Edycja źródeł i tekstów literackich 2506-s1POL1Z-EZITL
Celem zajęć jest przyswojenie przez studenta postępowania badawczego związanego z samodzielnym przygotowaniem edycji tekstu dawnego (lub współczesnego), wyznaczonego przez następujące etapy: 1) wybór podstawy wydania i ustalenie tekstu definitywnego, zapoznanie się z podstawowymi pojęciami z zakresu edytorstwa naukowego (edycja popularna, edycja krytyczna, dzieje tekstu, transkrypcja, transliteracja, kolacjonowanie przekazów, koniektura, emendacja, aparat krytyczny, pojęcie odmiany, modernizacja pisowni, przypisy objaśniające, nota edytorska); 2) transkrypcja tekstu; 3) modernizacja pisowni (zapoznanie się z metodami uwspółcześniania tekstów poetyckich, prozatorskich, naukowych, źródłowych i publicystycznych; przykłady form podlegających i niepodlegających modernizacji; analiza dyskusyjnych ustaleń tekstologów z zakresu modernizacji, poszanowanie właściwości języka autora, poetyki dzieła oraz dzisiejszych norm (kanonów wydawniczych) obowiązujących w edytorstwie; 4) opracowanie aparatu krytycznego i komentarza edytorskiego (omówienie celu, zawartości i zakresu objaśnień i komentarzy w edycji krytycznej).
W cyklu 2021/22Z:
Celem zajęć jest przyswojenie przez studenta postępowania badawczego związanego z samodzielnym przygotowaniem edycji tekstu dawnego (lub współczesnego), wyznaczonego przez następujące etapy: 1) wybór podstawy wydania i ustalenie tekstu definitywnego, zapoznanie się z podstawowymi pojęciami z zakresu edytorstwa naukowego (edycja popularna, edycja krytyczna, dzieje tekstu, transkrypcja, transliteracja, kolacjonowanie przekazów, koniektura, emendacja, aparat krytyczny, pojęcie odmiany, modernizacja pisowni, przypisy objaśniające, nota edytorska); 2) transkrypcja tekstu; 3) modernizacja pisowni (zapoznanie się z metodami uwspółcześniania tekstów poetyckich, prozatorskich, naukowych, źródłowych i publicystycznych; przykłady form podlegających i niepodlegających modernizacji; analiza dyskusyjnych ustaleń tekstologów z zakresu modernizacji, poszanowanie właściwości języka autora, poetyki dzieła oraz dzisiejszych norm (kanonów wydawniczych) obowiązujących w edytorstwie; 4) opracowanie aparatu krytycznego i komentarza edytorskiego (omówienie celu, zawartości i zakresu objaśnień i komentarzy w edycji krytycznej). Zajęcia będą odbywały się w czasie rzeczywistym na platformie Microsoft Teams. |
W cyklu 2022/23Z:
Celem zajęć jest przyswojenie przez studenta postępowania badawczego związanego z samodzielnym przygotowaniem edycji tekstu dawnego (lub współczesnego), wyznaczonego przez następujące etapy: 1) wybór podstawy wydania i ustalenie tekstu definitywnego, zapoznanie się z podstawowymi pojęciami z zakresu edytorstwa naukowego (edycja popularna, edycja krytyczna, dzieje tekstu, transkrypcja, transliteracja, kolacjonowanie przekazów, koniektura, emendacja, aparat krytyczny, pojęcie odmiany, modernizacja pisowni, przypisy objaśniające, nota edytorska); 2) transkrypcja tekstu; 3) modernizacja pisowni (zapoznanie się z metodami uwspółcześniania tekstów poetyckich, prozatorskich, naukowych, źródłowych i publicystycznych; przykłady form podlegających i niepodlegających modernizacji; analiza dyskusyjnych ustaleń tekstologów z zakresu modernizacji, poszanowanie właściwości języka autora, poetyki dzieła oraz dzisiejszych norm (kanonów wydawniczych) obowiązujących w edytorstwie; 4) opracowanie aparatu krytycznego i komentarza edytorskiego (omówienie celu, zawartości i zakresu objaśnień i komentarzy w edycji krytycznej). Zajęcia będą odbywały się w czasie rzeczywistym na platformie Microsoft Teams. |
W cyklu 2023/24Z:
Celem zajęć jest przyswojenie przez studenta postępowania badawczego związanego z samodzielnym przygotowaniem edycji tekstu dawnego (lub współczesnego), wyznaczonego przez następujące etapy: 1) wybór podstawy wydania i ustalenie tekstu definitywnego, zapoznanie się z podstawowymi pojęciami z zakresu edytorstwa naukowego (edycja popularna, edycja krytyczna, dzieje tekstu, transkrypcja, transliteracja, kolacjonowanie przekazów, koniektura, emendacja, aparat krytyczny, pojęcie odmiany, modernizacja pisowni, przypisy objaśniające, nota edytorska); 2) transkrypcja tekstu; 3) modernizacja pisowni (zapoznanie się z metodami uwspółcześniania tekstów poetyckich, prozatorskich, naukowych, źródłowych i publicystycznych; przykłady form podlegających i niepodlegających modernizacji; analiza dyskusyjnych ustaleń tekstologów z zakresu modernizacji, poszanowanie właściwości języka autora, poetyki dzieła oraz dzisiejszych norm (kanonów wydawniczych) obowiązujących w edytorstwie; 4) opracowanie aparatu krytycznego i komentarza edytorskiego (omówienie celu, zawartości i zakresu objaśnień i komentarzy w edycji krytycznej). Zajęcia będą odbywały się w czasie rzeczywistym na platformie Microsoft Teams. |
W cyklu 2024/25Z:
Celem zajęć jest przyswojenie przez studenta postępowania badawczego związanego z samodzielnym przygotowaniem edycji tekstu dawnego (lub współczesnego), wyznaczonego przez następujące etapy: 1) wybór podstawy wydania i ustalenie tekstu definitywnego, zapoznanie się z podstawowymi pojęciami z zakresu edytorstwa naukowego (edycja popularna, edycja krytyczna, dzieje tekstu, transkrypcja, transliteracja, kolacjonowanie przekazów, koniektura, emendacja, aparat krytyczny, pojęcie odmiany, modernizacja pisowni, przypisy objaśniające, nota edytorska); 2) transkrypcja tekstu; 3) modernizacja pisowni (zapoznanie się z metodami uwspółcześniania tekstów poetyckich, prozatorskich, naukowych, źródłowych i publicystycznych; przykłady form podlegających i niepodlegających modernizacji; analiza dyskusyjnych ustaleń tekstologów z zakresu modernizacji, poszanowanie właściwości języka autora, poetyki dzieła oraz dzisiejszych norm (kanonów wydawniczych) obowiązujących w edytorstwie; 4) opracowanie aparatu krytycznego i komentarza edytorskiego (omówienie celu, zawartości i zakresu objaśnień i komentarzy w edycji krytycznej). Zajęcia będą odbywały się w czasie rzeczywistym na platformie Microsoft Teams. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć), wykonywanie ćwiczeń praktycznych: K_K03; K_K06, K_W01; K_W02.
2. Samodzielne przygotowanie edycji tekstu dawnego lub współczesnego: KU_07; K_U11.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Ł. Garbal, Edytorstwo: jak wydawać współczesne teksty literackie, Warszawa 2011 (fragmenty).
2. K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975 i nast. wyd (fragmenty).
3. I. Klemensiewicz-Bajerowa, Modernizacja pisowni w tekstach z pierwszej połowy XIX wieku, „Pamiętnik Literacki” 1955, z. 3.
4. A. Kulecka, Indywidualizacja czy normalizacja? W poszukiwaniu modelu wydawnictw źródłowych XIX–XX wieku, „Studia Źródłoznawcze” 2002, t. 40.
5. R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006 (fragmenty).
6. L. Marszałek, Edytorstwo publikacji naukowych, Warszawa 1986 (fragmenty).
7. J. Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1992 (fragmenty).
Lektury nieobowiązkowe, zalecane:
1. S. Pigoń, Pokąd sięga granica swobody redaktorskiej, w: tenże, Miłe życia drobiazgi, Warszawa 1964.
2. M. Strzyżewski, Sztuka edycji – dziś (tezy do dyskusji), „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie” 2011, nr 1: Dziewiętnastowieczne edycje.
3. Z. Goliński, Edytorstwo naukowe tekstów literackich. Stan obecny i potrzeby, w: Wiedza o literaturze i edukacja. Księga referatów Zjazdu Polonistów Warszawa 1995, red. T. Michałowska i in., Warszawa 1996.
Uwagi
W cyklu 2021/22Z:
brak |
W cyklu 2022/23Z:
brak |
W cyklu 2023/24Z:
brak |
W cyklu 2024/25Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: