Analiza tekstu
2502-s1LPC2Z-AT
Problematyka spotkań:
1. Ćwiczenia ze stylistyki
2. „Wszystko jest interpretacją”: J. Kochanowski Gadka (Fraszki III 78)
3. „Wspólny mianownik” toruńskich zagadek weselnych
4. Biografia! Julian Przyboś, „Z Tatr”
5. Cztery cząstki świata poetyckiego Juliana Przybosia
6. Paralogika poezji czystego nonsensu
7. Manipulacja językowa – praktycznie
8. Manipulacja językowa – teoretycznie
9. Dezinformująca informacja turystyczna
10. Reklama: perswazja i kreatywność
11. Prehipertekstowa poezja kunsztowna
12. Ciało cielesne: „Instrukcja”
13. Retoryka ciała
14. Semiotyczny obraz pieniądza
15. Zakończenie: Anna Murdoch, „Kreatywność w reklamie”
Całkowity nakład pracy studenta
Student uzyskuje 2 punkty ECTS w następującym układzie:
1) uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin (1 ECTS);
2) bezpośredni kontakt z prowadzącym w ramach konsultacji (osobiście lub za pomocą platformy MOODLE) - 5 godzin (0,2 ECTS);
3) samodzielne przygotowanie się do poszczególnych zajęć, opracowanie prac domowych oraz powtórzenie materiału przed zaliczeniem końcowym - 15 godzin (0,8 ECTS).
ŁĄCZNIE 50 godzin = 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Po zakończeniu kursu student/ka:
- W1: zna podstawowe mechanizmy tekstotwórcze i spójnościowe i stosuje je w komunikacji międzyludzkiej – K_W02
- W2: charakteryzuje uwarunkowania gatunkowe tekstów oraz omawia ich rolę w kształtowaniu komunikacji – K_W02
Efekty uczenia się - umiejętności
Po zakończeniu kursu student/ka:
- U1: analizuje tekstu użytkowe i medialne; ocenia je pod względem poprawności językowej i logicznej oraz rozpoznaje ramy tekstowe – K_U02
- U2: buduje teksty spójne pod względem logicznym oraz poprawne językowo; przekazuje je w sposób precyzyjny z wykorzystaniem języka specjalistycznego – K_U12
- U3: przygotowuje teksty dotyczące tematyki literackiej, kulturalnej i językowej, a jednocześnie formułuje krytyczne uwagi na temat ich poprawności i spójności logicznej – K_U13
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Po zakończeniu kursu student/ka:
- K1: w sposób odpowiedni hierarchizuje informacje przekazywane w tekście; rozpoznaje działania manipulacyjne – K_K03
- K2: hierarchizuje i problematyzuje przekazywane informacje oraz podaje je w sposób jasny i klarowny – K_K03
Metody dydaktyczne
Zajęcia o charakterze praktycznym.
Metody dydaktyczne eksponujące:
- prezentacja
Metody dydaktyczne podające:
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące:
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obowiązkowy
Wymagania wstępne
Znajomość podstawowych pojęć z zakresu gramatyki i poetyki.
Kryteria oceniania
Sprawdzenie praktycznej znajomości książki Anny Murdoch "Kreatywność w reklamie".
Nieobecności: jedna – bezproblemowa, dwie i trzy – obowiązuje zaliczenie.
Praktyki zawodowe
Literatura
R. Jakobson, „Poetyka w świetle językoznawstwa”
J. Sławiński, „O problemach >>sztuki interpretacji<<”, w: „Miejsce interpretacji”, Gdańsk 2006
A. Szahaj, „Sławiński o interpretacji. Analiza krytyczna”, w: „O interpretacji”, Kraków 2014
Anna Murdoch, „Kreatywność w reklamie”, Warszawa 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: