Socjologia wiedzy 2405-S-MF-SW
PROGRAM ZAJĘĆ
1. Wprowadzenie program – krótki wykład o naturze myślenia
2. Wiedza… czyli co? Wiedza… ale jaka? – czyli dlaczego ludzie wierzą w to, co wiedzą?
3. Cogito ergo sum… - ale co to znaczy ‘cogito’, czyli o szybkich i wolnych skąpcach (poznawczych)
4. Co dwie głowy to nie jedna – o grupowej naturze poznania (Durkheim, Marks)
5. Uczymy się patrzeć (Fleck)
6. Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia… (Mannheim)
7. „Granice mojego języka, są granicami mojego świata” – ale co to oznacza w praktyce?
8. „Pieniążki” – czyli czy język ma klasy (społeczne)? (Bernstein)
9. Czy język ma płeć?
10. Bliższa ciału koszula – czyli o wielości światów życia codziennego (Berger, Luckmann)
11. Regressus ad infinitum – o naturze eksperymentowania, czyli kiedy wiemy, że coś wiemy? (Collins, Pinch)
12. Sieci, wszędzie sieci… (Latour)
13. Dlaczego czasami udaje się coś zmienić (socjologia innowacji)
14. Czy fakty naukowe mają termin przydatności do spożycia?
15. Podsumowanie
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawozdanie z lektury (esej) + punktowana aktywność na zajęciach
Literatura
Berger, Peter, Thomas Luckmann. 1983. Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa: PIW.
Bińczyk, Ewa. 2003. Socjologia wiedzy w Biblii, Kraków: NOMOS.
Collins, Harry, Trevor Pinch. 1998a. Golem, czyli co trzeba wiedzieć o nauce, Warszawa: Wydawnictwo CiS.
Czyżkowski, Jan. 1981. Sztuka podejrzeń. Wybrane zagadnienia marksistowskiej socjologii wiedzy, Warszawa: Czytelnik.
Durkheim, Emil i Marcel Mauss. 1973. ‘O niektórych pierwotnych formach klasyfikacji. Przyczynek do badań nad wyobrażeniami zbiorowymi’, w: Marcel Mauss, Socjologia i antropologia, Warszawa: PWN, 707-803.
Fleck, Ludwik. 1986. Powstanie i rozwój faktu naukowego. Wprowadzenie do nauki o stylu myślowym i kolektywie myślowym, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
Kuhn, Thomas. 1968. Struktura rewolucji naukowych, Warszawa: PWN.
Latour, Bruno. 2011. Nigdy nie byliśmy nowocześni, Warszawa: Oficyna naukowa.
Mannheim, Karl. 1992. Ideologia i utopia, Lublin: test.
Mocny program socjologii wiedzy. 1993. Barry Barnes, David Bloor (wybór), Warszawa: IFiS PAN.
Sady, Wojciech. 2000. Spór o racjonalność naukową. Od Poincarégo do Laudana, Wrocław: Wyd. Leopoldinum.
Sady, Wojciech. 2000a. Fleck. O społecznej naturze poznania. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Scheler, Max. 1990. Problemy socjologii wiedzy, Warszawa: PWN.
Sojak, Radosław. 2004. Paradoks antropologiczny. Socjologia wiedzy jako perspektywa ogólnej teorii społeczeństwa, Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego.
Weber, Max. 1985. ‘«Obiektywność» poznania w naukach społecznych’, w: Problemy socjologii wiedzy, Warszawa: PWN, 45-100.
Zybertowicz, Andrzej. 1995. Przemoc i poznanie: studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy, Toruń: UMK.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: