Interpretacja tekstów literackich 2505-s1FPO2Z-ITL
Interpretacja tekstów literackich to przedmiot, którego celem jest kształcenie umiejętności rozumienia tekstów pisanych o szczególnych właściwościach semantycznych i stylistycznych. Student/studentka na konkretnym materiale literackim uczy się rozpoznawania konwencji literackich i ich różnorodnej funkcjonalizacji względem semantyki utworu, analizy tropów stylistycznych używanych w tekstach, brzmieniowego uposażenia tekstów (rytmizacja języka, systemy wiersza polskiego), rozpoznawania budowy świata przedstawionego (epika) i jej semantycznej/ideowej/filozoficznej motywacji, jak również dostrzegania korelacji tekstu i przedstawienia teatralnego (szczególne właściwości tekstu dramatycznego). Student/studentka zyskując świadomość różnorodności sposobów zorganizowania tekstów określanych jako literackie, umie podać ich cechy dystynktywne względem innych tekstów pisanych (pojęcie fikcji literackiej, metafory, status zdania w tekście literackim) i dostrzegać ich wartość dla kultury i w kulturze.
W cyklu 2022/23Z:
Ze względu na fakt, że słuchacze/słuchaczki nie posługują się jeszcze biegle językiem polskim, uobecnianie literatury polskiej na zajęciach ma charakter pretekstowy. Pretekstowość ta realizuje się w następujących wymiarach: Zajęcia w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 będą |
W cyklu 2023/24Z:
Ze względu na fakt, że słuchacze/słuchaczki nie posługują się jeszcze biegle językiem polskim, uobecnianie literatury polskiej na zajęciach ma charakter pretekstowy. Pretekstowość ta realizuje się w następujących wymiarach: Zajęcia w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 będą |
W cyklu 2024/25Z:
Ze względu na fakt, że słuchacze/słuchaczki nie posługują się jeszcze biegle językiem polskim, uobecnianie literatury polskiej na zajęciach ma charakter pretekstowy. Pretekstowość ta realizuje się w następujących wymiarach: Zajęcia w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 będą |
W cyklu 2025/26Z:
Ze względu na fakt, że słuchacze/słuchaczki nie posługują się jeszcze biegle językiem polskim, uobecnianie literatury polskiej na zajęciach ma charakter pretekstowy. Pretekstowość ta realizuje się w następujących wymiarach: Zajęcia w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 będą |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opowiadanie
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Ocena ciągła: terminowe odrabianie zadań domowych, przygotowanie się do zajęć (lektura tekstów, opracowanie słownictwa), udział w dyskusjach na forach na platformie e-learningowej oraz podczas rozmów przez komunikator.
Ocena końcowa: praca pisemna (interpretacja porównawcza utworów poetyckich lub prozatorskich), wypowiedź ustna na temat omawianego utworu literackiego.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
J. Sławiński, M. Głowiński, A. Okopień-Sławińska, Zarys teorii literatury, Wrocław 1967 i wyd. nast.
Interpretatywny słownik terminów kulturowych, red. J. Maciejewski, S. Iwasiów, Szczecin 2014.
R. Handke, Poetyka dzieła literackiego, Warszawa 2008.
T. Czerkies, Literackie lustro kultury. Literatura polska w ćwiczeniach dla obcokrajowców. Poziom B.1.2 - C.1, Kraków 2019.
Ćwiczenia z poetyki, red. T. Mizerkiewicz, A. Gajewska, Warszawa 2006.
Kompozycja i genologia: ćwiczenia z poetyki, red. A. Gajewska, Poznań 2008.
TEKSTY LITERACKIE indywidualnie dobrane przez prowadzących zajęcia.
W cyklu 2022/23Z:
Na zajęciach będą analizowane i interpretowane utwory takich autorów, jak: - Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa, Wrocław 1991, s. 483–485. |
W cyklu 2023/24Z:
Na zajęciach będą analizowane i interpretowane utwory takich autorów, jak: - Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa, Wrocław 1991, s. 483–485. |
W cyklu 2024/25Z:
Na zajęciach będą analizowane i interpretowane utwory takich autorów, jak: - Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa, Wrocław 1991, s. 483–485. |
W cyklu 2025/26Z:
Na zajęciach będą analizowane i interpretowane utwory takich autorów, jak: - Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa, Wrocław 1991, s. 483–485. |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 będą |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 będą |
W cyklu 2024/25Z:
Zajęcia w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 będą |
W cyklu 2025/26Z:
Zajęcia w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 będą |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: