Certyfikacja i sposoby kontrolowania wyników nauczania
2500-CiSK-NJPjO
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Całkowity nakład pracy studenta
25 h w tym 8 h zajęć dydaktycznych + 17 h pracy własnej
Efekty uczenia się - wiedza
EUS_W01: Ma wiedzę na temat zasobu jednostek poszczególnych podsystemów języka polskiego oraz ich funkcji i wzajemnych powiązań w procesie budowania poprawnych wypowiedzi w języku polskim.
EUS_W02:Dysponuje wiedzą na temat stylowego i środowiskowego zróżnicowania współczesnej polszczyzny oraz rozumie jego rolę w toku przyswajania języka polskiego jako obcego.
EUS_W03:Rozumie rolę czynników lingwistyczno-kulturowych w procesie glottodydaktycznym. Charakteryzuje trudności obcokrajowców z przyswajaniem polskiej wymowy, pisowni, gramatyki i leksyki.
EUS_W05:Orientuje się w zjawiskach dawnej i współczesnej polskiej kultury i literatury popularnej, ludowej oraz wysokiej, rozumie ich udział w kształceniu językowym oraz budowaniu porozumienia między przedstawicielami różnych kultur
EUS_W06:Ma wiedzę na temat teorii przyswajania języka pierwszego i uczenia się języka drugiego, a także podejść leżących u podstaw poszczególnych metod nauczania.
EUS_W07:Zna różnorodne metody nauczania poszczególnych poziomów języka i sprawności językowych. Omawia strategie nauczania literatury i kultury w procesie glottodydaktycznym.
EUS_W08:Zna tradycyjne i elektroniczne słowniki, które można wykorzystywać do nauczania języka polskiego jako obcego.
EUS_W09:Wymienia podręczniki i pomoce dydaktyczne (w tym programy komputerowe) do nauczania języka polskiego jako obcego.
EUS_W10:Rozumie zasady planowania dydaktycznego w odniesieniu do działu programowego, jednostki metodycznej, lekcyjnej i zadaniowej. Zna standardy i programy nauczania języka polskiego jako obcego.
EUS_W11:Posiada wiedzę na temat zasad testowania znajomości języka polskiego oraz zna system certyfikacji języka polskiego jako obcego.
EUS_W13:Orientuje się w zasadach funkcjonowania polskiego szkolnictwa za granicą i organizacji nauczania jpjo/drugiego w Polsce. Zna zasady kierowania lektorów jpjo do pracy za granicą.
EUS_W14: Ma wiedzę na temat specyfiki nauczania dzieci. Ma świadomość problemów wiążących się z nauczaniem dzieci uchodźców, imigrantów, Polaków wracających z zagranicy.
Efekty uczenia się - umiejętności
EUS_U01: Rozpoznaje wartości imiennych i werbalnych kategorii gramatycznych, wyjaśnia sposób ich tworzenia oraz omawia pełnione w tekście funkcje. Porządkuje zagadnienia gramatyczne na podstawie kryterium stopniowania trudności.
EUS_U02:Rozpoznaje, poprawia i analizuje przyczyny błędów popełnianych przez uczniów podczas przyswajania języka polskiego.
EUS_U03:Potrafi wykorzystać teksty zróżnicowane stylistycznie i środowiskowo na zajęciach języka polskiego jako obcego: dobiera teksty do poziomu znajomości języka polskiego, wyszukuje i poprawia błędy stylistyczne, pisze teksty zróżnicowane stylistyczne oraz poddaje je korekcie.
EUS_U04:Konstruuje różnego rodzaju plany dydaktyczne (semestralne, tematyczne, jednostki lekcyjnej; gramatyczne, funkcjonalne, leksykalne itp.) w postaci inwentarzy i klasyczne, dostosowane do potrzeb uczniów i ich językowego zaawansowania. Potrafi zaplanować przebieg imprezy okolicznościowej, zapoznającej uczniów z polską historią i tradycjami.
EUS_U05:Przyporządkowuje zagadnienia leksykalne, gramatyczne i komunikacyjne na poszczególne poziomy znajomości polskiego jako obcego. Dobiera metody i formy ich wprowadzania na lekcji, utrwalania i wykorzystania w komunikacji z uwzględnieniem grupy wiekowej.
EUS_U06:Rozpoznaje i klasyfikuje problemy uczniów z przyswojeniem polskiej gramatyki, leksyki, wymowy i zapisu. Dobiera metody, formy pracy i materiały dydaktyczne tak, by niwelować zdiagnozowane trudności i zapobiegać interferencjom.
EUS_U07:Krytycznie analizuje podręczniki, pomoce dydaktyczne i słowniki, dobiera je do typu kursu i założonych celów językowych.
EUS_U08:Układa własne ćwiczenia na podstawie odpowiednio dobranych tekstów prasowych, literackich, mówionych i pisanych, rozwijające wszystkie sprawności językowe, tj. mówienie, rozumienie, czytanie i pisanie.
EUS_U09:Układa testy biegłości, plasujące, osiągnięć, ocenia ich trafność i rzetelność.
EUS_U11:Obsługuje elektroniczne wersje słowników języka polskiego, programy komputerowe do nauczania języka polskiego jako obcego, korzysta z zasobów internetowych, przygotowuje prezentacje multimedialne.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
EUS_K01:Wykazuje się umiejętnością integracji grupy: trafnie dobiera strategie komunikowania się z grupą, przydziela zadania i kontroluje ich wykonanie, rozwiązuje ewentualne konflikty wynikające z różnic międzykulturowych.
EUS_K02:Potrafi pracować w zespole, w szczególności międzynarodowym, terminowo i rzetelnie wywiązuje się z powierzonych zadań i w miarę potrzeby modyfikuje plany dydaktyczne.
EUS_K03:Ma świadomość tego, że jest nie tylko nauczycielem języka polskiego, ale także wzorcem pięknej, poprawnej polszczyzny, ambasadorem polskiej kultury oraz pośrednikiem kulturowym między kulturą polską a kulturami uczących się jpjo. Widzi potrzebę popularyzowania polskiej kultury i sztuki poza granicami kraju. Jest gotowy pośredniczyć między przedstawicielami różnych kultur w sytuacjach nieporozumień i konfliktów.
EUS_K04:Kontroluje poziom swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
Metody dydaktyczne
Metody eksponujące: pokaz, symulacyjna.
Metody podające: pogadanka, wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny.
Metody poszukujące: ćwiczeniowa, problemowa, projektu.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
zaliczony pierwszy semestr studiów
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kontrola ciągła:
ćwiczenia na zajęciach wykonywane indywidualnie, w parach lub grupach (np. poprawa prac pisemnych i analiza błędów, określanie poziomu ćwiczeń)
Kontrola końcowa:
analiza wybranych zadań certyfikowanych pod względem poziomu biegłości językowej w formie pracy grupowej
Praktyki zawodowe
Literatura
Państwowe Egzaminy Certyfikowane z Języka Polskiego jako Obcego. Standardy wymagań egzaminacyjnych, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, 2003.
Państwowe Egzaminy Certyfikowane z Języka Polskiego jako Obcego. Przykładowy test dla poziomu zaawansowanego: PL-C2.Państwowa Komisja Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego, 2009.
W. Martyniuk, Państwowe Egzaminy Certyfikowane z Języka Polskiego jako Obcego. Przykładowy test dla poziomu zaawansowanego: PL-B2, Państwowa Komisja Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego, 2009.
Wskaźniki biegłości językowej, , Kraków 2004.
H. Komorowska, Sprawdzanie umiejętności w nauce języka obcego. Kontrola-Ocena-Testowanie, Warszawa 2002.
A. Achtelik, W. Hajduk-Gawron, A. Mateja, M. Świątek, Bądź na B1 zbiór zadań z języka polskiego oraz przykładowe testy certyfikowane dla poziomu B1, Kraków 2008.
E. Lipińska, Umiesz? Zdasz! Materiały przygotowujące do egzaminu certyfikowanego z języka polskiego jako obcego na poziomie średnim ogólnym B2, Kraków 2009.
A. Butcher, I. Janowska, G. Przechodzka, G. Zarzycka, Celuję w C2. Zbiór zadań do egzaminu certyfikowanego z języka polskiego jako obcego na poziomie C2, Kraków 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: