Glottologopedia 2500-PO-2L-GLOTLOG
Przedmiot Glottologopedia realizowany w formie ćwiczeń pozwoli na nabycie umiejętności rozpoznawania wad wymowy wystepującymi u dzieci w pierwszych latach życia. W ramach zajęć uczestnicy poznają: etapy rozwoju mowy dziecka, z określeniem systemu głosek charakterystycznego dla danego etapu. Zdobędą umiejętność diagnozowania wady wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Wśród wad omówione i zaprezentowane w formie nagrań zostaną: opóźniony rozwój mowy, dyslalie, w obrębie których omówimy: Sygmatyzm, Rotacyzm, Kappacyzm, Gammacyzm, Lambdacyzm, Bezdźwięczność, Nosowanie. Studenci zapoznani zostaną z zasadami prowadzenia: diagnozy logopedycznej oraz wywiadu logopedycznego. Budowanie programu terapeutycznego- którego zasady tworzenia poznane zostaną przez studentów również na metodyce zajęć logopedycznych, oprzemy na konkretnych pacjentach, dla których taki program studenci opracują. Studenci opracują zestawy ćwiczeń artykulatorów, oddechowych, słuchowych do czego wykorzystają wiedzę uzyskaną w ramach przedmiotu Ortodoncja. Zestawy ćwiczeń artykulatorów połączone zostaną z budowaniem bajki logopedycznej, z wykorzystaniem sylwet, pacynek czy teatru z łyżki. Do ćwiczeń oddechowych studenci przygotują "Oddechowe walizki logopedyczne". Opracowane programy terapeutyczne, zestawy ćwiczeń oddechowych, artykulatorów czy słuchowych studenci będa mieli okazję wykorzystac i zaprezentować w ramach praktyk logopedycznych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- opis
- wykład problemowy
- tekst programowany
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- stolików eksperckich
- giełda pomysłów
- projektu
- doświadczeń
- seminaryjna
- studium przypadku
- klasyczna metoda problemowa
- sytuacyjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena ciągła bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności na nich, przygotowanie jednego projektu wybranej wady wymowy, w tym przygotowanie i przedstawienie prezentacji nt. etiologii zaburzenia, standardu postępowania logopedycznego. Opracowanie programu terapeutycznego dla wskazanej wady wymowy, opracowanie zestawu ćwiczeń artykulatorów, oddechowej walizki logopedycznej i ćwiczeń słuchowych do wskazanej wady wymowy. Końcowy egzamin pisemny.
Praktyki zawodowe
W ramach praktyk student uczestniczy w zajęciach prowadzonych w Gabinecie logopedycznym UMK obserwuje wówczas spektrum różnego rodzaju zaburzeń. Nabywa umiejętność prowadzenia: diagnozy logopedycznej, wywiadu logopedycznego oraz terapii logopedycznej. Finalnie sam prowadzi zajęcia logopedyczne. Ponadto studenci prowadzą zajęcia w ramach wolontariatów w przedszkolach, szkołach masowych oraz pracują z dziećmi z zespołem Downa.
Literatura
Obowiązkowa:
J.Cieszyńska , M.Korendo Wczesna interwencja terapeutyczna, 2007.
E.Wianecka Manualne torowanie głosek, 2010.
G. Demelowa, Elementy logopedii, Warszawa 1979.
Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, pod red. Tadeusza Gałkowskiego i Grażyny Jastrzębowskiej, Opole 2001.
A. Sołtys – Chmielowicz, Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka, Kraków 2008.
J. Surowaniec, Logopedyczny słownik terminologii diagnostycznej, Kraków 1999.
I. Styczek, Logopedia, Warszawa 1980.
G. Demel Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola WSiP Warszawa 1978.
R.Vesta, M.M.Haith, S.A.Miller Psychologia dziecka, 2004.
Pomocnicza:
J.Cieszyńska, Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda krakowska, 2011.
I. Michalak-Widera, Miłe uszom dźwięki. Unikat-2, Katowice 2003.
E. Minczakiewicz, Logopedia. Wybrane zagadnienia z materiałami do ćwiczeń, Kraków 1987, Wydawnictwo naukowe WSP.
E.M. Skorek, Oblicza wad wymowy, Warszawa 2001.
Jurkiewicz, Rozwijanie mowy dziecka. Program terapeutyczno-stymulacyjny, Wydawnictwo Fundacji Orator, Lublin 1999.
Z. Bogdanowska, Multimedialne programy edukacyjne wspomagające diagnozę i terapie logopedyczną, (w:) Wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z zaburzeniami mowy. Wybrane zagadnienia. p. red. L. Hurło, M. Zaorska Olsztyn 2005.
J. Gruba, Technologia informacyjna w logopedii, Komlogo, Gliwice 2009.
A. Walencik–Topiłko, Wykorzystanie programów komputerowych w profilaktyce, diagnostyce i terapii logopedycznej, (w:) Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki pod red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, wyd. UO, Opole 2005.
E. Krajna, A. Żebryk-Stopa, Wybrane zasady poprawnej wymowy polskiej, (w:) Wielkopolski przegląd logopedyczny – informator PZL nr1/10/2011.
E. B. Kaczmarczuk, Wymowa polska z ćwiczeniami. Asocjacja, Logopedic, Lublin 2012.
G. Krasowicz-Kupis, SLI i inne zaburzenia językowe, GWP, Sopot 2012.
E. Kochanowska, J. Wojciechowska, Dziecko w przestrzeni słów i znaczeń, wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno- Humanistycznej Bielsko-Biała 2013.
L. Madelska, J. Wojciechowska Dziecięce poznawanie świata. Mowa i jej rozumienie Naukowe Akademii Techniczno- Humanistycznej Bielsko-Biała 2013.
A. Szeląg, A. Szymaszek, Test do badania rozumienia mowy u dzieci i dorosłych, GWP, Sopot 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: