Diagnoza, profilaktyka i terapia logopedyczna
2500-PO-1L-DIAGPROF
Omawiana tematyka:
- zapoznaie z Rozporządzeniem MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. (§25 określone zadania logopedy).
- definicja terminu, cele oraz zasady stosowania profilaktyki logopedycznej.
- zasady prowadzenia diagnozy logopedycznej.
- przedstawienie i omówienie kwestionariuszy, testów, kart do badania mowy,
programów komputerowych do diagnozy logopedycznej.
- zapoznanie i omówienie zasad przeprowadzenia wywiadu z rodzicami
z wykorzystaniem określonych kart wywiadu logopedycznego.
- omówienie zasad prowadzenia terapii logopedycznej do określonych
rodzajów zaburzeń mowy.
- przedstawienie zestawów ćwiczeń logopedycznych z zakresu:
(ćwiczenia aparatu oddechowego, ćwiczenia narządów artykulacyjnych,
ćwiczenia słuchowe).
- zapoznanie z programami multimedialnymi i pomocami edukacyjno -
logopedycznymi wykorzystywanych w terapii logopedycznej.
- omówienie stosowanych metod pracy w terapii logopedycznej
w dostosowanych do wieku i rodzajów zaburzenia mowy.
- zapoznanie z zasadami opracowywania indywidualnych programów do terapii
logopedycznej do określonych rodzajów zaburzeń mowy.
- przedstawienie i omówienie potrzebnych dokumentów w pracy logopedy.
- zobrazowanie funkcjonowania gabinetu logopedycznego.
W cyklu 2021/22L:
Omawiana tematyka:
- zapoznaie z Rozporządzeniem MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. (§25 określone zadania logopedy). - definicja terminu, cele oraz zasady stosowania profilaktyki logopedycznej. - zasady prowadzenia diagnozy logopedycznej. - przedstawienie i omówienie kwestionariuszy, testów, kart do badania mowy, programów komputerowych do diagnozy logopedycznej. - zapoznanie i omówienie zasad przeprowadzenia wywiadu z rodzicami z wykorzystaniem określonych kart wywiadu logopedycznego. - omówienie zasad prowadzenia terapii logopedycznej do określonych rodzajów zaburzeń mowy. - przedstawienie zestawów ćwiczeń logopedycznych z zakresu: (ćwiczenia aparatu oddechowego, ćwiczenia narządów artykulacyjnych, ćwiczenia słuchowe). - zapoznanie z programami multimedialnymi i pomocami edukacyjno - logopedycznymi wykorzystywanych w terapii logopedycznej. - omówienie stosowanych metod pracy w terapii logopedycznej w dostosowanych do wieku i rodzajów zaburzenia mowy. - zapoznanie z zasadami opracowywania indywidualnych programów do terapii logopedycznej do określonych rodzajów zaburzeń mowy. - przedstawienie i omówienie potrzebnych dokumentów w pracy logopedy. - zobrazowanie funkcjonowania gabinetu logopedycznego.
|
W cyklu 2023/24L:
Omawiana tematyka:
- zapoznaie z Rozporządzeniem MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. (§25 określone zadania logopedy). - definicja terminu, cele oraz zasady stosowania profilaktyki logopedycznej. - zasady prowadzenia diagnozy logopedycznej. - przedstawienie i omówienie kwestionariuszy, testów, kart do badania mowy, programów komputerowych do diagnozy logopedycznej. - zapoznanie i omówienie zasad przeprowadzenia wywiadu z rodzicami z wykorzystaniem określonych kart wywiadu logopedycznego. - omówienie zasad prowadzenia terapii logopedycznej do określonych rodzajów zaburzeń mowy. - przedstawienie zestawów ćwiczeń logopedycznych z zakresu: (ćwiczenia aparatu oddechowego, ćwiczenia narządów artykulacyjnych, ćwiczenia słuchowe). - zapoznanie z programami multimedialnymi i pomocami edukacyjno - logopedycznymi wykorzystywanych w terapii logopedycznej. - omówienie stosowanych metod pracy w terapii logopedycznej w dostosowanych do wieku i rodzajów zaburzenia mowy. - zapoznanie z zasadami opracowywania indywidualnych programów do terapii logopedycznej do określonych rodzajów zaburzeń mowy. - przedstawienie i omówienie potrzebnych dokumentów w pracy logopedy. - zobrazowanie funkcjonowania gabinetu logopedycznego.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Student otrzymuje 5 punkty ECTS za udział w:
1. Konwersatorium w wymiarze 20 godzin (3 ECTS) (w zdalnym nauczaniu - spotkania na Teams).
2. Konsultacje z prowadzącym i praca własna (2 ECTS) przygotowanie określonego wybranego samodzielnie ćwiczenia logopedycznego w zakresie usprawniania pracy aparatu oddechowego i aparatu artykulacyjnego oraz ćwiczenia słuchowego (wraz z odpowiednimi pomocami edukacyjno-logopedycznymi do wykorzystania w terapii logopedycznej) i ich przedstawienie oraz omówienie. (w zdalnym nauczaniu to samo lecz przez ich wysłanie do sprawdzenia).
Efekty uczenia się - wiedza
W01. Student zna zasady przeprowadzenia diagnozy, stosowania profilaktyki
i terapii logopedycznej.
W02. Student zna kwestionariusze, testy, karty do badania-wywiadu, które można zastosować w diagnozie logopedycznej.
W03. Student potrafi diagnozować podstawowe zaburzenia mowy.
W04. Student zna zasady opracowywania-konstruowania programów indywidualnych w celu prowadzenia terapii logopedycznej.
Efekty uczenia się - umiejętności
U01. Student potrafi samodzielnie przeprowadzić diagnozę logopedyczną.
U02. Student zna zasady układania indywidualnego programu terapii logopedycznej.
U03. Student potrafi przeprowadzić szkolenie dla rodziców w zakresie profilaktyki logopedycznej.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K01. Student korzysta ze współpracy z innymi specjalistami w celu określenia dokładnej diagnozy logopedycznej.
K02. Student ma świadomość stosowania i skuteczności profilaktyki logopedycznej.
K03. Student rozumie konieczność dokładnego prowadzenia diagnozy logopedycznej oraz tworzenia skutecznego procesu terapii logopedycznej.
K04. Student ma wypracowane prawidłowe podejście do pacjentów.
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne:
- pokaz
- opis
- wykład informacyjny
- wykład problemowy
- ćwiczenia
- studium przypadku
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opowiadanie
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu loopedii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W zasadach oceniania studenta jest:
- obecność na wykładach i ćwiczeniach.
- aktywny w nich udział.
- na zaliczenie przedmiotu przygotowanie określonego wybranego
samodzielnie ćwiczenia logopedycznego w zakresie usprawniania pracy
aparatu oddechowego i aparatu artykulacyjnego oraz ćwiczenia słuchowego
(wraz z odpowiednimi pomocami edukacyjno-logopedycznymi do
wykorzystania w terapii logopedycznej) i ich przedstawienie oraz omówienie.
W zasadach oceniania studenta (zdalne nauczanie) jest:
- obecność na wykładach (spotkania na Teams).
- wykonywanie zadawanych prac do samodzielnego wykonania i ich wysyłanie
do sprawdzenia.
- na zaliczenie przedmiotu przygotowanie określonego wybranego
samodzielnie ćwiczenia logopedycznego w zakresie usprawniania pracy
aparatu oddechowego i aparatu artykulacyjnego oraz ćwiczenia słuchowego
(wraz z odpowiednimi pomocami edukacyjno-logopedycznymi do
wykorzystania w terapii logopedycznej) i ich zilustowania wraz z opisem celu
ich zastosowania w terapii logopedycznej.
Praktyki zawodowe
Literatura
Proponowana literatura:
- Baczała D., Błeszyński J. (2014): Komunikacja w logopedii.
Terapia, wspomaganie, wsparcie - trzy drogi jeden cel. Toruń.
- Balejko A. (1994): Uczymy się ojczystej mowy. Porady dla nauczycieli
i rodziców. Białystok
- Balejko A. (1992): Kwestionariusz obrazkowy do badania mowy
i prowadzenia terapii logopedyczne. Białystok.
- Balejko A. (1992): Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy. Białystok.
- Billewicz G., Zioło B. (2004): Kwestionariusz badania mowy. Kraków.
- Błachino K. (1992):Vademecum logopedyczne. Poznań.
- Błeszyński J. (2013): Medycyna w logopedii. Gdańsk.
- Chmielewska E. (2001): Zabawy logopedyczne i nie tylko. Poradnik dla
nauczycieli i rodziców. Kielce.
- Cieszyńska J. (2003): Metody wywoływania głosek. Kraków.
- Czaplewska E., Milewski S. (2012): Diagnoza logopedyczna. Podręcznik
akademicki. Gdańsk.
- Demel G. (1979): Elementy logopedii. Warszawa.
- Grabias S., Kurkowski M., (red.). (2012): logopedia. Teoria zaburzeń mowy.
Lublin.
- Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E. (2005): Gałkowski T.,
Jastrzębowska G. (red.). (2003): Logopedia - pytania i odpowiedzi.
Podręcznik akademicki, Tom I Interdyscyplinarne podstawy logopedii. Opole.
- Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.). (2003): Logopedia - pytania
i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Tom II Zaburzenia komunikacji
językowej u dzieci i osób dorosłych. Opole.
- Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.) (1999): Logopedia - pytania
i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Opole.
- Grabias S. (2001): Zaburzenia mowy. Lublin.
- Hurło L., Zaorska M. (red.) (2005): Wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka
z zaburzeniami mowy. Olsztyn.
- Jastrzębowa G. (1999): Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej. Opole.
- Kaczmarek L. (1977): Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin.
- Kania J. T. (2001): Szkice logopedyczne. Lublin.
- Kilińska E. (1992): Ćwiczenia logorytmiczne. Gdańsk.
- Minczakiewicz E. (1997): Mowa. Rozwój - zaburzenia - terapia. Kraków.
- Minczakiewicz E. (1992): Logopedia. Wybrane zagadnienia z materiałami do
ćwiczeń. Kraków.
- Nowak J. 1993): Wybrane problemy logopedyczne. Bydgoszcz.
- Obrębowski A. (2012): Wprowadzenie do neurologopedii. Poznań.
- Olechnowicz H. (2000): Rozwój małego dziecka. Warszawa.
- Rocławski B. (1995): Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka.
Gdańsk.
- Rocławski B. (1993): Opieka logopedyczna od poczęcia. Gdańsk.
- Rodak H.: Nawrocka D. (1993-1994): Od obrazka do słowa. Poradnik dla
pedagogów, logopedów
- Rodak H. (2002): Terapia dziecka z wadą wymowy. Warszawa.
- Skorek E. M. (2000): Z logopedią na ty. Podręczny słownik logopedyczny.
Kraków.
- Skorek E. M. (2001): Oblicza wad wymowy. Warszawa.
- Styczek I (1983): Logopedia. Warszawa.
W cyklu 2021/22L:
Proponowana literatura:
- Baczała D., Błeszyński J. (2014): Komunikacja w logopedii. Terapia, wspomaganie, wsparcie - trzy drogi jeden cel. Toruń. - Balejko A. (1994): Uczymy się ojczystej mowy. Porady dla nauczycieli i rodziców. Białystok - Balejko A. (1992): Kwestionariusz obrazkowy do badania mowy i prowadzenia terapii logopedyczne. Białystok. - Balejko A. (1992): Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy. Białystok. - Billewicz G., Zioło B. (2004): Kwestionariusz badania mowy. Kraków. - Błachino K. (1992):Vademecum logopedyczne. Poznań. - Błeszyński J. (2013): Medycyna w logopedii. Gdańsk. - Chmielewska E. (2001): Zabawy logopedyczne i nie tylko. Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Kielce. - Cieszyńska J. (2003): Metody wywoływania głosek. Kraków. - Czaplewska E., Milewski S. (2012): Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. Gdańsk. - Demel G. (1979): Elementy logopedii. Warszawa. - Grabias S., Kurkowski M., (red.). (2012): logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin. - Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E. (2005): Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.). (2003): Logopedia - pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Tom I Interdyscyplinarne podstawy logopedii. Opole. - Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.). (2003): Logopedia - pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Tom II Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i osób dorosłych. Opole. - Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.) (1999): Logopedia - pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Opole. - Grabias S. (2001): Zaburzenia mowy. Lublin. - Hurło L., Zaorska M. (red.) (2005): Wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z zaburzeniami mowy. Olsztyn. - Jastrzębowa G. (1999): Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej. Opole. - Kaczmarek L. (1977): Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin. - Kania J. T. (2001): Szkice logopedyczne. Lublin. - Kilińska E. (1992): Ćwiczenia logorytmiczne. Gdańsk. - Minczakiewicz E. (1997): Mowa. Rozwój - zaburzenia - terapia. Kraków. - Minczakiewicz E. (1992): Logopedia. Wybrane zagadnienia z materiałami do ćwiczeń. Kraków. - Nowak J. 1993): Wybrane problemy logopedyczne. Bydgoszcz. - Obrębowski A. (2012): Wprowadzenie do neurologopedii. Poznań. - Olechnowicz H. (2000): Rozwój małego dziecka. Warszawa. - Rocławski B. (1995): Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka. Gdańsk. - Rocławski B. (1993): Opieka logopedyczna od poczęcia. Gdańsk. - Rodak H.: Nawrocka D. (1993-1994): Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów - Rodak H. (2002): Terapia dziecka z wadą wymowy. Warszawa. - Skorek E. M. (2000): Z logopedią na ty. Podręczny słownik logopedyczny. Kraków. - Skorek E. M. (2001): Oblicza wad wymowy. Warszawa. - Styczek I (1983): Logopedia. Warszawa.
|
W cyklu 2023/24L:
Proponowana literatura:
- Baczała D., Błeszyński J. (2014): Komunikacja w logopedii. Terapia, wspomaganie, wsparcie - trzy drogi jeden cel. Toruń. - Balejko A. (1994): Uczymy się ojczystej mowy. Porady dla nauczycieli i rodziców. Białystok - Balejko A. (1992): Kwestionariusz obrazkowy do badania mowy i prowadzenia terapii logopedyczne. Białystok. - Balejko A. (1992): Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy. Białystok. - Billewicz G., Zioło B. (2004): Kwestionariusz badania mowy. Kraków. - Błachino K. (1992):Vademecum logopedyczne. Poznań. - Błeszyński J. (2013): Medycyna w logopedii. Gdańsk. - Chmielewska E. (2001): Zabawy logopedyczne i nie tylko. Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Kielce. - Cieszyńska J. (2003): Metody wywoływania głosek. Kraków. - Czaplewska E., Milewski S. (2012): Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. Gdańsk. - Demel G. (1979): Elementy logopedii. Warszawa. - Grabias S., Kurkowski M., (red.). (2012): logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin. - Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E. (2005): Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.). (2003): Logopedia - pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Tom I Interdyscyplinarne podstawy logopedii. Opole. - Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.). (2003): Logopedia - pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Tom II Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i osób dorosłych. Opole. - Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.) (1999): Logopedia - pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Opole. - Grabias S. (2001): Zaburzenia mowy. Lublin. - Hurło L., Zaorska M. (red.) (2005): Wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z zaburzeniami mowy. Olsztyn. - Jastrzębowa G. (1999): Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej. Opole. - Kaczmarek L. (1977): Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin. - Kania J. T. (2001): Szkice logopedyczne. Lublin. - Kilińska E. (1992): Ćwiczenia logorytmiczne. Gdańsk. - Minczakiewicz E. (1997): Mowa. Rozwój - zaburzenia - terapia. Kraków. - Minczakiewicz E. (1992): Logopedia. Wybrane zagadnienia z materiałami do ćwiczeń. Kraków. - Nowak J. 1993): Wybrane problemy logopedyczne. Bydgoszcz. - Obrębowski A. (2012): Wprowadzenie do neurologopedii. Poznań. - Olechnowicz H. (2000): Rozwój małego dziecka. Warszawa. - Rocławski B. (1995): Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka. Gdańsk. - Rocławski B. (1993): Opieka logopedyczna od poczęcia. Gdańsk. - Rodak H.: Nawrocka D. (1993-1994): Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów - Rodak H. (2002): Terapia dziecka z wadą wymowy. Warszawa. - Skorek E. M. (2000): Z logopedią na ty. Podręczny słownik logopedyczny. Kraków. - Skorek E. M. (2001): Oblicza wad wymowy. Warszawa. - Styczek I (1983): Logopedia. Warszawa.
|
Uwagi
W cyklu 2021/22L:
Wykorzystanie zdobytej wiedzy do praktycznego jej zastosowania w celu: - poprawnego przeprowadzania szkoleń z zakresu profilaktyki logopedycznej. - umiejętność dokonania prawidłowej diagnozy logopedycznej. - dostosowania odpowiednich celów, zasad, sposobów w prowadzeniu terapii logopedycznej. - tworzenie odpowiednego warsztatu pracy logopedy.
|
W cyklu 2023/24L:
Wykorzystanie zdobytej wiedzy do praktycznego jej zastosowania w celu: - poprawnego przeprowadzania szkoleń z zakresu profilaktyki logopedycznej. - umiejętność dokonania prawidłowej diagnozy logopedycznej. - dostosowania odpowiednich celów, zasad, sposobów w prowadzeniu terapii logopedycznej. - tworzenie odpowiednego warsztatu pracy logopedy.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: