Dwujęzyczność i jej oblicza 2500-OG-DIJO
Na podstawie przykładów z badań społeczności dwujęzycznych w kraju i na świecie, a także badań terenowych prowadzonych w Katedrze Filologii Słowiańskiej, zostaną omówione następujące kwestie szczegółowe:
- Czym jest dwujęzyczność. Opis zjawiska i podstawowa terminologia.
- Dwujęzyczność we współczesnym świecie. Przykłady.
- Bilingwizm jednostki i grupy.
- Interferencja - przyczyny i przykłady.
- Zjawiska językowe związane z dwujęzycznością: zapożyczenia i kalki.
- Społeczne aspekty bilingwizmu.
- Dyglosja.
- Różne perspektywy badawcze.
- Interdyscyplinarne badania dwujęzyczności.
- Wzajemne relacje języka, kultury i religii - dwujęzyczność i dwukulturowość
- Język i władza - polityka językowa w społeczeństwach dwujęzycznych.
- Dwujęzyczne społeczności w Polsce - przykłady.
W cyklu 2021/22Z:
jak w części ogólnej |
W cyklu 2022/23Z:
jak w części ogólnej |
W cyklu 2023/24Z:
jak w części ogólnej |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- sytuacyjna
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną na podstawie a) obecności na zajęciach oraz b) końcowego ustnego kolokwium zaliczeniowego lub eseju na temat wybrany przez studenta i zatwierdzony przez prowadzącego.
Skala ocen: wymagany próg na ocenę dostateczną - 60%, 68% - dostateczny plus, 77% - dobry, 85% - dobry plus, 92% - bardzo dobry.
Kolokwium (lub esej) sprawdza stopień realizacji następujących efektów kształcenia: K_W06; K_W08; K_W09; K_U06; K_U10; K_U13; K_K01
Kryteria oceniania:
ndst – poniżej 30 pkt (poniżej 60 %)
dst- 30 pkt (60%)
dst plus- 34 pkt (68%)
db- 38,5 pkt (77 %)
db plus- 42,5 pkt (85 %)
bdb- 46 pkt (92 %)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Cieszyńska Jagoda,2006, Dwujęzyczność, dwukulturowość - przekleństwo czy bogactwo? o poszukiwaniu tożsamości Polaków w Austrii, Kraków.
Głuszkowski Michał 2011, Socjologiczne i psychologiczne uwarunkowania dwujęzyczności staroobrzędowców regionu suwalsko-augustowskiego, Toruń.
Głuszkowski Michał, 2013. Socjologia w badaniach dwujęzyczności, Toruń.
Golachowska Ewa, Zielińska Anna (red.) 2011, Konstrukcje i destrukcje tożsamości t. 1. Wokół religii i jej języka, Warszawa: SOW
Smułkowa Elżbieta, 2000, Dwujęzyczność po białorusku: bilingwizm, dyglosja, czy coś innego?, [w:] Język a tożsamość na pograniczu kultur, red. A. Engelking, E. Smułkowa, Białystok, s. 90-100.
Grek-Pabisowa Iryda, 1999 (1983), Typy zapożyczeń i sposoby przyswajania wyrazów polskich, [w:] Staroobrzędowcy. Szkice z historii, języka, obyczajów, Warszawa, 211-227.
Literatura uzupełniająca:
Brzezina Maria 1999, Łemkowski w Polsce w aspekcie socjolingwistycznym, „Socjolingwistyka” 16/1999, s. 51-84
Dubisz Stanisław (red.) 1997, Język polski poza granicami kraju, Opole: Uniwersytet Opolski
Engelking Anna, Golachowska Ewa, Zielińska Anna (red.) 2008, Tożsamość-Język-Rodzina. Z badań na pograniczu słowiańsko-bałtyckim, Warszawa: SOW
Ferguson Charles A. 1959, Diglossia, “Word” 15/1959, s. 325-340.
Fishman Joshua A. (red.) 1968, Readings in the Sociology of Language. The Hague: Mouton & Co.
Fishman Joshua A. 1985, Bilingualism and Biculturism as Individual and as Societal Phenomena, w: Fishman Joshua et al.. The Rise and the Fall of Ethnic Revival. Berlin-New York: Walter de Gruyter, s. 39-56
Głuszkowski Michał 2009, Dyglosja w społeczności staroobrzędowców regionu suwalsko-augustowskiego, „Socjolingwistyka” XXII-XXIII/2009, s. 115-131
Grek-Pabisowa Iryda 1968, Rosyjska gwara staroobrzędowców w województwach olsztyńskim i białostockim, Wrocław: Ossolineum.
Greń Zbigniew 2000, Śląsk cieszyński. Dziedzictwo językowe, Warszawa : SOW.
Krasowska Helena 2003, Górale polscy na Bukowinie Karpackiej. Studium socjolingwistyczne i leksykalne, Warszawa: SOW
Губогло Михаил Н. 1984, Современные этноязыковые процессы в СССР. Основные факторы и тенденции развития национально-русского двуязычия, Москва: Наука.
Жлуктенко Юрий О. 1966, Mовнi контакти. Проблеми iнтерлiнгвiстикi, Київ: Видавництво Київского Унiверситету
Земская Елена Я. (red.) 2001, Язык русского зарубежья. Общие процессы и речевые портреты, Москва-Вена: Языки славянской культуры-Wiener Slawistischer Almanach
Крысин Леонид П. (ред.) 2003, Современный русский язык. Социальная и функциональная дифференциация. Москва: Языки славянской культуры
Вайнрайх Урьель 2000 (1953), Языковые контакты. Состояние и проблемы исследования, Благовещенск: БГК им. Бодуэна де Куртенэ. lub Weinreich Uriel 1963 (1953), Languages in contact. Findings and problems. The Hague: Mouton
Хауген Эйнар 1972, Языковой контакт, „Новое в лингвистике” Вып. 6. 1972, Языковые контакты. Москва: Прогресс. s. 61-80.
W cyklu 2021/22Z:
jak w części ogólnej |
W cyklu 2022/23Z:
jak w części ogólnej |
W cyklu 2023/24Z:
jak w części ogólnej |
Uwagi
W cyklu 2021/22Z:
Zajęcia stacjonarne. Materiały będą zamieszczane na platformie Teams. W razie konieczności przejścia na nauczanie online spotkania również będą się odbywały w zespole Teams. Kody dostępu do zespołu Teams USOS-mail. |
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia stacjonarne. Materiały będą zamieszczane na platformie Teams. W razie konieczności przejścia na nauczanie online spotkania również będą się odbywały w zespole Teams. Kody dostępu do zespołu Teams USOS-mail. |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia stacjonarne. Materiały będą zamieszczane na platformie Teams. W razie konieczności przejścia na nauczanie online spotkania również będą się odbywały w zespole Teams. Kody dostępu do zespołu Teams USOS-mail. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: