Socjologia religii 2405-S-MF-SOR
Pełny opis zajęć:
Kurs jest adresowany do Uczestników Pierwszego i Drugiego Stopnia Studiów Socjologicznych.
Kurs socjologii religii stanowi wprowadzenie w studium wpływu i roli religii we współczesnych społeczeństwach. Poprzez analizę kluczowych tematów i teorii, studenci będą mieli okazję zapoznać się z różnorodnymi aspektami tego złożonego zjawiska.
Czym jest religia? Próba definicji: Rozpoczniemy od fundamentalnego pytania dotyczącego samej istoty religii. Będziemy się zastanawiać, jak różne teorie i podejścia definiują to zjawisko oraz jakie elementy składają się na jego istotę.
O religii klasycznie – Emile Durkheim i Max Weber: Przeanalizujemy kluczowe koncepcje religii według dwóch wybitnych myślicieli socjologicznych. Durkheim skoncentrował się na roli religii w podtrzymywaniu i integrowaniu społeczeństw, podczas gdy Weber skupił się na związku między religią a rozwojem kapitalizmu i kultury.
Religie światowe: Zajmiemy się analizą głównych religii światowych, jak chrześcijaństwo, islam, hinduizm, buddyzm i judaizm. Przyjrzymy się ich fundamentalnym doktrynom oraz strukturom społecznym jakie współtworzą. Zastanowimy się również nad tym jak kształtują życie codzienne jednostek oraz jak wpływają na życie społeczne.
Sekularyzacja: Omówimy proces sekularyzacji, który obejmuje stopniowe oddzielanie życia społecznego i kulturowego od wpływu religii. Skupimy się na tym, w jaki sposób to zjawisko wpływa na społeczeństwa współczesne.
Prywatyzacja religii: przyjrzymy się rosnącej tendencji do traktowania wierzeń i praktyk religijnych jako sprawy indywidualnej jednostki. Zastanowimy się na czynnikami przyczyniającymi się do przemian spychających religię z publicznej przestrzeni w przestrzeń prywatną.
Teorie religii – o zaangażowaniu religijnym wg. Rodneya Starka i Williama S. Bainbidge’a: Zapoznamy się z podejściem badawczym, które koncentruje się na analizie czynników, które prowadzą jednostki do angażowania się w działalność religijną i utrzymania swoich wierzeń. Stark i Bainbridge skupiają się na motywacjach i korzyściach, które jednostki uzyskują poprzez aktywność religijną, a także na mechanizmach, które utrzymują tę aktywność w społeczeństwie.
Teoria racjonalnego wyboru: Przyjrzymy się teorii racjonalnego wyboru jako narzędziu do analizowania decyzji jednostek w kontekście wyznawania lub odrzucania religii. Będziemy rozważać, jak czynniki ekonomiczne i społeczne wpływają na ten wybór.
James Beckford i podejście konstrukcjonistyczne: Zagłębimy się w podejście konstrukcjonistyczne w badaniach nad religią, z naciskiem na perspektywę Jamesa Beckforda. Rozważymy, w jaki sposób wierzenia i praktyki religijne są tworzone i kształtowane przez jednostki i grupy społeczne.
Religia i globalizacja: Zbadamy wpływ procesów globalizacji na różnorodność i dynamikę religii. Skoncentrujemy się na migracjach, wymianie kulturowej oraz na roli religii w kształtowaniu tożsamości w świecie coraz bardziej zglobalizowanym.
Nowe ruchy religijne: Przeanalizujemy nowe i zróżnicowane formy organizacji religijnych, które powstają w kontekście współczesnych społeczeństw. Skupimy się na ich celach, praktykach oraz wpływie na życie społeczne jednostek. Przywołamy również zagadnienie dotyczące sekt pojmowanych jako odszczepieńcze ruchy religijne.
W trakcie kursu będziemy się posługiwać różnorodnymi metodami badawczymi, w tym analizą literatury, studium przypadku oraz dyskusjami grupowymi, aby umożliwić pełne zrozumienie socjologii religii oraz jej wpływu na życie społeczne.
Zwieńczeniem pracy w trakcie kursu będzie przygotowanie w parach prezentacji dogłębnie omówionej i zaprezentowanej w trakcie zajęć. Tematyka prezentacji powinna nawiązywać do dowolnie wybranego i skonsultowanego z prowadzącą zagadnienia dotyczącego socjologii religii. Tematy i problemy poruszane w trakcie zajęć mogą dotyczyć dowolnych nurtów religijnych – ważnym jest jednak umiejętna socjologiczna refleksja.
Skrócony harmonogram zajęć:
1. Zajęcia organizacyjne
2. Czym jest religia? Próba definicji.
3. O religii klasycznie – Emile Durkheim i Max Weber.
4. Religie światowe.
5. Sekularyzacja.
6. Prywatyzacja religii.
7. Teorie religii – o zaangażowaniu religijnym wg. Rodneya Starka i Williama S. Bainbidge’a.
8. Teoria racjonalnego wyboru.
9. James Beckford i podejście konstrukcjonistyczne.
10. Religia i globalizacja.
11. Nowe ruchy religijne.
12. Sekty i kulty.
13. Prezentacje
14. Prezentacje
15. Prezentacje
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład konwersatoryjny
- opowiadanie
- wykład problemowy
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- projektu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
ABY Z POWODZENIEM ZAKOŃCZYĆ ZAJĘCIA NALEŻY:
Uczęszczać na zajęcia, kurs jest obowiązkowy. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze, plus jedna nieusprawiedliwiona. Powyżej trzech nieobecności w semestrze nie ma możliwości ukończenia przedmiotu.
Regularnie czytać teksty (obowiązkowe!) związane z tematyką prowadzonych zajęć. Znajomość tekstów może być sprawdzana za pomocą wejściówek.
Przygotować prezentacje i przedstawić ją przed wszystkimi uczestnikami.
Ocena kończąca zajęcia będzie wypadkową oceny z prezentacji (50%) i aktywności w trakcie zajęć (50%). Aby pozytywnie zakończyć konwersatorium należy łącznie uzyskać minimum 51%.
Literatura
Literatura, obowiązkowa:
Ad. 2.
Davie Grace [2010] Socjologia religii. NOMOS, s. 48-51.
Borowik Irena [2011] Co jest religią? Socjologiczne teorie w perspektywie minionych 100 lat
[w:] MYŚL I POLITYKA KSIĘGA PAMIĄTKOWA DEDYKOWANA PROFESOROWI JACKOWI MARII MAJCHROWSKIEMU, s. 525 – 547.
Ad. 3.
Davie Grace [2010] Socjologia religii. NOMOS, s. 51 - 61.
Dodatkowo, literatura nieobowiązkowa:
Durkheim Émile, 1990, Elementarne formy życia religijnego. System totemiczny w Australii, Warszawa, PWN, ss. 1-42.
Weber Max, 1984, Asceza i duch kapitalizmu oraz Drogi zbawienia i ich wpływ na sposób życia [w:] Szkice z socjologii religii, Książka i wiedza, s. 88-110 i s. 209-260.
Ad. 4 Religie światowe –
BUDDYZM Onza Chiodo Mariangela d'2005, Buddyzm, Wydawnictwo WAM.
JUDAIZM – Alberto Mello 2002, Judaizm, Wydawnictwo WAM s. 5-9; 35-39; 81-103; 112-120; 151-155.
HINDUZIM – Marta Kudelska 2009, Hinduizm, Wydawnictwo WAM.
CHRZEŚCIJAŃSTWO - Hans-Peter 2006, Hasenfratz Religie świata starożytnego a chrześcijaństwo, Wydawnictwo WAM.
ISLAM - Scarabel Angelo 2006, Islam, Wydawnictwo WAM.
Ad.5.
Davie Grace [2010] Socjologia religii. NOMOS, s. 78-104.
Dodatkowo:
Peter Ludwig Berger [2005] Święty Baldachim, NOMOS.
Karel Dobbelare [2008] Sekularyzacja, trzy poziomy analizy, NOMOS.
Ad. 6.
Peter Beyer [2005] Religia i globalizacja, NOMOS, 127-142.
James Beckford [2006] Teoria społeczna a religia, NOMOS, s. 122-132.
Meredith B. McGuire [2012] Religia w kontekście społecznym, NOMOS, s. 342-345.
Ad.7.
Rodney Stark, William Bainbridge [2007] Teoria religii, NOMOS, s. 40-75.
Ad. 8.
Davie Grace [2010] Socjologia religii. NOMOS, s. 105-135.
Ad. 9.
Beckford, James [2006] Teoria społeczna a religia, NOMOS, s. 35-57.
Ad. 10.
Peter Beyer [2005] Religia i globalizacja, NOMOS, s. 23-38 i 89-99.
Ad.11.
Barker, Eileen, 2012. Nowe ruchy religijne, NOMOS s. 91 – 147.
Ad. 12.
Rodney Stark, William Bainbridge [2007] Teoria religii, NOMOS, s. 152-188; dodatkowo : s.238-290.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: