Historia literatury polskiej – konwersatorium: literatura XXI wieku 2500-JPJ2P-2-HLXXIK
W ramach konwersatorium zostaną omówione następujące utwory literackie z listy lektur obowiązkowych zawartej w podstawie programowej przedmiotu język polski dla szkoły ponadpodstawowej (zakres podstawowy): Jacek Dukaj, Katedra, Ryszard Kapuściński, Podróże z Herodotem, Antoni Libera, Madame, Andrzej Stasiuk, Miejsce oraz Olga Tokarczuk, Profesor Andrews w Warszawie.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają:
– obecność na zajęciach prowadzonych synchronicznie, przygotowanie do zajęć, aktywność na zajęciach – K01, K02;
– autorski scenariusz lekcji języka polskiego na temat wybranego utworu omawianego na zajęciach – W01, U01, U02, U03, U04, U05, U06.
Literatura
Literatura podstawowa:
– Dukaj Jacek, Katedra, w: tegoż, W kraju niewiernych, Warszawa 2000 (lub. wyd. nast.).
– Kapuściński Ryszard, Podróże z Herodotem, Kraków 2004 (lub wyd. nast.).
– Libera Antoni, Madame, Kraków 1998 (lub wyd. nast.).
– Stasiuk Andrzej, Miejsce, w: tegoż, Opowieści galicyjskie, Kraków 1995 (lub wyd. nast.).
– Tokarczuk Olga, Profesor Andrews w Warszawie, w: tejże, Gra na wielu bębenkach, Wałbrzych 2001 (lub wyd. nast.)
Literatura uzupełniająca:
– Gajowiak Aleksandra, W świecie nawiązań: o czytaniu „Madame” Antoniego Libery, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio FF – Philologiae” 2017, nr 2, s. 41–51, online: https://journals.umcs.pl/ff/article/view/5031/4797.
– Gralewicz-Wolny Iwona, Warsztat Greka. O „Podróżach z Herodotem” Ryszarda Kapuścińskiego, w: Na boku. Pisarze teoretykami literatury?, t. 2, red. Józef Olejniczak, Anna
– Szawerna-Dyrszka, Katowice 2010, s. 187–210), online: https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/4043/1/Gralewicz_
Wolny_Warsztat_Greka.pdf.
– Larenat Anna, Stan wojenny w doświadczeniu Anglika. Interpretacja opowiadania „Profesor Andrews w Warszawie” Olgi Tokarczuk, w: 1984. Literatura i kultura schyłkowego PRL-u, pod red. Kamili Budrowskiej, Wiktora Gardockiego i Elżbiety Jurkowskiej, Warszawa 2015, s. 197–208, online: https://repozytorium.uwb.edu.pl/ jspui/bitstream/
11320/11140/1/A_Larenta_Stan_wojenny_w_doswiadczeniu_
Anglika.pdf.
– Leś Mariusz M., Między sacrum a symulakrum. Przestrzeń chaosu w „Katedrze” Jacka Dukaja, „Świat i Słowo” 2020, nr 2, s. 89–108, online: https://www.ceeol.com/search/viewpdf?id=974642.
– Wójcik-Dudek Małgorzata, Rozumieć przestrzeń: o „Miejscu” Andrzeja Stasiuka, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” 2019, s. 37–49, online: https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/13595/1/Wojcik-Dudek_Rozumiec_przestrzen_O_Miejscu_Andrzeja_Stasiuka.pdf.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: