Laboratorium działania społecznego 2405-S-S2-1-LDS
W ramach zajęć będziemy mieli okazję poćwiczyć trudną sztukę działań społecznych w praktyce. W trakcie pierwszej części kursu (semestr zimowy) zapoznamy się z najnowszymi trendami metodologicznymi w badania zaangażowanych, poznamy trudną sztukę prowadzenia projektów, zarządzania zespołem i wdrażania swoich pomysłów. W trakcie drugiej części kursu grupy uczestników zrealizują własny projekt działania społecznego. Kurs ma charakter laboratoryjny, tzn. mniej w nim konwersatorium, więcej samodzielnej i grupowej pracy uczestników.
urs prowadzony jest w II częściach. W semestrze zimowym spotykamy się na części konwersatoryjnej, na której poznajemy różne metodologie prowadzenia działań społecznych i pracy projektowej. W semestrze letnim grupy zadaniowe realizują własny projekt praktyczny.
Praca w semestrze zimowym kończy się złożeniem przez grupy opisu projektu, który będzie realizowany w semestrze letnim. Praca w semestrze letnim kończy się raportem ewaluacyjnym z przeprowadzonego projektu.
Zajęcia w semestrze zimowym będą miały charakter konwersatoriów. Wymagana będzie i dodatkowo punktowana aktywność podczas zajęć. W trakcie części zimowej dozwolona jest 1 nieobecność na zajęciach.
W trakcie zajęć dzielmy się na dwie grupy projektowe, każda z grup ma swojego opiekuna/opiekunkę, grupy realizują wypracowany przez siebie projekt praktyczny.
Praca grup jest oceniana, opiekunowie, na podstawie oceny procesu, wyników, procedury ewaluacji, podsumowania oceniają pracę grupy. Opiekunowie mogą różnicować oceny w zależności od oceny aktywności poszczególnych członków grup.
Do zadań grupy należy organizacja pracy, podział zadań, weryfikacja zaangażowania w trakcie pracy i poziom osiągnięcia założonych rezultatów.
Pod koniec zajęć grupa indywidualnie dostarcza opis swoich działań w ramach projektu grupowego. Opiekunowie zweryfikują działania uczestników z członkami grupy. Opis i ocena przez grupę zostanie wykorzystana do zróżnicowania ocen wewnątrz grupy.
Opiekun grupy musi mieć wiedzę o sytuacji projektu (fiszka projektu, harmonogram, planowane działania, ewentualne problemy). W związku z tym każda grupa będzie zobowiązana do minimum dwóch spotkań konsultacyjnych z opiekunem grupy. Poza tym możliwe będą także konsultacje mailowe i dodatkowe spotkania. Ważne jest jednak, aby to grupy koordynowały pracę własną i były za nią odpowiedzialne. Nie jest to zadanie opiekuna/ki grupy projektowej.
Planowane projekty powinny mieć wymiar praktyczny i epistemologiczny: tzn. działanie ma nas przybliżać do zrozumienia jakiegoś fragmentu rzeczywistości społecznej (co nie znaczy, że musi być badaniem w wąskim sensie rozumienia tego terminu).
MS Teams stanowi środowisko współpracy – komunikujemy się z prowadzącym przez kanał ogólny, wymieniamy się plikami, tworzymy notatki i harmonogramy korzystając z tego programu.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- studium przypadku
- SWOT
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Projekty oceniane są według następujących kryteriów:
1. Nie jest oceniany sukces projektu.
2. Ocenie poglega:
- fiszka projektowa,
- umiejętność zarządzania procesami grupowymi,
- podział zadań w grupie
- umiejętność określenie celów działania.
- realizacja diagnozy,
- powiązanie celów i aktywności w projekcie,
- umiejętność utworzenia wskaźników,
- budowa systemu ewaluacji projektu.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Dadel, Marcin. 2007. Jak stworzyć dobry projekt, Warszawa, Stowarzyszenie Koln-Jawor
Logic model workbook, Innovation network, transforming evaluation for social change na: https://www.innonet.org/media/logic_model_workbook_0.pdf
Brown Rupert. 2006. Procesy Grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (tekst dostępny w zakładce pliki).
Tomasz, Kaźmierczak (red.). 2014. Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk. Poradnik I. Seria ABC organizowania społeczności lokalnej, Warszawa: Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL , s. 30 - 57
http://www.cal.org.pl/wp-content/uploads/2014/09/Tryptyk-01_calosc-lekka.pdf
Agnieszka, Chomiuk. 2016. Animator społeczny, czyli kto? Od pojęcia animacji społecznej do narzędzi zmian w społeczności lokalnej, w: Agnieszka Chomiuk (red.) Animacja społeczna - praca nad zmianą, Gdańsk: Obszar Metropolitarny Gdańsk - Gdynia – Sopot
https://docplayer.pl/29535851-Animacja-spoleczna-praca-nad-zmiana.html
Maja Durlik, Kaja Dziarmakowska i Maria Wiśnicka. 2020. Miniporadnik o ewaluacji. Warszawa: Fundacja Badań i Innowacji Społecznych Stocznia, wydanie czwarte
https://stocznia.org.pl/app/uploads/2020/10/Jak-dobrze-ewaluowa%C4%87-projekty_ver-02.pdf
Antonina Paplińska. 2016. Ewaluacja i monitoring - narzędzia badania jakości działań, w: w: Agnieszka Chomiuk (red.) Animacja społeczna - praca nad zmianą, Gdańsk: Obszar Metropolitarny Gdańsk - Gdynia – Sopot
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: