Gramatyka języka polskiego 1 2505-s1FPO1L-GJP
Zajęcia umożliwiają studentom zdobycie wiedzy pozwalającej analizować i opisywać zjawiska fleksyjne w odniesieniu do współczesnej polszczyzny w następującym zakresie:
1. Części mowy odmienne i nieodmienne.
2. Typy budowy form wyrazowych we współczesnej polszczyźnie.
3. Jakościowe i ilościowe zmiany w tematach fleksyjnych. Oboczność i supletywizm. Rozszerzenia tematów i ich redukcje.
4. Kategorie gramatyczne fleksyjne wewnątrztekstowe i zewnątrztekstowe a kategorie selektywne.
5. Charakterystyka rodzaju we współczesnej polszczyźnie jako kategorii fleksyjnej czasowników, przymiotników, liczebników i kategorii selektywnej rzeczowników.
6. Przegląd kategorii fleksyjnych rzeczowników, przymiotników i liczebników.
7. Podział rzeczowników na grupy, typy i klasy deklinacyjne. Przegląd najistotniejszych kryteriów repartycji końcówek rzeczownikowych.
8. Kategorie werbalne w języku polskim. Problem aspektu i strony. Aspekt a zestaw form w paradygmacie czasownika.
9. Podział czasowników na typy koniugacyjne i grupy tematowe.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody weryfikowania osiągnięcia efektów:
1. Kontrola w postaci prac pisemnych – W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, U4, U5, K2;
2. Kontrola bieżącej aktywności studenta na zajęciach (ocenianie bieżące na podstawie wykonanych ćwiczeń) – W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, U4, U5, K1, K2;
Kryteria oceniania
1. Wyniki pisemnych prac kontrolnych.
2. Aktywność studenta na zajęciach (ocenianie bieżące na podstawie wykonanych ćwiczeń).
3. Obecność na zajęciach w wymiarze nie mniejszym niż 80%.
Skala oceniania prac kontrolnych:
– niedostateczny: mniej niż 60%;
– dostateczny: 60-69%;
– dostateczny plus: 70-74%;
– dobry: 75-84%;
– dobry plus: 85-90%;
– bardzo dobry: 91-100%.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1. Bańko M. (red.), Inny słownik języka polskiego, Warszawa 2000.
2. Bańko M., Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa 2002.
3. Bartnicka B., Satkiewicz H., Gramatyka języka polskiego. Podręcznik dla cudzoziemców, Warszawa 1990.
4. Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, Wrocław 1994 (wybrane hasła z fleksji).
5. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, wyd. 2. poprawione i uzupełnione, Wrocław 1999 (wybrane hasła z fleksji).
6. Nagórko A., Zarys gramatyki polskiej, Warszawa 1998.
7. Pyzik J., Przygoda z gramatyką. Fleksja i słowotwórstwo imion, Kraków 2013.
8. Tokarski J., Fleksja polska, Warszawa 2002.
9. Saloni Z., Klasyfikacja gramatyczna leksemów polskich, Język Polski LIV, 1974, z. 1, s. 3-13; z. 2., s. 93-101.
10. Saloni Z., Czasownik polski. Odmiana. Słownik, Warszawa 2002.
11. Saloni Z. i in., Słownik gramatyczny języka polskiego, wyd. III online, Warszawa 2015, http://sgjp.pl/leksemy/.
12. Słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. Andrzej Markowski, Warszawa 2004.
13. Madelska L. Warchoł-Schlottmann M., Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego Kraków 2013.
14. Bielec D., Basic Polish. A Grammar and Workbook, London, New York 2015 (2. wydanie).
15. Bielec D., Intermediate Polish. A Grammar and Workbook, London, New York 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: