Socjologia Internetu 2405-S-MF-SINT
1. Zajęcia organizacyjne
2. Znaczenie Internetu – możliwe perspektywy
Zagadnienia: Czym jest Internet z perspektywy socjologicznej i jak go można badać? Czy Internet jest ważny? Czy technologie cyfrowe są ważne?
Lektura obowiązkowa: Chang, Ha-Joon. 2013. Pralka zmieniła świat bardziej niż Internet, w: tenże, 23 rzeczy, których nie mówią ci o kapitalizmie, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, s. 42-48.
Lektury uzupełniające: Batorski, Dominik i Krzysztof Olechnicki. 2007. Wprowadzenie do socjologii Internetu, „Studia Socjologiczne”, nr 3, s. 5–14.
Jemielniak, Dariusz. 2018. Socjologia 2.0: o potrzebie łączenia Big Data z etnografią cyfrową, wyzwaniach jakościowej socjologii cyfrowej i systematyzacji pojęć, „Studia Socjologiczne”, nr 2 (229), s. 7-29.
Jemielniak, Dariusz. 2019. Socjologia Internetu, Warszawa: Scholar.
Krzysztofek, Kazimierz. 2012. Zmiana permanentna? Refleksje o zmianie społecznej w epoce technologii cyfrowych, „Studia Socjologiczne”, nr 4 (207), s. 7–39.
Pieriegud, Jana. 2016. Cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa – wymiar globalny, europejski i krajowy. W: Cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa – szanse i wyzwania dla sektorów infrastrukturalnych, J. Gajewski, W. Paprocki, J. Pieriegud (red.). Gdańsk: Europejski Kongres Finansowy, s. 11-37, dostępny: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/11162/Pieriegud_Cyfryzacja_2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rodak, Olga. 2017. Twitter jako przedmiot badań socjologicznych i źródło danych społecznych: perspektywa konstruktywistyczna. „Studia Socjologiczne” 3(226), s. 209–236.
3. Odrobina historii, czyli geneza Internetu.
Zagadnienia: Historia Internetu. Kluczowi aktorzy indywidualni i zbiorowi: kto to wszystko zrobił i kto za to wszystko płacił? Przemiany internetu: od innowacji militarnej do Internetu rzeczy.
Lektura obowiązkowa: Castells, Manuel. 2003. Nauka płynąca z historii Internetu, w: tenże, Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań: Rebis, s. 19-46.
Lektury uzupełniające: Castells, Manuel. 2003. Kultura Internetu, w: tenże, Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań: Rebis, s. 47-76.
Chang, Emily. 2019. Brotopia. Kobiety a Dolina Krzemowa. Wrocław: Jackfruit.
Evans, Claire R. 2020. Pionierki Internetu. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Hofmokl, Justyna. 2009. Internet – historia, struktura i najważniejsze cechy, w: taż, Internet jako nowe dobro wspólne, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, s. 63-124, dostępny: http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/internet_jako_dobro_wspolne/internet_jako_dobro_wspolne.pdf
Lewicki, Grzegorz. 2020. 30 lat Polski w Sieci, dostępny: https://impactcee.com/impact/2020/pl/raporty/#internet
Orliński, Wojciech. 2019. Człowiek, który wynalazł Internet. Biografia Paula Barana, Warszawa: Wydawnictwo Agora.
Thompson, Clive. 2019. Koderzy. Opowieść o ludziach, którzy zmienili nasz świat. Kraków: Znak.
4. Co technologie robią ze społeczeństwami?
Zagadnienia: Logika relacji technologie - społeczeństwo.Materialne podstawy procesu cyfryzacji. Determinizm technologiczny i jego odmiany. Internet z perspektywy deterministycznej.
Lektura obowiązkowa: Pitron, Guillaume. 2019. Wojna o metale rzadkie. Ukryte oblicze transformacji energetycznej i cyfrowej, Warszawa: Wydawnictwo Kogut, s. 17-56 (wstęp i rozdział 1).
Lektury uzupełniające: Bolter, J. David. 1990. Człowiek Turinga. Kultura Zachodu w wieku komputera, Warszawa: PIW.
Erikson, Thomas Hylland. 2003. Tyrania chwili. Szybko i wolno płynący czas w epoce informacji, Warszawa: PIW.
McLuhan Marshall. 2001. Wybór tekstów, Poznań: Zysk i S-ka.
McLuhan Marshall. 2004. Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
Postman Neil. 1995. Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa: PIW.
Rheingold Howard. 2003. Narzędzia ułatwiające myślenie. Historia i przyszłość metod poszerzania możliwości umysłu, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
Zybertowicz, Andrzej i in. 2015. Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat, Kraków: Wydawnictwo Kasper.
5. Internet a sieci społeczne
Zagadnienia: Sieci społeczne, technologiczne i inne a problem złożoności. Internet jako sieć technospołeczna. Koncepcje teoretyczne: analiza sieci społecznych, teoria aktora-sieci, nowa nauka sieci.... Naturalistyczna geneza sieci społecznych.
Lektura obowiązkowa: Christakis, Nicholas A., James Fowler. 2011. Zaplątani w sieć, w: ciż, W sieci, Sopot: Smak Słowa, s. 13-39.
Lektury uzupełniające: Bendyk, Edwin. 2004. Antymatrix. Człowiek w labiryncie sieci, Warszawa: W.A.B.
Christakis, Nicholas A., James Fowler. 2011. W sieci, Sopot: Smak Słowa.
Dunbar, Robin. 2016. Ogólne ramy teoretyczne, w: tenże, Człowiek: biografia, Kraków: Copernicus Center Press, s. 71-109.
6. Internet w życiu codziennym.
Zagadnienia: Dane o aktywności w sieci. Co ludzie robią na co dzień w Internecie? Media społecznościowe: Facebook, Twitter, Instagram, Twitch, TikTok i cała reszta (z perspektywy użytkowników). Socjalizacja w sieci. Wykluczenie cyfrowe. Praca, życie w sieci i konsekwencje pandemii Covid-19.
Lektura obowiązkowa: CBOS. 2023. Korzystanie z internetu w 2023, komunikat z badań nr 72/2023, dostępny: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2023/K_072_23.PDF
Lektury uzupełniające: Batorski, Dominik. 2015. Technologie i media w domu i w życiu Polaków, w: Diagnoza Społeczna 2015. Warunki i Jakość Życia Polaków, s. 373-395. Raport dostępny na stronie www.diagnoza.com: http://www.diagnoza.com/pliki/raporty/Diagnoza_raport_2015.pdf
Jemielniak, Dariusz. 2013. Życie wirtualnych dzikich. Netnografia Wikipedii największego projektu współtworzonego przez ludzi, Warszawa: Poltext.
Filiciak, Mirosław i in. 2010. Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze, dostępny: http://bi.gazeta.pl/im/6/7600/m7600446.pdf
Juza, Marta. 2013. Przestrzeń społeczna w dobie Internetu: globalna sieć komunikacyjna, przestrzeń wirtualna czy część życia codziennego? „Studia Socjologiczne”, nr 4 (211), s. 103–123.
NASK. 2021. Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów – 2021 r., https://thinkstat.pl/publikacje/nastolatki-3-0-raport-z-ogolnopolskiego-badania-uczniow-2021-r
7. Wpływ Internetu na zbiorowości: usieciowienie kontaktów społecznych, społeczności wirtualne, bańki filtrujące i wielość światów internetowych
Zagadnienia: Wielość światów w Internecie. Problem baniek filtrujących (baniek informacyjnych). Społeczności realne i wirtualne – czy takie przeciwstawienie ma sens? Czy więzi społeczne mogą istnieć bez kontaktów bezpośrednich? Sieciowy indywidualizm i nowe formy organizacji. Nierówności w Internecie.
Lektura obowiązkowa: Slevin, James. 2005. Internet i formy związków ludzkich, w: Piotr Sztompka i Małgorzata Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 593-627.
Lektury uzupełniające: Batorski, Dominik. 2005. Internet a usieciowienie relacji społecznych, „Kultura Współczesna”, nr 1(43), s. 41-62, dostępny: http://sna.pl/dbatorski/DBatorski-2005-usieciowienie.pdf
Castells, Manuel. 2003. Wirtualne społeczności czy społeczeństwo sieciowe?, w: tenże, Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań: Rebis, s. 135-156.
Juza, Marta. 2016. Internet w życiu społecznym – nadzieje, obawy, krytyka. „Studia Socjologiczne”, nr 1 (220), s. 199–221.
Malinowski, Bartosz. 2016. Jak Facebook zamyka nas w bańce informacyjnej. Algorytm filtrujący newsfeed a zjawisko filter bubble, „Zarządzanie mediami”, tom 4(1), s. 15–22.
Orliński, Wojciech. 2013. Internet. Czas się bać. Warszawa: Agora.
Szpunar, Magdalena. 2004. Społeczności wirtualne jako nowy typ społeczności – eksplikacja socjologiczna, „Studia Socjologiczne”, nr 2, s. 95-135.
Vaidhyanathan, Siva. 2018. Antisocial media. Jak Facebook oddala nas od siebie i zagraża demokracji. Warszawa: WAB.
Zaród, Marcin. 2017. Hakerzy i kolektywy hakerskie w Polsce. Od operacjonalizacji do laboratoriów i stref wymiany. „Studia Socjologiczne” 334(1), s. 225–253.
8. Jak Internet zmienia ludzi?
Zagadnienia: Wpływ biologiczno-ewolucyjny: czy Internet zmienia nasze mózgi? Wpływ na Internetu na psychikę dzieci i młodzieży. Cyfrowe technologie uzależniające.
Lektury obowiązkowe:
Gigerenzer, Gerd. 2023. Zdrowy umysł w sieci algorytmów, Kraków, Copernicus Center Press, s. 260-294 (rozdz. 9 i 10).
Flora, Carlin. 2018. Czy smartfony niszczą mózgi nastolatków?, „Świat Nauki”, nr 4, s. 40-47.
Lektury uzupełniające:
Alter, Adam. 2018. Uzależnienia 2.0. Dlaczego tak trudno się oprzeć nowym technologiom. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Carr, Nicholas. 2013. Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Dukaj, Jacek. 2015. Bibliomachia, „Książki” nr 1(16), s. 8-12.
Dukaj, Jacek. 2019. Po piśmie, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Spitzer, Manfred. 2013. Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumie siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Spitzer, Manfred. 2016. Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze zdrowie. Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Twenge, Jean M. 2019. iGen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne i mniej szczęśliwe. Sopot: Smak Słowa.
Wegner, Daniel M i Adrian F. Ward. 2014. Jak Google zmienia nasz mózg, „Świat Nauki”, nr 1, s. 56-59.
9. Własność i władza (w) sieci.
Zagadnienia: Kto rządzi Internetem? Internet a współczesny kapitalizm: korporacje, państwa i niejasne relacje. Google, Facebook, Apple, Amazon: ich status i ich projekty. W rękach solucjonistów. Po co nam państwo: przypadek Bitcoina. Od Safe Harbour do Tarczy Prywatności i dalej.
Lektury obowiązkowe: Morozov, Evgeny. 2015. Neoliberalizm na google’owskich sterydach, dostępny: https://krytykapolityczna.pl/gospodarka/morozov-neoliberalizm-na-google-owskich-sterydach/
Dukaj, Jacek. 2021. W wirtualnych wspólnotach rysują się zaczątki nowych monarchii, Gazeta Wyborcza, 04.06.2021, https://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,27157017,jacek-dukaj-w-wirtualnych-wspolnotach-rysuja-sie-zaczatki.html
Lektura uzupełniająca: Orliński, Wojciech. 2013. Internet. Czas się bać. Warszawa: Agora.
Pein, Corey. 2019. Nowy Dziki Zachód. Zwycięzcy i przegrani Doliny Krzemowej. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Zuboff, Shoshana. 2020. Wiek kapitalizmu inwigilacji. Poznań: Zysk i S-ka.
10. Od „fake news” do wojen informacyjnych. Internet jako przestrzeń dezinformacji.
Zagadnienia: „Fake news” – produkt uboczny czy istota sieci? Wojny informacyjne: przypadek Rosji. Internet jako przestrzeń dezinformacji. Przypadek ruchów antyszczepionkowych. Wpływ na wybory: przypadek Cambridge Analytica
Lektura obowiązkowa: Quattrociocchi, Walter. 2017. Wirtualne komory pogłosowe, „Świat Nauki”, nr 6, s. 42-45.
Lektury uzupełniające: Sumpter, David. 2019. Osaczeni przez liczby. Kraków: Copernicus Center Press.
Wylie, Christopher. 2020. Mindf*ck. Cambridge Analytica, czyli jak popsuć demokrację. Kraków: Wydawnictwo Insignis.
11. Inwigilacja, nadzór i kontrola
Zagadnienia: Społeczeństwo nadzoru, kapitalizm inwigilacji. Kto i w jakim celu nas inwigiluje? Czego dowiedzieliśmy się od Snowdena? Sobowtóry cyfrowe. Ucieczka w Darknet. Ku przyszłości: Internet rzeczy, ubicomp, smart grids…
Lektura obowiązkowa: Waszewski, Jan. 2021. Od kontroli społecznej do kapitalizmu nadzoru, w: tenże, "Nie ukryjesz się". Konsekwencje synergii big data, mediów społecznościowych i neuronauki. Warszawa: Akademia Sztuki Wojennej, s. 25-81.
Lektury uzupełniające: Bilton, Nick. 2020. Król Darknetu. Polowanie na genialnego cyberprzestępcę. Wołowiec: Czarne.
Greenwald, Glenn. 2014. Snowden: nigdzie się nie ukryjesz, Warszawa: Agora.
Juza, Marta. 2019. Między wolnością a nadzorem. Internet w zmieniającym się społeczeństwie. Warszawa: Scholar.
Krzysztofek, Kazimierz. 2014. Społeczeństwo w XXI wieku: rozproszenie i nadzór. Analiza dwóch trendów, „Studia Socjologiczne”, nr 1, s. 19-44.
Morozov, Evgeny. 2015. Apka na biedę? Mamy to!, dostępny: http://www.krytykapolityczna.pl/artykuly/opinie/20150315/morozov-apka-na-biede-mamy
Ormsby, Eileen. 2019. Darknet. Kraków: Wydawnictwo Znak Horyzont.
Orliński, Wojciech. 2013. Internet. Czas się bać. Warszawa: Agora.
Snowden, Edward. 2019. Pamięć nieulotna. Kraków: Insignis.
Sumpter, David. 2019. Osaczeni przez liczby. Kraków: Copernicus Center Press.
Waszewski, Jan. 2015. Ewolucja systemów nadzoru, w: Andrzej Zybertowicz i in., Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat, Kraków: Wydawnictwo Kasper, s. 233-283.
Zuboff, Shoshana. 2020. Wiek kapitalizmu inwigilacji. Poznań: Zysk i S-ka.
12-13. Rewolucje Big Data i sztucznej inteligencji.
Zagadnienia: Gwałtowny rozwój systemów sztucznej inteligencji. Big Data. Przewidywanie zachowań indywidualnych i zbiorowych. Algorytmizacja rzeczywistości. Uczenie maszynowe i uczenie głębokie. Cyfryzacja życia.
Lektury obowiązkowe:
Dukaj, Jacek. 2023. Się pisze. "Książki. Magazyn do czytania" nr 4(61), s. 12-19.
Lee, Kai-Fu. 2019. Inteligencja sztuczna, rewolucja prawdziwa. Chiny, USA i przyszłość świata. Poznań: Media Rodzina, s. 13-36.
Lektury uzupełniające: Cukier, Kenneth i Viktor Mayer-Schönberger. 2014. Big data: rewolucja, która zmieni nasze myślenie, pracę i życie, Warszawa: MT Biznes.
Fry, Hannah. 2019. Hello world. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Iwasiński, Łukasz. 2017. Przyczynek do rozważań nad suwerennością konsumenta w epoce danetyzacji i big data, „Kultura – Historia – Globalizacja”, nr 21, http://www.khg.uni.wroc.pl/files/9%20KHG_21%20Iwasinski%20t.pdf
O’Neil, Cathy. 2017. Broń matematycznej zagłady. Jak algorytmy zwiększają nierówności i zagrażają demokracji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Pentland, Alex. 2013. Nowe wspaniałe społeczeństwo, „Świat Nauki”, nr 12, s. 52-57.
Rybiński, Krzysztof, Jarosław Królewski. 2023. Algokracja. Jak i dlaczego sztuczna inteligencja zmienia wszystko. Warszawa: PWN.
Stephens-Davidowitz, Seth. 2019. Wszyscy kłamią: big data, nowe dane i wszystko, co Internet może nam powiedzieć o tym, kim naprawdę jesteśmy. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Sumpter, David. 2019. Osaczeni przez liczby. Kraków: Copernicus Center Press.
Surma, Jerzy. 2017. Cyfryzacja życia w erze Big Data. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Waszewski, Jan. 2021. Big data i algorytmy, w: tenże, "Nie ukryjesz się". Konsekwencje synergii big data, mediów społecznościowych i neuronauki. Warszawa: Akademia Sztuki Wojennej, s. 83-102.
Żulicki, Remigiusz. 2017. Potencjał Big Data w badaniach społecznych, „Studia Socjologiczne”, nr 3 (226), s. 175-207.
14. Polityki Internetów
Zagadnienia: Polityka w Internecie czy politycy z Internetem. Internet jako narzędzie rewolucji czy kontroli? Cenzura w Internecie. Internet w państwach nie-demokratycznych. Chiński system zaufania społecznego.
Lektura obowiązkowa: Christakis, Nicholas A., James Fowler. 2011. W sieci politycznej, w: ciż, W sieci, Sopot: Smak Słowa, s. 171-204.
Lektury uzupełniające: Bartlett, Jamie. 2019. Ludzie przeciw technologii. Jak Internet zabija demokrację (i jak ją możemy ocalić), Katowice: Post Factum.
Bendyk, Edwin. 2012. Bunt sieci, Warszawa: Polityka.
Castells, Manuel. 2003. Polityka Internetu II, w: tenże, Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań: Rebis, s. 191-212.
Castells, Manuel. 2013. Władza komunikacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
McNamee, Roger. 2020. Nabici w Facebooka. Przestroga przed katastrofą. Poznań: Media Rodzina.
Strittmatter, Kai. 2020. Chiny 5.0. Jak powstaje cyfrowa dyktatura. Warszawa: WAB.
Vaidhyanathan, Siva. 2018. Antisocial media. Jak Facebook oddala nas od siebie i zagraża demokracji. Warszawa: WAB.
15. Kolokwium
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Proszę o przygotowywanie się na poszczególne zajęcia poprzez lekturę tekstów obowiązkowych. Teksty te albo są dostępne online albo będę przesyłał linki do ich skanów.
2. Warunkiem koniecznym dla uzyskania oceny pozytywnej jest obecność na zajęciach (w trakcie zajęć będą pojawiały się listy obecności). Dwie nieobecności nie pociągają za sobą żadnych konsekwencji. Kolejne dwie (ale nie więcej) nieobecności należy zaliczyć (sposób zaliczenia ustala prowadzący). Nieobecności w większej liczbie powodują konieczność konsultacji z prowadzącym w celu ustalenia dodatkowych warunków zaliczenia.
3. Na początku części zajęć będą miały miejsce wejściówki, czyli krótkie sprawdziany ze znajomości tekstów obowiązkowych. Będą one oceniane.
4. Na ostatnich zajęciach odbędzie się kolokwium, które składało się będzie z kilku-kilkunastu pytań dotyczących lektur obowiązkowych.
5. Ocena końcowa będzie wystawiona w oparciu o wynik kolokwium końcowego (70% oceny końcowej) oraz średniej ocen z wejściówek (30% oceny końcowej). Dodatkowo będzie uwzględniana aktywność na zajęciach.
Literatura
Bartlett, Jamie. 2019. Ludzie przeciw technologii. Jak Internet zabija demokrację (i jak ją możemy ocalić), Katowice: Post Factum.
Christakis, Nicholas A., James Fowler. 2011. W sieci. Sopot: Smak słowa.
Barney, Darin. 2008. Społeczeństwo sieci. Warszawa: Wydawnictwo Sic(!).
Bendyk, Edwin. 2004. Antymatrix. Człowiek w labiryncie sieci, Warszawa: W.A.B.
Broussard, Meredith. 2018. Aritificial Unintelligence. How Computers Misunderstand the World. Cambridge – London: MIT Press.
Castells, Manuel. 2003. Galaktyka internetu. Refleksje nad internetem, biznesem i społeczeństwem. Poznań: Rebis.
Castells, Manuel. 2007. Społeczeństwo sieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Castells, Manuel. 2013. Władza komunikacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dukaj, Jacek. 2019. Po piśmie, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Evans, Claire R. 2020. Pionierki Internetu. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Gigerenzer, Gerd. 2023. Zdrowy umysł w sieci algorytmów. Kraków: Copernicus Center Press.
Hofmokl, Justyna. 2009. Internet jako nowe dobro wspólne, Warszawa: WAiP.
Jemielniak, Dariusz. 2013. Życie wirtualnych dzikich. Netnografia Wikipedii największego projektu współtworzonego przez ludzi. Warszawa: Poltext.
Jemielniak, Dariusz. 2019. Socjologia Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Jonak, Łukasz i in. (red.). 2006. Re: internet - społeczne aspekty medium. Polskie konteksty i interpretacje. Warszawa: WAiP.
Juza, Marta. 2019. Między wolnością a nadzorem. Internet w zmieniającym się społeczeństwie. Warszawa: Scholar.
Lee, Kai-Fu. 2019. Inteligencja sztuczna, rewolucja prawdziwa. Chiny, USA i przyszłość świata. Poznań: Media Rodzina
McNamee, Roger. 2020. Nabici w Facebooka. Przestroga przed katastrofą. Poznań: Media Rodzina.
O'Neil, Cathy. 2017. Broń matematycznej zagłady. Jak algorytmy zwiększają nierówności i zagrażają demokracji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Orliński, Wojciech. 2013. Internet. Czas się bać. Warszawa: Agora.
Orliński, Wojciech. 2019. Człowiek, który wynalazł Internet. Biografia Paula Barana, Warszawa: Wydawnictwo Agora.
Pein, Corey. 2019. Nowy Dziki Zachód. Zwycięzcy i przegrani Doliny Krzemowej. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Rybiński, Krzysztof, Jarosław Królewski. 2023. Algokracja. Jak i dlaczego sztuczna inteligencja zmienia wszystko. Warszawa: PWN.
Stephens-Davidowitz, Seth. 2019. Wszyscy kłamią: big data, nowe dane i wszystko, co Internet może nam powiedzieć o tym, kim naprawdę jesteśmy. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Sumpter, David. 2019. Osaczeni przez liczby. Kraków: Copernicus Center Press.
Surma, Jerzy. 2017. Cyfryzacja życia w erze Big Data. Człowiek – Biznes – Państwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Thompson, Clive. 2019. Koderzy. Opowieść o ludziach, którzy zmienili nasz świat. Kraków: Znak.
Vaidhyanathan, Siva. 2018. Antisocial media. Jak Facebook oddala nas od siebie i zagraża demokracji. Warszawa: WAB.
Waszewski, Jan. 2021. "Nie ukryjesz się". Konsekwencje synergii big data, mediów społecznościowych i neuronauki. Warszawa: Akademia Sztuki Wojennej.
Zybertowicz, Andrzej i in. 2015. Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat, Kraków: Wydawnictwo Kasper.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: