Fonetyka języka polskiego (sem. II)
2500-PO-1L-FONJP
Cykl zajęć z fonetyki ma na celu zapoznanie słuchaczy ze zjawiskami prozodycznymi oraz społeczną percepcją wymowy (również obcej). W szczegółach chodzi o następujące zagadnienia:
1. Zjawiska prozodyczne polszczyzny, w szczególności rytm, intonacja i akcent.
2. Obcy akcent - jego przyczyny, percepcja i sposoby niwelowania.
3. Wymowa a tożsamość w kontekście dwujęzyczności i nabywania języków obcych.
Całkowity nakład pracy studenta
Całkowity nakład pracy studenta jest przeliczany na 2 punkty ECTS, które obejmują:
1. Konwersatorium w wymiarze 20 godz. i aktywny w nim udział - 1 ECTS
2. Konsultacje - 0,5 ECTS
3. Praca własna studenta - przygotowanie do egzaminu - 0,5 ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
EUS_W01; EUS_W13; EUS_W16
Słuchacz:
- zna podstawowe pojęcia związane z terminologią fonetyczną;
- zna zasady transkrypcji tekstów mówionych;
- zna i rozumie charakterystykę i klasyfikację spółgłosek i samogłosek polskich;
- posiada wiedzę o rodzajach i formach przekształceń głoskowych w ciągu fonicznym;
- posiada wiedzę o prawidłowych i defektywnych realizacjach głosek polskich;
- zna zasady współczesnej polskiej ortofonii;
- wie, jakie są tendencje wymawianiowe we współczesnej polszczyźnie.
Efekty uczenia się - umiejętności
EUS_U02; EUS_U03; EUS_U04; EUS_U05; EUS_U19
Słuchacz:
- potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w praktycznym ocenianiu artykulacji własnej i innych;
- potrafi kwalifikować dźwięki mowy do realizacji prawidłowych i defektywnych;
- potrafi sprawnie wskazać miejsca artykulacyjne głosek polskich;
- potrafi tworzyć dźwięki na podstawie cech artykulacyjnych;
- potrafi różnicować cechy fonetyczne dźwięków;
- potrafi wybrać i zastosować właściwy sposób wymowy dźwięków w ciągu fonicznym;
- potrafi posługiwać się transkrypcją fonetyczną.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
EUS_K01; EUS_K02; EUS_K03
Słuchacz:
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę rozwoju i ciągłego doskonalenia umiejętności w zakresie rozwijania słuchu fonetycznego, posługiwania się transkrypcją fonetyczną;
- posiada pozytywne nastawienie do wiedzy w zakresie fonetyki i budowania warsztatu pracy logopedy opartego na rzetelnej wiedzy fonetycznej;
- jest świadomy odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy;
- jest świadomy poprawności własnej wymowy (zgodności z normami ortofonicznymi), kształtuje poprawność wymowy własnej i innych w codziennych kontaktach językowych.
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Zaliczony I semestr konwersatorium z fonetyki języka polskiego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ćwiczenia są prowadzone metodą praktyczną. Studenci uzyskują zaliczenie na podstawie:
a) obecności na zajęciach (co najmniej 80%)
b) pisemnego egzaminu z zakresu fonetyki oraz umiejętności w posługiwaniu się poznaną aparaturą pojęciową i narzędziami badawczymi.
Literatura
M. Wiśniewski, Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 2001.
M. Wiśniewski, Zadania z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 1999
Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2000.
Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Ćwiczenia, Warszawa 2011.
Irena Sawicka (red.), Komparacja współczesnych języków słowiańskich. Fonetyka i fonologia, Opole 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: