Gramatyka funkcjonalna języka polskiego 2500-GFJP-NJPjO
Kurs jest prowadzony w drugim semestrze studiów podyplomowych Nauczanie Języka Polskiego jako Obcego. Składa się z 10-godzinnego wykładu oraz ściśle z nim skorelowanego 20-godzinnego konwersatorium. Skierowany jest do filologów polskich i neofilologów, którzy przygotowują się do nauczania obcokrajowców języka polskiego.
Celem zajęć jest przedstawienie wybranych zagadnień polskiej gramatyki w ujęciu funkcjonalnym. Wykład i konwersatorium są skoncentrowane wokół funkcji imiennych i werbalnych kategorii gramatycznych polszczyzny oraz sposobów wyrażania różnych relacji semantycznych i kategorii związanych z podstawowymi aktami mowy (cel, przeznaczenie, porównywanie, miejsce, czas).
Problematyka zajęć:
1. Gramatyka opisowa a gramatyka funkcjonalna. Klasy gramatyczne: semantyczne, fleksyjne i składniowe właściwości części mowy. Funkcje poszczególnych części mowy.
2. Typologia kategorii gramatycznych polszczyzny na podstawie funkcji i sposobu determinowania wartości. Odmiana formalna i funkcjonalna na przykładzie rzeczowników (rzeczowniki formalnie nieodmienne).
3.Kategoria przypadka: funkcje składniowe i semantyczne. Swoistość wołacza. Przypadki centralne i peryferyjne. Kolejność nabywania i tracenia przypadków. Alternacje tematowe: zasób i uwarunkowania. Funkcje składniowe i semantyczne kategorii liczby i rodzaju. Fleksyjne, składniowe i semantyczne podstawy klasyfikacji kategorii rodzaju.
5. Związki rzeczownika z przymiotnikiem. Kategoria stopnia. Związki rzeczownika z liczebnikiem: uzgodnienia i wymagania.
6. Charakterystyka klas semantycznych czasowników. Zasób kategorii werbalnych i ich funkcje. Zasób form w paradygmatach czasownikowych, związki między tematami czasowników, alternacje. Konstrukcje zróżnicowane pod względem strony.
7. Wybrane problemy budowy zdania. Podstawowe reguły tworzenia struktury formalnej. Związki akomodacji, konotacji. Składniki zdania pojedynczego. Budowa zdania złożonego.
8. Uporządkowanie linearne składników zdań pojedynczych i złożonych. Miejsce klityk, ograniczenia linearyzacji nakładane przez wyrażenia funkcyjne (zaimki, spójniki). Rola szyku w strukturze informacyjnej zdania.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania i zaliczenia konwersatorium:
1. Obecność na zajęciach na poziomie 80%.
2. Kontrola ciągła podczas zajęć za pomocą ćwiczeń gramatycznych typu uzupełnij, popraw błędy, dokonaj transformacji, wyjaśnij mechanizm (U1, U2, U3)
3. Kontrola końcowa: sprawdzian pisemny, egzamin (W1, W2, W3, U1, U2, U3)
Przedmiot kończy się egzaminem sprawdzającym opanowanie wiadomości teoretycznych przekazywanych podczas wykładu oraz umiejętności ćwiczonych podczas konwersatorium.
Materiały z wykładów i ćwiczeń oraz zagadnienia egzaminacyjne są zamieszczone na platformie MOODLE Wydziału Filologicznego. Klucz do kursu studenci otrzymują podczas pierwszych zajęć. Obowiązkiem studenta jest samodzielne zapisanie się na kurs.
Literatura
Kaleta Z., 1995, Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców, Kraków.
Madelska L., Warchoł-Schlottmann M., 2008, Odkrywamy język polski, Kraków.
Pyzik J., 2011, Przygoda z gramatyką, Kraków.
Goszczyńska H., Magajewska M., 2013, Od przypadka do przypadka, część I. Przewodnik dla cudzoziemców po fleksji imiennej języka polskiego wraz ze zbiorem ćwiczeń, Łódź.
Kozak K., Pyzik J., 1994, Ćwiczenia z gramatyki funkcjonalnej języka polskiego dla cudzoziemców. Czasownik, Kraków.
Garncarek P., 2009, Nie licz na liczebnik, Warszawa.
Przybylska Renata, Czas to pieniądz. Wyrażanie czasu w polskim zdaniu pojedynczym. Ćwiczenia, Kraków 1992.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: