Historia literatury
2506-s2POL1L-HL
Celem konwersatorium historycznoliterackiego jest pogłębienie wiedzy na temat historii literatury polskiej. Zajęcia prezentują autorskie bloki tematyczne poświęcone wybranym zagadnieniom literackim. Programy zajęć przedstawiają literaturę określonych epok w poszerzonym kontekście np. utwory mogą być czytane w ramach wybranych przez prowadzących teorii badawczych. Kolejną możliwą ścieżką jest szukanie wpływu literatury wybranego okresu (estetyki, motywów) na literaturę późniejszą. Inny sposób poszerzania wiedzy na temat literatury polskiej to ujęcie komparatystyczne, wprowadzające kontekst literatury powszechnej. Szczegółowy zakres tematów opracowywanych na zajęciach w poszczególnych grupach podają prowadzący.
Całkowity nakład pracy studenta
Student za zaliczenie przedmiotu uzyskuje 4 punkty ECTS, odpowiadające nakładowi ok. 100 godzin pracy, z tego:
1,5 pkt ECTS za udział w zajęciach (30 godz. pracy) i za konsultacje z osobą prowadzącą;
0,5 pkt ECTS za przygotowywanie się do kolokwium / testu;
2 pkt ECTS za pracę własną: wykonanie prac domowych, przygotowanie się do zajęć, przygotowanie prezentacji / referatu etc.
Efekty uczenia się - wiedza
Po zakończeniu zajęć student/ka:
W1: ma pogłębioną, uporządkowaną i szczegółową wiedzę na temat pewnej liczby ważnych autorów, tekstów i zjawisk z historii literatury i ich powiązań z szerszym kontekstem literackim i kulturowym (K_W03);
W2: zna metody wartościowania i problematyzowania utworów literackich w odniesieniu do wybranych teorii badawczych, włączając w to warsztat komparatystyczny (K_W06).
Efekty uczenia się - umiejętności
Po zakończeniu zajęć student/ka:
U1: potrafi samodzielnie poddać wnikliwej ocenie dzieło literackie, wskazując na jego wartości artystyczne i poznawcze w kontekście historycznoliterackim; nabywa umiejętności uargumentowania swojej oceny (K_U05);
U2: potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień historycznoliterackich związanych z tematyką proponowaną na zajęciach (K_U11);
U3: posiada pogłębione umiejętności prezentowania (w mowie, piśmie, z użyciem ICT) własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi (K_U12).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Po zakończeniu zajęć student/ka:
K1: wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie filologii polskiej (K_K06);
K2: potrafi pracować w zespole pełniąc różne role (np. animator dyskusji, prelegent); umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma rozwinięte umiejętności organizacyjne ( K_K08).
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Końcowa ocena z konwersatorium uwzględnia:
1. Kolokwium lub test, lub praca zaliczeniowa (do wyboru, w zależności od decyzji prowadzącego; mogą być też uwzględnione wszystkie formy) (W1, W2, U1, U2, U3).
2. Aktywność studenta w czasie zajęć grupowych, świadczącą o znajomości literatury przedmiotu i przygotowaniu (U1, U2, U3, K1, K2)
3. Referaty lub prezentacje (U1, U2, U3, K1, K2).
Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu ustalają prowadzący.
Praktyki zawodowe
Literatura
Wybrana literatura zostaje podana przez poszczególnych prowadzących.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: