Trening umiejętności animacji i moderacji 2405-S-S2-1-TUAM
Po ukończeniu kursu student posiada rozszerzoną wiedzę o organizacji życia społecznego; o funkcjonowaniu i przemianach norm i wartości oraz sposobach dostosowania ludzi do obowiązujących reguł. Potrafi zdiagnozować potrzeby swojej społeczności, zorganizować i pokierować grupą, wystąpić publicznie, animować zajęcia. Zna źródła i sposoby budowania autorytetu, zna mechanizmy działania grupy, potrafi zidentyfikować problemy związane w trakcie realizacji celów spotkań grupowych, wie jak przygotować prezentację lub moderować spotkanie. Zna i korzysta z technik prowadzenia dyskusji, spotkań, prezentacji. Wie jak rozwiązywać problemy w sytuacjach konfliktowych oraz potrafi szukać rozwiązań w nietypowych przypadkach.
W cyklu 2022/23Z:
1. Zajęcia wprowadzające 2. Komunikacja w małej grupie 3. Rola i cechy idealnego moderatora. Trudne sytuacje w pracy moderatora 4. Empatyczna komunikacja – pojęcie i znaczenie 5. Spostrzeżenia bez ocen 7. Branie odpowiedzialności za własne uczucia. Rozpoznawanie potrzeb 8. Prośba o gest wzbogacający życie |
W cyklu 2023/24Z:
1. Zajęcia wprowadzające. Integracja grupy, kontrakt 2. Animacja społeczna jako proces i usługa – jak widzę siebie w roli animatora? 3. Komunikacja w małej grupie 4. Rola i cechy idealnego moderatora. Trudne sytuacje w pracy moderatora 5. Coaching jako instrument wspierający animację 6. Empatyczna komunikacja w animacji i moderacji. Jak nie blokować komunikacji? 7. Empatyczna komunikacja w animacji i moderacji. Jak rozpoznać i wyrazić własne uczucia i co z tego wynika? 8. Podsumowanie zajęć |
W cyklu 2024/25Z:
1. Zajęcia wprowadzające. Integracja grupy, kontrakt 2. Animacja społeczna jako proces i usługa – jak widzę siebie w roli animatora? 3. Komunikacja w małej grupie 4. Rola i cechy idealnego moderatora. Trudne sytuacje w pracy moderatora 5. Coaching jako instrument wspierający animację 6. Empatyczna komunikacja w animacji i moderacji. Jak nie blokować komunikacji? 7. Empatyczna komunikacja w animacji i moderacji. Jak rozpoznać i wyrazić własne uczucia i co z tego wynika? 8. Podsumowanie zajęć |
W cyklu 2025/26Z:
1. Zajęcia wprowadzające. Integracja grupy, kontrakt 2. Animacja społeczna jako proces i usługa – jak widzę siebie w roli animatora? 3. Komunikacja w małej grupie 4. Rola i cechy idealnego moderatora. Trudne sytuacje w pracy moderatora 5. Coaching jako instrument wspierający animację 6. Empatyczna komunikacja w animacji i moderacji. Jak nie blokować komunikacji? 7. Empatyczna komunikacja w animacji i moderacji. Jak rozpoznać i wyrazić własne uczucia i co z tego wynika? 8. Podsumowanie zajęć |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- giełda pomysłów
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
- sytuacyjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody integracyjne
- metody wymiany i dyskusji
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
1. Obecność na wszystkich zajęciach obowiązkowa (50% oceny) - warunek konieczny
2. Aktywność (25%)
3. Projekt (25%)
Na ocenę składa się suma ww. elementów (1+2+3):
3 - 51-59%
3,5 - 60-69%
4 - 70-79%
4,5 - 80-89%
5 - 90-100%
Literatura
Literatura zalecana:
1. Besta, Tomasz, Jaśko, Katarzyna, Grzymała-Moszczyńska, Joanna, Górska, Paulina. 2019. Walcz. Protestuj. Zmieniaj świat. Psychologia aktywizmu. Wydawnictwo: Smak Słowa.
2. Carnegie, Dale. 2018. Jak tworzyć doskonałe relacje. zdobądź zaufanie i wpływaj na ludzi. Wydawnictwo: Helion SA
3. Cialdini, Robert. 2001. Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
4. Jachimska, Małgorzata. 1994. Grupa bawi się i pracuje - zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych. Oficyna Wydawnicza UNUS
5. Goleman, Daniel. 2012. Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań
6. Kozyra, Beata. 2019. Komunikacja bez barier. Warszawa. 2019. MT Biznes
7. Michalska-Dominiak, Beata, Grocholiński, Piotr. 2019. Poradnik design thinking - czyli jak wykorzystać myślenie projektowe w biznesie. Wydawnictwo Helion
8. Morales, Shewrwyn P., Spitzberg, Braian H., Barge, J. Kevin. 2019. Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności. Wydawnictwo: PWN
9. Pease, Allan i Barbara. 2019. Mowa ciała. Dom Wydawniczy Rebis
10. Rosenberg, Marshall B. 2016. Porozumienie bez przemocy. O języku życia. Wydawnictwo: Czarna Owca
11. Silberman, Mel, Hansburg, Freda. 2012. Inteligencja interpersonalna. Jak utrzymać mądre relacje z innymi. Wydawnictwo: Studio Emka
12. Stewart, John (red.). 2007. Mosty zamiast murów. podręcznik komunikacji interpersonalnej. Wydawnictwo: PWN
W cyklu 2022/23Z:
Literatura: Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2023/24Z:
J. Gralczyk, Animacja społeczna usługa i proces, w: Środowiskowe usługi społeczne – nowa perspektywa polityki i pedagogiki społecznej, pod red. M. Grewińskiego, B. Skrzypczaka, WSP TWP, Warszawa 2011, s. 155-169. S. P. Morreale, B. H. Spitzberg, J. K. Barge (2008), Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, PWN, Warszawa. Communication in the Real World: An Introduction to Communication Studies, University Of Minnesota Libraries Publishing Edition, 2016. https://open.lib.umn.edu/communication/ J. Lisek-Michalska (2013), Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. D. Bregin, M. Chustecka, N. Sarata (2019), Niezbędnik moderatorki, Fundacja Wspomagania Wsi, Warszawa 2019. J. Rogers (2017), Coaching, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot. J. J. Britton (2016), Skuteczny coaching grupowy. Zasoby, narzędzia, metody, Co&Me Publishing, Warszawa. M. R. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy. O języku życia, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2019. Literatura dodatkowa: J. Berendt, P. Orbitowska-Fernandez, M. Sendor, Empatia zmienia nas, szkołę, świat, CoJaNoTo, Warszawa 2019. L. Larsson, Wdzięczność. Najtańszy bilet do szczęścia, Czarna owca, Warszawa 2020. T. D’Ansembourg, Przestańmy być grzeczni. Bądźmy sobą, Feeria, Łódź 2021. V. Lorenc, J. Berent, Alfabet empatii. Praktyczny przewodnik po emocjach, Burda Media Polska, Warszawa 2019. |
W cyklu 2024/25Z:
J. Gralczyk, Animacja społeczna usługa i proces, w: Środowiskowe usługi społeczne – nowa perspektywa polityki i pedagogiki społecznej, pod red. M. Grewińskiego, B. Skrzypczaka, WSP TWP, Warszawa 2011, s. 155-169. S. P. Morreale, B. H. Spitzberg, J. K. Barge (2008), Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, PWN, Warszawa. Communication in the Real World: An Introduction to Communication Studies, University Of Minnesota Libraries Publishing Edition, 2016. https://open.lib.umn.edu/communication/ J. Lisek-Michalska (2013), Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. D. Bregin, M. Chustecka, N. Sarata (2019), Niezbędnik moderatorki, Fundacja Wspomagania Wsi, Warszawa 2019. J. Rogers (2017), Coaching, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot. J. J. Britton (2016), Skuteczny coaching grupowy. Zasoby, narzędzia, metody, Co&Me Publishing, Warszawa. M. R. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy. O języku życia, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2019. Literatura dodatkowa: J. Berendt, P. Orbitowska-Fernandez, M. Sendor, Empatia zmienia nas, szkołę, świat, CoJaNoTo, Warszawa 2019. L. Larsson, Wdzięczność. Najtańszy bilet do szczęścia, Czarna owca, Warszawa 2020. T. D’Ansembourg, Przestańmy być grzeczni. Bądźmy sobą, Feeria, Łódź 2021. V. Lorenc, J. Berent, Alfabet empatii. Praktyczny przewodnik po emocjach, Burda Media Polska, Warszawa 2019. |
W cyklu 2025/26Z:
J. Gralczyk, Animacja społeczna usługa i proces, w: Środowiskowe usługi społeczne – nowa perspektywa polityki i pedagogiki społecznej, pod red. M. Grewińskiego, B. Skrzypczaka, WSP TWP, Warszawa 2011, s. 155-169. S. P. Morreale, B. H. Spitzberg, J. K. Barge (2008), Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, PWN, Warszawa. Communication in the Real World: An Introduction to Communication Studies, University Of Minnesota Libraries Publishing Edition, 2016. https://open.lib.umn.edu/communication/ J. Lisek-Michalska (2013), Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. D. Bregin, M. Chustecka, N. Sarata (2019), Niezbędnik moderatorki, Fundacja Wspomagania Wsi, Warszawa 2019. J. Rogers (2017), Coaching, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot. J. J. Britton (2016), Skuteczny coaching grupowy. Zasoby, narzędzia, metody, Co&Me Publishing, Warszawa. M. R. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy. O języku życia, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2019. Literatura dodatkowa: J. Berendt, P. Orbitowska-Fernandez, M. Sendor, Empatia zmienia nas, szkołę, świat, CoJaNoTo, Warszawa 2019. L. Larsson, Wdzięczność. Najtańszy bilet do szczęścia, Czarna owca, Warszawa 2020. T. D’Ansembourg, Przestańmy być grzeczni. Bądźmy sobą, Feeria, Łódź 2021. V. Lorenc, J. Berent, Alfabet empatii. Praktyczny przewodnik po emocjach, Burda Media Polska, Warszawa 2019. |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Warunki zaliczenia przedmiotu: |
W cyklu 2023/24Z:
Warunki zaliczenia przedmiotu: |
W cyklu 2024/25Z:
Warunki zaliczenia przedmiotu: |
W cyklu 2025/26Z:
Warunki zaliczenia przedmiotu: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: