Etyka reklamy 2502-s1LPC2Z-RC-ER
Celem zajęć jest przygotowanie potencjalnych copywriterek i copywriterów do styczności z wyzwaniami i dylematami etycznymi współczesnej komunikacji marketingowej. Spotkania konwersatoryjne, wzbogacone elementami warsztatowymi, skierowane są na pobudzenie wrażliwości i krytycyzmu osób studenckich, by stając wobec wyzwań zawodowych na polu copywritingu, mogły one poprawnie zidentyfikować i rozwiązać sytuacje problematyczne moralnie. Program zajęć obejmuje takie zagadnienia, jak:
1. Alkohol surowo wzbroniony. Chyba że w social mediach. Etyczny aspekt współpracy reklamowej z koncernami alkoholowymi w kulturze masowej, ze szczególnym akcentem na media społecznościowe.
2. Pokolenie strajku klimatycznego a pokolenie hauli – czy jesteśmy bliżej, czy dalej
od świadomej i przemyślanej konsumpcji dóbr?
3. CSR (corporate social responsibility – społeczna odpowiedzialność biznesu) a problem kapitalizowania wartości. Gdzie przebiega granica między wsparciem, przykładowo, mniejszości seksualnych a pinkwashingiem?
4. Dylemat wielkiego formatu – reklama zewnętrzna (w tym – niestandardowa, jak guerilla marketing i kreatywne murale) jako element użytkowej przestrzeni miejskiej.
5. Stereotypy płci w reklamie. Problemy wynikające z praktyki podziału produktów
i usług na damskie i męskie.
6. Większy rozmiar sobie wyobraź. Zagadnienie reprezentacji w materiałach reklamowych, sesjach zdjęciowych i kampaniach wideo marek odzieżowych. Także:
czy ciałopozytywność w fotografii, reklamie i popkulturze ma płeć?
7. Analiza zasady sex sells (seks sprzedaje) na tle współczesnej komunikacji reklamowej.
Całkowity nakład pracy studenta
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
1. P. Barry, Pomysł w reklamie. Idee, strategie i kampanie, przeł. J. Huebner-Wojciechowska, Warszawa 2010.
2. C. Dederer, Potwory. Dylemat fanki, przeł. D. Konowrocka-Sawa, Warszawa 2024.
3. P. Fallon, F. Senn, Siła kreacji w reklamie. Marka soczysta jak pomarańcza, przeł. B. Sałbut, Gliwice 2007.
4. F. Springer, Wanna z kolumnadą. Reportaże o polskiej przestrzeni, Warszawa 2013.
5. S. Veksner, 100 idei, które zmieniły reklamę, przeł. E. Tomczyk, Warszawa 2015.
6. M. Wicha, Jak przestałem kochać design, Kraków 2015.
Hawaikum. W poszukiwaniu istoty piękna, oprac. zbiorowe, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: