Wprowadzenie do innowacji społecznych 2405-S-S2-*1-WIOPSK
Innowacje w znaczeniu ogólnym mogą być analizowane w trybie czynnościowym (jako proces dojścia do czegoś nowego), jak i rzeczowym (wynik tego procesu w postaci nowego rozwiązania, produktu etc.). Interesowałby będą nas obydwa te wymiary, ale nie będziemy skupiać się na standardowym w kontekście innowacji wymiarze ekonomicznym, tylko na obszarach społeczno-kulturowych.
W trakcie zajęć będą nast interesowały następujące tematy:
(1) Czym są innowacje?
Podstawowe definicje i typy innowacji. Innowacje społeczne. Pomiar innowacji (mierniki innowacyjności w perspektywie lokalnej, porównawczej i historycznej).
(2) Społeczna geneza innowacji.
Jak i gdzie powstają innowacje? Model rynkowy vs model państwowy. Innowacje jako efekt działań oddolnych? Projektowanie innowacji (design thinking, pozytywne dewiacje...). Perspektywa inżynieryjna.
(3) Rozprzestrzenianie się innowacji.
Problemy dyfuzji innowacji (Gabriel Tarde, Everett Rogers, Bruno Latour) oraz jej efektywności. Próby transferu rozwiązań pro-innowacyjnych poza kontekst powstania.
(4) Wybrane studia przypadków w obszarach społecznym i kulturowym.
(5) Podsumowanie.
Społeczeństwo oparte na innowacjach? Innowacje jako nieproblematyczne dobro? O konsekwencjach innowacji.
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie odbywa się na podstawie przygotowanych projektów.
Projekt ma być rekonstrukcją wybranej przez studenta innowacji w obszarze społecznym lub kulturowym.
Konkretny temat projektu powinien być skonsultowany z prowadzącym.
Projekt może łączyć w sobie elementy wizualne i tekstowe (w takim przypadku przybiera formę prezentacji multimedialnej). Może być też wyłącznie tekstowy (wówczas przybiera formę eseju zgodnie ze standardem Parnas).
Przedstawiony opis zjawiska musi być pełny, tj. powinny znaleźć się tam przynajmniej następujące elementy:
- opis istoty innowacji oraz zakresu jej funkcjonowania;
- geneza innowacji;
- dookreślenie jaki to typ/rodzaj innowacji;
- pokazanie społecznych konsekwencji innowacji.
Niezbędną częścią prezentacji jest spis źródeł, które były podstawą pracy. Spis źródeł powinien być zrobiony zgodnie ze standardem Parnas.
Ostateczny termin składania prac: poniedziałek 03.02.2025. Można to oczywiście zrobić wcześniej.
Literatura
Afeltowicz, Ł. i in. 2018. Efekt Bilbao czy kult cargo? Nowe instytucje kultury w Polsce, Elbląg, Elbląskie Towarzystwo Naukowe im. Jana Myliusa, dostępne: https://repozytorium.umk.pl/handle/item/5835
Białoń, L. 2015. "W stronę innowacji społecznych", Zarządzanie. Teoria i Praktyka, 4 (14), 3-10.
Brown, T. 2016. Zmiana przez design. Jak design thinking zmienia organizacje i pobudza innowacyjność, Wydanie II, Libron, Wrocław.
Fagerberg, J. (2003), “Schumpeter and the revival of evolutionary economics: An appraisal of the literature”, Journal of Evolutionary Economics, 13(2), 125-159.
Florida, R. 2010. Narodziny klasy kreatywnej, NCK, Warszawa.
Lundvall, B.A. (2007), “National Innovation Systems—Analytical Concept and Development Tool”, Industry and Innovation, 14(1): 95-119
Owen, R., J. Bessant, M. Heintz (eds), Responsible Innovation: Managing the Responsible Emergence of Science and Innovation in Society, Wiley-Blackwell, 2013.
Rogers, E.M. (2003), Diffusion of innovations, The Free Press (5th edition), New York.
Wronka-Pośpiech, M. 2015. Innowacje społeczne - pojęcie i znaczenie, Studia Ekonomiczne, 212: 124-136.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: