Socjologia prawa 2405-S-MF-SP
Zajęcia 1: Klasyczni myśliciele o prawie i społeczeństwie (2 godziny)
Zajęcia 2: Kluczowe pojęcia z zakresu prawa i badań społecznych I (2 godziny)
Zajęcia 3: Wykład: Kluczowe pojęcia z zakresu prawa i badań społecznych II (2 godziny)
Zajęcia 4-5 Wykład i warsztaty: Metody nauk społecznych w badaniach społeczno-prawnych (4 godziny)
Zajęcia 6 + warsztaty metod (w tym prezentacje dla studentów)
Zajęcia 7 Wykład + dyskusja: Prawo i zmiana społeczna: zamierzone i niezamierzone konsekwencje (2 godziny)
Zajęcia 8: Gra decyzyjna: możliwe konsekwencje (braku) regulacji neurowspomagania (2 godziny)
Zajęcia 9: Debata oksfordzka: Czy neurowspomaganie powinno być legalne?
Zajęcia 10: Podsumowanie
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- studium przypadku
- SWOT
- okrągłego stołu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- gry i symulacje
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną. Aby uzyskać zaliczenie, należy poprawnie napisać kolokwium końcowe ORAZ wziąć udział (w charakterze publiczności – choć udział w innych rolach nie będzie słuchaczy dyskwalifikował …) w co najmniej 3 rozprawach sądowych, a także wypełnić stosowny formularz obserwacji i wprowadzić dane do bazy online. Więcej informacji na temat obserwacji rozpraw podam na zajęciach.
Test (14 pytań zamkniętych, jeden wybór; ocena: 14 punktów = 5,0, 13 = 4,5, 12-11 = 4,0, 10 = 3,5, 9-8 = 3,0, 7 i mniej = powtórka)
Ocena debaty oksfordzkiej (w skali 2-5)
Prezentacje studentów będą oceniane wg standardowej skali ocen (2-5).
Dużą pomocą w przygotowaniu do testu i zajęć będzie regularne śledzenie prasy (zwłaszcza w odniesieniu do tematów prawnych).
Literatura
Burdziej, Stanisław (2019) Analiza predykcyjna w wymiarze sprawiedliwości: korzyści, zagrożenia i scenariusze rozwoju, [w:] Łukasz Krzyżowski, Katarzyna Leszczyńska i Maria Szmeja (red.) Wyobrażone, przeżyte i przedstawione. Księga Jubileuszowa dla profesora Janusza Muchy, Kraków: ZW Nomos, 2019, s. 357-371.
Christie, Nils. 1977. Conflicts as Property, “British Journal of Criminology”, p. 1-15.
Foucault, Michel. 1977. Nadzorować I karać, (cz. III, rozdz. 3: Panoptyzm).
Garland, David. 1990. Punishment and Modern Society: A Study in Social Theory. Chicago, University of Chicago Press (chapter 6. Punishment and the Technologies of Power: The Work of Michel Foucault).
Garland, David. 2001. The Culture of Control. Crime and Social Order in Contemporary Society. Chicago: Chicago University Press (chapter 6: Crime Complex: The Culture of High Crime Societies, p. 139-166).
Holmes, Stephen. 2013. Rodowody rządów prawa, [w] José María Maravall i Łętowska, Ewa. 2010. Niedomagająca legitymizacja trzeciej władzy, „Monitor Prawniczy” nr 3, http://www.monitorprawniczy.pl/index.php?mod=m_artykuly&cid=53&id=2613&p=10.
Krajewski Krzysztof. Sens i bezsens prohibicji: prawo karne wobec narkotyków i narkomanii. Kraków: Kantor Wydawniczy "Zakamycze", 2001 (wskazany rozdział).
Daniel Krystyna. 2007. Kryzys społecznego zaufania do sądów, „Studia Socjologiczne”, nr 2, s. 61 – 82.
Kurzępa Jacek. 2007. Szara strefa przemocy - imadło uzależnienia przestępczego, w: Radosław Sojak (red.) Szara strefa przemocy - szara strefa transformacji? Przestrzenie przymusu. Toruń: Wydawnictwo UMK, s. 197-224.
Wilson James Q., George Kelling. 2000. Wybite szyby, w: William Bratton, Peter Knobler, Prze-łom. Jak szef Policji Nowojorskiej powstrzymał epidemię przestępstw, tłum. Andrzej Po¬lkowski, Poznań: Media Rodzina, s. 399−413.
Adam Przeworski (red.) Demokracja I rządy prawa, Warszawa, (rozdz. 1).
Kurkchiyan, Marina. 2010. “Comparing Legal Cultures: Three Models of Court for Small Civil Cases.” Journal of Comparative Law 5(2):169–93.
Ogólnopolskie badanie wiktymizacyjne: Instytut Wymiaru Sprawiedliwości 2020,
https://iws.gov.pl/wp-content/uploads/2021/05/IWS_-Wlodarczyk-Madejska-J.-i-in._Ogolnopolskie-Badanie-Wiktymizacyjne-2020.-Raport-z-badania.pdf
Tyler, Tom R. 2000, Social Justice: Outcome and Procedure, „International Journal of Psychology” vol. 35, no 2, pp. 117–125.
Weber, Max [różne wyd.] Gospodarka I społeczeństwo rozdz. 1. “Dominacja i legitymizacja," oraz 2. “Trzy czyste typy panowania”.
Uwagi
|
W cyklu 2023/24Z:
Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną. Aby uzyskać zaliczenie, należy poprawnie napisać kolokwium końcowe ORAZ wziąć udział (w charakterze publiczności – choć udział w innych rolach nie będzie słuchaczy dyskwalifikował …) w co najmniej 3 rozprawach sądowych, a także wypełnić stosowny formularz obserwacji i wprowadzić dane do bazy online. Więcej informacji na temat obserwacji rozpraw podam na zajęciach. Test (14 pytań zamkniętych, jeden wybór; ocena: 14 punktów = 5,0, 13 = 4,5, 12-11 = 4,0, 10 = 3,5, 9-8 = 3,0, 7 i mniej = powtórka) Dużą pomocą w przygotowaniu do testu i zajęć będzie regularne śledzenie prasy (zwłaszcza w odniesieniu do tematów prawnych). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: