Emisja głosu
2500-PO-2L-EMISGŁ
Zajęcia mają za zadanie:
- przedstawienie głosu – jako podstawowego narzędzia pracy logopedy,
- omówienie warunków prawidłowej emisji i higieny głosu, a także pracy nad fonacją oracjalną,
- nauczenie wykonywania ćwiczeń głosowo – artykulacyjnych i technik relaksacyjno - oddechowych,
- ukształtowanie umiejętności postawienia podstawowej diagnozy emisyjnej,
- scharakteryzowanie emisyjnych strategii terapeutycznych w wybranych zaburzeniach głosu i zasad higieny aparatu głosowego.
W cyklu 2022/23L:
Zajęcia mają za zadanie: - zapoznanie studenta z najczęściej spotykanymi zaburzeniami głosu, - ukształtowanie umiejętności dokonania subiektywnej diagnozy emisyjno- impostacyjnej, z uwzględnieniem parametrów: oddechowych, artykulacyjnych, fonacyjnych i akustycznych, - ukształtowania umiejętności przeprowadzenia terapii emisyjno- impostacyjnej głosu, - zapoznanie z czynnikami sprzyjającymi występowaniu zaburzeń głosu o charakterze wewnętrznym i zewnętrznym, - ukształtowanie umiejętności prawidłowego- zgodnego z zasadami emisyjnymi- głośnego czytania tekstów i wygłaszania ich z pamięci.
|
Całkowity nakład pracy studenta
3 pkt ECTS
Czas zajęć: 16 godz.; czas na konsultacje indywidualne; konsultacje grupowe; praca własna (czytanie literatury, ćwiczenia własne: oddechowe i głosowe oraz artykulacyjne; przygotowanie się do zaliczenia): 50 godz.
Efekty uczenia się - wiedza
EUS_W01; K_W01; K_W12; K_W13
1. Zna i rozumie podstawową terminologię, dotyczącą emisji
i higieny głosu;
2. Posiada elementarną wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii narządu głosu;
3. Zna mechanizm i fizjologię oddychania;
4. Nabywa wiedzę o ćwiczeniach z emisji głosu;
5. Ma wiedzę, dotyczącą technik ćwiczących wyraźną wymowę;
6. Posiada wiedzę na temat technik oddychania;
7. Zna sposoby bezpiecznej – zdrowej emisji głosu;
8. Ma podstawową wiedzę o dostępnej literaturze tematu;
9. Zna choroby narządu głosu.
10. Zna formy pomocy osobom z zaburzeniami głosu;
11. Zna możliwe działania profilaktyczne z zakresu emisji i higieny głosu.
Efekty uczenia się - umiejętności
EUS_U03; K_U03; K_U04; K_U05
1. Rozumie mechanizmy prawidłowej wyraźnej i płynnej wymowy;
2. Ma świadomość swojego głosu i potrafi wykorzystać wiedzę, dotyczącą oddychania i emisji głosu;
3. Jest świadomy, że warto szkolić swój głos;
4. Wykorzystuje poznane techniki emisji głosu do uczynienia swojej mowy pięknej, miłej dla ucha, zrozumiałej i atrakcyjnej dla słuchacza;
5. Posiada podstawowe umiejętności terapii osób z zaburzonym głosem.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
EUS_K02; EUS_K03; K_K03; K_K08; K_K09
1. Ma świadomość problemu zaburzeń głosu i problemów osób
z zaburzeniami głosu w życiu społecznym;
2. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie metod
i technik terapeutycznych oraz samodoskonali się w umiejętnościach terapeutycznych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia;
3. Docenia znaczenie profilaktyki, publikacji z tematyki zaburzeń głosu
i podejmuje aktywne działania w tych obszarach;
4. Jest zdolny do refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
5. Potrafi współpracować ze specjalistami, dzieli się wiedzą i swoim doświadczeniem.
Metody dydaktyczne
Poniżej są zaznaczone metody dydaktyczne:
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- studium przypadku
- referatu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obowiązkowy
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu logopedii, foniatrii, audiologii, anatomii i fizjologii narządu głosu oraz układu oddechowego i artykulacyjnego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Końcowe zaliczenie ustne - prezentacja wybranego tekstu.
Sprawdzenie umiejętności właściwego oddechu podczas emisji głosu oraz stopnia wykorzystania poznanych technik oddechowych i głosowych.
Literatura
D. Dąbrowaska, A. Dziwińska, Emisja głosu, Wybrane zagadnienia, Wałbrzych 2005.
B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003.
C. Wojtyński, Emisja głosu, Warszawa 1970.
K. Gawęda, J. Łazewski, Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 2005.
J. Kram, Zarys kultury żywego słowa, Warszawa 1995.
A. Łastik, Poznaj swój głos... twoje najważniejsze narzędzie pracy, Warszawa 2002.
M. Przybysz -Piwko (red.), Emisja głosu nauczyciela, wybrane zagadnienia, Warszawa 2006.
D. Michałowska, O podstawach polskiej wymowy scenicznej, Kraków 1994.
B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2000,
B. Toczyska, Łamańce z dedykacją, Kama makaka ma, Gdańsk 2003.
W cyklu 2022/23L:
M. Rokitiańska, H. Laskowska, Zdrowy głos, Bydgoszcz 2003, S. Weller, Oddech, który leczy, Gdańsk 2004 M. Dłuska, Prozodia języka polskiego, Warszawa 1976, B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2000, D. Dąbrowaska, A. Dziwińska, Emisja głosu, Wybrane zagadnienia, Wałbrzych 2005. B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003. C. Wojtyński, Emisja głosu, Warszawa 1970. K. Gawęda, J. Łazewski, Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 2005. J. Kram, Zarys kultury żywego słowa, Warszawa 1995. A. Łastik, Poznaj swój głos... twoje najważniejsze narzędzie pracy, Warszawa 2002. M. Przybysz -Piwko (red.), Emisja głosu nauczyciela, Wybrane zagadnienia, Warszawa 2006. D. Michałowska, O podstawach polskiej wymowy scenicznej, Kraków 1994, B. Toczyska, Łamańce z dedykacją, Kama makaka ma, Gdańsk 2003.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: