Dydaktyka języka 2500-JPJ2P-2-DJ
Zajęcia będą miały charakter teoretyczny i praktyczny. W ich trakcie uczestnicy kursu:
1) zapoznają się z literaturą metodyczną dotyczącą kształcenia językowego w szkole podstawowej i średniej, a także z podręcznikami do nauki o języku,
2) przeanalizują dokumenty regulujące proces dydaktyczny,
3) podzielą się doświadczeniami z nauczania studentów i przedstawią dobre praktyki w tym zakresie,
4) przeanalizują podane przez wykładowcę sytuacje problemowe,
5) poznają wartości i ograniczenia klasycznych i nowszych metod nauczania wiedzy o języku i języka,
6) pogłębią wiedzę na temat metod oceny poziomu kompetencji językowych, będą sami układali testy i sprawdziany kompetencji,
7) według podanych wskazówek przygotują zestawy zadań rozwijających kompetencje językowe w oparciu o teksty kultury.
W cyklu 2021/22L:
Zajęcia będą miały charakter teoretyczny i praktyczny. W ich trakcie uczestnicy kursu: |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia będą miały charakter teoretyczny i praktyczny. W ich trakcie uczestnicy kursu: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- projektu
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
- wykonywanie pisemnych i ustnych zadań praktycznych podczas zajęć (np. analiza treści zawartych w programach nauczania, analiza ćwiczeń zawartych w podręcznikach, układanie zadań językowych do tekstów kultury, identyfikowanie i poprawa błędów w pracach pisemnych ustne sprawdzanie wiadomości), omawianie literatury, swobodne wypowiedzi podczas zajęć
(W1, W2, W3, W4; U1, U2, U3, U4, K1, K2, K3, K4)
- przygotowanie i prezentacja pracy zaliczeniowej polegającej na opracowaniu ćwiczeń kształcących umiejętności komunikacyjne do wybranego tekstu kultury i opatrzeniu ich komentarzem metodycznym (W1, W2, U1, U2)
Literatura
Literatura podstawowa
1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Język polski (część: Kształcenie językowe. Gramatyka, zob. https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-IV-VIII/Jezyk-polski)
2. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum (część: Kształcenie językowe. Gramatyka, zob. https://podstawaprogramowa.pl/Liceum-technikum/Jezyk-polski)
3. Wybrane programy do nauczania języka polskiego, np. J. Piasta-Siechowicz, A. Łuczak, A. Murdzek, E. Prylińska, Między nami, Program nauczania języka polskiego w klasach IV–VIII szkoły podstawowej, B. Pałasz, Sztuka wyrazu. Program nauczania języka polskiego w czteroletnim liceum i pięcioletnim technikum.
4. Wybrane podręczniki i zbiory ćwiczeń do nauczania języka polskiego.
5. Fiszbak J., 2017, Współczesne metody kształcenia językowego na tle rozwoju koncepcji szkolnej pracy nad językiem, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis”.
6. Gębka-Wolak, 2019, Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji : język polski w klasach 4-8, „Edukacja” nr 3, s. 68-84.
7. Gębka-Wolak M., Walkiewicz A., 2021. Polszczyzna jako fleksyjny język docelowy, [w:] Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty, dylematy, trendy, red. E. Lipińska, A. Seretny, Kraków, s. 89-111.
Literatura uzupełniająca
1. Gębal P., Miodunka W.T., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.
2. Jaworski M., 1978, Metodyka nauki o języku, Warszawa.
3. Jaworski J., 2003, Metodologiczne i metodyczne problemy nauczania składni polskiej, Zielona Góra.
4.Kowalikowa J., Od słowa do zdania, od zdania do tekstu – od tekstu do słowa, [w:] Szkolna polonistyka zanurzona w języku, red. A, Janus-Sitarz, E. Nowak, Kraków.
5. Nagajowa M., 1994, ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Kielce.
6. Szymańska M., 2016, Między nauką o języku a rozwijaniem języka. Koncepcje kształcenia językowego na przełomie XX i XXI wieku, Kraków.
7. Stepanik S., Awramiuk E., 2020, Język ojczysty w edukacji szkolnej w Polsce, Czechach i na Słowacji, Białystok.
8. Tokarski J., 1966, Gramatyka w szkole. Podstawowe zagadnienia metodyki, Warszawa.
Wybrane artykuły zawarte w białostockiej serii „Z problematyki kształcenia językowego”.
9. Zbróg P., 2005, Wojna o kształcenie językowe. Praktyczny model, Kielce.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: