Współczesne teorie socjologiczne 2405-S-3-S1-WTS
1. Przypomnienie klasycznych teorii socjologicznych. Zasady współpracy
2. Funkcjonalizm klasyczny (Parsons). Funkcjonalna teoria stratyfikacji (Davis i Moore)
Wejściówka: Parsons, Talcott i Neil Smelser. 2006. ‘Funkcjonalne zróżnicowanie społeczeństwa’, w: WTS 1, s. 390-403.
Davis, Kingsley i Wilbert Moore. 2006, ‘O niektórych zasadach uwarstwienia’, w: WTS 1, s. 404-413; też w: Lektury studenckie, zeszyt 4-5-6, Warszawa 1989: In Plus, s. 94-106; też w: Sztompka i Kucia (red). 2005, Socjologia. Lektury, s. 437-444
Uzupełnienie: Kłoskowska Antonina, 1969, ‘Teoria socjologiczna Talcotta Parsonsa’, W: Talcott Parsons, Struktura społeczna a osobowość, Warszawa: PWE, s. 7-19.
Merton Robert, 2006. ‘Paradygmat analizy funkcjonalnej’, w: WTS 1, s. 366-375; także w: Merton, Teoria socjologiczna i struktura społeczna, PIW, Warszawa 1982, 121-51.
PYTANIA: Co to są zmienne wzoru? Jakie są konsekwencje przyjęcia perspektywy funkcjonalnej?
Stratyfikacja wg Davisa i Moore’a a podział klasowy wg Marksa. Anomia i jej przejawy.
3. Neofunkcjonalizm Niklasa Luhmanna
Wejściówka: Luhmann Niklas, 2006, ‘Pojęcie społeczeństwa’, w: WTS 1, s. 414-424 ORAZ Luhmann Niklas. 2007. ‘System i funkcja’, w: tenże, Systemy społeczne, Kraków: Nomos, s. 19-46.
Uzupełnienie: Skąpska, Grażyna, 2007. ‘Niklas Luhmann i teoria systemów społecznych’, w: Luhmann, Systemy społeczne, Kraków: Nomos, s. VII-XVIII.
PYTANIA: System i środowisko wg Luhmanna; funkcje systemów; kontyngencja; autopoieza.
4. Teoria konfliktowa w ujęciu Lewisa A. Cosera i Ralfa Dahrendorfa
Wejściówka: Coser Lewis, ‘Społeczne funkcje konfliktu’, we: Włodzimierz Derczyński, Aleksandra Jasińska-Kania, Jerzy Szacki (wybór), Elementy teorii socjologicznych, PWN, Warszawa 1975, 199-203 lub WTS 1, s. 478-481 ORAZ Dahrendorf Ralf, ‘Teoria konfliktu w społeczeństwie przemysłowym’, we: Włodzimierz Derczyński, Aleksandra Jasińska-Kania, Jerzy Szacki (wybór), Elementy teorii socjologicznych, PWN, Warszawa 1975, s. 429-63 lub WTS 1, s. 454-477.
Uzupełnienie: Mucha Janusz, 1978, Konflikt i społeczeństwo, Warszawa: PWN, s. 128-162.
PYTANIA: model konfliktowy wg Cosera i Dahrendorfa – porównanie; Coser: co to są wentyle bezpieczeństwa? Dahrendorf: integracyjna a koercyjna wizja społeczeństwa; interes roli.
5. Konfliktowa teoria wymiany Randalla Collinsa
Wejściówka: Collins Randall, 2006, ‘Konfliktowa teoria stratyfikacji’, w: WTS 1, s. 482-501.
Uzupełnienie: Turner Jonathan. 2008. Struktura teorii socjologicznej. Warszawa: PWN, s. 211-222.
PYTANIA: Co jest kryterium podziału na klasy wg Collinsa? Co jest tym kryterium u Marksa? Jak Collins charakteryzuje każdą z klas? Czym te klasy różnią się od Marksowskich?
6. Teorie wymiany społecznej – George C. Homans, Peter M. Blau
Wejściówka: Homans George, ‘Podstawowe procesy społeczne’, w: WTS 1, s. 72-81 ORAZ Blau Peter, ‘Wymiana społeczna’, w: WTS 1, s. 82-92.
Uzupełnienie: Kempny Marian, Szmatka Jacek. 1992. ‘Współczesne teorie wymiany społecznej. Wprowadzenie’, w: Kempny Marian, Szmatka Jacek (red.) Współczesne teorie wymiany społecznej, Warszawa: PWN, 5-71.
PYTANIA: Jak Homans ocenia status naukowy socjologii? Jaka powinna być socjologia, by być prawdziwą „nauką”? Czym różni się rozumienie wymiany u Homansa i Blaua?
7. Teorie racjonalnego wyboru (TRW) – James Coleman i Michael Hechter
Wejściówka: Hechter Michael i Satoshi Kanazawa. 2006, ‘Teoria racjonalnego wyboru a socjologia’, w: WTS 1, s. 164-180.
Uzupełnienie: TBC (nie Coleman).
PYTANIA: W jakich obszarach z powodzeniem stosuje się TRW? Jakie zjawiska dobrze ona wyjaśnia? Jakie są ograniczenia TRW?
FILM: ted.com/talks/lang/pl/alex_laskey_how_behavioral_science_can_lower_your_energy_bill.html
8. Teoria wyboru publicznego Mancura Olsona
Wejściówka: Olson Mancur, ‘Dobra publiczne i problem ‘pasażera na gapę’’, WTS 1, s. 138-144.
Uzupełnienie: Heciak, Sławomir. 2008. Teoria wyboru publicznego a ekonomiczna analiza funkcjonowania sfery publicznej, „Zeszyt Studiów Doktoranckich” nr 39 (dostępne online)
PYTANIA: Jaki jest związek między wielkością grupy a skłonnością do jazdy na gapę? Przykłady dóbr publicznych. Jak ograniczać jazdę na gapę?
FILM: http://www.ted.com/talks/lang/pl/jonas_eliasson_how_to_solve_traffic_jams.html
9. Dramaturgiczna wizja społeczeństwa Ervinga Goffmana
Wejściówka: Goffman Erving, 2000, Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa, s. 135-168 (rozdz. pt. Scena i kulisy) ORAZ Goffman Erving, 2006, ‘Charakterystyka instytucji totalnych’, w: WTS 1, s. 316-335.
Uzupełnienie: Hałas Elżbieta. 2007. ‘Osobliwości interakcjonizmu Ervinga Goffmana’. „Studia Socjologiczne” nr 1, s. 147-161.
PYTANIA: Przykłady instytucji totalnych. Metafora dramaturgiczna i jej elementy: rola, rekwizyty, scenografia, kostiumy itp. w codziennych „występach” człowieka.
10. Socjologia fenomenologiczna (Alfred Schütz) i etnometodologia (Harold Garfinkel)
Wejściówka: Schütz, Alfred. 1984, ‘Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania’, w: Mokrzycki, red. 1984, t. 1, s. 71-86, też w: WTS 2, s. 867-893.
Uzupełnienie: Turner Jonathan. 2008. Struktura teorii socjologicznej, Warszawa: PWN, s. 480-494.
PYTANIA: Jakie są różne definicje racjonalności? Czym różni się racjonalność naukowa od potocznej?
11. Teoria krytyczna Szkoły Frankfurckiej
Wejściówka: Marcuse, Herbert. 1991. Człowiek jednowymiarowy, Warszawa 1991, rozdz. 1 oraz Szacki, Historia myśli socjologicznej (wyd. nowe), s. 513-535.
Uzupełnienie: Kaniowski Andrzej. 2002. ‘Szkoła frankfurcka’. „Encyklopedia Socjologii” t. 4, Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 157-161
PYTANIA: Kontekst historyczny powstania szkoły frankfurckiej. Co to jest „krytyka”? Co krytykowali przedstawiciele Szkoły? Osobowość autorytarna. Człowiek jednowymiarowy.
12. Jürgen Habermas – teoria działania komunikacyjnego
Wejściówka: Habermas Jürgen. 2007. Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej, rozdz. V Przeobrażenia społecznej struktury sfery publicznej, Warszawa: PWN, s. 279-337.
Uzupełnienie: Elliott, Anthony. 2011. Współczesna teoria społeczna, Warszawa: PWN, rozdz. 6 (fragm.), s. 185-209.
PYTANIA: Sfera publiczna – jej instytucje. Przyczyny kryzysu sfery publicznej. Racjonalność instrumentalna v. komunikacyjna.
13. Socjologia jako krytyka społeczna (Charles W. Mills, Alvin Gouldner)
Wejściówka: Mills, C. Wright. 1985, ‘Obietnica’, w: Janusz Mucha, Mills, Warszawa: WP, s. 202-228.
Uzupełnienie: Mucha Janusz, 2002. Socjologia krytyczna, [w:] Encyklopedia socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa.
PYTANIA: Co to jest wyobraźnia socjologiczna? Jak się przejawia? Co łączy troski osobiste i problemy społeczne? Na czym polega „obietnica” socjologii?
14. Socjobiologia i psychologia ewolucyjna
Wejściówka: Wilson, Edward O. 1991, ‘Moralność genu’, w: Szacka i Szacki, red., 1991, s. 277-308 ORAZ Wilson, Edward O. 1991, ‘W obronie Sociobiology’, w: Szacka i Szacki, red. 1991, s. 447-451.
Uzupełnienie: Szlendak, Tomasz. 2003. ‘Co się stało z socjobiologią?’ w: „Kultura i Społeczeństwo” nr XLVII, 1, s. 3-26.
PYTANIA: Czym/kim jest człowiek wg socjobiologii? Czym jest społeczeństwo? Dlaczego geny są „samolubne”?
15. Kolokwium semestralne. Podsumowanie semestru
16. Neoinstytucjonalizm (zrealizowane w sem. zimowym)
Wejściówka: North, Douglas. 2006, ‘Efektywność gospodarcza w czasie’, w: WTS 1, s. 553-562 ORAZ Nee Victor, 2006, ‘Instytucje jako forma kapitału społecznego’, w: WTS 1, 563-565.
Uzupełnienie: Pawlak, Wojciech. 1993, "Instytucje i zmiana instytucjonalna w teorii D. Northa", w: SS 1, s. 65-76.
PYTANIA: Definicja(definicje) instytucji. Co to są koszty transakcyjne? – przykłady
FILM: http://www.ted.com/talks/lang/pl/robert_neuwirth_the_power_of_the_informal_economy.html
17. Socjologia historyczna Norberta Eliasa
Wejściówka: Elias Norbert. 1981. „O przemianach w postawie wobec potrzeb naturalnych”, w: tenże, Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, Warszawa 1980, PIW, s. 176-197.
Uzupełnienie: Szacki, Jerzy. „Figuracyjna” socjologia Eliasa, w: tenże, Historia myśli społecznej i socjologicznej, Warszawa: PWN, s. 738-748.
PYTANIA: W jakim kierunku zmienia się współczesny świat w sferze seksualności, stosunku do ciała, agresji itp.? Co jest motorem tych zmian?
18. Strukturalizm (Claude Levi-Strauss) i poststrukturalizm
Wejściówka: Levi-Strauss Claude, 2006, ‘Trójkąt kulinarny’, w: WTS 1, s. 247-255.
Uzupełnienie: Turner Jonathan. 2008. Struktura teorii socjologicznej, Warszawa: PWN, s.557-561 oraz hasło „Strukturalizm” z Encyklopedii socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa, t. 4.
PYTANIA: Co wynika z typologii sposobów przygotowywania pokarmów dla analiz kultury?
19. Strukturalizm kulturowy Pierre’a Bourdieu
Wejściówka: Bourdieu Pierre. 2006, ‘Dystynkcja: klasy i klasyfikacje’, w: WTS 2, s. 634-650, też w: Dystynkcja, Społeczna krytyka władzy sądzenia. Warszawa: Scholar, s. 572-595.
Uzupełnienie: Kłoskowska Antonina, 1990, ‘Teoria socjologiczna Pierre’a Bourdieu’, w: Pierre Bourdieu i Jean-Claude Passeron. Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: PWN, s. 7-42.
PYTANIA: Co to jest habitus? W czym się on przejawia? Czym różnią się klasy społeczne?
20. Strukturalizm Michela Foucault
Wejściówka: Foucault Michel, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, Fundacja Aletheia, Warszawa 1998, s. 7-32 (rozdz. I.1 Ciało skazańca) i s. 191-220 (rozdz. III.3 Panoptikon).
Uzupełnienie: Szacki, Jerzy. Foucault: dyskurs i władza, w: tenże, Historia myśli społecznej i socjologicznej, Warszawa: PWN, s. 902-909 oraz Foucault Michel, Trzeba bronić społeczeństwa. Wykłady w College de France, Wyd. KR, Warszawa 1998, 13-50.
PYTANIA: Co to jest panopticon? A co panoptyzm? Czym różni się kaźń od kary? W jakim kierunku ewoluuje władza w społeczeństwie nowoczesnym?
21. Teoria strukturacji Anthony’ego Giddensa
Wejściówka: Giddens Anthony. 2006. Ramy późnej nowoczesności, w: WTS 2, s. 687-699.
Uzupełnienie: Turner Jonathan. 2008. Struktura teorii socjologicznej, Warszawa: PWN, s. 571-584.
PYTANIA: Na czym polega dualność struktury? Co to jest refleksyjność (w socjologii)?
22. Teorie modernizacji i systemu światowego
Wejściówka: Szacki Jerzy. 2006. ‘Wstęp’, WTS 2, s. 729-733 ORAZ Izabella Bukraba-Rylska, Socjolog czasu transformacji - portret z negatywu [w:] M. Marody (red.) Zmiana czy stagnacja? Społeczeństwo polskie po 14 latach transformacji, Warszawa 2004, s. 153-174. [tekst u prowadzącego]
Uzupełnienie: Wallerstein, Immanuel. 2006. ‘Nowoczesny system-świat’, WTS 2, s. 747-754.
PYTANIA: Co to jest postkolonializm? Za co I. Bukraba-Rylska krytykuje polską socjologię?
23. Konceptualizacje (po)nowoczesności - Zygmunt Bauman
Wejściówka: Zygmunt Bauman, Dwa szkice z moralności ponowoczesnej, Instytut Kultury, Warszawa 1994 (całość). ORAZ Szacki, Jerzy. 2007. Socjologia a postmodernizm, w: tenże, Historia myśli socjologicznej, Warszawa: PWN, s. 910-920.
Uzupełnienie: Dariusz Brzeziński. 2008. ‘Dwie dekady etyki ponowoczesnej. Analiza krytyki i ewolucji refleksji etycznej Zygmunta Baumana’. „Studia Socjologiczne” nr 3, s. 7-42.
PYTANIA: Czym wg Baumana różni się moralność od etyki? Która z nich jest wg niego ważniejsza w epoce nowoczesnej, a która w ponowoczesnej? Jakie 4 typy osobowości Bauman wymienia?
24. Feministyczne nauki społeczne
Wejściówka: Millet, Kate. 1982, „Teoria polityki płciowej”, w: Nikt nie rodzi się kobietą, Teresa Hołówka (red.), Warszawa: Czytelnik, s. 58-111.
Uzupełnienie: Smith, Dorothy, 2006, ‘Poznawanie społeczeństwa od wewnątrz: kobiecy punkt widzenia’, w: WTS 2, s. 1182-1184 ORAZ Chodorow Nancy, 2006, ‘Osobowość płci a reprodukcja macierzyństwa’, w: WTS 2, s. 1206-1209.
PYTANIA: Co to jest gender? Czym różni się od płci biologicznej?
25. Podejście konstruktywistyczne w socjologii
Wejściówka: Zybertowicz, Andrzej. 2001. Konstruktywizm jako orientacja metodologiczna w badaniach społecznych, „Kultura i historia” nr 1, s. 118-134.
Uzupełnienie: Berger, Peter L. i Thomas Luckmann. 1983. Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa: PIW, s. 202-263 (Rozdział 3. Społeczeństwo jako rzeczywistość subiektywna).
PYTANIA: Co to jest konstruktywizm? Jak budować autorytet w nauce?
26. Teorie sieci (Manuel Castells)
Wejściówka: Castells Manuel, 2007. Społeczeństwo sieci, Warszawa: PWN, s. 19-42, 467-474 ORAZ Ulrich Beck, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2002, 25-65.
Uzupełnienie: Elliott, Anthony. 2011. Współczesna teoria społeczna, Warszawa: PWN, rozdz. 9 (fragm.), s. 309-321 lub Granovetter, Mark S. 1973. The Strength of Weak Ties, „American Journal of Sociology”, 78(6): 1360-1380.
PYTANIA: Czym sieć (jako metafora społeczeństwa) różni się od systemu? Co to jest węzeł? Co to jest społeczeństwo informacyjne?
27. Actor-Network Theory (ANT) w socjologii
Wejściówka: Abriszewski, Krzysztof. 2007. Teoria Aktora-Sieci Bruno Latoura, „Teksty Drugie” 1-2, s. 113-126.
28. Stan teorii socjologicznej na początku XXI wieku
Wejściówka: Afeltowicz, Łukasz i Krzysztof Pietrowicz. 2013. Maszyny społeczne: wszystko ujdzie, o ile działa, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, (rozdział 6 oraz Epilog)
Uzupełnienie: Berger, Peter. 2011. Co się stało z socjologią? „Stan Rzeczy” nr 1, s. 180-184.
PYTANIA: Co to są maszyny społeczne? Co oznacza dla Bergera socjologiczna „mantra”?
29. Kolokwium
30. Podsumowanie zajęć
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opis
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2022/23: | W cyklu 2025/26: |
Kryteria oceniania
1. Zakładamy, że zajęcia odbywają się tradycyjnie – w realu. Na wypadek przejścia w tryb zdalny lub hybrydowy, a także w razie ewentualnej niedyspozycji (lub wyjazdu służbowego) prowadzącego skorzystamy z platformy MS Teams. Link do zespołu to: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad8c35c82a264468a8cb489070b96727e%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2ac66d44-ea36-4bde-bada-7ceef6942656&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324. Proszę wszystkich o szybkie dołączenie do zespołu, gdyż na kanale (zakładka Pliki) dostępne są niemal wszystkie teksty na zajęcia. W tym miejscu również (a nie mailem!) dostarczacie Państwo wszelkie swoje prace pisemne.
2. Obecność na zajęciach: dopuszczalne są dwie nieobecności w ciągu semestru, bez konieczności ich uzasadnienia. Trzecią nieobecność należy odpokutować w przeciągu miesiąca. Większa liczba nieobecności oznacza poważne trudności w uzyskaniu zaliczenia.
3. Przygotowanie do zajęć obejmuje a) prasówkę, b) uważną lekturę wszystkich tekstów przewidzianych na dane spotkanie. Znajomość tekstu oznaczonego „Wejściówka” oraz prasówka będą sprawdzane (niemal) każdorazowo poprzez krótki sprawdzian pisemny. Przestudiowanie tekstu uzupełniającego jest niezbędne do zrozumienia zajęć oraz zaliczenia kolokwium. Samodzielne rozszerzenie listy lektur poprzez własne poszukiwania, np. internetowe, jest mile widziane. W przypadku stwierdzenia przez prowadzącego nieznajomości lektury konieczne będzie pojawienie się na dyżurze w przeciągu miesiąca.
UWAGA: prowadzący wymaga, aby studenci posiadali w trakcie zajęć drukowaną kopię tekstu głównego LUB własnoręcznie sporządzone, szczegółowe notatki z tekstu. Nie wchodzi w grę korzystanie z tekstu na ekranie komputera lub smartfona (etc.).
4. Prasówka ma służyć dostarczaniu uczestnikom merytorycznego paliwa do rozważań poświęconych teoriom socjologicznym. Doświadczenie prowadzącego pokazuje, że wielu studentów nie czyta regularnie prasy a wiadomości o świecie pozyskuje z przypadkowych źródeł lub ogranicza się do wiadomości z własnej „bańki informacyjnej” (gdy korzysta z mediów społecznosciowych jako źródła). Dyskusja o teoriach socjologicznych wymaga stałego dopływu pogłębionej, rzetelnej wiedzy o świecie społecznym. Stąd, obowiązkiem studentów jest uważna lektura wybranego tytułu prasowego (do wyboru: „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza”, „Dziennik Gazeta Prawna”) z weekendu poprzedzającego dzień zajęć, lub ewentualnie – z dnia zajęć. W ramach wejściówki zadawane będą pytania o kluczowe wydarzenia dnia/tygodnia. Będą to zarówno pytania o fakty, jak i próby ich interpretacji w świetle tej teorii socjologicznej, która będzie omawiana na danych zajęciach.
5. Aktywność na zajęciach będzie odnotowywana przez prowadzącego i będzie miała wpływ na ocenę końcową.
6. Kolokwia: planowane są 2 pisemne kolokwia: po pierwszym i po drugim semestrze. Ich zaliczenie jest niezbędne, aby móc przystąpić do egzaminu. Oceniane będą w skali 2-5.
7. Egzamin. Egzamin (po semestrze letnim) będzie miał postać rozmowy na temat podanych wcześniej zagadnień (głównie pojęć kluczowych dla każdej z omawianych teorii). Zagadnienia zostaną przedstawione studentom co najmniej na 2 tygodnie przed egzaminem. W toku egzaminu będzie także sprawdzana znajomość tekstów obowiązkowych oraz podręcznika J. Turnera pt. Struktura teorii socjologicznej (2004).
8. UWAGA: prowadzący zastrzega możliwość uzupełnienia wejściówek o referaty studentów lub regularne kolokwia w sytuacji, gdyby przyjęta forma – tj. dyskusja w oparciu o powszechną lekturę tekstów oraz prasówkę – nie spełniała swej roli.
Literatura
Podstawowa lektura: Współczesne teorie socjologiczne. T. 1 i 2, wybór i oprac. Aleksandra Jasińska-Kania [et al.]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar", 2006 (w spisie lektur jako WTS 1 i WTS 2) oraz Jonathan Turner, Struktura teorii socjologicznej (wyd. z 2004).
Uwagi
W cyklu 2022/23:
1. Zakładamy, że zajęcia odbywają się tradycyjnie – w realu. Na wypadek przejścia w tryb zdalny lub hybrydowy, a także w razie ewentualnej niedyspozycji (lub wyjazdu służbowego) prowadzącego skorzystamy z platformy MS Teams. Link do zespołu to: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad8c35c82a264468a8cb489070b96727e%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2ac66d44-ea36-4bde-bada-7ceef6942656&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324. Proszę wszystkich o szybkie dołączenie do zespołu, gdyż na kanale (zakładka Pliki) dostępne są niemal wszystkie teksty na zajęcia. W tym miejscu również (a nie mailem!) dostarczacie Państwo wszelkie swoje prace pisemne. 2. Obecność na zajęciach: dopuszczalne są dwie nieobecności w ciągu semestru, bez konieczności ich uzasadnienia. Trzecią nieobecność należy odpokutować w przeciągu miesiąca. Większa liczba nieobecności oznacza poważne trudności w uzyskaniu zaliczenia. 3. Przygotowanie do zajęć obejmuje a) prasówkę, b) uważną lekturę wszystkich tekstów przewidzianych na dane spotkanie. Znajomość tekstu oznaczonego „Wejściówka” oraz prasówka będą sprawdzane (niemal) każdorazowo poprzez krótki sprawdzian pisemny. Przestudiowanie tekstu uzupełniającego jest niezbędne do zrozumienia zajęć oraz zaliczenia kolokwium. Samodzielne rozszerzenie listy lektur poprzez własne poszukiwania, np. internetowe, jest mile widziane. W przypadku stwierdzenia przez prowadzącego nieznajomości lektury konieczne będzie pojawienie się na dyżurze w przeciągu miesiąca. UWAGA: prowadzący wymaga, aby studenci posiadali w trakcie zajęć drukowaną kopię tekstu głównego LUB własnoręcznie sporządzone, szczegółowe notatki z tekstu. Nie wchodzi w grę korzystanie z tekstu na ekranie komputera lub smartfona (etc.). 4. Prasówka ma służyć dostarczaniu uczestnikom merytorycznego paliwa do rozważań poświęconych teoriom socjologicznym. Doświadczenie prowadzącego pokazuje, że wielu studentów nie czyta regularnie prasy a wiadomości o świecie pozyskuje z przypadkowych źródeł lub ogranicza się do wiadomości z własnej „bańki informacyjnej” (gdy korzysta z mediów społecznosciowych jako źródła). Dyskusja o teoriach socjologicznych wymaga stałego dopływu pogłębionej, rzetelnej wiedzy o świecie społecznym. Stąd, obowiązkiem studentów jest uważna lektura wybranego tytułu prasowego (do wyboru: „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza”, „Dziennik Gazeta Prawna”) z weekendu poprzedzającego dzień zajęć, lub ewentualnie – z dnia zajęć. W ramach wejściówki zadawane będą pytania o kluczowe wydarzenia dnia/tygodnia. Będą to zarówno pytania o fakty, jak i próby ich interpretacji w świetle tej teorii socjologicznej, która będzie omawiana na danych zajęciach. 5. Aktywność na zajęciach będzie odnotowywana przez prowadzącego i będzie miała wpływ na ocenę końcową. 6. Kolokwia: planowane są 2 pisemne kolokwia: po pierwszym i po drugim semestrze. Ich zaliczenie jest niezbędne, aby móc przystąpić do egzaminu. Oceniane będą w skali 2-5. 7. Egzamin. Egzamin (po semestrze letnim) będzie miał postać rozmowy na temat podanych wcześniej zagadnień (głównie pojęć kluczowych dla każdej z omawianych teorii). Zagadnienia zostaną przedstawione studentom co najmniej na 2 tygodnie przed egzaminem. W toku egzaminu będzie także sprawdzana znajomość tekstów obowiązkowych oraz podręcznika J. Turnera pt. Struktura teorii socjologicznej (2004). |
W cyklu 2023/24:
1. Zakładamy, że zajęcia odbywają się tradycyjnie – w realu. Na wypadek przejścia w tryb zdalny lub hybrydowy, a także w razie ewentualnej niedyspozycji (lub wyjazdu służbowego) prowadzącego skorzystamy z platformy MS Teams. Link do zespołu to: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad8c35c82a264468a8cb489070b96727e%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2ac66d44-ea36-4bde-bada-7ceef6942656&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324. Proszę wszystkich o szybkie dołączenie do zespołu, gdyż na kanale (zakładka Pliki) dostępne są niemal wszystkie teksty na zajęcia. W tym miejscu również (a nie mailem!) dostarczacie Państwo wszelkie swoje prace pisemne. 2. Obecność na zajęciach: dopuszczalne są dwie nieobecności w ciągu semestru, bez konieczności ich uzasadnienia. Trzecią nieobecność należy odpokutować w przeciągu miesiąca. Większa liczba nieobecności oznacza poważne trudności w uzyskaniu zaliczenia. 3. Przygotowanie do zajęć obejmuje a) prasówkę, b) uważną lekturę wszystkich tekstów przewidzianych na dane spotkanie. Znajomość tekstu oznaczonego „Wejściówka” oraz prasówka będą sprawdzane (niemal) każdorazowo poprzez krótki sprawdzian pisemny. Przestudiowanie tekstu uzupełniającego jest niezbędne do zrozumienia zajęć oraz zaliczenia kolokwium. Samodzielne rozszerzenie listy lektur poprzez własne poszukiwania, np. internetowe, jest mile widziane. W przypadku stwierdzenia przez prowadzącego nieznajomości lektury konieczne będzie pojawienie się na dyżurze w przeciągu miesiąca. UWAGA: prowadzący wymaga, aby studenci posiadali w trakcie zajęć drukowaną kopię tekstu głównego LUB własnoręcznie sporządzone, szczegółowe notatki z tekstu. Nie wchodzi w grę korzystanie z tekstu na ekranie komputera lub smartfona (etc.). 4. Prasówka ma służyć dostarczaniu uczestnikom merytorycznego paliwa do rozważań poświęconych teoriom socjologicznym. Doświadczenie prowadzącego pokazuje, że wielu studentów nie czyta regularnie prasy a wiadomości o świecie pozyskuje z przypadkowych źródeł lub ogranicza się do wiadomości z własnej „bańki informacyjnej” (gdy korzysta z mediów społecznosciowych jako źródła). Dyskusja o teoriach socjologicznych wymaga stałego dopływu pogłębionej, rzetelnej wiedzy o świecie społecznym. Stąd, obowiązkiem studentów jest uważna lektura wybranego tytułu prasowego (do wyboru: „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza”, „Dziennik Gazeta Prawna”) z weekendu poprzedzającego dzień zajęć, lub ewentualnie – z dnia zajęć. W ramach wejściówki zadawane będą pytania o kluczowe wydarzenia dnia/tygodnia. Będą to zarówno pytania o fakty, jak i próby ich interpretacji w świetle tej teorii socjologicznej, która będzie omawiana na danych zajęciach. 5. Aktywność na zajęciach będzie odnotowywana przez prowadzącego i będzie miała wpływ na ocenę końcową. 6. Kolokwia: planowane są 2 pisemne kolokwia: po pierwszym i po drugim semestrze. Ich zaliczenie jest niezbędne, aby móc przystąpić do egzaminu. Oceniane będą w skali 2-5. 7. Egzamin. Egzamin (po semestrze letnim) będzie miał postać rozmowy na temat podanych wcześniej zagadnień (głównie pojęć kluczowych dla każdej z omawianych teorii). Zagadnienia zostaną przedstawione studentom co najmniej na 2 tygodnie przed egzaminem. W toku egzaminu będzie także sprawdzana znajomość tekstów obowiązkowych oraz podręcznika J. Turnera pt. Struktura teorii socjologicznej (2004). |
W cyklu 2024/25:
1. Zakładamy, że zajęcia odbywają się tradycyjnie – w realu. Na wypadek przejścia w tryb zdalny lub hybrydowy, a także w razie ewentualnej niedyspozycji (lub wyjazdu służbowego) prowadzącego skorzystamy z platformy MS Teams. Link do zespołu to: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad8c35c82a264468a8cb489070b96727e%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2ac66d44-ea36-4bde-bada-7ceef6942656&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324. Proszę wszystkich o szybkie dołączenie do zespołu, gdyż na kanale (zakładka Pliki) dostępne są niemal wszystkie teksty na zajęcia. W tym miejscu również (a nie mailem!) dostarczacie Państwo wszelkie swoje prace pisemne. 2. Obecność na zajęciach: dopuszczalne są dwie nieobecności w ciągu semestru, bez konieczności ich uzasadnienia. Trzecią nieobecność należy odpokutować w przeciągu miesiąca. Większa liczba nieobecności oznacza poważne trudności w uzyskaniu zaliczenia. 3. Przygotowanie do zajęć obejmuje a) prasówkę, b) uważną lekturę wszystkich tekstów przewidzianych na dane spotkanie. Znajomość tekstu oznaczonego „Wejściówka” oraz prasówka będą sprawdzane (niemal) każdorazowo poprzez krótki sprawdzian pisemny. Przestudiowanie tekstu uzupełniającego jest niezbędne do zrozumienia zajęć oraz zaliczenia kolokwium. Samodzielne rozszerzenie listy lektur poprzez własne poszukiwania, np. internetowe, jest mile widziane. W przypadku stwierdzenia przez prowadzącego nieznajomości lektury konieczne będzie pojawienie się na dyżurze w przeciągu miesiąca. UWAGA: prowadzący wymaga, aby studenci posiadali w trakcie zajęć drukowaną kopię tekstu głównego LUB własnoręcznie sporządzone, szczegółowe notatki z tekstu. Nie wchodzi w grę korzystanie z tekstu na ekranie komputera lub smartfona (etc.). 4. Prasówka ma służyć dostarczaniu uczestnikom merytorycznego paliwa do rozważań poświęconych teoriom socjologicznym. Doświadczenie prowadzącego pokazuje, że wielu studentów nie czyta regularnie prasy a wiadomości o świecie pozyskuje z przypadkowych źródeł lub ogranicza się do wiadomości z własnej „bańki informacyjnej” (gdy korzysta z mediów społecznosciowych jako źródła). Dyskusja o teoriach socjologicznych wymaga stałego dopływu pogłębionej, rzetelnej wiedzy o świecie społecznym. Stąd, obowiązkiem studentów jest uważna lektura wybranego tytułu prasowego (do wyboru: „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza”, „Dziennik Gazeta Prawna”) z weekendu poprzedzającego dzień zajęć, lub ewentualnie – z dnia zajęć. W ramach wejściówki zadawane będą pytania o kluczowe wydarzenia dnia/tygodnia. Będą to zarówno pytania o fakty, jak i próby ich interpretacji w świetle tej teorii socjologicznej, która będzie omawiana na danych zajęciach. 5. Aktywność na zajęciach będzie odnotowywana przez prowadzącego i będzie miała wpływ na ocenę końcową. 6. Kolokwia: planowane są 2 pisemne kolokwia: po pierwszym i po drugim semestrze. Ich zaliczenie jest niezbędne, aby móc przystąpić do egzaminu. Oceniane będą w skali 2-5. 7. Egzamin. Egzamin (po semestrze letnim) będzie miał postać rozmowy na temat podanych wcześniej zagadnień (głównie pojęć kluczowych dla każdej z omawianych teorii). Zagadnienia zostaną przedstawione studentom co najmniej na 2 tygodnie przed egzaminem. W toku egzaminu będzie także sprawdzana znajomość tekstów obowiązkowych oraz podręcznika J. Turnera pt. Struktura teorii socjologicznej (2004). |
W cyklu 2025/26:
1. Zakładamy, że zajęcia odbywają się tradycyjnie – w realu. Na wypadek przejścia w tryb zdalny lub hybrydowy, a także w razie ewentualnej niedyspozycji (lub wyjazdu służbowego) prowadzącego skorzystamy z platformy MS Teams. Link do zespołu to: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad8c35c82a264468a8cb489070b96727e%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2ac66d44-ea36-4bde-bada-7ceef6942656&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324. Proszę wszystkich o szybkie dołączenie do zespołu, gdyż na kanale (zakładka Pliki) dostępne są niemal wszystkie teksty na zajęcia. W tym miejscu również (a nie mailem!) dostarczacie Państwo wszelkie swoje prace pisemne. 2. Obecność na zajęciach: dopuszczalne są dwie nieobecności w ciągu semestru, bez konieczności ich uzasadnienia. Trzecią nieobecność należy odpokutować w przeciągu miesiąca. Większa liczba nieobecności oznacza poważne trudności w uzyskaniu zaliczenia. 3. Przygotowanie do zajęć obejmuje a) prasówkę, b) uważną lekturę wszystkich tekstów przewidzianych na dane spotkanie. Znajomość tekstu oznaczonego „Wejściówka” oraz prasówka będą sprawdzane (niemal) każdorazowo poprzez krótki sprawdzian pisemny. Przestudiowanie tekstu uzupełniającego jest niezbędne do zrozumienia zajęć oraz zaliczenia kolokwium. Samodzielne rozszerzenie listy lektur poprzez własne poszukiwania, np. internetowe, jest mile widziane. W przypadku stwierdzenia przez prowadzącego nieznajomości lektury konieczne będzie pojawienie się na dyżurze w przeciągu miesiąca. UWAGA: prowadzący wymaga, aby studenci posiadali w trakcie zajęć drukowaną kopię tekstu głównego LUB własnoręcznie sporządzone, szczegółowe notatki z tekstu. Nie wchodzi w grę korzystanie z tekstu na ekranie komputera lub smartfona (etc.). 4. Prasówka ma służyć dostarczaniu uczestnikom merytorycznego paliwa do rozważań poświęconych teoriom socjologicznym. Doświadczenie prowadzącego pokazuje, że wielu studentów nie czyta regularnie prasy a wiadomości o świecie pozyskuje z przypadkowych źródeł lub ogranicza się do wiadomości z własnej „bańki informacyjnej” (gdy korzysta z mediów społecznosciowych jako źródła). Dyskusja o teoriach socjologicznych wymaga stałego dopływu pogłębionej, rzetelnej wiedzy o świecie społecznym. Stąd, obowiązkiem studentów jest uważna lektura wybranego tytułu prasowego (do wyboru: „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza”, „Dziennik Gazeta Prawna”) z weekendu poprzedzającego dzień zajęć, lub ewentualnie – z dnia zajęć. W ramach wejściówki zadawane będą pytania o kluczowe wydarzenia dnia/tygodnia. Będą to zarówno pytania o fakty, jak i próby ich interpretacji w świetle tej teorii socjologicznej, która będzie omawiana na danych zajęciach. 5. Aktywność na zajęciach będzie odnotowywana przez prowadzącego i będzie miała wpływ na ocenę końcową. 6. Kolokwia: planowane są 2 pisemne kolokwia: po pierwszym i po drugim semestrze. Ich zaliczenie jest niezbędne, aby móc przystąpić do egzaminu. Oceniane będą w skali 2-5. 7. Egzamin. Egzamin (po semestrze letnim) będzie miał postać rozmowy na temat podanych wcześniej zagadnień (głównie pojęć kluczowych dla każdej z omawianych teorii). Zagadnienia zostaną przedstawione studentom co najmniej na 2 tygodnie przed egzaminem. W toku egzaminu będzie także sprawdzana znajomość tekstów obowiązkowych oraz podręcznika J. Turnera pt. Struktura teorii socjologicznej (2004). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: