Historia pisma, książki i typografii 2506-s1POL1Z-HPKIT
Celem wykładu jest ukazanie historii książki, pisma i typografii oraz ich funkcji cywilizacyjnej na przestrzeni dziejów. Kompleksowe przedstawienie tej problematyki wymaga pokazania przemian w zakresie kształtowania się i użytkowania pisma, rozwoju książki i typografii (także rozwoju form mecenatu w dawnej Polsce, czasopiśmiennictwa, bibliotek i prawa autorskiego) oraz ich wzajemnych zależności. Niezbędne jest omówienie podstawowych pojęć z zakresu wskazanej problematyki oraz zaprezentowanie sylwetek najważniejszych polskich i europejskich drukarzy i wydawców, mecenasów sztuki (zwłaszcza w zakresie grafiki użytkowej), ilustratorów, projektantów fontów i pism drukarskich. Wykład pokazuje także główne tendencje we współczesnej typografii i produkcji książek (typografia eksperymentalna, książka elektroniczna, książka jako dzieło sztuki). Program wykładów ujmuje przekrojowo najważniejsze problemy dotyczące dziejów książki, pisma i typografii, z zachowaniem chronologii w obrębie każdego tematu.
W cyklu 2022/23Z:
Tematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia: - komunikacja obrazem: zanim człowiek wymyślił pismo (o malarstwie naskalnym); |
W cyklu 2023/24Z:
Tematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia: - komunikacja obrazem: zanim człowiek wymyślił pismo (o malarstwie naskalnym); |
W cyklu 2024/25Z:
Tematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia: - komunikacja obrazem: zanim człowiek wymyślił pismo (o malarstwie naskalnym); |
W cyklu 2025/26Z:
Tematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia: - komunikacja obrazem: zanim człowiek wymyślił pismo (o malarstwie naskalnym); |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
- Sprawdziany z zakresu wprowadzanych pojęć.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
- Baines P., Haslam A., Pismo i typografia, Warszawa 2010.
- Bieńkowska B., Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005.
- Cybulski R., Książka na świecie, Wrocław 1990.
- Cybulski R., Książka współczesna. Wydawcy – rynek – odbiorcy, Warszawa 1986.
- Dahl S., Dzieje książki, Wrocław 1965.
- Eisenstein E., Rewolucja Gutenberga, przeł. H. Hollender, Warszawa 2004.
- Encyklopedia wiedzy o książce, Wrocław–Warszawa–Kraków 1971.
- Głombiowski K., Szwejkowska H., Książka rękopiśmienna i biblioteka w starożytności i średniowieczu, Warszawa 1983.
- Gruchała J., Iucunda familia, librorum. Humaniści renesansowi w świecie książki, Kraków 2002.
- Muszkowski J., Życie książki, Kraków 1951.
- Pirożyński J., Johannes Gutenberg i początki ery druku, Warszawa 2002.
- Sowiński J., Polskie drukarstwo. Historia drukowania typograficznego i sztuki typograficznej w Polsce w latach 1473–1939, Wrocław 1996.
- Stopa-Pielesz E., Estetyka w typografii wobec postulatu czytelności, Katowice 2009.
- Szwejkowska H., Wybrane zagadnienia z dziejów książki XIX–XX w., Warszawa 1981.
- Widzieć, wiedzieć: wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, red. P. Dębowski, J. Mrowczyk, Kraków 2011.
- Wiercińska J., Sztuka i książka, Warszawa 1986.
W cyklu 2022/23Z:
Bibliografia (wybór): - S. Dahl, Dzieje książki, Wrocław 1965; |
W cyklu 2023/24Z:
Bibliografia (wybór): - S. Dahl, Dzieje książki, Wrocław 1965; |
W cyklu 2024/25Z:
Bibliografia (wybór): - S. Dahl, Dzieje książki, Wrocław 1965; |
W cyklu 2025/26Z:
Bibliografia (wybór): - S. Dahl, Dzieje książki, Wrocław 1965; |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Egzamin testowy w formie stacjonarnej (lub zdalnej, o ile zajdzie taka potrzeba). |
W cyklu 2023/24Z:
Egzamin testowy w formie stacjonarnej (lub zdalnej, o ile zajdzie taka potrzeba). |
W cyklu 2024/25Z:
Egzamin testowy w formie stacjonarnej (lub zdalnej, o ile zajdzie taka potrzeba). |
W cyklu 2025/26Z:
Egzamin testowy w formie stacjonarnej (lub zdalnej, o ile zajdzie taka potrzeba). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: