Praktyczna nauka języka polskiego 1-2
2505-s1FPO1L-PNJP
W drugim semestrze nauki proponuje się realizację następujących zagadnień.
1. Człowiek:
a) wykształcenie;
b) zawód, zajęcie;
2. Dom, mieszkanie, otoczenie:
a) położenie mieszkania / domu;
3. Życie codzienne:
a) relacje czasowe i przestrzenne.
4. Czas wolny, rozrywka:
a) uprawianie sportu
b) dyscypliny sportowe, zawody sportowe;
5. Podróże:
a) rodzaje bagażu;
b) dworzec autobusowy;
6. Zdrowie i higiena osobista:
a) higiena osobista;
7. Edukacja:
a) oceny szkolne;
b) typy szkół;
8. Praca:
a) stanowiska;
9. Zakupy:
a) towary przemysłowe
b) miary, ilości
c) pieniądze
10. Żywność i napoje:
a) lokale gastronomiczne
11. Usługi:
a) bank, poczta
Realizacja sugerowanych tematów zależy od rzeczywistego poziomu studentów oraz wybranego podręcznika.
W cyklu 2022/23L:
Zakres tematów: 1. Sprzęty domowe. 2. Technika i wynalazki. 3. Samopoczucie. 4. Turystyka. 5. Powtórzenie. 6. Święta, uroczystości, tradycje. 7. Internet. 8. Prasa i książki. 9. Kino czy telewizja. 10. Powtórzenie.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Podczas realizacji przedmiotu student uzyskuje 14 punktów ECTS w następującym układzie:
1) uczestnictwo w zajęciach – 75 g. = 3 ECTS
2) bezpośredni kontakt z prowadzącym na konsultacjach (osobiście lub zdalnie) - 25 g. = 1 ECTS
3) samodzielne przygotowywanie się do zajęć, opracowywanie zadań domowych, utrwalanie wiadomości – 200 g. = 8 ECTS
4) przygotowanie się do końcowego zaliczenia zajęć – 50 g. = 2 ECTS
Łącznie 350 godzin = 14 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Słuchacz:
K_W01: ma zaawansowaną wiedzę o języku polskim będącym dla niego językiem obcym, drugim lub odziedziczonym
K_W02: zna gramatykę, leksykę i zasady komunikowania się właściwe dla języka polskiego na poziomie zapewniającym poprawne i sprawne wypowiadanie się na tematy związane z kierunkiem studiów (co najmniej na poziomie B2); posiadane umiejętności komunikacyjne pozwalają kontynuować kształcenie w języku polskim
K_W09: ma zaawansowaną wiedzę o polskiej kulturze wysokiej i popularnej
K_W10: ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach, historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych w wymiarze międzykulturowym
K_W11: ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach językowych w aspekcie porównawczym, kontrastywnym i międzykulturowym
Efekty uczenia się - umiejętności
Słuchacz:
K_U02: ma umiejętności językowe w zakresie języka polskiego zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
K_U03: potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem odpowiednich metod
K_U04: potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany języka polskiego
K_U05: potrafi komunikować się w języku polskim i w wybranym języku nowożytnym co najmniej na poziomie B2 przy użyciu różnych kanałów i technik na tematy z zakresu języka polskiego, polskiej literatury i kultury
K_U07: potrafi samodzielnie pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez nauczyciela/opiekuna naukowego
K_U08: potrafi pracować w zespole, przyjmując różne role
K_U14: potrafi rozpoznać różne typy pozaliterackich wytworów kultury
K_U15: posiada umiejętność tworzenia prac pisemnych w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł, w tym opracowań leksykograficznych
K_U16: posiada umiejętność tworzenia wystąpień ustnych w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł, w tym opracowań leksykograficznych
K_U17: posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych badaczy oraz formułowania wniosków
K_U18: potrafi przeprowadzić kwerendę biblioteczną, wykorzystywać bazy danych i posługiwać się Internetem, sporządzić bibliografię i przypisy ze stosowną dbałością o prawa autorskie, formatować dokumenty, korzystając z edytora tekstów, przygotować prezentację
K_U19: ma umiejętności językowe w zakresie innego języka nowożytnego zgodnie z wymogami poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
K_U20: rozumie dłuższe wypowiedzi i wykłady na tematy związane z kierunkiem studiów oraz większość rozmówców porozumiewających się w języku polskim/wybranym nowożytnym (np. podczas krajowych i międzynarodowych spotkań, kongresów, konferencji, wykładów gościnnych itp. oraz zajęć w ramach wymiany międzynarodowej)
K_U21: potrafi tłumaczyć z języka ojczystego/pierwszego na język polski
K_U22: potrafi tłumaczyć z języka polskiego na język ojczysty/pierwszy
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Słuchacz:
K_K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju
K_K03: docenia polskie tradycje oraz dziedzictwo kulturowe i jest gotowy do ich promowania poza granicami Polski
K_K06: dzięki kompetencjom językowym i znajomości kultury jest przygotowany do uczestniczenia w życiu zawodowym, kulturalnym i społecznym w polskojęzycznym obszarze kulturowym
K_K07: rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur
K_K08: w sytuacjach zawodowych potrafi pozyskać informacje służące do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych
Metody dydaktyczne
Metody podające:
wykład (konwersatoryjny, problemowy) lub jego elementy, opis, opowiadanie, pogadanka, wyjaśnienie, prezentacja;
Metody eksponujące:
pokaz, prezentacja multimedialna
Metody poszukujące:
dyskusja dydaktyczna,
metoda problemowa, praca ze źródłami tradycyjnymi i elektronicznymi,
Metody praktyczne/ aktywizujące:
ćwiczenia, gry językowe, dramy, inscenizacje, projekty, wycieczki dydaktyczne itp.
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
- sytuacyjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- gry i symulacje
- metody służące prezentacji treści
- metody ewaluacyjne
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
- metody integracyjne
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Słuchacz potrafi porozumiewać się w języku polskim (w mowie i piśmie) na poziomie A1/A2.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody weryfikowania osiągnięcia efektów:
Kontrola bieżąca:
zadania domowe, sprawdziany cząstkowe, zadania praktyczne, testy semestralne lub projekty;
kontrola końcowa: egzamin.
Kryteria oceniania:
93-100% - bardzo dobry (5)
85-92% - dobry plus (4,5)
77-84% - dobry (4)
69-76% - dostateczny plus (3,5)
60-68% - dostateczny (3)
0-59% - niedostateczny (2)
Na ocenę końcową składa się:
60% oceny z egzaminu
30% oceny z testów i sprawdzianów cząstkowych
10% oceny aktywności
Do egzaminu nie mogą przystąpić studenci, którzy w ciągu semestru nie uzyskali przynajmniej średniej 60% z testów i sprawdzianów cząstkowych.
Dopuszczalne są 3 nieobecności nieusprawiedliwione.
Praktyki zawodowe
Literatura
Wybór podręcznika jest uzależniony od rzeczywistego poziomu studentów oraz wcześniej realizowanych pozycji.
Podręczniki kursowe:
Iwona Stempek, Anna Stelmach, Polski, krok po kroku. Poziom A2, Kraków 2012.
Agnieszka Burkat, Agnieszka Jasińska, Małgorzata Małolepsza, Aneta Szymkiewicz, Hurra po polsku 2 i 3, Kraków 2009.
Ewa Bajor, Eliza Madej, Wśród ludzi i ich spraw, Warszawa-Łódź 1999.
Agnieszka Madeja, Barbara Morcinek, Polski mniej obcy, cz. 1: Podręcznik do nauczania języka polskiego dla średnio zaawansowanych, cz. 2: Klucz do ćwiczeń. Transkrypty. Test certyfikatowy, Katowice 2007.
Elżbieta Zarych, Przejdź na wyższy poziom, Poznań 2014.
Róża Ciesielska-Musameh, Barbara Guziuk-Świca, Grażyna Przechodzka, Z polskim w świat, część 1 i 2, Lublin 2018.
Zbiory ćwiczeń do samokształcenia:
Ewa Lipińska, Z polskim na ty, Kraków 2003.
Iwona Stempek, Polski, krok po kroku, Gdy i zabawy językowe.
Magdalena Szelc-Mays, Coś wam powiem…Ćwiczenia komunikacyjne dla grup średnich, Kraków 2001.
Andrzej Rauszer, Oswoić tekst. Podręcznik kompozycji i redakcji tekstów użytkowych dla poziomów B2 i C2, Kraków 2011.
Ewa Lipińska, Elżbieta Dąmbska, Pisać jak z nut. Podręcznik rozwijający sprawność pisania. Dla obcokrajowców na poziomie B1+/B2, Kraków 2016.
Anna Seretny, Kto czyta – nie błądzi, Kraków 2007.
Ewa Lipińska, To samo słońce. Podręcznik doskonalący sprawność rozumienia ze słuchu dla obcokrajowców na poziomie zaawansowanym, Kraków 2016.
Zbiory ćwiczeń utrwalających umiejętności gramatyczne, leksykalne i ortograficzne (wybór realizowany na zajęciach lub w ramach samokształcenia)
Joanna Lechowicz, Joanna Podsiadły, Ten, ta, to. Ćwiczenia nie tylko gramatyczne dla cudzoziemców, Łódź 2001.
Joanna Machowska, Gramatyka? Ależ tak! Ćwiczenia gramatyczne dla poziomu A2, Kraków 2011.
Ewa Lipińska, Nie ma róży bez kolców, Ćwiczenia ortograficzne dla cudzoziemców, Kraków 2009.
Elżbieta Zarych, Ortografia polska w ćwiczeniach dla obcokrajowców, Kraków 2016.
Anna Majewska-Tworek, Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Warszawa 2010.
Józef Pyzik, Przygoda z gramatyką. Fleksja, słowotwórstwo imion. Kraków 2000.
Józef Pyzik, Iść czy jechać. Ćwiczenia gramatyczno-semantyczne z czasownikami ruchu, Kraków 2003.
Piotr Garncarek, Czas na czasownik, Kraków 2001.
Piotr Garncarek, Nie licz na liczebnik. Materiały do nauczania języka polskiego jako obcego, Warszawa 2009.
Marek Gołkowski, Anna Kiermut, Maria Kuc, Małgorzata Majewska-Meyers, „Gdybym znał dobrze język polski…”, Warszawa 2010.
Halina Goszczyńska, Mirosława Magajewska, Od przypadka do przypadka. Przewodnik dla cudzoziemców po fleksji imiennej języka polskiego wraz ze zbiorem ćwiczeń, cz. 1, Łódź 2012.
Foland-Kugler M., 1997, Trudne małe wyrazy. Materiały do nauki języka polskiego jako obcego, Warszawa.
Zbiory testów (przygotowanie do zaliczeń i samokształcenie):
Aleksandra Achtelik, Wioletta Hajduk-Gawron, Agnieszka Madeja, Magdalena Świątek, Bądź na B 1. Zbiór zadań z języka polskiego oraz przykładowe testy certyfikatowe dla Poziomu B 1, Kraków, 2009.
Ewa Lipińska, Umiesz? Zdasz! Materiały przygotowujące do egzaminu certyfikatowego z języka polskiego jako obcego na poziomie średnim ogólnym B2, Kraków 2009.
Anna Dąbrowska, Anna Burzyńska-Kamieniecka, Urszula Dobesz, Małgorzata Pasieka, Z Wrocławiem w tle. Zadania testowe z języka polskiego dla cudzoziemców. Poziom podstawowy, średni i zaawansowany, Wrocław 2008.
Butcher A., Maliszewski B., Przechodzka G., Rzeszutko-Iwan M., Trębska-Kerntopf A., 2009, Wokół Lublina. Zadania testowe z języka polskiego dla obcokrajowców. Poziomy B1, B2, C2, Lublin.
Stanisław Mędak, Polski megatest, Warszawa 2012.
Testy ogólne i specjalistyczne z języka polskiego jako obcego Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ, pod red. Grażyny Zarzyckiej, cz. 1 – 6, Łódź 2010.
Przemysław E. Gębal, Od słowa do słowa toczy się rozmowa. Repetytorium leksykalne z języka polskiego jako obcego dla poziomów B1 i B2, Kraków 2009.
Justyna Krztoń, Słownictwo w pracy, Kraków 2013.
Piotr Lewiński, Oto polska mowa, Wrocław 2001.
Renata Szpigiel, Gramatyka 2, Kraków 2013.
W cyklu 2022/23L:
Podręczniki Iwona Stempek, Anna Stelmach, Polski, krok po kroku. Poziom A2, Kraków 2012. Ewa Lipińska, Z polskim na ty, Kraków 2003. Ewa Bajor, Eliza Madej, Wśród ludzi i ich spraw, Warszawa-Łódź 1999. Ewa Lipińska, Elżbieta Dąmbska, Kiedyś wrócisz tu…, cz. 1: Gdzie nadwiślański brzeg, Kraków 2006. Agnieszka Madeja, Barbara Morcinek, Polski mniej obcy, cz. 1: Podręcznik do nauczania języka polskiego dla średnio zaawansowanych, cz. 2: Klucz do ćwiczeń. Transkrypty. Test certyfikatowy, Katowice 2007. Agnieszka Jasińska, Aneta Szymkiewicz, Małgorzata Małolepsza, Polski w pracy, Kraków 2010. Elżbieta Zarych, Przejdź na wyższy poziom, Poznań 2014. Agnieszka Wiśniewska, Anna Kokot, Marzena Jasnos, Samanta Busiło, Chcę pracować w Polsce, Warszawa 2015. Zbiory ćwiczeń kształcących poszczególne sprawności językowe Iwona Stempek, Polski, krok po kroku, Gdy i zabawy językowe. Magdalena Szelc-Mays, Coś wam powiem…Ćwiczenia komunikacyjne dla grup średnich, Kraków 2001. Andrzej Rauszer, Oswoić tekst. Podręcznik kompozycji i redakcji tekstów użytkowych dla poziomów B2 i C2, Kraków 2011. Ewa Lipińska, Elżbieta Dąmbska, Pisać jak z nut. Podręcznik rozwijający sprawność pisania. Dla obcokrajowców na poziomie B1+/B2, Kraków 2016. Anna Seretny, Kto czyta – nie błądzi, Kraków 2007. Ewa Lipińska, To samo słońce. Podręcznik doskonalący sprawność rozumienia ze słuchu dla obcokrajowców na poziomie zaawansowanym, Kraków 2016. Zbiory ćwiczeń utrwalających umiejętności gramatyczne, leksykalne i ortograficzne Joanna Lechowicz, Joanna Podsiadły, Ten, ta, to. Ćwiczenia nie tylko gramatyczne dla cudzoziemców, Łódź 2001. Joanna Machowska, Gramatyka? Ależ tak! Ćwiczenia gramatyczne dla poziomu A2, Kraków 2011. Ewa Lipińska, Nie ma róży bez kolców, Ćwiczenia ortograficzne dla cudzoziemców, Kraków 2009. Elżbieta Zarych, Ortografia polska w ćwiczeniach dla obcokrajowców, Kraków 2016. Anna Majewska-Tworek, Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Warszawa 2010. Józef Pyzik, Przygoda z gramatyką. Fleksja, słowotwórstwo imion. Kraków 2000. Józef Pyzik, Iść czy jechać. Ćwiczenia gramatyczno-semantyczne z czasownikami ruchu, Kraków 2003. Piotr Garncarek, Czas na czasownik, Kraków 2001. Piotr Garncarek, Nie licz na liczebnik. Materiały do nauczania języka polskiego jako obcego, Warszawa 2009. Marek Gołkowski, Anna Kiermut, Maria Kuc, Małgorzata Majewska-Meyers, „Gdybym znał dobrze język polski…”, Warszawa 2010. Halina Goszczyńska, Mirosława Magajewska, Od przypadka do przypadka. Przewodnik dla cudzoziemców po fleksji imiennej języka polskiego wraz ze zbiorem ćwiczeń, cz. 1, Łódź 2012. Foland-Kugler M., 1997, Trudne małe wyrazy. Materiały do nauki języka polskiego jako obcego, Warszawa. Zbiory testów: Aleksandra Achtelik, Wioletta Hajduk-Gawron, Agnieszka Madeja, Magdalena Świątek, Bądź na B 1. Zbiór zadań z języka polskiego oraz przykładowe testy certyfikatowe dla Poziomu B 1, Kraków, 2009. Ewa Lipińska, Umiesz? Zdasz! Materiały przygotowujące do egzaminu certyfikatowego z języka polskiego jako obcego na poziomie średnim ogólnym B2, Kraków 2009. Anna Dąbrowska, Anna Burzyńska-Kamieniecka, Urszula Dobesz, Małgorzata Pasieka, Z Wrocławiem w tle. Zadania testowe z języka polskiego dla cudzoziemców. Poziom podstawowy, średni i zaawansowany, Wrocław 2008. Butcher A., Maliszewski B., Przechodzka G., Rzeszutko-Iwan M., Trębska-Kerntopf A., 2009, Wokół Lublina. Zadania testowe z języka polskiego dla obcokrajowców. Poziomy B1, B2, C2, Lublin. Stanisław Mędak, Polski megatest, Warszawa 2012. Testy ogólne i specjalistyczne z języka polskiego jako obcego Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ, pod red. Grażyny Zarzyckiej, cz. 1 – 6, Łódź 2010. Przemysław E. Gębal, Od słowa do słowa toczy się rozmowa. Repetytorium leksykalne z języka polskiego jako obcego dla poziomów B1 i B2, Kraków 2009. Justyna Krztoń, Słownictwo w pracy, Kraków 2013. Piotr Lewiński, Oto polska mowa, Wrocław 2001. R. Szpigiel, Gramatyka 2, Kraków 2013.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: