Językowa kreacja osoby 2502-s1LPC2Z-KP-JKO
1. Językowa kreacja osoby a komunikacja językowa i funkcje wypowiedzi.
2. Komunikacja niewerbalna: znaczenie mowy ciała w kształtowaniu wizerunku i jej związek z kreowaniem się za pomocą języka.
3. ABC dobrego mówcy. Jak przekonywać skutecznie, a zarazem etycznie?
4. Wykorzystanie tzw. storytellingu w przemówieniach.
5. Wykorzystanie programowania neurolingwistycznego (NLP) w kreacji za pomocą języka.
6. Kreacja językowa w polityce: indywidualizm i oryginalność a uwarunkowania społeczno-polityczne. Język używany w życiu publicznym po roku 1989 a nowomowa - język propagandy politycznej w Polsce Ludowej (1945-1989).
7. Techniki erystyczne i ich udział w językowej kreacji osób publicznych.
8. Kreacja poprzez język w życiu codziennym. Komunikacja bez przemocy (NVC = Non Violent Communication) - koncepcja Marshalla Rosenberga... czyli jak być „żyrafą”, a nie „szakalem”.
W cyklu 2022/23Z:
jak w części głównej |
W cyklu 2023/24Z:
jak w części głównej |
W cyklu 2024/25Z:
jak w części głównej |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- drama
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- sytuacyjna
- obserwacji
- giełda pomysłów
- studium przypadku
- klasyczna metoda problemowa
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody ewaluacyjne
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody integracyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawy zaliczenia:
- Uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność);
- Aktywność i wykonywanie ćwiczeń indywidualnych oraz zespołowych: W1, W2, U1, U2, K1, K2;
- Przygotowanie prezentacji dotyczącej językowej kreacji osoby znanej z życia publicznego i przedstawienie jej na zajęciach: W1, W2, U1, U2, K1, K2;
- Wygłoszenie mowy przygotowanej wcześniej (5 minut) lub improwizowanej (90 sekund): W1, W2, U1, U2, K1, K2.
Kryteria oceniania:
- na ocenę dostateczną: aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- na ocenę dobrą: aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz jedna z dwóch form aktywności (wybrana przez studenta): prezentacja dotycząca językowej kreacji lub wygłoszenie przemówienia/ mowy improwizowanej;
- na ocenę bardzo dobrą: aktywne uczestnictwo w zajęciach, prezentacja dotycząca językowej kreacji oraz wygłoszenie przemówienia lub mowy improwizowanej.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
Bralczyk Jerzy, O języku propagandy i polityki, Warszawa 2007.
Detz Joan, Sztuka przemawiania. Nie co mówić, ale jak mówić, Gdańsk 2007.
Kochan Marek, Pojedynek na słowa: techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2005 (wyd. 2. 2012).
James Tad, Shepard David, Magia wystąpień publicznych. Techniki, narzędzia i sztuczki NLP, przekł. B. Solecki, Gliwice 2010.
Kleiman Jessica, Cooper Meryl Weinsaft, Autopromocja: pokaż, na co cię stać - szefowi, podwładnym i klientom, przekł. M. Czub, Gliwice 2012.
Komunikacja i perswazja, czyli jak skutecznie porozumiewać się z innymi, dokument elektroniczny (płyta CD), Smart Education, Warszawa 2012.
Lustberg Arch, Jak się sprzedać. Skuteczne techniki prezentacji, przekonywania i przekazu swoich idei, przekł. Tomasz Golenia, Warszawa 2012.
Madejski Radosław (red.), Wystąpienia publiczne: zostań mistrzem retoryki, przekł. Rafał Schmidtke, Warszawa 2006.
Orłoś Maciej, Jak występować i zabłysnąć, Warszawa 2015.
Öttl Christine, Härter Gitte, Autopromocja, czyli Jak wykorzystać swoje atuty, przekł. U. Szymanderska, Warszawa 2009.
Rosenberg Marshall B., Porozumienie bez przemocy: o języku życia, przekł. Marta Markocka-Pepol, Michał Kłobukowski, wyd. 3 rozszerzone, Warszawa 2018.
Rusinek Michał, Załazińska Aneta, Retoryka podręczna, czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Wydawnictwo Znak, Kraków 2018.
Rzędowska Agata, Rzędowski Jerzy, Mówca doskonały: wystąpienia publiczne w praktyce, Gliwice 2009.
Weissman Jerry, Skuteczny prezenter: poznaj style, techniki i strategie prezentacji stosowane przez najlepszego nauczyciela amerykańskich mówców, przekł. Katarzyna Sobiepanek-Szczęsna, Warszawa 2011.
Wierzbicka-Piotrowska Elżbieta, ABC dobrego mówcy, [w:] Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2007, s. 159-229 LUB [w:] E. Wierzbicka, A. Wolański, D. Zdunkiewicz-Jedynak, Podstawy stylistyki i retoryki, Warszawa 2008, s. 104-173.
LITERATURA DODATKOWA:
Apps Judy, Nieśmiałość nie popłaca. 25 niezawodnych metod na pozbycie się tremy podczas wystąpień publicznych, przekł. Barbara Grabska-Siwek, Warszawa 2015.
Barnes Kim B., Wywieranie wpływu: praktyczny przewodnik, przekł. Łukasz Tuszyński, Gdańsk 2011.
Cialdini Robert B., Wywieranie wpływu na ludzi, przekł. Bogdan Wojciszke, nowe poszerz. wyd. 6 w jęz. pol., Gdańsk 2009 (lub wyd. późniejsze).
Głowiński Michał, Nowomowa i ciągi dalsze. Szkice dawne i nowe, Kraków 2009.
Joule Robert-Vincent, Beauvois Jean Leon, Gra w manipulacje: wywieranie wpływu na innych, Gdańsk 2010.
McKay Matthew, Davis Martha, Fanning Patrick, Sztuka skutecznego porozumiewania się , przekł. Agata Błaż, Gdańsk 2004.
Pease Alan, Pease Barbara, Mowa ciała, tłum. J. Grabiak, wyd. 1 poszerz., Poznań 2007.
Reiman Tonya, Potęga perswazyjnej komunikacji. Jak wpływać na ludzi, aby zawsze słyszeć „TAK”!, tłum. A. Kucharczyk-Barycza, Gliwice 2011.
Taylor Eldon, Programowanie umysłu. Od manipulacji i prania mózgu poprzez rozwój osobisty po metafizykę dnia powszedniego, tłum. D. Gasper, Warszawa 2010.
Vaknin Shlomo, Biblia NLP. Wydanie rozszerzone, ponad 350 wzorców, metod i strategii programowania neurolingwistycznego, tłum. Katarzyna Rojek, Gliwice 2011.
Wystąpienia publiczne. Multimedialne szkolenie na płycie CD, wyd. Synergia.
W cyklu 2022/23Z:
jak w części głównej |
W cyklu 2023/24Z:
jak w części głównej |
W cyklu 2024/25Z:
jak w części głównej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: