Społeczeństwo obywatelskie - perspektywa socjologiczna 2405-S-MF-SOPS
Kurs ma wprowadzić w podstawowe zagadnienia związane ze społeczeństwem obywatelskim – czym jest społeczeństwo obywatelskie. W ramach zajęć poza przyswojeniem sobie podstawowego katalogu pojęć związanych z problematyką społeczeństwa obywatelskiego, będziemy przyglądali się temu, jakie są modele obywatelskości, które z nich występują w Polsce i dlaczego część z nich jest nieobecna. Spróbujemy odpowiedzieć na pytania, jakimi obywatelami są młodzi ludzie, co decyduje o ich postawach oraz jak pod wpływem młodych zmienia się sposób myślenia o uczestnictwie w demokracji.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sposób oceny:
Zadania studentów:
1/ Obecność na zajęciach
Reguły obowiązujące w nauczaniu zdalnym w czasie pandemii nie zwalniają z fizycznej obecności na zajęciach prowadzonych interaktywnie. Obowiązuje sprawdzanie listy obecności i widoczność osób podczas zajęć w trakcie zabierania głosu.
2/ Przygotowanie do zajęć
Przeczytanie 1 tekstu z listy
Brak przygotowania traktowane jest jako nieobecność.
3/ Przygotowanie projektu w jednym z dwóch wariantów:
a. Esej na 1 z wybranych tematów:
a1. Młodzi obywatele – ile obywatela w młodym obywatelu?
a2. Nowe formy obywatelskości
a3. Stare nowe formy obywatelskości ożywione na nowo (czy zwrot ku demokracji deliberatywnej?)
a4. Nowe miejsca obywatelskości. Sieć jako miejsce praktykowania obywatelskości
a5. Stare miejsca. Szkoła jako miejsce (od)uczania obywatelskości?
a6. Stare miejsca użyte na nowo. Edukacja nieformalna – obywatelska edukacja przez partycypację
Niezbędne odniesienie do literatury przedmiotu, wybrany problem można ilustrować także materiałami filmowymi (fabularnymi/dokumentalnymi) materiałami z mediów społecznościowych/tradycyjnych wywiadami własnymi,
b. Krytyczna ocena/recenzja dowolnego działania oddolnego lub włączającego obywateli: krótka charakterystyka problemu, który wywołał obywatelskie działanie; opis podjętych działań; opis skutków (czy osiągnięto cel, w jakim stopniu); ocena udanych i nieudanych rozwiązań, jakie należało podjąć działania, żeby zwiększyć skuteczność (czy jakieś, jakie, dlaczego).
Można wybrać dowolny typ działania (od inicjatyw sąsiedzkich, przez budżet partycypacyjny w Państwa miejscowości, po akcje szerszej skali – młodzieżowy protest ekologiczny).
Projekty mogą być realizowane w grupach (2-3 osobowych) lub samodzielnie. Wszyscy członkowie zespołu otrzymują taką samą ocenę, bez względu na wkład pracy poszczególnych osób.
Termin złożenia projektu – 20.05.2024.
Tekst – 5-8 stron.
4/ Aktywność na zajęciach
Aktywność oznacza aktywne merytoryczne uczestniczenie w dyskusji, która powinna mieć miejsce po prezentacji projektu zespołowego. Nie każda dowolna, niezwiązana z tematem wypowiedź automatycznie skutkuje zaliczeniem aktywności (!)
W skład oceny wchodzą trzy elementy:
1. Obecność na zajęciach – max. 10 punktów:
0 – obecność na mniej niż 3 zajęciach
5 punktów – obecność na 4-5 zajęciach
10 punktów – obecność na 6-7 zajęciach
2. Aktywność na zajęciach – max. 10 punktów
0 – aktywność na mniej niż 3 zajęciach
5 punktów – aktywność na 4-5 zajęciach
10 punktów – aktywność na 6-7 zajęciach
3. Projekt – max 40 punktów
20 punktów – realizacja projektu w terminie
0-5 pkt. - trafność wyszukania i nazwania procesów i zjawisk związanych ze społeczeństwem obywatelskim
0-10 pkt.– umiejętność ulokowania omawianych procesów w szerszym kontekście, sprawność posługiwania się pojęciami z zakresu socjologii
0-5 - dobór materiałów ilustracyjnych
Ocena końcowa – suma uzyskanych punktów podporządkowana zostanie sześciostopniowej skali ocen od bdb do ndst
56 – 60 p.– bdb
51 - 55 p. – db +
46 - 50 p. – db
41 - 45 p. – dost +
36 - 40 p. – dost
35 i mniej – ndst
Literatura
1. Wprowadzenie. Zajęcia organizacyjne
2. Społeczeństwo obywatelskie a społeczeństwo polityczne. Obywatelskość to nie tylko udział w wyborach
(definicja społeczeństwa obywatelskiego, specyfika polskich definicji, sfera publiczna vs. sfera prywatna; badania obywatelstwa - operacjonalizacja)
Teksty:
Piotr Weryński, Wzory uczestnictwa obywatelskiego Polaków, Wyd. IFIS PAN, Warszawa 2010, s. 61-91, 93-114
Beata Krzywosz-Rynkiewicz, Psychologiczne portrety młodych obywateli. Rozwojowe i podmiotowe uwarunkowania aktywności obywatelskiej młodzieży, Wyd. SWPS, Warszawa 2011, s. 23-35.
Aldona Wiktorska-Święcka, Społeczeństwo obywatelskie w Polsce – refleksje nad teorią i genezą oraz próba oceny stanu i rozwoju, w: Europa obywateli. Polskie społeczeństwo obywatelskie in actu, red. W. Bokajło i A. Wiktorska-Święcka, Wyd. ATUT, Wrocław 2007, s. 17-36.
Małgorzata Michalewska-Pawlak, Obywatelskość demokratyczna jako idea normatywna w koncepcjach polityczno-programowych polskiej opozycji w latach 1980−1989: Normatywne modele obywatelstwa, Biblioteka ECS, Gdańska 2010, s. 87-96.
Lektury uzupełniające:
Xymena Bukowska, Historyczne modele obywatelstwa. O źródłach teoretycznego pomieszania wokół kwestii obywatelstwa z perspektywy tradycji zachodniej cywilizacji, w: Zoon Politikon 1/2010, s. 8-38.
https://www.civitas.edu.pl/wp-content/uploads/2015/03/Zoon_Politikon_2010.pdf
DLA CHĘTNYCH materiały filmowe:
Obywatelska walka o Amerykę [film dokumentalny, Netflix]
XIII Poprawka [film dokumentalny Netflix[
1989 (M. Bielawski), https://ninateka.pl/film/1989-michal-bielawski
3. Tradycyjne formy aktywności obywatelskiej – zmiany przestrzeni demokracji reprezentacyjnej
(demokracja reprezentacyjna, konwencjonalne formy aktywności obywatelskiej, interpasywność demokracji obywatelskiej)
Teksty:
Krzysztof Podemski, Społeczeństwo obywatelskie w Polsce 25 lat po wielkiej zmianie, RUCH PRAWNICZY, EKONOMICZNY I SOCJOLOGICZNY Rok LXXVI – zeszyt 2 – 2014, s. 89-109. [pdf]
Chmielewski A., (2006), Interpasywność i dwa pojęcia jedności w przestrzeni publicznej, [w:] J. P. Hudzik, W. Woźniak (red.), Sfera publiczna. Kondycja. Przejawy. Przemiany, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Małgorzata Michalewska-Pawlak, Obywatelskość demokratyczna jako idea normatywna w koncepcjach polityczno-programowych polskiej opozycji w latach 1980−1989: Normatywne modele obywatelstwa, Biblioteka ECS, Gdańska 2010, s.70-81) [PDF]
Piotr Weryński, Polskie wzory uczestnictwa w sferze publicznej. Próba typologizacji postaw, w: Artur Kościański, Wojciech Misztal (red.), Społeczeństwo obywatelskie. Między ideą a praktyką, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2007, s. 136-150.
Materiały filmowe:
Podbić Kongres [film dokumentalny, Netflix]
Mrs. America [HBO]
4. Możliwość oddolnych zmian. Obywatele wobec omnipotencji władzy. Ruchy społeczne jako sposób na zmianę
(ruchy społeczne, procesy mobilizacji społecznej, demokracja deliberatywna)
Teksty:
Jacek Wasilewski, Czy demokracja deliberatywna naprawi współczesną demokrację?, w: Janusz Reykowski (red.), Konflikt i porozumienie. Psychologiczne podstawy demokracji deliberatywnej, wyd. SWPS, Warszawa 2007, s. 13-35.
Maria Marczewska-Rytko, Demokracja bezpośrednia w teorii i praktyce politycznej, Wyd. UMCS, Lublin 2001, s. 107-123 i 167-176.
Marcus Miessen, Koszmar partycypacji. Niezależna praktyka, Wyd. Bęc Zmiana, Warszawa 2016, do wyboru: rozdz. Niezależna praktyka (s. 13-67) lub Zgubna niewinność partycypacji (s. 131-147) lub Konsensus jako zastój (s. 147-169)
Materiały filmowe:
Malcolm X (Spike Lee)
Proces siódemki z Chicago [Netflix]
5. Nowe grupy wykluczonych – miejsce na głos młodych
(nieobecność młodych, indyferentyzm polityczny)
Teksty:
Krystyna Szafraniec, Dojrzewający obywatele dojrzewającej demokracji. O stylu politycznej obecności młodych, Wyd. Instytut Obywatelski, Warszawa 2012, s. 17-35 lub 36-82.
Materiały filmowe:
Na kredyt, https://ninateka.pl/film/na-kredyt-30-minut-studio-munka
Pocztówki z republiki absurdu, https://ninateka.pl/film/pocztowki-z-republiki-absurdu-jan-holoubek
Precarious Inflexible Workers (film dokumetalny, MySpace)
6. Uwarunkowania kulturowe i historyczne obywatelskości – tropy, ślady, podejrzenia
(PRL a obywatelskość)
Teksty:
Małgorzata Michalewska-Pawlak, Obywatelskość demokratyczna jako idea normatywna w koncepcjach polityczno-programowych polskiej opozycji w latach 1980−1989, Biblioteka ECS, Gdańska 2010, s. 55-70 i 81-86.
Piotr Weryński, MORFOSTAZA. RESENTYMENTALNE UWARUNKOWANIA SPRAWSTWA W POLSKIEJ SFERZE PUBLICZNEJ
https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/ucs/article/view/2958/2696
Xymena Bukowska, Edmund Wnuk-Lipiński, Społeczeństwo obywatelskie czy nieobywatelskie?, w: Animacje życia publicznego, 1-2/2010, s. 6-7.
https://www.civitas.edu.pl/wp-content/uploads/2015/03/AZP_01-2__1_2_2010.pdf
Materiały filmowe:
Człowiek z marmuru
Przesłuchanie
7. Uwarunkowania psychospołeczne obywatelskości – tropy, ślady, podejrzenia
(orientacje społeczne, zaufanie, indywidualizm a kolektywizm, rozumienie wolności, podmiotowość)
Teksty:
Małgorzata Michalewska-Pawlak, Obywatelskość demokratyczna jako idea normatywna w koncepcjach polityczno-programowych polskiej opozycji w latach 1980−1989, Biblioteka ECS, Gdańska 2010, s. 55-70 i 81-86.
Piotr Weryński, MORFOSTAZA. RESENTYMENTALNE UWARUNKOWANIA SPRAWSTWA W POLSKIEJ SFERZE PUBLICZNEJ
https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/ucs/article/view/2958/2696
Xymena Bukowska, Edmund Wnuk-Lipiński, Społeczeństwo obywatelskie czy nieobywatelskie?, w: Animacje życia publicznego, 1-2/2010, s. 6-7.
https://www.civitas.edu.pl/wp-content/uploads/2015/03/AZP_01-2__1_2_2010.pdf
Materiały filmowe:
Populizm, zagrożenie dla Europy [YouTube]
Jak to się robi (M. Łoziński), https://ninateka.pl/film/jak-to-sie-robi-marcel-lozinski
8-14 - wizyta w ECS, temat do uzgodnienia z grupą
8-14. Oddolna aktywność obywatelska. Studium przypadku
(Solidarność, KOR, Czarny Protest, Acta, Ruch Oburzonych)
Teksty:
Grzegorz Piotrowski, Magdalena Muszel, „Czarne protesty” jako wydarzenie transformacyjne praktyk obywatelskich działaczek z małych miast, Civitas. Studia z filozofii polityki, nr 27’2020, s. 131-162.
Krystyna Szafraniec, Dojrzewający obywatele dojrzewającej demokracji. O stylu politycznej obecności młodych, Instytut Obywatelski, Warszawa 2012, s. 175-233 (Pomruki „oburzonych” i ruch anty-Acta)
Marek Nowak, Społeczeństwo obywatelskie w Polsce. Poprzez „Solidarność” do społecznego bezruchu, w: M. Nowak i M. Nowosielski (red.), Czy społeczny bezruch? O społeczeństwie obywatelskim i aktywności we współczesnej Polsce, Instytut Zachodni, Poznań 2006, s. 82-111.
Marcus Miessen, Nowe spojrzenia na demokrację. Wywiad z Chantal Mouffe, w: Marcus Miessen, Koszmar partycypacji. Niezależna praktyka, Wyd. Bęc Zmiana, Warszawa 2016, s. 189-233.
Materiały filmowe:
Przypadek
Egzamin dojrzałości (M. Łoziński), https://ninateka.pl/film/egzamin-dojrzalosci-marcel-lozinski
Siłaczka, https://ninateka.pl/film/silaczka-kacper-czubak-iwona-kaliszewska
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: