Kreatywne pisanie dla badaczy 2405-S-S2-1-KPDB
ZAJĘCIA 1
Zajęcia wprowadzające. Omówienie kursu. Jak piszą badacze społeczni?
Jakie teksty piszą badacze społeczni? Jakie języka używają socjologowie? Czy warto używać prostego i jasnego języka?
ZAJĘCIA 2 (online)
Techniczne aspekty tekstów naukowych.
Jak powinna wyglądać strona? Jak robić poprawne przypisy? Korzystanie z menedżera bibliografii. Jak i kiedy cytować?
ZAJĘCIA 3
Jak zabrać się za pisanie?
Czyli o problemie prokrastynacji, sposobach zarządzania czasem w trakcie pisania i motywowaniu się do pisania. Skąd czerpać pomysły na tematy badacze? W jakich warunkach pisze się nam najlepiej?
ZAJĘCIA 4
Struktura tekstów naukowych.
Po co nam dobry wstęp? Kiedy pisać wstęp? Jak pisać część metodologiczną? Jak napisać konkluzję? Jak formułować tytuły i podtytuły? Co to są abstrakty i słowa kluczowe? Do czego służą konspekty?
ZAJĘCIA 5 (online)
Analiza wyników danych I
Zapoznanie z możliwościami edytorów tekstowych i programów do obróbki graficznej pod kątem przedstawiania danych ilościowych i jakościowych.
ZAJĘCIA 6
Analiza wyników danych II
Jak w przystępnym sposób przedstawić cyferki i numerki? Analiza danych ilościowych. Co zrobić z dużą ilością ciekawych cytatów z wywiadów? Analiza danych jakościowych. Jak w raporcie łączyć przedstawienie danych ilościowych i jakościowych?
ZAJĘCIA 7-8
Praca z napisanym tekstem. Edycja i redakcja.
O gramatyce i interpunkcji. Kiedy można sobie pozwolić na niepoprawności językowe? Konstruktywna krytyka napisanego tekstu. Dlaczego boimy się, że ktoś przeczyta naszą pracę?
ZAJECIA 9 (online)
Lingua franca XXI wieku – czyli jak pisać po angielsku?
Jak pisać nie w swoim ojczystym języku? False friends i inne pułapki przy tłumaczeniach. Z jakich słowników korzystać? Czemu trzeba uważać na Google Translator?
ZAJĘCIA 10
Plagiaty i sztuczna inteligencja. Współczesne wyzwania przy pisaniu
Jak go unikać? Gdzie jest granica pomiędzy cytowaniem a plagiatem? Czat GPT – szanse i zagrożenia w pisaniu.
Podsumowanie kursu.
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody integracyjne
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Realizacja zadań domowych przez cały semestr, za które studenci i studentki będą zdobywać punkty.
Kryteria oceny:
60-69% – dostateczny
70-74% – plus dostateczny
75-85% – dobry
86-89% – plus dobry
90-100% – bardzo dobry
Literatura
- Becker H. S. (2013), Warsztat pisarski badacza, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN,
- Duraj-Nowakowa K. (2015), Pisarstwo naukowe. Między rzemiosłem a sztuką, Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas,
- Lindsay D. (1995), Dobre rady dla piszących teksty naukowe, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej,
- Napiórska A. (2017), Jak oni pracują. Rozmowy z polskimi twórcami, Warszawa WAB,
- PARNAS (Nowy) (2014) Toruń: Instytut Socjologii UMK,
- Perry J. (2015), Sztuka odwlekania. Poradnik efektywnego guzdrania się, marudzenia i przekładania na później, Białystok: inspirio.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: