotowują indywidualne wystąpienia publiczne odnoszące się do wybranych problemów kulturalnych lub społecznych.
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia poświęcone są problematyce wystąpień publicznych. W czasie ich trwania studenci mają z jednej strony zapoznać się z podstawowymi zasadami dotyczącymi autoprezentacji, prezentacji, przemawiania, dyskusji na szerszym forum, a z drugiej - mają możliwość zastosowania tych zasad i metod w praktyce. Stąd obok lektury tekstów i pozyskiwania podstawowych informacji i zaznajamiania się z metodami dotyczącymi poszczególnych tematów realizowanych w czasie zajęć, studenci są zobligowani do aktywnego ćwiczenia sztuki wystąpień publicznych poprzez wygłaszanie fragmentów lub całości autoprezentacji, prezentacji, referatów, przemówień itp. form. Jednocześnie – na zasadzie interakcji – studenci uczą się analizowania i oceniania wystąpień publicznych (własnych i cudzych), ze wskazywaniem na ich konkretne zalety i wady. Zajęcia mają charakter praktyczny, stąd prezentacja teorii związanej z poszczególnymi zagadnieniami jest ograniczana do niezbędnego minimum, a w czasie zajęć główny nacisk jest kładziony na ćwiczenia praktyczne. W przypadku realizacji zajęć w formie zdalnej ćwiczenia będą prowadzone w sposób synchroniczny za pomocą platformy Microsoft Teams. |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia poświęcone są problematyce wystąpień publicznych. W czasie ich trwania studenci mają z jednej strony zapoznać się z podstawowymi zasadami dotyczącymi autoprezentacji, prezentacji, przemawiania, dyskusji na szerszym forum, a z drugiej - mają możliwość zastosowania tych zasad i metod w praktyce. Stąd obok lektury tekstów i pozyskiwania podstawowych informacji i zaznajamiania się z metodami dotyczącymi poszczególnych tematów realizowanych w czasie zajęć, studenci są zobligowani do aktywnego ćwiczenia sztuki wystąpień publicznych poprzez wygłaszanie fragmentów lub całości autoprezentacji, prezentacji, referatów, przemówień itp. form. Jednocześnie – na zasadzie interakcji – studenci uczą się analizowania i oceniania wystąpień publicznych (własnych i cudzych), ze wskazywaniem na ich konkretne zalety i wady. Zajęcia mają charakter praktyczny, stąd prezentacja teorii związanej z poszczególnymi zagadnieniami jest ograniczana do niezbędnego minimum, a w czasie zajęć główny nacisk jest kładziony na ćwiczenia praktyczne. W przypadku realizacji zajęć w formie zdalnej ćwiczenia będą prowadzone w sposób synchroniczny za pomocą platformy Microsoft Teams. |
W cyklu 2024/25Z:
Zajęcia poświęcone są problematyce wystąpień publicznych. W czasie ich trwania studenci mają z jednej strony zapoznać się z podstawowymi zasadami dotyczącymi autoprezentacji, prezentacji, przemawiania, dyskusji na szerszym forum, a z drugiej - mają możliwość zastosowania tych zasad i metod w praktyce. Stąd obok lektury tekstów i pozyskiwania podstawowych informacji i zaznajamiania się z metodami dotyczącymi poszczególnych tematów realizowanych w czasie zajęć, studenci są zobligowani do aktywnego ćwiczenia sztuki wystąpień publicznych poprzez wygłaszanie fragmentów lub całości autoprezentacji, prezentacji, referatów, przemówień itp. form. Jednocześnie – na zasadzie interakcji – studenci uczą się analizowania i oceniania wystąpień publicznych (własnych i cudzych), ze wskazywaniem na ich konkretne zalety i wady. Zajęcia mają charakter praktyczny, stąd prezentacja teorii związanej z poszczególnymi zagadnieniami jest ograniczana do niezbędnego minimum, a w czasie zajęć główny nacisk jest kładziony na ćwiczenia praktyczne. W przypadku realizacji zajęć w formie zdalnej ćwiczenia będą prowadzone w sposób synchroniczny za pomocą platformy Microsoft Teams. |
W cyklu 2025/26Z:
Zajęcia poświęcone są problematyce wystąpień publicznych. W czasie ich trwania studenci mają z jednej strony zapoznać się z podstawowymi zasadami dotyczącymi autoprezentacji, prezentacji, przemawiania, dyskusji na szerszym forum, a z drugiej - mają możliwość zastosowania tych zasad i metod w praktyce. Stąd obok lektury tekstów i pozyskiwania podstawowych informacji i zaznajamiania się z metodami dotyczącymi poszczególnych tematów realizowanych w czasie zajęć, studenci są zobligowani do aktywnego ćwiczenia sztuki wystąpień publicznych poprzez wygłaszanie fragmentów lub całości autoprezentacji, prezentacji, referatów, przemówień itp. form. Jednocześnie – na zasadzie interakcji – studenci uczą się analizowania i oceniania wystąpień publicznych (własnych i cudzych), ze wskazywaniem na ich konkretne zalety i wady. Zajęcia mają charakter praktyczny, stąd prezentacja teorii związanej z poszczególnymi zagadnieniami jest ograniczana do niezbędnego minimum, a w czasie zajęć główny nacisk jest kładziony na ćwiczenia praktyczne. W przypadku realizacji zajęć w formie zdalnej ćwiczenia będą prowadzone w sposób synchroniczny za pomocą platformy Microsoft Teams. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena przygotowania do zajęć i udziału w dyskusjach, w tym analizy wystąpień własnych i cudzych: W1+, W2+, W3+, U2+++, K1+, K2+
Ocena indywidualnych ćwiczenia w czasie zajęć: W2+, W3+, U!++, U2++, K1+++
Ocena zadania semestralnego wykonywanego samodzielnie (przygotowanie i wygłoszenie prezentacji): W1++, W3+, U1++, U3+++, K2++, K3+++
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura podstawowa - fragmenty wskazane przez prowadzącego (wydania dowolne):
1. C. Stuart, Sztuka przemawiania i prezentacji
2. B. Blein, Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych
3. J. Detz, Sztuka przemawiania. Nie co mówić, ale jak mówić
4. A. Wiszniewski, Jak przekonująco mówić i przemawiać
5. D. Aslett, Jak przemawiać publicznie i nie wyjść na idiotę
6. P. McGee, Przemawianie doskonałe
7. P. Heigl, 30 minut aby zostać dobrym mówcą. Naucz się mówić interesująco, zrozumiale i pewnie!
Literatura uzupełniająca (dowolne wydanie):
1. E. Lewandowska-Tarasiuk, Sztuka wystąpień publicznych, czyli jak zostać dobrym mówcą
2. W. Niedzicki, Sekrety prezentacji nauki
3. M. M. Antony, 10 prostych sposobów na nieśmiałość. Jak pokonać nieśmiałość, brak pewności siebie i tremę przed publicznymi wystąpieniami
4. P. Kenny, Panie Przewodniczący, Panie, Panowie… Przewodnik po sztuce i technice wystąpień publicznych ułożony specjalnie dla inżynierów i pracowników nauki
5. M. Leary, Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji
6. G. Łasiński, Sztuka prezentacji
7. H. Lemmermann, Komunikacja werbalna. Szkoła dyskutowania. Techniki argumentacji, dyskusje, dialogi
8. H. Rückle, Mowa ciała dla menedżerów
9. C. Gallo, Steve Jobs. Sztuka prezentacji. Jak świetnie wypaść przed każdą publicznością
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa - fragmenty wskazane przez prowadzącego (wydania dowolne): 1. C. Stuart, Sztuka przemawiania i prezentacji 2. B. Blein, Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych 3. J. Detz, Sztuka przemawiania. Nie co mówić, ale jak mówić 4. A. Wiszniewski, Jak przekonująco mówić i przemawiać 5. D. Aslett, Jak przemawiać publicznie i nie wyjść na idiotę 6. P. McGee, Przemawianie doskonałe 7. P. Heigl, 30 minut aby zostać dobrym mówcą. Naucz się mówić interesująco, zrozumiale i pewnie! Literatura uzupełniająca (dowolne wydanie): 1. E. Lewandowska-Tarasiuk, Sztuka wystąpień publicznych, czyli jak zostać dobrym mówcą 2. W. Niedzicki, Sekrety prezentacji nauki 3. M. M. Antony, 10 prostych sposobów na nieśmiałość. Jak pokonać nieśmiałość, brak pewności siebie i tremę przed publicznymi wystąpieniami 4. P. Kenny, Panie Przewodniczący, Panie, Panowie… Przewodnik po sztuce i technice wystąpień publicznych ułożony specjalnie dla inżynierów i pracowników nauki 5. M. Leary, Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji 6. G. Łasiński, Sztuka prezentacji 7. H. Lemmermann, Komunikacja werbalna. Szkoła dyskutowania. Techniki argumentacji, dyskusje, dialogi 8. H. Rückle, Mowa ciała dla menedżerów 9. C. Gallo, Steve Jobs. Sztuka prezentacji. Jak świetnie wypaść przed każdą publicznością |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa - fragmenty wskazane przez prowadzącego (wydania dowolne): 1. C. Stuart, Sztuka przemawiania i prezentacji 2. B. Blein, Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych 3. J. Detz, Sztuka przemawiania. Nie co mówić, ale jak mówić 4. A. Wiszniewski, Jak przekonująco mówić i przemawiać 5. D. Aslett, Jak przemawiać publicznie i nie wyjść na idiotę 6. P. McGee, Przemawianie doskonałe 7. P. Heigl, 30 minut aby zostać dobrym mówcą. Naucz się mówić interesująco, zrozumiale i pewnie! Literatura uzupełniająca (dowolne wydanie): 1. E. Lewandowska-Tarasiuk, Sztuka wystąpień publicznych, czyli jak zostać dobrym mówcą 2. W. Niedzicki, Sekrety prezentacji nauki 3. M. M. Antony, 10 prostych sposobów na nieśmiałość. Jak pokonać nieśmiałość, brak pewności siebie i tremę przed publicznymi wystąpieniami 4. P. Kenny, Panie Przewodniczący, Panie, Panowie… Przewodnik po sztuce i technice wystąpień publicznych ułożony specjalnie dla inżynierów i pracowników nauki 5. M. Leary, Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji 6. G. Łasiński, Sztuka prezentacji 7. H. Lemmermann, Komunikacja werbalna. Szkoła dyskutowania. Techniki argumentacji, dyskusje, dialogi 8. H. Rückle, Mowa ciała dla menedżerów 9. C. Gallo, Steve Jobs. Sztuka prezentacji. Jak świetnie wypaść przed każdą publicznością |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa - fragmenty wskazane przez prowadzącego (wydania dowolne): 1. C. Stuart, Sztuka przemawiania i prezentacji 2. B. Blein, Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych 3. J. Detz, Sztuka przemawiania. Nie co mówić, ale jak mówić 4. A. Wiszniewski, Jak przekonująco mówić i przemawiać 5. D. Aslett, Jak przemawiać publicznie i nie wyjść na idiotę 6. P. McGee, Przemawianie doskonałe 7. P. Heigl, 30 minut aby zostać dobrym mówcą. Naucz się mówić interesująco, zrozumiale i pewnie! Literatura uzupełniająca (dowolne wydanie): 1. E. Lewandowska-Tarasiuk, Sztuka wystąpień publicznych, czyli jak zostać dobrym mówcą 2. W. Niedzicki, Sekrety prezentacji nauki 3. M. M. Antony, 10 prostych sposobów na nieśmiałość. Jak pokonać nieśmiałość, brak pewności siebie i tremę przed publicznymi wystąpieniami 4. P. Kenny, Panie Przewodniczący, Panie, Panowie… Przewodnik po sztuce i technice wystąpień publicznych ułożony specjalnie dla inżynierów i pracowników nauki 5. M. Leary, Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji 6. G. Łasiński, Sztuka prezentacji 7. H. Lemmermann, Komunikacja werbalna. Szkoła dyskutowania. Techniki argumentacji, dyskusje, dialogi 8. H. Rückle, Mowa ciała dla menedżerów 9. C. Gallo, Steve Jobs. Sztuka prezentacji. Jak świetnie wypaść przed każdą publicznością |
W cyklu 2025/26Z:
Literatura podstawowa - fragmenty wskazane przez prowadzącego (wydania dowolne): 1. C. Stuart, Sztuka przemawiania i prezentacji 2. B. Blein, Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych 3. J. Detz, Sztuka przemawiania. Nie co mówić, ale jak mówić 4. A. Wiszniewski, Jak przekonująco mówić i przemawiać 5. D. Aslett, Jak przemawiać publicznie i nie wyjść na idiotę 6. P. McGee, Przemawianie doskonałe 7. P. Heigl, 30 minut aby zostać dobrym mówcą. Naucz się mówić interesująco, zrozumiale i pewnie! Literatura uzupełniająca (dowolne wydanie): 1. E. Lewandowska-Tarasiuk, Sztuka wystąpień publicznych, czyli jak zostać dobrym mówcą 2. W. Niedzicki, Sekrety prezentacji nauki 3. M. M. Antony, 10 prostych sposobów na nieśmiałość. Jak pokonać nieśmiałość, brak pewności siebie i tremę przed publicznymi wystąpieniami 4. P. Kenny, Panie Przewodniczący, Panie, Panowie… Przewodnik po sztuce i technice wystąpień publicznych ułożony specjalnie dla inżynierów i pracowników nauki 5. M. Leary, Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji 6. G. Łasiński, Sztuka prezentacji 7. H. Lemmermann, Komunikacja werbalna. Szkoła dyskutowania. Techniki argumentacji, dyskusje, dialogi 8. H. Rückle, Mowa ciała dla menedżerów 9. C. Gallo, Steve Jobs. Sztuka prezentacji. Jak świetnie wypaść przed każdą publicznością |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: