Socjologia ekonomiczna 2405-S-MF-SE
Ten kurs ma na celu przedstawienie, jak socjologia odpowiada m.in. na następujące pytania: dlaczego ludzie razem tworzą firmy? Jakie są cechy globalnych elit biznesowych? Dlaczego szwedzki kapitalizm różni się od australijskiego? Dlaczego małe firmy nie chcą terminali bezgotówkowych?
Głównym celem jest przedstawienie socjologicznych metod i zastosowań teorii w badaniach nad zagadnieniami ekonomicznymi. W centrum dyskusji znajdują się takie zagadnienia, jak - społeczne uwarunkowania racjonalności aktorów, społeczne ograniczenia działalności gospodarczej, kulturowe aspekty prowadzenia biznesu. Odwołując się do klasycznych (Weber, Marks, Durkheim, Simmel) i nowoczesnych teorii i koncepcji socjologicznych (Granovetter, DiMaggio, North) omówimy najważniejsze i aktualne tematy socjologii ekonomicznej, m.in. społeczeństwo bezgotówkowe, ład korporacyjny, sieci i zmowa wewnątrz elit biznesowych (powiązane dyrekcje), odmiany kapitalizmu, zaufanie i władza w gospodarce i relacjach biznesowych.
W cyklu 2023/24Z:
Kurs ma na celu przedstawienie, jak socjologia odpowiada m.in. na następujące pytania: dlaczego ludzie razem tworzą firmy? Jakie są cechy globalnych elit biznesowych? Dlaczego szwedzki kapitalizm różni się od australijskiego? Dlaczego małe firmy nie chcą terminali bezgotówkowych? Głównym celem jest przedstawienie socjologicznych metod i zastosowań teorii w badaniach nad zagadnieniami ekonomicznymi. W centrum dyskusji znajdują się takie zagadnienia, jak - społeczne uwarunkowania racjonalności aktorów, społeczne ograniczenia działalności gospodarczej, kulturowe aspekty prowadzenia biznesu. Odwołując się do klasycznych (Weber, Marks, Durkheim, Simmel) i nowoczesnych teorii i koncepcji socjologicznych (Granovetter, DiMaggio, North) omówimy najważniejsze i aktualne tematy socjologii ekonomicznej, m.in. społeczeństwo bezgotówkowe, ład korporacyjny, sieci i zmowa wewnątrz elit biznesowych (powiązane dyrekcje), odmiany kapitalizmu, zaufanie i władza w gospodarce i relacjach biznesowych. |
W cyklu 2024/25Z:
Kurs ma na celu przedstawienie, jak socjologia odpowiada m.in. na następujące pytania: dlaczego ludzie razem tworzą firmy? Jakie są cechy globalnych elit biznesowych? Dlaczego szwedzki kapitalizm różni się od australijskiego? Dlaczego małe firmy nie chcą terminali bezgotówkowych? Głównym celem jest przedstawienie socjologicznych metod i zastosowań teorii w badaniach nad zagadnieniami ekonomicznymi. W centrum dyskusji znajdują się takie zagadnienia, jak - społeczne uwarunkowania racjonalności aktorów, społeczne ograniczenia działalności gospodarczej, kulturowe aspekty prowadzenia biznesu. Odwołując się do klasycznych (Weber, Marks, Durkheim, Simmel) i nowoczesnych teorii i koncepcji socjologicznych (Granovetter, DiMaggio, North) omówimy najważniejsze i aktualne tematy socjologii ekonomicznej, m.in. społeczeństwo bezgotówkowe, ład korporacyjny, sieci i zmowa wewnątrz elit biznesowych (powiązane dyrekcje), odmiany kapitalizmu, zaufanie i władza w gospodarce i relacjach biznesowych. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
1. Obecność – limit nieobecności to 2 spotkania. Nieobecności nadwyżkowe należy zaliczyć na dyżurze po ustaleniu zadania z prowadzącą zajęcia.
2. Aby zaliczyć kurs konieczne jest zebranie punktów umożliwiających uzyskanie oceny pozytywnej (minimum 45 pkt):
a. Aktywność – za każde zajęcia można dostać od 0-2 pkt. [łącznie max. 28 pkt.].Punkty można zdobyć za wykazanie się krytyczną znajomością tekstu obowiązkowego, za wnikliwe pytania do referatu, udział w dyskusji itp.
b. Brak znajomości tekstu obowiązkowego będzie skutkował punktami ujemnymi.
c. Prezentacja – przedstawienie wyznaczonego tematu - oceniane jest wg następujących kryteriów – stopień pogłębienia analizy (aspekty merytoryczne), wykorzystane źródła, strona „graficzna” prezentacji (atrakcyjność wizualna, czytelność), sposób wygłoszenia – punktacja max. 20 pkt.
d. Projekt zaliczeniowy – opracowanie projektu badań wybranego problemu z zakresu życia gospodarczego. Projekt powinien zawierać - podstawowe dane o zjawisku, problem badawczy, propozycję metody badań, literaturę przedmiotu. Obowiązuje PARNAS 3.1. Za projekt można otrzymać w sumie max. 30 pkt.
3. Punktacja całościowa:
78–71 - ocena bardzo dobra
70-67 - dobry plus
66-60 - dobry
59-57 - dostateczny plus
56-45 - dostateczny
Literatura
W cyklu 2022/23Z:
Morawski, W. 2012. Socjologia ekonomiczna. [książka dostępna w BG w IBUK Libra] |
W cyklu 2023/24Z:
Morawski, W. 2012. Socjologia ekonomiczna. [książka dostępna w BG w IBUK Libra] |
W cyklu 2024/25Z:
Morawski, W. 2012. Socjologia ekonomiczna. [książka dostępna w BG w IBUK Libra] |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: