Badania sondażowe
2405-S-S2-2-BS
Kurs ma przygotować do projektowania, analizy i prowadzenia badań sondażowych (i szerzej - kwestionariuszowych), w tym ich koordynację.
W cyklu 2023/24Z:
zaawansowany kurs metodyczny - badania ilościowe/badania sondażowe (od przygotowania narzędzi, po realizację, analizy, wnioskowanie, koordynację)
|
W cyklu 2024/25Z:
zaawansowany kurs metodyczny - badania ilościowe/badania sondażowe (od przygotowania narzędzi, po realizację, analizy, wnioskowanie, koordynację)
|
W cyklu 2025/26Z:
zaawansowany kurs metodyczny - badania ilościowe/badania sondażowe (od przygotowania narzędzi, po realizację, analizy, wnioskowanie, koordynację)
|
Całkowity nakład pracy studenta
60 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
WIEDZA
posiada rozszerzoną i usystematyzowaną wiedzę o specyfice, tradycji i metodologii nauk społecznych; posiada głęboką wiedzę o usytuowaniu socjologii pośród innych nauk
dysponuje rozszerzoną wiedzą o zaawansowanych metodach, technikach i narzędziach w ramach procedur pozyskiwania danych właściwych dla socjologii, pozwalających na opis działań, instytucji, struktur i systemów społecznych oraz procesów zachodzących w ich ramach; przejawia pełną orientację w ramach nowoczesnych technologii informatycznych i komunikacyjnych
zna szerokie spektrum możliwości aplikacji wiedzy socjologicznej w środowisku pozaakademickim
Efekty uczenia się - umiejętności
UMIEJĘTNOŚCI
potrafi identyfikować i trafnie interpretować zjawiska społeczne (również w aspekcie relacyjnym) z wykorzystaniem wiedzy socjologicznej
potrafi wykorzystać rozszerzoną wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizy konkretnych procesów i fenomenów społecznych, formułując własne opinie i dobierając krytycznie dane i metody analiz
potrafi celnie wyodrębniać związki przyczynowo-skutkowe w obszarze konkretnych procesów i fenomenów społecznych z wykorzystaniem koncepcji i narzędzi właściwych dla socjologii; potrafi przejść od sformułowania problemu poprzez pytania badawcze i hipotezy do skonkretyzowanego wnioskowania
potrafi diagnozować, przewidywać i modelować wielowektorowe zmiany w złożonych strukturach społecznych oraz charakteryzować towarzyszące im zjawiska i procesy społeczne, wykorzystując standardowe i zaawansowane metody oraz narzędzia w zakresie badań społecznych
skutecznie posługuje się narzędziami badania rzeczywistości społecznej w ramach obowiązujących regulacji prawnych i etyki badań naukowych; sprawnie posługuje się aparatem pojęciowym pozwalającym osiągać neutralność aksjonormatywną w ramach realizowanych badań
implementuje uzyskaną wiedzę socjologiczną w pracy zawodowej, potrafiąc dokonać ewaluacji i krytycznej samooceny
posiada umiejętność autorskiej diagnozy z perspektywy socjologicznej jako podstawy w konstruowaniu rozwiązań konkretnych problemów; samodzielnie formułuje oryginalne rekomendacje praktyczne
umie dokonać systemowej analizy zjawisk i fenomenów społecznych zarówno łatwo, jak i trudno dostępnych oglądowi naukowemu z wykorzystaniem zaawansowanych metod badawczych
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Jest gotowy uczyć się przez całe życie w ramach społeczeństwa i gospodarki opartej na wiedzy, potrafi inspirować i organizować proces rozwoju osobowego innych ludzi
Jest gotowy wykonywać prace projektowe w ramach grup, podejmuje różne role w ramach zespołowej kooperacji, potrafi sprawnie kierować grupą
Jest gotowy do realizacji różnych zadań, potrafi określać priorytety i przyporządkowuje im adekwatne działania z wyborem najbardziej użytecznych
Jest gotowy prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z wypełnianiem różnych ról w organizacji
Jest gotowy efektywnie pracować w formule projektowej na etapie przygotowania, planowania, wdrażania projektów, uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne; potrafi dokonać krytycznej weryfikacji efektów działalności oraz ustanawia wielowektorowe prognozy powiązane z realizowanymi projektami
Jest gotowy systematycznie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w obszarze socjologii oraz dyscyplin pokrewnych
Jest gotowy myśleć i działać w sposób kreatywny w różnych kontekstach, wykazuje indywidualną inicjatywę, dostosowuje się do różnych uwarunkowań społecznych, ekonomicznych, kulturowych w realizacji własnych celów
Metody dydaktyczne
ćwiczenia, warsztaty, laboratorium, wyjście w teren
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- projektu
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- pomiaru w terenie
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Daniłowicz P, Z. Sawiński, F. Sztabiński, A. Wejland, Podręcznik socjlogicznych badań ankietowych, IFiS PAN, Warszawa 1992.
Dyoniziak R., Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Universitas, Kraków 1997.
Lutyńska K., Surveye w Polsce. Spojrzenie socjologiczno-antropologiczne. Wybrane zagadnienia, IFiS PAN, Warszawa 1993.
Lutyńska K., Wejland A.P. (red) Wywiad kwestionariuszowy. Analizy teoretyczne i badania empiryczne, Ossolineum, Warszawa 1983.
Sztabiński F., Ocena jakości danych w badaniach surveyowych, IFiS PAN, Warszawa 2011.
Sztabiński P., Z. Sawiński, F. Sztabiński, Fieldwork jest sztuką, IFiS PAN, Warszawa 2005.
Sułek A., Ogród metodologii empirycznej, Scholar, Warszawa 002.
Sułek A., Sondaż polski. Przygarść rozpraw o badaniach ankietowych, IFiS PAN Warszawa 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: