Interpretacja tekstów literackich 2505-s1FPO2L-ITL
Interpretacja tekstów literackich to przedmiot, którego celem jest kształcenie umiejętności rozumienia tekstów pisanych o szczególnych właściwościach semantycznych i stylistycznych. Studenci na konkretnym materiale literackim uczą się rozpoznawania konwencji literackich i ich różnorodnej funkcjonalizacji względem semantyki utworu, analizy tropów stylistycznych używanych w tekstach, brzmieniowego uposażenia tekstów (rytmizacja języka, systemy wiersza polskiego), rozpoznawania budowy świata przedstawionego (epika) i jej semantycznej/ideowej/filozoficznej motywacji, jak również dostrzegania korelacji tekstu i przedstawienia teatralnego (szczególne właściwości tekstu dramatycznego). Studenci, zyskując świadomość różnorodności sposobów zorganizowania tekstów określanych jako literackie, umieją podać ich cechy dystynktywne względem innych tekstów pisanych (pojęcie fikcji literackiej, metafory, status zdania w tekście literackim) i dostrzegać ich wartość dla kultury i w kulturze.
W cyklu 2022/23L:
Interpretacja tekstów literackich to przedmiot, którego celem jest kształcenie umiejętności rozumienia tekstów pisanych o szczególnych właściwościach semantycznych i stylistycznych. Studenci na konkretnym materiale literackim uczą się rozpoznawania konwencji literackich i ich różnorodnej funkcjonalizacji względem semantyki utworu, analizy tropów stylistycznych używanych w tekstach, brzmieniowego uposażenia tekstów (rytmizacja języka, systemy wiersza polskiego), rozpoznawania budowy świata przedstawionego (epika) i jej semantycznej/ideowej/filozoficznej motywacji, jak również dostrzegania korelacji tekstu i przedstawienia teatralnego (szczególne właściwości tekstu dramatycznego). Studenci, zyskując świadomość różnorodności sposobów zorganizowania tekstów określanych jako literackie, umieją podać ich cechy dystynktywne względem innych tekstów pisanych (pojęcie fikcji literackiej, metafory, status zdania w tekście literackim) i dostrzegać ich wartość dla kultury i w kulturze. |
W cyklu 2023/24L:
Interpretacja tekstów literackich to przedmiot, którego celem jest kształcenie umiejętności rozumienia tekstów pisanych o szczególnych właściwościach semantycznych i stylistycznych. Studenci na konkretnym materiale literackim uczą się rozpoznawania konwencji literackich i ich różnorodnej funkcjonalizacji względem semantyki utworu, analizy tropów stylistycznych używanych w tekstach, brzmieniowego uposażenia tekstów (rytmizacja języka, systemy wiersza polskiego), rozpoznawania budowy świata przedstawionego (epika) i jej semantycznej/ideowej/filozoficznej motywacji, jak również dostrzegania korelacji tekstu i przedstawienia teatralnego (szczególne właściwości tekstu dramatycznego). Studenci, zyskując świadomość różnorodności sposobów zorganizowania tekstów określanych jako literackie, umieją podać ich cechy dystynktywne względem innych tekstów pisanych (pojęcie fikcji literackiej, metafory, status zdania w tekście literackim) i dostrzegać ich wartość dla kultury i w kulturze. |
W cyklu 2024/25L:
Interpretacja tekstów literackich to przedmiot, którego celem jest kształcenie umiejętności rozumienia tekstów pisanych o szczególnych właściwościach semantycznych i stylistycznych. Studenci na konkretnym materiale literackim uczą się rozpoznawania konwencji literackich i ich różnorodnej funkcjonalizacji względem semantyki utworu, analizy tropów stylistycznych używanych w tekstach, brzmieniowego uposażenia tekstów (rytmizacja języka, systemy wiersza polskiego), rozpoznawania budowy świata przedstawionego (epika) i jej semantycznej/ideowej/filozoficznej motywacji, jak również dostrzegania korelacji tekstu i przedstawienia teatralnego (szczególne właściwości tekstu dramatycznego). Studenci, zyskując świadomość różnorodności sposobów zorganizowania tekstów określanych jako literackie, umieją podać ich cechy dystynktywne względem innych tekstów pisanych (pojęcie fikcji literackiej, metafory, status zdania w tekście literackim) i dostrzegać ich wartość dla kultury i w kulturze. |
W cyklu 2025/26L:
Interpretacja tekstów literackich to przedmiot, którego celem jest kształcenie umiejętności rozumienia tekstów pisanych o szczególnych właściwościach semantycznych i stylistycznych. Studenci na konkretnym materiale literackim uczą się rozpoznawania konwencji literackich i ich różnorodnej funkcjonalizacji względem semantyki utworu, analizy tropów stylistycznych używanych w tekstach, brzmieniowego uposażenia tekstów (rytmizacja języka, systemy wiersza polskiego), rozpoznawania budowy świata przedstawionego (epika) i jej semantycznej/ideowej/filozoficznej motywacji, jak również dostrzegania korelacji tekstu i przedstawienia teatralnego (szczególne właściwości tekstu dramatycznego). Studenci, zyskując świadomość różnorodności sposobów zorganizowania tekstów określanych jako literackie, umieją podać ich cechy dystynktywne względem innych tekstów pisanych (pojęcie fikcji literackiej, metafory, status zdania w tekście literackim) i dostrzegać ich wartość dla kultury i w kulturze. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- referatu
- studium przypadku
- panelowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody ewaluacyjne
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2024/25L: |
Kryteria oceniania
Ocena ciągła: terminowe odrabianie zadań domowych, przygotowanie się do zajęć (lektura tekstów, opracowanie słownictwa), udział w dyskusjach na forach na platformie e-learningowej oraz podczas rozmów przez komunikator.
Ocena końcowa: praca pisemna (interpretacja porównawcza utworów poetyckich lub prozatorskich), wypowiedź ustna na temat omawianego utworu literackiego.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Wiersze A. Mickiewicza, B. Leśmiana, J. Iwaszkiewicza, Cz. Miłosza, W. Szymborskiej.
Opowiadania H.Sienkiewicza, B. Prusa, S. Grabińskiego, K. Brandysa, S. Mrożka, A. Sapkowskiego, O. Tokarczuk.
W cyklu 2022/23L:
Wiersze A. Mickiewicza, B. Leśmiana, J. Iwaszkiewicza, Cz. Miłosza, W. Szymborskiej. |
W cyklu 2023/24L:
Wiersze A. Mickiewicza, B. Leśmiana, J. Iwaszkiewicza, Cz. Miłosza, W. Szymborskiej. |
W cyklu 2024/25L:
Wiersze A. Mickiewicza, B. Leśmiana, J. Iwaszkiewicza, Cz. Miłosza, W. Szymborskiej. |
W cyklu 2025/26L:
Wiersze A. Mickiewicza, B. Leśmiana, J. Iwaszkiewicza, Cz. Miłosza, W. Szymborskiej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: