Kreatywność i innowacyjność 2502-s1LPC3Z-RC-KII
Zajęcia poświęcone są problematyce kreatywności i innowacyjności rozumianymi jako kilkuetapowy, uporządkowany i podporządkowany odpowiednim regułom proces myślowy. W czasie ich trwania:
• są przedstawiane różne definicje takich terminów jak: kreatywność, innowacyjność, twórcze myślenie
• są zaprezentowane czynniki wpływające na proces kreowania pomysłów i nowych idei (zarówno te stymulujące, jak i utrudniające)
• prezentuje się i omawia metodę design thinking (empatia - definiowanie - generowanie pomysłów - prototypowanie - testowanie)
• prezentuje się i omawia sześć etapów kreatywnego myślenia (poszukiwanie celu – ustalenie faktów – znalezienie problemu – ustalenie koncepcji – znalezienie rozwiązania – znalezienie akceptacji)
• przedstawia się i ćwiczy techniki stosowane na poszczególnych etapach kreatywnego myślenia (heurystyczne i analityczne)
• omaiwa się problem kreatywności w odniesieniu do narzędzi AI.
Zajęcia mają charakter praktyczny, stąd prezentacja teorii związanej z poszczególnymi zagadnieniami są ograniczane do niezbędnego minimum, a w czasie zajęć główny nacisk jest kładziony na ćwiczenia praktyczne.
Zajęcia są realizowane w cyklu tygodniowym (pierwszych 8 zajęć), a następnie w trybie projektowym (7 zajęć w dwa tygodnie), co jest uzasadnione metodycznie (dynamika procesu kreatywnego). W pierwszym okresie studenci realizują indywidualne zadania domowe, w drugim okresie realizują projekt grupowy. Wszystkie te aktywności składają się na ocenę końcową.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- gry i symulacje
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
• Zadania domowe, indywidualne z zakresu kreatywności (w liczbie 5) - łącznie do zdobycia 50 pkt.
• Projekt z zakresu kreatywność i innowacyjności (zadanie semestralne) - łącznie do zdobycia 50 pkt.
RAZEM: 100 pkt.
Punkty - Ocena
100-93 - bdb
92-85 - db +
84-77 - db
76-69 - dst +
68-61 - dost
60-0 - ndst
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Fragmenty opracowań i książki:
1. Tony Proctor, Proces rozwiązywania problemów, [w:] Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów, Gdańsk 2003.
2. Tony Proctor, Zarządzanie twórcze, Warszawa 1998.
3. Joanna Helman, Maria Rosienkiewicz - Design thinking jako koncepcja pobudzania innowacji, [w:] Innowacje w Zarządzaniu i Inżynierii Produkcji, red. R. Knosala, Opole 2016.
4. Jim Wheeler, Moc innowacyjnego myślenia, Warszawa 2001.
5. Michael A. West, Innowacje w organizacjach, [w:] Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji, Warszawa 2000.
6. Andy Green, Kreatywność w public relations, Warszawa 2004.
7. Ken Burtenshaw i in., Kreatywna reklama, Warszawa 2007.
8. David Cox, Czym zatem jest kreatywność? [w:] Kreatywne myślenie dla bystrzaków, Gliwice 2015.
9. Agnieszka Biela, Kreatywność - motywacje i mity; Co to znaczy "kreatywny"? [w:] Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie, Warszawa 2015.
10. Marek Strączek, Kreatywność i proces twórczego myślenia, czyli o roli dobrej definicji i procesie poszukiwania rozwiązań; Sześć złotych zasad kreatywności, czyli o czym warto pamiętać podczas poszukiwania pomysłu [w:] Kreatywność. Jak ją rozwijać w sobie i w organizacji?, Warszawa 2013.
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Zgodnie z ZARZĄDZENIEM Nr 162 Rektora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z dnia 1 lipca 2021 r. w sprawie zasad powierzania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu zajęcia są zaplanowane w formie komplementarnej, tj. 2 zajęcia (łącznie 4 godzin) jest zaplanowanych jako zajęcia zdalne. Jednocześnie zgodnie z ZARZĄDZENIEM Nr 147 Rektora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z dnia 1 lipca 2020 r. w sprawie prowadzenia zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu zajęcia są przygotowane do realizacji: W obu przypadkach zajęcia w trybie zdalnym oraz konsultacje z prowadzącym (terminy podane w USOSie) będą realizowane z wykorzystaniem platformy Moodle UMK i komunikatora BigBlueButton (zintegrowany z Moodle UMK). Dodatkowo w przypadku zarządzenia realizacji zajęć w trybie zdalnym w ich II części studenci zostaną poproszeni o realizację wybranego fragmentu procesu kreatywnego (generowanie pomysłów) z wykorzystaniem whiteboard online (np. platformy Miro, zintegrowanej z MS Teams). |
W cyklu 2023/24Z:
Zgodnie z ZARZĄDZENIEM Nr 147 Rektora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z dnia 1 lipca 2020 r. w sprawie prowadzenia zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu zajęcia są przygotowane do realizacji: W obu przypadkach zajęcia w trybie zdalnym oraz konsultacje z prowadzącym (terminy podane w USOSie) będą realizowane z wykorzystaniem platformy Moodle UMK i komunikatora BigBlueButton (zintegrowany z Moodle UMK). Dodatkowo w przypadku zarządzenia realizacji zajęć w trybie zdalnym w ich II części studenci zostaną poproszeni o realizację wybranego fragmentu procesu kreatywnego (generowanie pomysłów) z wykorzystaniem whiteboard online (np. platformy Miro, zintegrowanej z MS Teams). |
W cyklu 2024/25Z:
Zgodnie z ZARZĄDZENIEM Nr 147 Rektora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z dnia 1 lipca 2020 r. w sprawie prowadzenia zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu zajęcia są przygotowane do realizacji: W obu przypadkach zajęcia w trybie zdalnym oraz konsultacje z prowadzącym (terminy podane w USOSie) będą realizowane z wykorzystaniem platformy Moodle UMK i komunikatora BigBlueButton (zintegrowany z Moodle UMK). Dodatkowo w przypadku zarządzenia realizacji zajęć w trybie zdalnym w ich II części studenci zostaną poproszeni o realizację wybranego fragmentu procesu kreatywnego (generowanie pomysłów) z wykorzystaniem whiteboard online (np. platformy Miro, zintegrowanej z MS Teams). |
W cyklu 2025/26Z:
Zgodnie z ZARZĄDZENIEM Nr 147 Rektora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z dnia 1 lipca 2020 r. w sprawie prowadzenia zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu zajęcia są przygotowane do realizacji: W obu przypadkach zajęcia w trybie zdalnym oraz konsultacje z prowadzącym (terminy podane w USOSie) będą realizowane z wykorzystaniem platformy Moodle UMK i komunikatora BigBlueButton (zintegrowany z Moodle UMK). Dodatkowo w przypadku zarządzenia realizacji zajęć w trybie zdalnym w ich II części studenci zostaną poproszeni o realizację wybranego fragmentu procesu kreatywnego (generowanie pomysłów) z wykorzystaniem whiteboard online (np. platformy Miro, zintegrowanej z MS Teams). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: