Historia książki: od tabliczki glinianej do hipertekstu 2500-PO-HISK
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczów z rozwojem piśmiennictwa z perspektywy materialnej: od pojawienia się pierwszych, sumeryjskich tekstów literackich na tabliczkach z III tysiąclecia przed Chr., przez egipskie i grecko-rzymskie papirusy, późnoantyczne i średniowieczne kodeksy, humanistyczne inkunabuły, książki drukowane i rękopiśmienne wczesnej nowożytności aż po współczesną książkę papierową i elektroniczną. Wykład ma na celu zwrócenie uwagi na momenty kluczowe w kulturotwórczej historii książki, jak: przejście od oralności do piśmienności m.in. dzięki upowszechnieniu się zwoju papirusowego w epoce hellenistycznej, wynalazek druku i jego implikacje dla literatury, kultury, edukacji oraz sporów religijnych, oraz współczesna rewolucja informatyczna i przechodzenie książki do cyberprzestrzeni. Wykład dotyczy również typologii pisma i kulturotwórczej roli słynnych papirusów (m.in. papirusy Bodmera i papirusy kolońskie), manuskryptów w bibliotekach średniowiecznych i renesansowych (Codex Buranus, Codex Vaticanus Reginensis latinus 124 z tekstem Rabana Maura, biblioteki Petrarki i Poggia Braccioliniego) i wydawnictw (oficyn Manutiusów, Estienne’ów, Plantina i Elzewirów oraz krakowskiej Oficyny Łazarzowej). Przedstawiony zostanie rozwój książki w XVIII wieku, zapotrzebowanie na dokumenty drukowane, powstanie idei biblioteki narodowej oraz biblioteki Załuski i króla Poniatowskiego. Zaznaczony zostanie upadek książki w wieku XIX oraz jej odrodzenie dzięki działalności Williama Morrisa, Stanisława Wyspiańskiego i Zenona Przesmyckiego. Rozważania o zmieniających formach książki zakończą typografia książki elektornicznej, biblioteki cyfrowe, repozytoria, problemy związane z hipertekstem, audiobooki i self-publishing.
W cyklu 2024/25Z:
Pierwsza część wykładu ma na celu zwrócenie uwagi na momenty kluczowe w kulturotwórczej historii książki, jak: wynalezienie pisma i pierwsze materiały piśmiennicze, przejście od piktogramów do alfabetu oraz oralności do piśmienności m.in. dzięki upowszechnieniu się zwoju papirusowego w epoce hellenistycznej, wynalazek druku i jego implikacje dla literatury, kultury, edukacji oraz sporów religijnych jako antycypacja współczesnej rewolucji informatycznej. Wykład dotyczy również typologii pisma i kulturotwórczej roli słynnych papirusów (m.in. papirusy Bodmera i papirusy kolońskie), manuskryptów w bibliotekach średniowiecznych i renesansowych (Codex Buranus, Codex Vaticanus Reginensis latinus 124 z tekstem Rabana Maura, biblioteki Petrarki i Poggia Braccioliniego) i wydawnictw (oficyn Manutiusów, Estienne’ów, Plantina i Elzewirów oraz krakowskiej Oficyny Łazarzowej). |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Ocena ciągła pracy słuchacza w czasie zajęć, świadcząca o znajomości literatury przedmiotu, zrozumieniu problematyki wprowadzonej na zajęciach oraz o zdobytych podczas zajęć umiejętnościach (EK_W01, EK_W02, EK_U01, EK_U02, EK_K02, EK_K03).
2. Końcowe zaliczenie pisemne stacjonarne lub na platformie on-line MS Teams sprawdzające stopień znajomości oraz umiejętności z zakresu problematyki zajęć (EK_W01, EK_W02, EK_U01, EK_U02). Przy teście przyjmuje się następujące progi: 55% na ocenę dst., 70% na ocenę db, 85% na ocenę bdb.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura:
Cave, R., Ayad, S., Historia książki. Od glinianych tabliczek po e-booki,tłum. E. Romkowska, Warszawa 2015.
Darnton R., The case of books, New York 2010.
Dróżdż A., Od liber mundi do hipertekstu, Warszawa 2009.
Europejski kanon literacki, red. E. Wichrowska, Warszawa 2011.
Góralska M., Piśmienność i rewolucja cyfrowa, Wrocław 2012.
Greenblatt S., Zwrot. Jak zaczął się renesans, przeł. M. Słysz, Warszawa 2012.
Houston K., Ciemne typki. Sekretne życie znaków typograficznych, przeł. M. Komorowska, Kraków 2020
Houston K., Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, przeł. P. Lipszyc, Kraków 2017
Majewski P., Pismo, tekst, literatura: praktyki piśmienne starożytnych Greków i matryca pamięci kulturowej Europejczyków, Warszawa 2013.
Manguel, A., Historia czytania, przeł. H. Janowska, Warszawa: PIW, 2024
Niedźwiedź, J., Kultura literacka Wilna (1323-1655). Retoryczna organizacja miasta, Kraków 2012.
Nunberg G., Przyszłość książki, Warszawa 2013.
Ong W. J., Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przekład, wstęp i red. J. Japola, wyd. II, Warszawa 2011, s. 131–180.
Pettegree, A., Marka Luter. O tym, jak nikomu nieznany mnich zmienił swoje niewielkie miasto w centrum wydawnicze, zaistniał jako nasławniejsza osoba w Europie i zapoczątkował reformację, tłum. M. Denderski, Warszawa 2017.
Pisarski M., Xanadu. Hipertekstowe przemiany prozy, Kraków 2013.
Reynolds L. D., Wilson N. G., Skrybowie i uczeni, przeł. P. Majewski, Warszawa 2008, s. 69–272.
Richardson B., Printing, Writers and Readers in Renaissance Italy, Cambridge 1999.
Świderkówna B., Nowicka M., Książka się rozwija, wyd. II, Wrocław 2008.
Tekst (w) sieci, t. 1–2, red. D. Ulicka, Warszawa 2009.
Vandendorpe Ch., Od papirusu do hipertekstu, Warszawa 1999.
W cyklu 2024/25Z:
- S. Greenblatt: Zwrot. Jak zaczął się renesans, przeł. M. Słysz, Warszawa 2012; |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: