Historia literatury polskiej: literatura nowożytna 2505-s1FPO2Z-HLP
Punkt wyjścia: „Inny jest zwierciadłem, w którym możemy się przeglądać” (Ryszard Kapuściński). Wykład ma służyć cudzoziemcom, którzy pragną poznać literaturę polską w jej związkach z dziejami politycznymi.
Najogólniejszy porządek chronologiczny wykładu: od Mikołaja Reja do polskiego hymnu narodowego. Teksty stanowiące materię poszczególnych zajęć oraz problemy w owych tekstach zawarte nie wyczerpują bynajmniej tzw. całości, jaką powinna stawać się historia literatury polskiej – zważywszy liczbę spotkań: byłoby to niemożliwe. Innymi słowy: w głowach słuchaczy teksty podejmowane w toku zajęć z czasem coraz mocniej powinny współtworzyć najogólniejszy obraz dziejów nowożytnej literatury polskiej. Niepodobna abstrahować od podstawowej materii historycznej (dzieje polityczne) oraz teoretycznoliterackiej (rytm, rym, wiersz, proza).
Wykład ma za zadanie:
- przekazanie wiedzy o głównych problemach nowożytnej literatury polskiej i dziejów Polski
- uświadomienie, że analizowane na wykładach teksty tworzyli ludzie, którzy przeważnie żyli w innych epokach, jednak są one czytane dziś – toteż przeszłość jakby istnieje w teraźniejszości (wiedzie swe życie po życiu).
Problematyka kolejnych wykładów:
1. Omówienie sylabusa
2. Mikołaj Rej, „Żywot człowieka poczciwego”
3. Jan Kochanowski, „Fraszki”
4. Jan Kochanowski, „Odprawa posłów greckich”
5. Jan Kochanowski, „Treny”
6. Mikołaj Sęp Szarzyński, „Rytmy”
7. Jan Andrzej Morsztyn, „Lutnia”
8. Wespazjan Kochowski, „Psalmodia polska”
9. Wacław Potocki, „Ogród fraszek”
10. Stanisław Konarski, „O skutecznym rad sposobie”
11. Ignacy Krasicki, „Do króla”
12. Ignacy Krasicki, „Bajki i przypowieści”
13. Ignacy Krasicki, „Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki”
14. Józef Wybicki, „Mazurek Dąbrowskiego”
15. Historia literatury – teoria literatury – krytyka literacka.
Poza programem zajęć: dla zainteresowanych niemal dwugodzinna wycieczka piesza po toruńskiej starówce. Szczegóły – np. termin, podział na grupy, zależność od pogody – zostaną ustalone podczas pierwszego spotkania.
W cyklu 2022/23Z:
Punkt wyjścia: „Inny jest zwierciadłem, w którym możemy się przeglądać” (Ryszard Kapuściński). Wykład ma służyć cudzoziemcom, którzy pragną poznać literaturę polską w jej związkach z dziejami politycznymi. Problematyka kolejnych wykładów: |
W cyklu 2023/24Z:
Punkt wyjścia: „Inny jest zwierciadłem, w którym możemy się przeglądać” (Ryszard Kapuściński). Wykład ma służyć cudzoziemcom, którzy pragną poznać literaturę polską w jej związkach z dziejami politycznymi. Problematyka kolejnych wykładów: |
W cyklu 2024/25Z:
Punkt wyjścia: „Inny jest zwierciadłem, w którym możemy się przeglądać” (Ryszard Kapuściński). Wykład ma służyć cudzoziemcom, którzy pragną poznać literaturę polską w jej związkach z dziejami politycznymi. Problematyka kolejnych wykładów: |
W cyklu 2025/26Z:
Punkt wyjścia: „Inny jest zwierciadłem, w którym możemy się przeglądać” (Ryszard Kapuściński). Wykład ma służyć cudzoziemcom, którzy pragną poznać literaturę polską w jej związkach z dziejami politycznymi. Problematyka kolejnych wykładów: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Końcowa ocena na podstawie egzaminu ustnego (sesja zimowa – termin dzienny wymaga ustalenia).
Temat rozmów: „Jak rozumiem słowa >>Inny jest zwierciadłem, w którym możemy się przeglądać<< (Ryszard Kapuściński)”.
Materia rozmów: teksty polskiej literatury nowożytnej, których rozumienie będzie zasadniczym kryterium oceny.
Rozmowa pozwoli sprawdzić:
- wiedzę na temat wybranych problemów nowożytnej literatury polskiej (K_W03)
- wiedzę o pozaliterackich (historycznych) kontekstach nowożytnej literatury polskiej – kształtujących procesy jej tworzenia i odbioru (K_W04)
- umiejętności analizy i interpretacji dzieł literackich z różnych epok historycznoliterackich (K_U02)
- świadomość zakresu i statusu nowożytnej literatury polskiej oraz jej miejsca w dziejach Polski (K_K01).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
J. Tomkowski, "Najkrótsza historia literatury polskiej", Warszawa 2015.
J. Krzyżanowski, "Dzieje literatury polskiej" (dowolne wydanie).
W cyklu 2022/23Z:
Literatura propedeutyczna: |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura propedeutyczna: |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura propedeutyczna: |
W cyklu 2025/26Z:
Literatura propedeutyczna: |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Metody i kryteria oceniania. |
W cyklu 2023/24Z:
Metody i kryteria oceniania. |
W cyklu 2024/25Z:
Metody i kryteria oceniania. |
W cyklu 2025/26Z:
Metody i kryteria oceniania. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: