Duchowość współczesnego człowieka (językowy obraz) 2500-OG-DWC
Wykłady mają ukształtować u studentów świadomość: z jednej strony istnienia ścisłego związku między podstawowymi dla danej duchowości treściami a cechami tekstów powstałych w nurcie tej duchowości, w ich warstwie gramatycznej i leksykalnej; z drugiej strony istnienia możliwości badania i ustalania (na potrzeby naukowego badania, ale także na potrzeby prywatnego rozeznania przynależności odbieranych tekstów) obiektywnej treści tego związku. Wykład składa się z dwóch części: 1) W praktycznie ukierunkowanej części teoretycznej zostaną omówione różne definicje pojęcia duchowości, jakie dadzą się wyprowadzić z użycia terminu w tekstach; podstawowe założenia modelu wieloaspektowej analizy tekstów oraz metod jej przeprowadzania w poszczególnych aspektach. 2) W części stosowanej ukazana zostanie możliwość aplikacji modelu na materiale tekstów różnych duchowości. Tematami poszczególnych wykładów będą m. in.:
I. Aspekty obserwacji tekstów duchowości
Systematyzacja typów źródeł tekstowych
A. Semantyczne (znaczeniowe) wyznaczniki duchowości
1. Świat duchowy
2. Definicja kognitywna
B. Pragmatyczne wyznaczniki duchowości
1. Problem źródła prawdy (autorytetu)
2. Hierarchia komunikacyjna nadawcy i odbiorcy
3. Przynależność do określonej odmiany języka czy odmian języka
4. Inwentarz gatunków i ich charakterystyka
C. Formalne wyznaczniki duchowości
D. Odniesienia intertekstualne
II. Porównawcze obserwacje tekstów duchowości w poszczególnych zakresach
1. Semantyczne wyznaczniki duchowości
2. Pragmatyczne wyznaczniki duchowości
3. Odniesienia intertekstualne
III. Strategie językowe w kreowaniu językowego obrazu duchowości
1. Zmiana treści zdania (twierdzenia) – przedefiniowanie
2. Przemilczenia – przedefiniowanie kontekstu
3. Zmiana wartości poznawczej zdania – przewartościowanie poznawcze
4. Zmiana wartości pragmatycznej (komunikacyjnej) tekstu – przewartościowanie mentalne
IV. Duchowość współczesnego człowieka w języku – na przykładzie wyrażeń metaforycznych
A. Wyrażenia niekompatybilne metaforyczne.
B. Wyrażenia niekompatybilne niemetaforyczne.
W cyklu 2021/22Z:
identyczny jak w części A |
W cyklu 2022/23Z:
identyczny jak w części A |
W cyklu 2023/24Z:
identyczny jak w części A |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Weryfikacja wiedzy i umiejętności odbywa się na podstawie uprzednio przygotowanej 1-2 str. pracy pisemnej dotyczącej jednego z rozważanych problemów, dla którego zilustrowania student powinien samodzielnie znaleźć przykłady w tekstach. W przypadku powyżej 3 nieusprawiedliwionych obecności na wykładach dodatkowo weryfikacja wiedzy i umiejętności będzie wymagała rozmowy z prowadzącym na tematy wykładów.
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
Anusiewicz J., Dąbrowska A., Fleischer M., 2000, Językowy obraz świata i kultura. Projekt koncepcji badawczej, [w:] JaK 13, 11-44.
Barr 1997. J. Barr, Historia interpretacji, [w:] B. M. Metzger i in., Słownik wiedzy biblijnej, Vocatio, Warszawa.
Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław 1993.
Hołówka 1986. T. Hołówka, Myślenie potoczne: Heterogeniczność zdrowego rozsądku, Warszawa.
Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin 1990.
Karolak 2002. St. Karolak, Podstawowe struktury składniowe języka polskiego, Warszawa.
Kita M., Skudrzykowa A., Człowiek i jego świat w słowach i tekstach, Katowice 2002.
MEL 1970. Mała encyklopedia logiki, red. W. Marciszewski, Wrocław.
Maldjieva V., Językowe szaty duchowości, Toruń 2019.
W cyklu 2021/22Z:
identyczny jak w części A |
W cyklu 2022/23Z:
identyczny jak w części A |
W cyklu 2023/24Z:
identyczny jak w części A |
Uwagi
W cyklu 2021/22Z:
Alternatywna forma realizacji procesu dydaktycznego, do zastosowania w przypadku konieczności przejścia na system zdalny - synchronicznie za pomocą komunikatora MT. |
W cyklu 2022/23Z:
Alternatywna forma realizacji procesu dydaktycznego, do zastosowania w przypadku konieczności przejścia na system zdalny - synchronicznie za pomocą komunikatora MT. |
W cyklu 2023/24Z:
Alternatywna forma realizacji procesu dydaktycznego, do zastosowania w przypadku konieczności przejścia na system zdalny - synchronicznie za pomocą komunikatora MT. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: