Interpretacja tekstów literackich
2505-s1FPO1L-ITL
Interpretacja tekstów literackich to przedmiot, którego celem jest kształcenie umiejętności rozumienia tekstów pisanych o szczególnych właściwościach semantycznych i stylistycznych. Student/studentka na konkretnym materiale literackim uczy się rozpoznawania konwencji literackich i ich różnorodnej funkcjonalizacji względem semantyki utworu, analizy tropów stylistycznych używanych w tekstach, brzmieniowego uposażenia tekstów (rytmizacja języka, systemy wiersza polskiego), rozpoznawania budowy świata przedstawionego (epika) i jej semantycznej/ideowej/filozoficznej motywacji, jak również dostrzegania korelacji tekstu i przedstawienia teatralnego (szczególne właściwości tekstu dramatycznego). Student/studentka zyskując świadomość różnorodności sposobów zorganizowania tekstów określanych jako literackie, umie podać ich cechy dystynktywne względem innych tekstów pisanych (pojęcie fikcji literackiej, metafory, status zdania w tekście literackim) i dostrzegać ich wartość dla kultury i w kulturze.
Całkowity nakład pracy studenta
1.godziny dydaktyczne: 30;
2. godziny przeznaczone na konsultacje z wykładowcą: 30;
2.godziny przeznaczone na lekturę tekstów i opracowań, a także na ćwiczenia wykonywane w domu: 30
Efekty uczenia się - wiedza
EK_W01..1: słuchacz / słuchaczka wie, że literatura jest przedmiotem badań humanistycznych przy zastosowaniu określonych metod badawczych i określonego słownika opisu;
K_W05.1: słuchacz/słuchaczka ma podstawową wiedzę na temat zróżnicowania gatunkowego i tematycznego literatury polskiej;
K_W06.1 słuchacz/słuchaczka wie, że literaturę można badać przy użyciu różnych metodologii i przy zastosowaniu różnych słowników teoretycznych;
EK_W08.1: słuchacz / słuchaczka ma uporządkowaną wiedzę na temat różnych konwencji literackich realizowanych w tekstach;
EK_W08.2: słuchacz/ słuchaczka ma uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych wariantywnych i inwariantnych cech gatunków epiki, liryki i dramatu;
EK_W08.3: słuchacz/ słuchaczka ma podstawową wiedzę na temat środków fonetycznych, leksykalnych, składniowych i stylistycznych, jakie mogą być używane w tekstach literackich;
EK_W08.4: słuchacz/słuchaczka wie, jakie są podstawowe elementy budowy utworu epickiego, lirycznego i dramatycznego
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01.1: słuchacz/słuchaczka posługuje się językiem polskim (na poziome B2), by skutecznie, bez większych zakłóceń komunikacyjnych, uczestniczyć w dyskursie na temat podstawowych problemów literaturoznawczych i interpretacyjnych;
EK_U04.1: słuchacz/słuchaczka rozpoznaje konwencje literackie realizowane w utworach literackich;
EK_U04.2: słuchacz/słuchaczka interpretuje utwory literackie repezentujące różne gatunki;
EK_U04.3: słuchacz/słuchaczka poprawnie rozpoznaje i adekwatnie względem danego utworu stosuje pojęcia dyskursu literaturoznawczego w formułowanych przez siebie wypowiedziach ustnych i pisemnych;
EK_U05.1: słuchacz/słuchaczka poprawnie wskazuje i analizuje środki stylistyczne, składniowe, leksykalne, fonetyczne używane w tekście literackim;
EK_U06.1: słuchacz/słuchaczka formułuje wypowiedzi ustne i pisemne na temat przeczytanych tekstów;
K_U07.1: słuchacz / słuchaczka tworzy wypowiedzi ustne, wykorzystując różne źródła i ujęcia metodologiczne problemu;
EK_U010.1: słuchacz / słuchaczka wymienia uwagi interpretacyjne z kolegami / koleżankami z grupy i umie je rzeczowo i kulturalnie uzasadniać;
EK_U011.1: słuchacz / słuchaczka posługuje się językiem polskim w stopniu umożliwiającym skuteczną komunikację na temat utworów literackich;
EK_U012. 1: słuchacz / słuchaczka samodzielnie rozwija wiedzę, którą pozyskał/-a w czasie zajęć.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
EK_K01.1: słuchacz/słuchaczka jest świadomy/a wartości literatury polskiej jako podstawowego budulca kultury i jej roli dla integracji polskiej wspólnoty interpretacyjnej;
EK_K02. 1: słuchacz/słuchaczka rozumie, że badacz literatury podejmuje także działalność o konsekwencjach w sferze etyki;
EK_K03.1: słuchacz/słuchaczka jest gotowy do świadomego i odpowiedzialnego uczestniczenia w kulturze.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opowiadanie
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody ewaluacyjne
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Student/studentka zna język polski na poziomie B i potrafi samodzielnie czytać i rozumieć teksty o wyższym stopniu semantycznego i stylistycznego ukształtowania.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena ciągła: wykonywanie w terminie zadań domowych, lektura tekstów zadanych przez prowadzącego na kolejne zajęcia i przygotowanie słownictwa, udział w dyskusjach i forach na platformie e-learningowej i komunikatorze.
Prace końcowe pisemne – interpretacje (wiersz, opowiadanie, dramat).
Wypowiedź ustna na temat omawianego utworu literackiego.
Praktyki zawodowe
Literatura
J. Sławiński, M. Głowiński, A. Okopień-Sławińska, Zarys teorii literatury, Wrocław 1967 i wyd. nast.
Interpretatywny słownik terminów kulturowych, red. J. Maciejewski, S. Iwasiów, Szczecin 2014.
R. Handke, Poetyka dzieła literackiego, Warszawa 2008.
Ćwiczenia z poetyki, red. T. Mizerkiewicz, A. Gajewska, Warszawa 2006.
Kompozycja i genologia: ćwiczenia z poetyki, red. A. Gajewska, Poznań 2008.
T. Czerkies, Literackie lustro kultury. Literatura polska w ćwiczeniach dla obcokrajowców. Poziom B.1.2 - C.1, Kraków 2019.
TEKSTY LITERACKIE indywidualnie dobrane przez prowadzących zajęcia.
W cyklu 2022/23L:
Wiersze A. Mickiewicza, K.I. Gałczyńskiego, J. Iwaszkiewicza, M. Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, J. Tuwima, W. Szymborskiej, Cz. Miłosza.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: