Teorie w badaniach społecznych 2405-S-S2-1-TBS
Koniec XX wieku i początek XXI to czas znaczącej zmiany w sposobie myślenia teoretycznego w socjologii. Teoria socjologiczna jest dynamiczna i w dynamiczny sposób próbuje opisać i wytłumaczyć kondycje współczesnych społeczeństw. Kurs ten jest rozszerzeniem i uzupełnieniem programu Współczesnych Teorii Socjologicznych. Teorie socjologiczne (lub szerzej: teorie społeczne) nie są tu rozumiane jako przeciwieństwo praktyki ani empirii, lecz ich uzupełnienie. Równorzędnym celem kursu będzie więc pokazanie uczestnikom i uczestniczkom, że rozważania teoretyczne są niezbędnym elementem każdego rodzaju badań społecznych i leżą u podstaw przemyślanej praktyki społecznej, w skali mikro i makro.
Celem kursu jest zapoznanie studentów i studentek z teoriami i koncepcjami, które w znaczący sposób wpływają na postrzeganie otaczającej nas rzeczywistości społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem teorii krytycznych, dążący do rewizji dotychczasowych perspektyw teoretycznych ujawniając ich ograniczenia i braki. Zajęcia będą po kolei poruszać ważne problemy dla współczesnej socjologii. Zaczniemy od odpowiedzi na pytanie o rolę socjologii i teorii socjologicznej a także przyjrzymy się procesowi tworzenia teorii socjologicznej w kontekście geograficznego ulokowania twórców teorii. Następnie przejdziemy do bardziej szczegółowych kwestii dotyczących teoretyzowania interakcji i praktyk społecznych, sprawstwa oraz nierówności społecznych. Na sam koniec spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, jak należy tworzyć teorię społeczną/socjologiczną, która będzie nadawała się do trafnego opisu rzeczywistości społecznej i nie będzie jedynie zbiorem abstrakcyjnych pojęć, którego nie da się zaaplikować do analizy życia społecznego.
Całkowity nakład pracy studenta
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach.
2. Realizacja trzech zadań w trakcie semestru.
3. Merytoryczna aktywność.
Oceny:
50-60% dostateczny
61-75% plus dostateczny
76-85% dobry
86-90% plus dobry
90-100% bardzo dobry
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: