Praktyczna nauka języka polskiego 2500-SKJPO-KD0Z-PNJP
1. MÓWIENIE I KOMUNIKACJA
Ludzie – relacje w rodzinie, w pracy/szkole, w sąsiedztwie, między narodami; emocje,
Życie codzienne,
Mieszkanie, miejsca do życia,
Usługi, zawody bardziej i mniej znane,
Edukacja,
Praca,
Biznes,
Czas wolny, kultura, hobby,
Sport, rekreacja,
Motoryzacja,
Zakupy, Polak konsument,
Reklama,
Jedzenie, Polska od kuchni,
Zdrowie, uzależnienia, choroby cywilizacyjne, polska służba zdrowia,
Podróżowanie, turystyka, województwo kujawsko-pomorskie i jego atrakcje,
Przyroda, środowisko, ekologia,
Nauka i technika,
Media,
Prawo, przestępczość, wymiar sprawiedliwości, prawo autorskie,
Polityka,
Matematyka i ekonomia,
Religie i obyczaje.
2. POLSKIE TRADYCJE I OBYCZAJE – DAWNIEJ I DZIŚ
juwenalia, otrzęsiny, studniówka, połowinki,
Dzień Nauczyciela, Święto Niepodległości, Dzień Kobiet, Święto Konstytucji, Dzień Matki, Dzień Dziecka
Wszystkich Świętych, Wigilia, Boże Narodzenie, sylwester i Nowy Rok, Wielkanoc
andrzejki, mikołajki, tłusty czwartek, Pierwszy Dzień Wiosny, topienie marzanny
Toruński Festiwal Nauki i Sztuki, Międzynarodowy Dzień Książki
festiwale muzyczne, np. Eurowizja, Sopot, Opole
Zapewnienie uczestnictwa w obchodach niektórych tych świąt, zachęcanie do celebrowania z Polakami (przygotowywanie plakatów, obdarowywanie się prezentami, pisanie kartek, degustacje tradycyjnych potraw, konkursy i zabawy, wyjścia np. na kiermasze świąteczne, wystawy, wykłady, spotkania okolicznościowe, wizyty w Muzeum Etnograficznym itp.)
3. ZAGADNIENIA GRAMATYCZNE
Odmiana przez wszystkie przypadki rzeczownika, zaimka, przymiotnika (w tym formy nieregularne); funkcje poszczególnych przypadków; odmiana nazwisk i nazw miejscowości,
Koniugacja czasowników; czasowniki prefiksalne; wybrane czasowniki nieregularne; tryby czasownika; strona bierna; nieosobowe formy czasownika (można, trzeba, warto; imiesłowy); składnia czasowników,
Spójniki, m.in. który jako składnik zespolenia,
Przyimki – łączliwość z rzeczownikami,
Wybrane partykuły,
Odmiana i składnia liczebnika,
Synonimia składniowa – różnorakie transformacje zdań z zachowaniem tego samego sensu,
Szyk wyrazów w zdaniu – wybrane przykłady.
4. WYMOWA
Akcent wyrazowy i zdaniowy,
Literowanie,
Nosówki,
l:ł, r:l,
Szereg ciszący, syczący i szumiący,
Głoski miękkie: głoski twarde,
Udźwięcznienia i ubezdźwięcznienia,
Trudne liczebniki,
Homofony, palindromy,
Sylabowe domino,
Wyrażenia i zwroty służące podtrzymywaniu kontaktu,
Błędy w wymowie w tekstach kabaretowych – wybrane przykłady.
Zajęcia praktyczne, na których ćwiczy się m.in.: głośne czytanie tekstów poetyckich i prozatorskich dla dzieci, łamańce językowe, zabawy logopedyczne, zajęcia z recytacji; nadawanie różnego znaczenia tekstom poprzez różną intonację, różnicowanie znaczeń tych samych tekstów po zmianie znaków przestankowych, rapowanie, szukanie i tworzenie rymów.
5. ROZUMIENIE TEKSTÓW PISANYCH
Czytanie i analizowanie sensów tekstów, m.in:
Informacje miejskie (szyldy, napisy na i w budynkach użyteczności publicznej oraz w środkach transportu, znaki drogowe, reklamy, ulotki, księgi gości w restauracjach),
Informacje na uniwersytecie (biblioteka, dziekanat, akademik, tablice ogłoszeń na wydziałach, informacje z klubów studenckich i z Biura Karier),
Instrukcje (dotyczące przedmiotów codziennego użytku, na opakowaniach od jedzenia, komunikaty ppoż i bhp),
Zaproszenia,
Artykuły (w tym wywiady) z prasy codziennej, tygodników społeczno-kulturalnych, pism dla młodzieży i studentów,
Artykuły popularnonaukowe,
Pisma i formularze urzędowe,
Teksty literackie (prozatorskie, poetyckie, kabaretowe; przykłady także tych dawniejszych),
Teksty z popularnych portali zakupowych (typu: Allegro, OLX),
Fragmenty nagrodzonych blogów internetowych,
Recenzje filmowe.
Praktyka w zakresie ćwiczeń typu: rozumienie z kontekstu, praca ze słownikiem/korpusem, wyszukiwanie informacji, opowiadanie swoimi słowami, streszczanie, ocena prawdziwości.
6. REDAGOWANIE TEKSTÓW
Ogłoszenie,
Reklamacja,
Podanie, odwołanie,
SMS,
Życzenia, kartki z wakacji, pozdrowienia, podziękowania,
Listy / e-maile prywatne i formalne,
CV, list motywacyjny, referencje, oferty pracy,
Streszczenie,
Opis osoby, krajobrazu, sytuacji,
Recenzja filmu/książki,
Relacja z podróży,
Referat,
Opowiadanie,
Tekst argumentacyjny,
Rozprawka porównawcza,
Artykuł do prasy,
Ankieta,
Kronika,
Bibliografia, przypisy.
7. SŁUCHANIE
Odbiór i analizowanie tekstów typu:
komunikaty na dworcu, na lotnisku, w hipermarkecie, w przychodni,
rozmowy telefoniczne z biurem obsługi, z urzędnikami w różnych instytucjach,
rozmowy przez komunikatory internetowe (np. Skype),
wykłady i prelekcje,
słuchowiska radiowe i inne programy na antenie Polskiego Radia oraz studenckiego Radia Sfera,
programy telewizyjne, seriale, filmy,
tutoriale w internecie,
piosenki,
audiobooki.
8. POLSKA OD KUCHNI
Cykliczne warsztaty kulinarne:
polskie dania na co dzień,
polskie dania na dzień świąteczny,
wspólne biesiadowanie.
Zapewnienie uczestnikom kontaktu z rówieśnikami.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Metody weryfikowania osiągnięcia efektów:
Kontrola bieżąca: zadania domowe, sprawdziany cząstkowe, zadania praktyczne, testy semestralne lub projekty;
kontrola końcowa: egzaminy po drugim semestrze.
Kryteria oceniania:
93-100% - bardzo dobry (5)
85-92% - dobry plus (4,5)
77-84% - dobry (4)
69-76% - dostateczny plus (3,5)
60-68% - dostateczny (3)
0-59% - niedostateczny (2)
Na ocenę końcową składa się:
60% oceny z egzaminu
30% oceny z testów i sprawdzianów cząstkowych
10% oceny aktywności
Do egzaminu nie mogą przystąpić studenci, którzy w ciągu semestru nie uzyskali przynajmniej średniej 60% z testów i sprawdzianów cząstkowych.
Dopuszczalne są 3 dni nieobecności nieusprawiedliwionej.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Podręcznik główny: Anna Seretny, Słownictwo polskie w ćwiczeniach dla obcokrajowców, Kraków 2016.
Podręczniki:
Iwona Stempek, Anna Stelmach, Polski, krok po kroku. Poziom A2, Kraków 2012.
Agnieszka Burkat, Agnieszka Jasińska, Małgorzata Małolepsza, Aneta Szymkiewicz, Hurra po polsku 2 i 3, Kraków 2009.
Ewa Lipińska, Z polskim na ty, Kraków 2003.
Ewa Bajor, Eliza Madej, Wśród ludzi i ich spraw, Warszawa-Łódź 1999.
Ewa Lipińska, Elżbieta Dąmbska, Kiedyś wrócisz tu…, cz. 1: Gdzie nadwiślański brzeg, Kraków 2006.
Agnieszka Madeja, Barbara Morcinek, Polski mniej obcy, cz. 1: Podręcznik do nauczania języka polskiego dla średnio zaawansowanych, cz. 2: Klucz do ćwiczeń. Transkrypty. Test certyfikatowy, Katowice 2007.
Agnieszka Jasińska, Aneta Szymkiewicz, Małgorzata Małolepsza, Polski w pracy, Kraków 2010.
Elżbieta Zarych, Przejdź na wyższy poziom, Poznań 2014.
Agnieszka Wiśniewska, Anna Kokot, Marzena Jasnos, Samanta Busiło, Chcę pracować w Polsce, Warszawa 2015.
Róża Ciesielska-Musameh, Barbara Guziuk-Świca, Grażyna Przechodzka, Z polskim w świat, część 1 i 2, Lublin 2018.
Zbiory ćwiczeń kształcących poszczególne sprawności językowe:
Iwona Stempek, Polski, krok po kroku, Gdy i zabawy językowe.
Magdalena Szelc-Mays, Coś wam powiem…Ćwiczenia komunikacyjne dla grup średnich, Kraków 2001.
Andrzej Rauszer, Oswoić tekst. Podręcznik kompozycji i redakcji tekstów użytkowych dla poziomów B2 i C2, Kraków 2011.
Ewa Lipińska, Elżbieta Dąmbska, Pisać jak z nut. Podręcznik rozwijający sprawność pisania. Dla obcokrajowców na poziomie B1+/B2, Kraków 2016.
Anna Seretny, Kto czyta – nie błądzi, Kraków 2007.
Ewa Lipińska, To samo słońce. Podręcznik doskonalący sprawność rozumienia ze słuchu dla obcokrajowców na poziomie zaawansowanym, Kraków 2016.
Zbiory ćwiczeń utrwalających umiejętności gramatyczne, leksykalne i ortograficzne
Joanna Lechowicz, Joanna Podsiadły, Ten, ta, to. Ćwiczenia nie tylko gramatyczne dla cudzoziemców, Łódź 2001.
Joanna Machowska, Gramatyka? Ależ tak! Ćwiczenia gramatyczne dla poziomu A2, Kraków 2011.
Ewa Lipińska, Nie ma róży bez kolców, Ćwiczenia ortograficzne dla cudzoziemców, Kraków 2009.
Elżbieta Zarych, Ortografia polska w ćwiczeniach dla obcokrajowców, Kraków 2016.
Anna Majewska-Tworek, Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Warszawa 2010.
Józef Pyzik, Przygoda z gramatyką. Fleksja, słowotwórstwo imion. Kraków 2000.
Józef Pyzik, Iść czy jechać. Ćwiczenia gramatyczno-semantyczne z czasownikami ruchu, Kraków 2003.
Piotr Garncarek, Czas na czasownik, Kraków 2001.
Piotr Garncarek, Nie licz na liczebnik. Materiały do nauczania języka polskiego jako obcego, Warszawa 2009.
Marek Gołkowski, Anna Kiermut, Maria Kuc, Małgorzata Majewska-Meyers, „Gdybym znał dobrze język polski…”, Warszawa 2010.
Halina Goszczyńska, Mirosława Magajewska, Od przypadka do przypadka. Przewodnik dla cudzoziemców po fleksji imiennej języka polskiego wraz ze zbiorem ćwiczeń, cz. 1, Łódź 2012.
Foland-Kugler M., 1997, Trudne małe wyrazy. Materiały do nauki języka polskiego jako obcego, Warszawa.
Zbiory testów:
Aleksandra Achtelik, Wioletta Hajduk-Gawron, Agnieszka Madeja, Magdalena Świątek, Bądź na B 1. Zbiór zadań z języka polskiego oraz przykładowe testy certyfikatowe dla Poziomu B 1, Kraków, 2009.
Ewa Lipińska, Umiesz? Zdasz! Materiały przygotowujące do egzaminu certyfikatowego z języka polskiego jako obcego na poziomie średnim ogólnym B2, Kraków 2009.
Anna Dąbrowska, Anna Burzyńska-Kamieniecka, Urszula Dobesz, Małgorzata Pasieka, Z Wrocławiem w tle. Zadania testowe z języka polskiego dla cudzoziemców. Poziom podstawowy, średni i zaawansowany, Wrocław 2008.
Butcher A., Maliszewski B., Przechodzka G., Rzeszutko-Iwan M., Trębska-Kerntopf A., 2009, Wokół Lublina. Zadania testowe z języka polskiego dla obcokrajowców. Poziomy B1, B2, C2, Lublin.
Stanisław Mędak, Polski megatest, Warszawa 2012.
Testy ogólne i specjalistyczne z języka polskiego jako obcego Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ, pod red. Grażyny Zarzyckiej, cz. 1 – 6, Łódź 2010.
Przemysław E. Gębal, Od słowa do słowa toczy się rozmowa. Repetytorium leksykalne z języka polskiego jako obcego dla poziomów B1 i B2, Kraków 2009.
Justyna Krztoń, Słownictwo w pracy, Kraków 2013.
Piotr Lewiński, Oto polska mowa, Wrocław 2001.
Renata Szpigiel, Gramatyka 2, Kraków 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: