Fonetyka 2505-s1FPO1Z-F
Zajęcia służą opanowaniu przez studentów podstaw poprawnej wymowy polskiej. Studenci zapoznają się z wybranymi zagadnieniami teoretycznymi z zakresu fonetyki i wykonują ćwiczenia artykulacyjnych oraz ćwiczenia słuchu fonematycznego. W trakcie zajęć są omawiane następujące zagadnienia:
1) podstawowe właściwości zjawisk fonetycznych; relacje pomiędzy językiem mówionym a pisanym;
2) budowa aparatu mowy;
3) struktura systemu głoskowego współczesnej polszczyzny; cechy artykulacyjne dźwięków; klasyfikacja spółgłosek, samogłosek i glajdów.
4) charakterystyka zmian głoskowych; czynniki decydujące o zmianach sposobu artykulacji głosek; upodobnienia co do miękkości, dźwięczności, nosowości, sposobu i miejsca artykulacji.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
- wykład problemowy
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kontrola bieżąca podczas zajęć: zadania domowe, zadania praktyczne (W1, W2, W3, U1, U2, K1, K2);
Kontrola końcowa: sprawdzian (W1, W2, W3, U1, U2)
Kryteria oceniania:
1) Uczestnictwo w zajęciach (co najmniej 80% obecności);
2) Wykonywanie ćwiczeń na zajęciach oraz zadań domowych;
3) Zaliczenie końcowego sprawdzianu pisemnego, ocenianego zgodnie z poniższymi kryteriami:
– niedostateczny: mniej niż 60%;
– dostateczny: 60-69%;
– dostateczny plus: 70-74%;
– dobry: 75-84%;
– dobry plus: 85-90%;
– bardzo dobry: 91-100%.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1. Anna Ikeda, Nie lubię igreka, Tokio 2008.
2. Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009.
3. Ewa Kołaczek, Fonetyka, Kraków 2017.
4. Anna Majewska-Tworek, Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Warszawa 2010.
5. Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, Warszawa 2007.
5. Toczyska B. Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1998.
6. Wiśniewski M., Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 1997 (lub nowsze).
7. Wiśniewski M., Zadania z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń, 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: