Gramatyka języka polskiego 2 2505-s1FPO2Z-GJP
- https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1990 (w cyklu 2021/22Z)
- https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=3852 (w cyklu 2022/23Z)
- https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=3852 (w cyklu 2023/24Z)
Zajęcia umożliwiają studentom zdobycie wiedzy pozwalającej analizować i opisywać zjawiska morfologiczne i słowotwórcze charakterystyczne dla współczesnej polszczyzny w następującym zakresie:
1. Morfemy w języku polskim: pojęcie morfemu, typologia morfemów, zjawisko allomorfii.
2. Słowotwórstwo polskie – derywacja prosta a kompozycja.
3. Procesy słowotwórcze – afiksacja, derywacja paradygmatyczna i ujemna.
4. Funkcje środków słowotwórczych.
5. Najważniejszych kategorie słowotwórcze rzeczowników.
6. Produktywne typy słowotwórcze derywatów rzeczownikowych we współczesnej polszczyźnie.
7. Uwagi o słowotwórstwie czasowników, przymiotników i przysłówków.
8. Kompozycje słowotwórcze we współczesnej polszczyźnie.
W cyklu 2021/22Z:
Zajęcia umożliwiają studentom zdobycie wiedzy pozwalającej analizować i opisywać zjawiska morfologiczne i słowotwórcze charakterystyczne dla współczesnej polszczyzny w następującym zakresie: |
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia umożliwiają studentom zdobycie wiedzy pozwalającej analizować i opisywać zjawiska morfologiczne i słowotwórcze charakterystyczne dla współczesnej polszczyzny w następującym zakresie: |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia umożliwiają studentom zdobycie wiedzy pozwalającej analizować i opisywać zjawiska morfologiczne i słowotwórcze charakterystyczne dla współczesnej polszczyzny w następującym zakresie: |
W cyklu 2024/25Z:
Zajęcia umożliwiają studentom zdobycie wiedzy pozwalającej analizować i opisywać zjawiska morfologiczne i słowotwórcze charakterystyczne dla współczesnej polszczyzny w następującym zakresie: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
1. Kontrola w postaci prac pisemnych i egzaminu. W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4, K2
2. Kontrola bieżącej kontroli aktywności studenta na zajęciach (ocenianie bieżące na podstawie wykonanych ćwiczeń i prac pisemnych). W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4, K1, K2
Kryteria oceniania
1. Wyniki pisemnych prac kontrolnych i egzaminu.
2. Aktywność studenta na zajęciach (ocenianie bieżące na podstawie wykonanych ćwiczeń).
3. Obecność na zajęciach w wymiarze nie mniejszym niż 80%.
Skala oceniania:
Bardzo dobry – 91-100%
Dobry plus – 81-90%
Dobry – 71-80%
Dostateczny plus – 61-70%
Dostateczny – 51-60%
Niedostateczny – 50% i mniej
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Bartnicka B., Satkiewicz H., Gramatyka języka polskiego. Podręcznik dla cudzoziemców, Warszawa 1990.
2. Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, Wrocław 1994 (wybrane hasła z morfologii).
3. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, wyd. 2. poprawione i uzupełnione, Wrocław 1999 (wybrane hasła z morfologii).
4. Jadacka H., System słowotwórczy polszczyzny, Warszawa 2001.
5. Nagórko A., Zarys gramatyki polskiej, Warszawa 1998, rozdział Słowotwórstwo, s. 157-237.
6. Pyzik J., Przygoda z gramatyką. Fleksja i słowotwórstwo imion, Kraków 2013.
7. Waszakowa K., System słowotwórczy, w: Język polski. Najnowsze dzieje języków słowiańskich, red. S. Gajda, Opole 2001, s. 88-107.
8. Słownik gniazd słowotwórczych współczesnego języka ogólnopolskiego, red. H. Jadacka, M. Skarżyński, t. 1-3, Kraków 2001, 2004.
Uwagi
W cyklu 2021/22Z:
Zajęcia będą prowadzone: Na wypadek konieczności przejścia na tryb zdalny zajęcia będą realizowane online w sposób synchroniczny za pośrednictwem platformy Microsoft Teams oraz kursu na platformie Moodle. |
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia będą prowadzone stacjonarnie, wspierane kursem na platformie Moodle. Na wypadek konieczności przejścia na tryb zdalny zajęcia będą realizowane online w sposób synchroniczny za pośrednictwem platformy Microsoft Teams oraz kursu na platformie Moodle. |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia będą prowadzone stacjonarnie, wspierane kursem na platformie Moodle. |
W cyklu 2024/25Z:
Zajęcia będą prowadzone stacjonarnie, wspierane kursem na platformie Moodle. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: