Globalizacja 2405-S-MF-GLOB
Kurs zaprojektowany jest jako "opowieść" o głównych narracjach i tematach podejmowanych w nurcie "globalizacyjnym" od roku 1989. Podczas zajęć przedyskutowane będą klasyczne koncepcje globalizacyjne, kluczowe momenty w rozwoju globalizacji, punktu oporu wobec globalnego porządku oraz najnowsze wyzwania zglobalizowanego Świata.
Zastanowimy się nad odpowiedziami na następujące pytania: Czy teoria globalizacji jest nam jeszcze potrzebna? Jakie są rywalizujące definicje globalizacji? Jakie są główne czynniki globalnej zmiany i na czym ona w zasadzie polega? Co jest całkowicie nowe, co jest hybrydą, a co tradycją? Czy socjologia może wyjaśnić zmiany w skali globu? Co to znaczy być „obywatelem świata”? Które wymiary globalizacji chcemy wzmocnić, zachować, a które zlikwidować?
W cyklu 2021/22L:
Kurs zaprojektowany jest jako "opowieść" o głównych narracjach i tematach podejmowanych w nurcie "globalizacyjnym" od roku 1989. Podczas zajęć przedyskutowane będą klasyczne koncepcje globalizacyjne, kluczowe momenty w rozwoju globalizacji, punktu oporu wobec globalnego porządku oraz najnowsze wyzwania zglobalizowanego Świata. |
W cyklu 2022/23L:
Kurs zaprojektowany jest jako "opowieść" o głównych narracjach i tematach podejmowanych w nurcie "globalizacyjnym" od roku 1989. Podczas zajęć przedyskutowane będą klasyczne koncepcje globalizacyjne, kluczowe momenty w rozwoju globalizacji, punktu oporu wobec globalnego porządku oraz najnowsze wyzwania zglobalizowanego Świata. |
W cyklu 2023/24L:
Kurs zaprojektowany jest jako "opowieść" o głównych narracjach i tematach podejmowanych w nurcie "globalizacyjnym" od roku 1989. Podczas zajęć przedyskutowane będą klasyczne koncepcje globalizacyjne, kluczowe momenty w rozwoju globalizacji, punktu oporu wobec globalnego porządku oraz najnowsze wyzwania zglobalizowanego Świata. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- giełda pomysłów
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Obecność – limit nieobecności to 2 spotkania. Nieobecności nadwyżkowe należy zaliczyć na dyżurze po ustaleniu zadania z prowadzącą zajęcia.
2. Aby zaliczyć kurs konieczne jest zebranie punktów umożliwiających uzyskanie oceny pozytywnej:
a. Aktywność – za każde zajęcia można dostać od 0-2 pkt. [łącznie max. 28 pkt.]
b. Prezentacja – przedstawienie wyznaczonego tematu oceniane jest wg następujących kryteriów – stopień pogłębienia analizy (aspekty merytoryczne), wykorzystane źródła, strona „graficzna” prezentacji, sposób wygłoszenia – punktacja max. 20 pkt.
3. Punktacja całościowa:
48-42 – ocena bardzo dobra
41-39 - dobry plus
38-30 - dobry
29-28 - dostateczny plus
27-24 - dostateczny
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
c. Francis Fukymama. 1996. Koniec historii. S. 72-87 (rozdz. 4)
d. Samuel Huntington. 1998. Zderzenie cywilizacji. S. 12-40 (rozdz. 1)
c. John Urry. 2000/2009. Socjologia mobilności. S. 38-74
d. Saskia Sassen, 1998/2007, Globalizacja. Eseje o nowej mobilności ludzi i pieniędzy, Wyd. UJ, s. 163-179
d. Joseph Stiglitz, 2003, Szalone lata 90. PWN, r.9. „Globalizacja. Początkowe „sukcesy”, s. 191-217
e. J. Szalacha, 2005, Czy neoliberalna globalizacja jest liberalna? [w]
c. J. Szalacha-Jarmużek. 2013. Instrumentarium globalnego panowania, s. 120-138
d. Manuel Castells, 2004/2008, Siła tożsamości, PWN, s. 76-88; 137-150
d. Ulrich Beck, 2005, Władza i przeciwładza w epoce globalizacji, r. 1, s. 19-63
c. Manuel Castells, 2004/2008, Siła tożsamości, PWN, s. 106-136
d. Bartosz Bolechów, 2005, „Nowy terroryzm” w perspektywie globalnej, [w] Europejska myśl polityczna wobec globalizacji, Ibidem, Łódź. s. 157-163
d. Dean Baker, 2009, Bańka spekulacyjna na rynku nieruchomości a kryzys finansowy [w] Kryzys. Przewodnik Krytyki Politycznej, s. 127-148
e. J. Szalacha-Jarmużek. 2013. Instrumentarium globalnego panowania. S. 200-220
c. Tadeusz Kowalik, 2009, Kapitalizm kasyna, [w] Kryzys. Przewodnik Krytyki Politycznej, s.68-86
d. https://wszystkoconajwazniejsze.pl/james-rickards-wojny-walutowe-sila-g20-jedyna-sila-zdolna-wladac-swiatowa-ekonomia/
d. G. Sroczyński [2 wywiady] 2021, Kryzys chipowy. "Samochodów brak, bo globalizacja nie wytrzymała takiego ssania"; "Choinki z Chin dojadą 2 stycznia". Jak kryzys kontenerowy zmienia nasze życie - https://next.gazeta.pl/next/7,151003,27829735,kryzys-chipowy-samochodow-brak-bo-globalizacja-nie-wytrzymala.html https://next.gazeta.pl/next/7,151003,27804714,choinki-z-chin-dojada-2-stycznia-jak-kryzys-kontenerowy-zmienia.html
d. G. Sroczyński, 2019, GAFA pozna dokładnie dzieciństwo osób, które teraz się rodzą. Ich życie da się zoptymalizować, https://next.gazeta.pl/next/7,151003,25098844,gafa-pozna-dokladnie-dziecinstwo-osob-ktore-teraz-sie-rodza.html
e. M. Gurtowski (wywiad z), 2021, Amazon zagraża demokracji, https://instytutsprawobywatelskich.pl/amazon-zagraza-demokracji/
d. G. Lewicki, 2021, Wybierz swego pana mądrze, https://edgp.gazetaprawna.pl/e-wydanie/58086,16-wrzesnia-2021/73369,Dziennik-Gazeta-Prawna/763715,Wybierz-swego-pana-madrze.html
d. Leszek Gawor. 2006 IDEA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU JAKO PROJEKT NOWEJ OGÓLNOLUDZKIEJ CYWILIZACJI. https://www.diametros.iphils.uj.edu.pl/index.php/diametros/article/download/252/227
e. E. Bendyk [wywiad Sroczyńskiego], 2021, Koniec SUV-a, mięsa i latania. Nie mam pojęcia, jak to powiemy ludziom https://next.gazeta.pl/next/7,151003,27755044,bendyk-koniec-suv-a-miesa-i-latania-nie-mam-pojecia-jak.html
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: