Historia literatury starogreckiej 2501-s1KLS1L-HLS
Celem zajęć jest kompleksowe wprowadzenie do literatury greckiej epoki hellenistycznej i cesarskiej: zapoznanie studentów z twórczością najważniejszych przedstawicieli obu epok, omówienie rodzajów literackich charakterystycznych dla wskazanego okresu oraz ukazanie zależności pomiędzy literaturą a przemianami społecznymi i kulturowymi w okresie od końca IV w. p.n.e. do V w. n.e. Ogólnemu wprowadzeniu do tematów stricte literackich (stare i nowe gatunki literackie, rozwój retoryki i filologii w Aleksandrii, następnie również w Pergamonie i na Rodos, Druga Sofistyka, azjanizm i attycyzm w oratorstwie) towarzyszyć będą odniesienia do sztuki danych okresów oraz do hellenistycznych szkół filozoficznych i ich stosunku do zretoryzowanej literatury. Osobno zostanie omówiona również greckojęzyczna literatura żydowska i wczesnochrześcijańska na tle literatury pogańskiej okresu Cesarstwa. Po wprowadzeniach do tematów literackich i kulturowych przewidziana jest lektura wybranych passusów z autorów greckich i greckojęzycznych: epigramatów z Antologii Palatyńskiej, Apolloniosa Rodyjskiego, Herondasa, Kallimacha, Posejdipposa i Teokryta oraz prozaików: Aftoniosa, Appiana, Arriana, Atenajosa, Marka Aureliusza, Diogenes Laertios, Diodora Sycylijskiego, Eliana, Filostratosa, Hermogenesa, Józefa Flawiusza, Libaniosa, Longosa, Lukiana, Pauzaniasza i Plutarcha w przekładzie.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin ustny Egzamin ustny w formie stacjonarnej lub za pośrednictwem MS Teams, składający się z trzech pytań - zadań obejmujących zagadnienia przekrojowe i szczegółowe z zakresu historii starożytnego Rzymu. Egzamin sprawdza wiedzę z zakresu W1-W4 oraz umiejętności U1-2 i kompetencje K1-2.
Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie min. 60% możliwych punktów i udzielenie właściwej odpowiedzi przynajmniej na dwa z trzech pytań.
Literatura
- K. Bartol, J. Danielewicz: Komiedia grecka od Epicharma do Menanda, Warszawa 2011, s. 471-582
- B. Bravo, E. Wipszycka: Historia starożytnych Greków. Tom III. Okres hellenistyczny, Warszawa 1992
- N. Holzberg: Powieść antyczna, przeł. M. Wójcik, Kraków 2003
- G. A. Kennedy: A New History of Classical Rhetoric, Princeton 1994, s. 201-270 (rozdziały V i X-XII)
- K. Korus: Grecka proza poklasyczna, Kraków 2003
- P. Majewski: Pismo, tekst, literatura. Praktyki piśmienne starożytnych Greków i matryca pamięci kulturowej Europejczyków, Warszawa 2013, s. 236-330
- H.-I. Marrou: Historia wychowania w starożytności, przeł. S. Łoś, Warszawa 1969
- H. Podbielski (red.): Literatura Grecji starożytnej, t. I. Epika - liryka - dramat, Lublin 2005
- H. Podbielski (red.): Literatura Grecji starożytnej, t. II. Proza historyczna, krasomówstwo, filozofia i nauka, literatura chrześcijańska, Lublin 2005
Lektury:
- wybór tekstów poetyckich: wybór z Antologii Palatyńskiej (25 epigramatów), Apolloniosa Rodyjskiego (min. dwie księgi), Herondasa (min. dwa mimy), Kallimacha (Aitia, Hymny), Posejdipposa (min. 20 epigramatów) i Teokryta (min. 4 utwory)
- i prozatorskich: z pism Aftoniosa (Progymnasmata), Appiana (min. 1 ks.), Arriana (min. 1 ks.), Atenajosa (1 ks.), Diodora Sycylijskiego (1 ks.), Eliana (1 ks.), Marka Aureliusza, Diogenesa Laertiosa (dwa żywoty do wyboru), Filostratosa (Żywot Apolloniosa z Tyany lub Żywoty sofistów), Hermogenesa (1 ks. Peri staseon i przypisywane mu Progymnasmata), Józefa Flawiusza (1 ks. Starożytności żydowskich i Apologia lub Bios), Libaniosa (2 mowy), Ksenofonta z Efezu (Opowieści efeskie), Longosa (Dafnis i Chloe), Lukiana (min. 2 wybrane dialogi + jeden z dramatów lub 20 epigramatów), Pauzaniasza (1 ks. do wyboru) i Plutarcha (dwa żywoty, dwa utwory z Moraliów) w przekładzie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: