Studia nad nauką i technologią 2405-S-MF-SNT
W trakcie zajęć będziemy przyglądali się konkretnym technologiom i innowacjom z perspektywy społecznych studiów nad nauką i technologią (Science and Technology Studies - STS). Część spotkań będzie miała charakter wprowadzający w różne koncepcje STS, po to by później zastosować je do analizy wybranych technologii.
Główne zagadnienia:
- nauka i technologia a rozwój społeczny
- rola innowacji w osiąganiu celów rozwojowych
- modele wdrażania innowacji technologicznych
- polityki wiedzy (neoliberalizacja wiedzy naukowej i zagrożenia z nią związane)
- model przedsiębiorczego państwa M. Mazzucato
- zagrożenia związane z postępem i solucjonizm technologiczny
- ryzyko technologiczne
- wiedza ekspercka a wiedza laików
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
1. Projekt grupowy
2. Prace domowe
3. Aktywność na zajęciach
Literatura
Ł. Afeltowicz, K. Pietrowicz, Maszyny społeczne. Wszystko ujdzie, o ile działa, PWN, Warszawa 2013, s. 160-198; 204-211; 225 (tabela 4).
E. Bińczyk, Technonauka w społeczeństwie ryzyka, R. IV Technonauka i ryzyko systemowe (s. 215-270).
M. Callon "Społeczeństwo w procesie tworzenia: badania technologii jako narzędzie analizy socjologicznej", tłum. R. Sojak, w: E. Bińczyk, A. Derra (red.) "Studia nad nauką i technologią. Wybór tekstów", Wyd. UMK, Toruń 2014, s. 263-288
H. Collins, Czy wszyscy jesteśmy ekspertami?, PWN, Warszawa 2018, s. 63-97.
C. Crouch, Psucie wiedzy. Ukryte skutki finansowego zawłaszczania życia publicznego, UMK, Toruń 2017, s. 51-86.
L. Fleck, Powstanie i rozwój faktu naukowego. Wprowadzenie do nauki o stylu i kolektywie myślowym, Lublin 2006, s. 55-81.
B. Latour, Dajcie mi laboratorium a poruszę świat, : E. Bińczyk, A. Derra (red.), Studia nad nauką i technologią. Wybór tekstów, Toruń 2014, s.139-178.
B. Latour, S. Woolgar, Życie laboratoryjne. Konstruowanie faktów naukowych, NCK, Warszawa 2020, s. 68-76 (fragment „»Antropologia« nauki”).
K. Knorr-Cetina, Etnograficzne studium pracy naukowej: w stronę konstruktywistycznej interpretacji nauki, w: E. Bińczyk, A. Derra (red.), Studia nad nauką i technologią. Wybór tekstów, Toruń 2014, s. 181-212.
M. Mazzucato, Przedsiębiorcze państwo. Obalić mit o relacji sektora publicznego i prywatnego, Heterodox, Poznań 2016, s. 87-104; 127-161.
K. Michalski, M. Jurgielewicz "Konflikty technologiczne", Difin, Warszawa 2021, R. 2 (s. 36-56)
P. Stankiewicz, Gra w atom. Społeczne zarządzanie technologią w rozwoju energetyki jądrowej w Polsce, UMK, Toruń 2017, s. 69-112.
P. Stankiewicz, Zbudujemy wam elektrownię (atomową!). Praktyka oceny technologii przy rozwoju energetyki jądrowej w Polsce, „Studia Socjologiczne” nr 1/2014, s. 77-107.
A. Stasik, "Jak prowadzić partycypacyjną ocenę technologii? Przegląd metod i technik", w: M. Gwiazdowicz, P. Stankiewicz, "Technology Assessment. Problematyka oceny technologii", Studia BAS nr 3 (43)/2015, s. 87-112.
Sz. Szymczyk, Byle dożyć do osobliwości. Pułapki techno-optymizmu, dostępne w: https://edgerunner.pl/byle-dozyc-do-osobliwosci-pulapki-techno-optymizmu-rozszerzone-wystapienie-z-internetbeta-2017/
K. Tamborska, "Potrzeba dialogu a słabość społeczeństwa obywatelskiego (na przykładzie programu partycypacyjnego „Razem o łupkach”)", w: M. Gwiazdowicz, P. Stankiewicz, "Technology Assessment. Problematyka oceny technologii", Studia BAS nr 3 (43)/2015, s. 137-154.
M. Wróblewski, Bański mydlane i papier toaletowy. O hypie i wysokich oczekiwaniach wobec nauki i technologii, dostępne w: https://dyskursidialog.org/2020/02/20/banki-mydlane-i-papier-toaletowy-o-hypie-i-wysokich-oczekiwaniach-wobec-nauki-i-technologii/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: