Język łaciński 2501-s1KLS1Z-JLAC
Student zapoznaje się z następującymi zagadnieniami gramatycznymi:
formy fleksyjne rzeczowników deklinacji I–V,
formy fleksyjne przymiotników deklinacji I–III (w stopniu równym, wyższym i najwyższym),
stopniowanie przysłówków
formy fleksyjne i zasady użycia zaimków osobowych, dzierżawczych, zwrotnych, wskazujących, określających, względnych, pytajnych i nieokreślonych;
formy fleksyjne liczebników głównych, porządkowych i podziałowych oraz przysłówki liczebnikowe;
formy czasowników strony czynnej i biernej koniugacji I–IV tworzone od tematu praesentis
formy czasowników tworzone od tematu perfecti
formy czasowników tworzone od tematu supini
verba deponentia i semideponentia
verba anomalia (esse i złożone z esse; eo i złożone z eo; ferro i złożone z ferro; volo, nolo, malo, fio)
składniowe funkcje przypadków;
przyimki wraz ze zrozumieniem sensu przypadka, z którym się łączą
Składnie: Accusativus cum infinitivo, Nominativus cum infinitivo, Dativus possesivus, Ablativus absolutus
coniunctivus w zdaniach głównych
tryby i czasy (consecutio temporum) w zdaniach podrzędnych (celowych, skutkowych, przyzwolonych, porównawczych, przyczynowych, czasowych, względnych, pytajnych)
okresy warunkowe
formy odczasownikowe i ich użycie: inifinitivus, participium, gerundium i gerundivum, supinum
koniugacje omowne czynna i bierna
mowa zależna (oratio obliqua)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest:
aktywny udział w ćwiczeniach (jeżeli student opuści zajęcia, powinien przyswoić sobie omówiony na nich materiał; pomoc w uzupełnieniu wiedzy może uzyskać od prowadzącego zajęcia w ramach konsultacji; nieobecność na więcej niż połowie zajęć skutkuje brakiem zaliczenia);
regularne odrabianie zadań domowych;
oceny ze sprawdzianów sprawdzających znajomość omówionych zagadnień gramatycznych, słownictwa oraz umiejętności przekładu z łaciny na język polski
Semestr zimowy kończy się uzyskaniem zaliczenia z oceną. Warunkiem uczestnictwa w zajęciach w semestrze letnim jest zaliczenie pierwszego semestru.
Semestr letni kończy się egzaminem z całego roku nauki języka łacińskiego. Egzamin składa się z testu gramatycznego sprawdzającego fleksję i składnię oraz z części ustnej z tłumaczenia tekstu (warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie co najmniej 60% z każdej jego części). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie przedmiotu w każdym semestrze.
Literatura
podstawowy podręcznik:
Karolina Ekes, Magdalena Popiołek, Anna Serwicka-Kapała, Niezbędnik humanisty. Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych, Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, 2023.
pomocniczo:
A. Horn, J. Flagg Gummere, M. M. Forbes, Using Latin, Chicago 1961 (wybrane teksty)
C. W. E. Peckett, A. R. Munday, Principia: A Beginner’s Latin Course, Shrewsbury 1969 (wybrane części)
C. W. E. Peckett, A. R. Munday, Pseudolus noster: A Beginner’s Latin Course, Shrewsbury 1964 (wybrane części)
Z. Samolewicz, Składnia łacińska, Kraków 2006
J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego, Warszawa 1984 lub późniejsze
H. Wolanin, Gramatyka opisowa klasycznej łaciny w ujęciu strukturalnym, Kraków 2015
R. K. Zawadzki, Praktyczna składnia łacińska, Częstochowa 2003
Słowniki:
K. Kumaniecki, Słownik łacińsko-polski, Warszawa 1997 (lub inne wydanie)
J. Korpanty, Mały słownik łacińsko-polski, Warszawa 2001 (lub inne wydanie)
J. Korpanty, Słownik łacińsko-polski, t. 1-2, Warszawa 2001
M. Plezia, Słownik łacińsko-polski, t. 1-5, Warszawa 2007 (lub inne wydanie)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: