Socjologia polityki i władzy 2405-S-3-S1-SPIW
1. Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do zajęć. Standardy (współ)pracy
2. Władza: wprowadzenie i przegląd definicji. Władza a wpływ. Władza symboliczna
Wejściówka: P. Bachrach, M. S. Baratz, Władza, władza prawomocna, wpływ i siła [w:] Władza i polityka - wybór tekstów ze współczesnej politologii zachodniej, red. M. Ankwicz, Warszawa 1988, str. 261-265; P. Bourdieu, Przemoc symboliczna, [w:] Sztompka i Kucia, Socjologia: lektury, s. 503-508.
Uzupełnienie: A. Czajowski, Władza polityczna. Analiza pojęcia, [w:] Studia z teorii polityki. T.1, pod. red., A. W. Jabłońskiego i L. Sobkowiaka. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Wrocław 1996.
PYTANIA: Władza a zjawiska pokrewne: wpływ, przymus, przemoc. Czym różni się władza (przemoc) symboliczna od „władzy miękkiej” (wg J. Nye)?
3. Teorie elit. Teorie spiskowe
Lektury: K. von Beyme, Współczesne teorie polityczne, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2005, r. VIII „Teoria elit” str. 271-293; C.W. Mills, Elita władzy, Warszawa 1961, rozdz. „Elita władzy".
ZADANIE: Przygotuj prezentację (do 10 slajdów, 7 min.) dot. któregoś z tematów: Protokoły mędrców Syjonu, Klub Bildeberg, Komisja Trójstronna, Q’Anon, Pizzagate, Davos, teorie wyjaśniające 9/11, teorie wokół genezy COVID-19. Uwzględnij w strukturze prezentacji: kontekst (zarys/kalendarium wydarzeń, które dana teoria chce wyjaśniać), główne tezy danej teorii spiskowej, jej recepcję i stan wiedzy w danym obszarze (w tym główne kwestie dotąd niewyjaśnione). Zadanie obejmuje zamieszczenie gotowej prezentacji (do dn. 22.10.2022) we wspólnym folderze i zapoznanie się z wszystkimi prezentacjami PRZED zajęciami w dn. 24.10.2021). Praca w grupach 2-3 osobowych.
ZAGADNIENIA: psychospołeczne uwarunkowania podatności na teorie spiskowe; „Teoria spiskowa” jako epitet dyskredytujący w debacie publicznej. Teorie spiskowe a „zakulisowe” aspekty mechanizmów polityki.
4. Legitymizacja władzy
Wejściówka: M. Weber, Typy panowania, [w:] Sztompka i Kucia, Socjologia: lektury, s. 470-492 oraz D. Beetham, Legitymizacja władzy, [W]: J. Szczupaczynski (red.). Władza i społeczeństwo. Warszawa: Scholar, s. 288-301.
Uzupełnienie: Burdziej, Stanisław, Sprawiedliwość i prawomocność, Toruń 2017, rozdz. 2, s. 51-102.
PYTANIE: Jak sposób uprawomocnienia władzy (nie tylko politycznej) zmienia się na przestrzeni czasu? Hybrydowe formy legitymizacji: rola tradycji i charyzmy w demokracji. Religia obywatelska
5. Autorytaryzm i totalitaryzm: monocentryczne systemy polityczne
Wejściówka: J. Linz, Totalitaryzm i autorytaryzm, w: J. Szczupaczyński (wybór i opracowanie), Władza i społeczeństwo, Warszawa 1995, s. 310-320.
Uzupełnienie: T. W. Adorno, Osobowość autorytarna, Warszawa 2010 LUB E. Fromm, Ucieczka od wolności, Warszawa 1976, PWN (wybrany rozdział).
ZAGADNIENIA: Osobowość autorytarna. Wzajemny wpływ osobowości i ustroju politycznego.
6. Rewolucja i zmiana polityczna. Konflikt i przemoc
Wejściówka: Ch. Tilly, Rewolucja i rebelia. [w:] J. Szczupaczyński (wybór) Władza i społeczeństwo, Warszawa 1995.
Uzupełnienie: J. Davies, Przyczynek do teorii rewolucji. [w:] Współczesne teorie socjologiczne, red. A. Jasińska-Kania…, t. 2, Warszawa 2006.
ZADANIE: Przygotuj prezentację (do 12 slajdów, 10 min.) nt. wybranej rewolucji (lub „rewolucji”): Rewolucja Francuska 1789 roku; Rewolucja Amerykańska 1776 roku, Rewolucja (bolszewicka) Październikowa 1917 roku, Pomarańczowa Rewolucja, Arabska Wiosna, inne „kolorowe” rewolucje. Uwzględnij: genezę rewolucji, charakter przebiegu (wydarzenie wywołujące, skala przemocy, reakcja władz, konsekwencje polityczne i społeczne) oraz własną ocenę, na ile dane wydarzenie wypełnia znamiona „rewolucji”.
Zadanie obejmuje zamieszczenie gotowej prezentacji (do dn. 12.11.2022) we wspólnym folderze i zapoznanie się ze wszystkimi prezentacjami PRZED zajęciami w dn. 14.11.2022).
7. Demokracja i społeczeństwo obywatelskie
Wejściówka: S. M. Lipset, Homo politicus. Społeczne podstawy polityki. PWN Warszawa 1995, Cz. I., r. 2, 3; cz. VI. r. 14.
Uzupełnienie: P. Sztompka, Zaufanie, nieufność i dwa paradoksy demokracji, [w:] Socjologia. Lektury, red. P. Sztompka, M. Kucia, Kraków 2006, s. 397–408. Lewis Coser, ‘Społeczne funkcje konfliktu’, we: Włodzimierz Derczyński, Aleksandra Jasińska-Kania, Jerzy Szacki (wybór), Elementy teorii socjologicznych, PWN, Warszawa 1975, 199-203 lub WTS 1, s. 478-481
ZAGADNIENIA: kapitał społeczny, zaufanie, społeczeństwo otwarte i zamknięte, rządy prawa
ZADANIE: każdy z uczestników przygotuje argumenty (łącznie minimum 15) za i przeciw tezie, że w Polsce po 2015 roku naruszane są fundamenty demokracji i rządów prawa. Podczas zajęć będziemy dyskutować te tezy przy użyciu arkusza Excel do analizy konkurencyjnych hipotez (ACH). Podczas zajęć potrzebny będzie laptop.
8. Kultura polityczna
Wejściówka: J. Garlicki, A. Noga-Bogomilski. Kultura polityczna w społeczeństwie demokratycznym. Warszawa 2004. r. 1.3, 1.4, r. 2.1-2.5 (rozdz. 6)
Uzupełnienie: . Garlicki, Tradycje i dynamika kultury politycznej społeczeństwa polskiego, [w:] Dylematy polskiej transformacji, p. red., J. Błuszkowskiego, Warszawa 2008, str. 197-218.
ZADANIE: Uczestnicy będą pracować w grupach 3-5 os. Efektem pracy będzie prezentacja (do 10 slajdów, 10 min.) z autorską interpretacją „niesentymentalnej” wizji mechanizmów uprawiania polityki na podstawie własnej lektury i interpretacji transkrypcji nagrań z udziałem polskich polityków. W pracy grupa powinna uwzględnić nagrania z przynajmniej 5 różnych rozmów. Przykładowe zagadnienia: polityków wizja dobra wspólnego, państwa i obywateli; rola partii politycznej, przeciwnicy polityczni; postrzeganie przywódców (prezydenta, szefa partii). Materiał do analizy udostępniony na kanale MS Teams.
9. Komunikacja polityczna: język, mity i symbole polityczne
Wejściówka: B. Dobek-Ostrowska, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Wrocław 2001, rozdział 4
Uzupełnienie: L. Sobkowiak, Komunikacja polityczna, [w:] Studia z teorii polityki. T. 1. pod red. A. W. Jabłońskiego i L. Sobkowiaka. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Wrocław 1996
PYTANIA: Znaczenie wizerunku w polityce. SLAPP (strategic lawsuit against public participation, strategiczny pozew przeciwko partycypacji obywatelskiej). Mity i metafory polityczne. Język debaty publicznej.
10. Partycypacja polityczna w ustroju demokratycznym
Wejściówka: J.D. Russell, H.-D. Klingemann: Obywatele a zachowania polityczne, (w:) J.D. Russell, H.-D. Klingemann: Zachowania polityczne, t. 1, Oxford-Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010, s. 33-62.
Uzupełnienie: J. Raciborski, Zachowania wyborcze Polaków 1989-2006, [w:] M. Marody (red.) Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku. Wyd. nowe, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2009, str. 344-371 LUB M. Cześnik, Uczestnictwo wyborcze, stosunek do demokracji, legitymizacja władzy. Przypadek Polski, [w:] Populizm a demokracja, pod Red. R. Markowskiego, ISP PAN, Warszawa 2004, str. 123-141.
PYTANIA: Frekwencja podczas wyborów samorządowych, parlamentarnych, europarlamentarnych i prezydenckich w Polsce w latach 1989-2020: dane statystyczne i próba interpretacji
11. Opinia publiczna
Wejściówka: R. Staniszewski, Opinia publiczna – teoretyczny sens i zakres pojęcia, [w:] Komunikowanie polityczne. Wybrane zagadnienia, pod red. E. M. Marciniak, "Studia Politologiczne", vol. 25, Warszawa 2012, s. 108 – 124
Uzupełnienie: A. W. Jabłoński, Opinia publiczna, [w:] B. Szmulik, M, Żmigrodzki, Wprowadzenie do nauki o państwie i polityce, Lublin 2007.
ZADANIE 1: Uczestnicy zostaną podzieleni na 4-5 osobowe grupy. Zadanie będzie polegać na oryginalnym ujęciu szeregu kwestii związanych z opinią publiczną z wykorzystaniem metody design thinking. Efektem pracy w grupach powinna być interaktywna mapa myślowa (optymalnie: zaprezentowana w postaci krótkiego filmu; ewentualnie w postaci prezentacji), ukazująca powiązania pomiędzy następującymi kluczowymi pojęciami: agenda-setting, „jałowy pluralizm” (T. Carothers), efekt mrożący (chilling effect), brokerzy opinii, public intellectuals, socjologia publiczna, post-prawda, bańki filtrujące (filter bubbles), splinternet (bałkanizacja Internetu), fake news, cancel culture itp. Zachęcam do rozszerzania tej listy. Wspaniałym przykładem zastosowania metody jest następujący wykład: https://www.ted.com/talks/sir_ken_robinson_changing_education_paradigms Na zajęciach potrzebny będzie minimum jeden laptop na grupę.
Pomocne materiały:
a) E. Pariser, Uważaj na internetowe bańki „filtrujące”,
https://www.ted.com/talks/eli_pariser_beware_online_filter_bubbles?language=pl
b) Dyskusja pt. Jaki pluralizm w mediach? 04.02.2012, „Rzeczpospolita”, https://www.rp.pl/artykul/806265-Jaki-pluralizm-w-mediach.html
c) Polityka w czasach post-prawdy, https://kulturaliberalna.pl/2016/09/27/post-prawda-polityka-trump-polska/ [wraz z linkowanymi tu artykułami, zwłaszcza P. Pomerantseva
d) U. Kuczyńska, „Cancel culture”, czyli kultura unieważniania, https://krytykapolityczna.pl/kultura/cancel-culture-urszula-kuczynska/ (oraz polemika z tym artykułem).
ZADANIE 2: Efektem grupowej dyskusji powinna być także tabela z rekonstrukcją bieżącej agendy publicznej w Polsce (minimum 10 kwestii politycznych kluczowych w chwili wykonywania zadania).
12. Psychospołeczne uwarunkowania zachowań politycznych
Wejściówka: Olejniczak, Karol, Śliwowski, Paweł(2014) Nadchodzi rewolucja? Analizy behawioralne w interwencjach publicznych [w:] Haber Agnieszka, Olejniczak Karol (red.) (2014) (R)ewaluacja 2. Wiedza w działaniu, Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, ss. 13-45, http://www.euroreg.uw.edu.pl/dane/web_euroreg_publications_files/5097/olejniczak_liwowski_2014_analizy_behawioralne_w_interwencjach_publicznych.pdf
Uzupełnienie: Cass R. Sunstein, Richard H. Thaler, Impuls. Jak podejmować właściwe decyzje dotyczące zdrowia, dobrobytu i szczęścia, Poznań 2008, s. 11-28 (Wprowadzenie) oraz s. 107-129 („Architektura wyboru”).
PYTANIA: Podaj przykłady wykorzystania koncepcji „architektury wyboru” w odniesieniu do decyzji politycznych.
13. Naród i państwo: perspektywa socjologiczna
Wejściówka: Małgorzata Budyta-Budzyńska, Socjologia narodu i konfliktów etnicznych, Warszawa PWN, 2019 (rozdz. 1, s. 17-58).
Uzupełnienie: Anderson Benedict, Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, Kraków-Warszawa 1997 (rozdz. 1).
ZAGADNIENIA: teorie narodu, charakter narodowy, geneza państwa narodowego, globalizacja a suwerenność państw, suwerenność cyfrowa
14. Partie polityczne
Wejściówka: Moshe Maor, Partie i ich instytucjonalizacja. [w:] Szczupaczyński (wybór) Władza i społeczeństwo, t. 2.
Uzupełnienie: Markowski, Radosław. System partyjny czy zbiorowisko partii? O stabilnym rozchwianiu polskiej polityki, [w:] M. Marody (red.) Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku. Wyd. nowe, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2009, str. 241-270.
PYTANIA: Ewolucja polskiej sceny politycznej w latach 1989-2022: co zmieniło się w porównaniu z rokiem 2009 (i interpretacjami R. Markowskiego)?
15. Podsumowanie zajęć. Kolokwium
W cyklu 2022/23Z:
1. Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do zajęć. Standardy (współ)pracy 2. Władza: wprowadzenie i przegląd definicji. Władza a wpływ. Władza symboliczna Wejściówka: P. Bachrach, M. S. Baratz, Władza, władza prawomocna, wpływ i siła [w:] Władza i polityka - wybór tekstów ze współczesnej politologii zachodniej, red. M. Ankwicz, Warszawa 1988, str. 261-265; P. Bourdieu, Przemoc symboliczna, [w:] Sztompka i Kucia, Socjologia: lektury, s. 503-508. Uzupełnienie: A. Czajowski, Władza polityczna. Analiza pojęcia, [w:] Studia z teorii polityki. T.1, pod. red., A. W. Jabłońskiego i L. Sobkowiaka. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Wrocław 1996. PYTANIA: Władza a zjawiska pokrewne: wpływ, przymus, przemoc. Czym różni się władza (przemoc) symboliczna od „władzy miękkiej” (wg J. Nye)? 3. Teorie elit. Teorie spiskowe Lektury: K. von Beyme, Współczesne teorie polityczne, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2005, r. VIII „Teoria elit” str. 271-293; C.W. Mills, Elita władzy, Warszawa 1961, rozdz. „Elita władzy". ZADANIE: Przygotuj prezentację (do 10 slajdów, 7 min.) dot. któregoś z tematów: Protokoły mędrców Syjonu, Klub Bildeberg, Komisja Trójstronna, Q’Anon, Pizzagate, Davos, teorie wyjaśniające 9/11, teorie wokół genezy COVID-19. Uwzględnij w strukturze prezentacji: kontekst (zarys/kalendarium wydarzeń, które dana teoria chce wyjaśniać), główne tezy danej teorii spiskowej, jej recepcję i stan wiedzy w danym obszarze (w tym główne kwestie dotąd niewyjaśnione). Zadanie obejmuje zamieszczenie gotowej prezentacji (do dn. 22.10.2022) we wspólnym folderze i zapoznanie się z wszystkimi prezentacjami PRZED zajęciami w dn. 24.10.2021). Praca w grupach 2-3 osobowych. ZAGADNIENIA: psychospołeczne uwarunkowania podatności na teorie spiskowe; „Teoria spiskowa” jako epitet dyskredytujący w debacie publicznej. Teorie spiskowe a „zakulisowe” aspekty mechanizmów polityki. 4. Legitymizacja władzy Wejściówka: M. Weber, Typy panowania, [w:] Sztompka i Kucia, Socjologia: lektury, s. 470-492 oraz D. Beetham, Legitymizacja władzy, [W]: J. Szczupaczynski (red.). Władza i społeczeństwo. Warszawa: Scholar, s. 288-301. PYTANIE: Jak sposób uprawomocnienia władzy (nie tylko politycznej) zmienia się na przestrzeni czasu? Hybrydowe formy legitymizacji: rola tradycji i charyzmy w demokracji. Religia obywatelska 5. Autorytaryzm i totalitaryzm: monocentryczne systemy polityczne Wejściówka: J. Linz, Totalitaryzm i autorytaryzm, w: J. Szczupaczyński (wybór i opracowanie), Władza i społeczeństwo, Warszawa 1995, s. 310-320. ZAGADNIENIA: Osobowość autorytarna. Wzajemny wpływ osobowości i ustroju politycznego. 6. Rewolucja i zmiana polityczna. Konflikt i przemoc Wejściówka: Ch. Tilly, Rewolucja i rebelia. [w:] J. Szczupaczyński (wybór) Władza i społeczeństwo, Warszawa 1995. ZADANIE: Przygotuj prezentację (do 12 slajdów, 10 min.) nt. wybranej rewolucji (lub „rewolucji”): Rewolucja Francuska 1789 roku; Rewolucja Amerykańska 1776 roku, Rewolucja (bolszewicka) Październikowa 1917 roku, Pomarańczowa Rewolucja, Arabska Wiosna, inne „kolorowe” rewolucje. Uwzględnij: genezę rewolucji, charakter przebiegu (wydarzenie wywołujące, skala przemocy, reakcja władz, konsekwencje polityczne i społeczne) oraz własną ocenę, na ile dane wydarzenie wypełnia znamiona „rewolucji”. 7. Demokracja i społeczeństwo obywatelskie Wejściówka: S. M. Lipset, Homo politicus. Społeczne podstawy polityki. PWN Warszawa 1995, Cz. I., r. 2, 3; cz. VI. r. 14. ZADANIE: każdy z uczestników przygotuje argumenty (łącznie minimum 15) za i przeciw tezie, że w Polsce po 2015 roku naruszane są fundamenty demokracji i rządów prawa. Podczas zajęć będziemy dyskutować te tezy przy użyciu arkusza Excel do analizy konkurencyjnych hipotez (ACH). Podczas zajęć potrzebny będzie laptop. 8. Kultura polityczna Wejściówka: J. Garlicki, A. Noga-Bogomilski. Kultura polityczna w społeczeństwie demokratycznym. Warszawa 2004. r. 1.3, 1.4, r. 2.1-2.5 (rozdz. 6) ZADANIE: Uczestnicy będą pracować w grupach 3-5 os. Efektem pracy będzie prezentacja (do 10 slajdów, 10 min.) z autorską interpretacją „niesentymentalnej” wizji mechanizmów uprawiania polityki na podstawie własnej lektury i interpretacji transkrypcji nagrań z udziałem polskich polityków. W pracy grupa powinna uwzględnić nagrania z przynajmniej 5 różnych rozmów. Przykładowe zagadnienia: polityków wizja dobra wspólnego, państwa i obywateli; rola partii politycznej, przeciwnicy polityczni; postrzeganie przywódców (prezydenta, szefa partii). Materiał do analizy udostępniony na kanale MS Teams. 9. Komunikacja polityczna: język, mity i symbole polityczne Wejściówka: B. Dobek-Ostrowska, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Wrocław 2001, rozdział 4 PYTANIA: Znaczenie wizerunku w polityce. SLAPP (strategic lawsuit against public participation, strategiczny pozew przeciwko partycypacji obywatelskiej). Mity i metafory polityczne. Język debaty publicznej. 10. Partycypacja polityczna w ustroju demokratycznym Wejściówka: J.D. Russell, H.-D. Klingemann: Obywatele a zachowania polityczne, (w:) J.D. Russell, H.-D. Klingemann: Zachowania polityczne, t. 1, Oxford-Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010, s. 33-62. PYTANIA: Frekwencja podczas wyborów samorządowych, parlamentarnych, europarlamentarnych i prezydenckich w Polsce w latach 1989-2020: dane statystyczne i próba interpretacji 11. Opinia publiczna Wejściówka: R. Staniszewski, Opinia publiczna – teoretyczny sens i zakres pojęcia, [w:] Komunikowanie polityczne. Wybrane zagadnienia, pod red. E. M. Marciniak, "Studia Politologiczne", vol. 25, Warszawa 2012, s. 108 – 124 ZADANIE 1: Uczestnicy zostaną podzieleni na 4-5 osobowe grupy. Zadanie będzie polegać na oryginalnym ujęciu szeregu kwestii związanych z opinią publiczną z wykorzystaniem metody design thinking. Efektem pracy w grupach powinna być interaktywna mapa myślowa (optymalnie: zaprezentowana w postaci krótkiego filmu; ewentualnie w postaci prezentacji), ukazująca powiązania pomiędzy następującymi kluczowymi pojęciami: agenda-setting, „jałowy pluralizm” (T. Carothers), efekt mrożący (chilling effect), brokerzy opinii, public intellectuals, socjologia publiczna, post-prawda, bańki filtrujące (filter bubbles), splinternet (bałkanizacja Internetu), fake news, cancel culture itp. Zachęcam do rozszerzania tej listy. Wspaniałym przykładem zastosowania metody jest następujący wykład: https://www.ted.com/talks/sir_ken_robinson_changing_education_paradigms Na zajęciach potrzebny będzie minimum jeden laptop na grupę. Pomocne materiały: ZADANIE 2: Efektem grupowej dyskusji powinna być także tabela z rekonstrukcją bieżącej agendy publicznej w Polsce (minimum 10 kwestii politycznych kluczowych w chwili wykonywania zadania). 12. Psychospołeczne uwarunkowania zachowań politycznych Wejściówka: Olejniczak, Karol, Śliwowski, Paweł(2014) Nadchodzi rewolucja? Analizy behawioralne w interwencjach publicznych [w:] Haber Agnieszka, Olejniczak Karol (red.) (2014) (R)ewaluacja 2. Wiedza w działaniu, Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, ss. 13-45, http://www.euroreg.uw.edu.pl/dane/web_euroreg_publications_files/5097/olejniczak_liwowski_2014_analizy_behawioralne_w_interwencjach_publicznych.pdf PYTANIA: Podaj przykłady wykorzystania koncepcji „architektury wyboru” w odniesieniu do decyzji politycznych. 13. Naród i państwo: perspektywa socjologiczna Wejściówka: Małgorzata Budyta-Budzyńska, Socjologia narodu i konfliktów etnicznych, Warszawa PWN, 2019 (rozdz. 1, s. 17-58). ZAGADNIENIA: teorie narodu, charakter narodowy, geneza państwa narodowego, globalizacja a suwerenność państw, suwerenność cyfrowa 14. Partie polityczne Wejściówka: Moshe Maor, Partie i ich instytucjonalizacja. [w:] Szczupaczyński (wybór) Władza i społeczeństwo, t. 2. PYTANIA: Ewolucja polskiej sceny politycznej w latach 1989-2022: co zmieniło się w porównaniu z rokiem 2009 (i interpretacjami R. Markowskiego)? 15. Podsumowanie zajęć. Kolokwium |
W cyklu 2023/24Z:
1. Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do zajęć. Standardy (współ)pracy 2. Władza: wprowadzenie i przegląd definicji. Władza a wpływ. Władza symboliczna Wejściówka: P. Bachrach, M. S. Baratz, Władza, władza prawomocna, wpływ i siła [w:] Władza i polityka - wybór tekstów ze współczesnej politologii zachodniej, red. M. Ankwicz, Warszawa 1988, str. 261-265; P. Bourdieu, Przemoc symboliczna, [w:] Sztompka i Kucia, Socjologia: lektury, s. 503-508. Uzupełnienie: A. Czajowski, Władza polityczna. Analiza pojęcia, [w:] Studia z teorii polityki. T.1, pod. red., A. W. Jabłońskiego i L. Sobkowiaka. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Wrocław 1996. PYTANIA: Władza a zjawiska pokrewne: wpływ, przymus, przemoc. Czym różni się władza (przemoc) symboliczna od „władzy miękkiej” (wg J. Nye)? 3. Teorie elit. Teorie spiskowe Lektury: K. von Beyme, Współczesne teorie polityczne, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2005, r. VIII „Teoria elit” str. 271-293; C.W. Mills, Elita władzy, Warszawa 1961, rozdz. „Elita władzy". ZADANIE: Przygotuj prezentację (do 10 slajdów, 7 min.) dot. któregoś z tematów: Protokoły mędrców Syjonu, Klub Bildeberg, Komisja Trójstronna, Q’Anon, Pizzagate, Davos, teorie wyjaśniające 9/11, teorie wokół genezy COVID-19. Uwzględnij w strukturze prezentacji: kontekst (zarys/kalendarium wydarzeń, które dana teoria chce wyjaśniać), główne tezy danej teorii spiskowej, jej recepcję i stan wiedzy w danym obszarze (w tym główne kwestie dotąd niewyjaśnione). Zadanie obejmuje zamieszczenie gotowej prezentacji (do dn. 22.10.2022) we wspólnym folderze i zapoznanie się z wszystkimi prezentacjami PRZED zajęciami w dn. 24.10.2021). Praca w grupach 2-3 osobowych. ZAGADNIENIA: psychospołeczne uwarunkowania podatności na teorie spiskowe; „Teoria spiskowa” jako epitet dyskredytujący w debacie publicznej. Teorie spiskowe a „zakulisowe” aspekty mechanizmów polityki. 4. Legitymizacja władzy Wejściówka: M. Weber, Typy panowania, [w:] Sztompka i Kucia, Socjologia: lektury, s. 470-492 oraz D. Beetham, Legitymizacja władzy, [W]: J. Szczupaczynski (red.). Władza i społeczeństwo. Warszawa: Scholar, s. 288-301. PYTANIE: Jak sposób uprawomocnienia władzy (nie tylko politycznej) zmienia się na przestrzeni czasu? Hybrydowe formy legitymizacji: rola tradycji i charyzmy w demokracji. Religia obywatelska 5. Autorytaryzm i totalitaryzm: monocentryczne systemy polityczne Wejściówka: J. Linz, Totalitaryzm i autorytaryzm, w: J. Szczupaczyński (wybór i opracowanie), Władza i społeczeństwo, Warszawa 1995, s. 310-320. ZAGADNIENIA: Osobowość autorytarna. Wzajemny wpływ osobowości i ustroju politycznego. 6. Rewolucja i zmiana polityczna. Konflikt i przemoc Wejściówka: Ch. Tilly, Rewolucja i rebelia. [w:] J. Szczupaczyński (wybór) Władza i społeczeństwo, Warszawa 1995. ZADANIE: Przygotuj prezentację (do 12 slajdów, 10 min.) nt. wybranej rewolucji (lub „rewolucji”): Rewolucja Francuska 1789 roku; Rewolucja Amerykańska 1776 roku, Rewolucja (bolszewicka) Październikowa 1917 roku, Pomarańczowa Rewolucja, Arabska Wiosna, inne „kolorowe” rewolucje. Uwzględnij: genezę rewolucji, charakter przebiegu (wydarzenie wywołujące, skala przemocy, reakcja władz, konsekwencje polityczne i społeczne) oraz własną ocenę, na ile dane wydarzenie wypełnia znamiona „rewolucji”. 7. Demokracja i społeczeństwo obywatelskie Wejściówka: S. M. Lipset, Homo politicus. Społeczne podstawy polityki. PWN Warszawa 1995, Cz. I., r. 2, 3; cz. VI. r. 14. ZADANIE: każdy z uczestników przygotuje argumenty (łącznie minimum 15) za i przeciw tezie, że w Polsce po 2015 roku naruszane są fundamenty demokracji i rządów prawa. Podczas zajęć będziemy dyskutować te tezy przy użyciu arkusza Excel do analizy konkurencyjnych hipotez (ACH). Podczas zajęć potrzebny będzie laptop. 8. Kultura polityczna Wejściówka: J. Garlicki, A. Noga-Bogomilski. Kultura polityczna w społeczeństwie demokratycznym. Warszawa 2004. r. 1.3, 1.4, r. 2.1-2.5 (rozdz. 6) ZADANIE: Uczestnicy będą pracować w grupach 3-5 os. Efektem pracy będzie prezentacja (do 10 slajdów, 10 min.) z autorską interpretacją „niesentymentalnej” wizji mechanizmów uprawiania polityki na podstawie własnej lektury i interpretacji transkrypcji nagrań z udziałem polskich polityków. W pracy grupa powinna uwzględnić nagrania z przynajmniej 5 różnych rozmów. Przykładowe zagadnienia: polityków wizja dobra wspólnego, państwa i obywateli; rola partii politycznej, przeciwnicy polityczni; postrzeganie przywódców (prezydenta, szefa partii). Materiał do analizy udostępniony na kanale MS Teams. 9. Komunikacja polityczna: język, mity i symbole polityczne Wejściówka: B. Dobek-Ostrowska, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Wrocław 2001, rozdział 4 PYTANIA: Znaczenie wizerunku w polityce. SLAPP (strategic lawsuit against public participation, strategiczny pozew przeciwko partycypacji obywatelskiej). Mity i metafory polityczne. Język debaty publicznej. 10. Partycypacja polityczna w ustroju demokratycznym Wejściówka: J.D. Russell, H.-D. Klingemann: Obywatele a zachowania polityczne, (w:) J.D. Russell, H.-D. Klingemann: Zachowania polityczne, t. 1, Oxford-Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010, s. 33-62. PYTANIA: Frekwencja podczas wyborów samorządowych, parlamentarnych, europarlamentarnych i prezydenckich w Polsce w latach 1989-2020: dane statystyczne i próba interpretacji 11. Opinia publiczna Wejściówka: R. Staniszewski, Opinia publiczna – teoretyczny sens i zakres pojęcia, [w:] Komunikowanie polityczne. Wybrane zagadnienia, pod red. E. M. Marciniak, "Studia Politologiczne", vol. 25, Warszawa 2012, s. 108 – 124 ZADANIE 1: Uczestnicy zostaną podzieleni na 4-5 osobowe grupy. Zadanie będzie polegać na oryginalnym ujęciu szeregu kwestii związanych z opinią publiczną z wykorzystaniem metody design thinking. Efektem pracy w grupach powinna być interaktywna mapa myślowa (optymalnie: zaprezentowana w postaci krótkiego filmu; ewentualnie w postaci prezentacji), ukazująca powiązania pomiędzy następującymi kluczowymi pojęciami: agenda-setting, „jałowy pluralizm” (T. Carothers), efekt mrożący (chilling effect), brokerzy opinii, public intellectuals, socjologia publiczna, post-prawda, bańki filtrujące (filter bubbles), splinternet (bałkanizacja Internetu), fake news, cancel culture itp. Zachęcam do rozszerzania tej listy. Wspaniałym przykładem zastosowania metody jest następujący wykład: https://www.ted.com/talks/sir_ken_robinson_changing_education_paradigms Na zajęciach potrzebny będzie minimum jeden laptop na grupę. Pomocne materiały: ZADANIE 2: Efektem grupowej dyskusji powinna być także tabela z rekonstrukcją bieżącej agendy publicznej w Polsce (minimum 10 kwestii politycznych kluczowych w chwili wykonywania zadania). 12. Psychospołeczne uwarunkowania zachowań politycznych Wejściówka: Olejniczak, Karol, Śliwowski, Paweł(2014) Nadchodzi rewolucja? Analizy behawioralne w interwencjach publicznych [w:] Haber Agnieszka, Olejniczak Karol (red.) (2014) (R)ewaluacja 2. Wiedza w działaniu, Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, ss. 13-45, http://www.euroreg.uw.edu.pl/dane/web_euroreg_publications_files/5097/olejniczak_liwowski_2014_analizy_behawioralne_w_interwencjach_publicznych.pdf PYTANIA: Podaj przykłady wykorzystania koncepcji „architektury wyboru” w odniesieniu do decyzji politycznych. 13. Naród i państwo: perspektywa socjologiczna Wejściówka: Małgorzata Budyta-Budzyńska, Socjologia narodu i konfliktów etnicznych, Warszawa PWN, 2019 (rozdz. 1, s. 17-58). ZAGADNIENIA: teorie narodu, charakter narodowy, geneza państwa narodowego, globalizacja a suwerenność państw, suwerenność cyfrowa 14. Partie polityczne Wejściówka: Moshe Maor, Partie i ich instytucjonalizacja. [w:] Szczupaczyński (wybór) Władza i społeczeństwo, t. 2. PYTANIA: Ewolucja polskiej sceny politycznej w latach 1989-2022: co zmieniło się w porównaniu z rokiem 2009 (i interpretacjami R. Markowskiego)? 15. Podsumowanie zajęć. Kolokwium |
W cyklu 2024/25Z:
1. Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do zajęć. Standardy (współ)pracy 2. Władza: wprowadzenie i przegląd definicji. Władza a wpływ. Władza symboliczna Wejściówka: P. Bachrach, M. S. Baratz, Władza, władza prawomocna, wpływ i siła [w:] Władza i polityka - wybór tekstów ze współczesnej politologii zachodniej, red. M. Ankwicz, Warszawa 1988, str. 261-265; P. Bourdieu, Przemoc symboliczna, [w:] Sztompka i Kucia, Socjologia: lektury, s. 503-508. Uzupełnienie: A. Czajowski, Władza polityczna. Analiza pojęcia, [w:] Studia z teorii polityki. T.1, pod. red., A. W. Jabłońskiego i L. Sobkowiaka. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Wrocław 1996. PYTANIA: Władza a zjawiska pokrewne: wpływ, przymus, przemoc. Czym różni się władza (przemoc) symboliczna od „władzy miękkiej” (wg J. Nye)? 3. Teorie elit. Teorie spiskowe Lektury: K. von Beyme, Współczesne teorie polityczne, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2005, r. VIII „Teoria elit” str. 271-293; C.W. Mills, Elita władzy, Warszawa 1961, rozdz. „Elita władzy". ZADANIE: Przygotuj prezentację (do 10 slajdów, 7 min.) dot. któregoś z tematów: Protokoły mędrców Syjonu, Klub Bildeberg, Komisja Trójstronna, Q’Anon, Pizzagate, Davos, teorie wyjaśniające 9/11, teorie wokół genezy COVID-19. Uwzględnij w strukturze prezentacji: kontekst (zarys/kalendarium wydarzeń, które dana teoria chce wyjaśniać), główne tezy danej teorii spiskowej, jej recepcję i stan wiedzy w danym obszarze (w tym główne kwestie dotąd niewyjaśnione). Zadanie obejmuje zamieszczenie gotowej prezentacji (do dn. 22.10.2022) we wspólnym folderze i zapoznanie się z wszystkimi prezentacjami PRZED zajęciami w dn. 24.10.2021). Praca w grupach 2-3 osobowych. ZAGADNIENIA: psychospołeczne uwarunkowania podatności na teorie spiskowe; „Teoria spiskowa” jako epitet dyskredytujący w debacie publicznej. Teorie spiskowe a „zakulisowe” aspekty mechanizmów polityki. 4. Legitymizacja władzy Wejściówka: M. Weber, Typy panowania, [w:] Sztompka i Kucia, Socjologia: lektury, s. 470-492 oraz D. Beetham, Legitymizacja władzy, [W]: J. Szczupaczynski (red.). Władza i społeczeństwo. Warszawa: Scholar, s. 288-301. PYTANIE: Jak sposób uprawomocnienia władzy (nie tylko politycznej) zmienia się na przestrzeni czasu? Hybrydowe formy legitymizacji: rola tradycji i charyzmy w demokracji. Religia obywatelska 5. Autorytaryzm i totalitaryzm: monocentryczne systemy polityczne Wejściówka: J. Linz, Totalitaryzm i autorytaryzm, w: J. Szczupaczyński (wybór i opracowanie), Władza i społeczeństwo, Warszawa 1995, s. 310-320. ZAGADNIENIA: Osobowość autorytarna. Wzajemny wpływ osobowości i ustroju politycznego. 6. Rewolucja i zmiana polityczna. Konflikt i przemoc Wejściówka: Ch. Tilly, Rewolucja i rebelia. [w:] J. Szczupaczyński (wybór) Władza i społeczeństwo, Warszawa 1995. ZADANIE: Przygotuj prezentację (do 12 slajdów, 10 min.) nt. wybranej rewolucji (lub „rewolucji”): Rewolucja Francuska 1789 roku; Rewolucja Amerykańska 1776 roku, Rewolucja (bolszewicka) Październikowa 1917 roku, Pomarańczowa Rewolucja, Arabska Wiosna, inne „kolorowe” rewolucje. Uwzględnij: genezę rewolucji, charakter przebiegu (wydarzenie wywołujące, skala przemocy, reakcja władz, konsekwencje polityczne i społeczne) oraz własną ocenę, na ile dane wydarzenie wypełnia znamiona „rewolucji”. 7. Demokracja i społeczeństwo obywatelskie Wejściówka: S. M. Lipset, Homo politicus. Społeczne podstawy polityki. PWN Warszawa 1995, Cz. I., r. 2, 3; cz. VI. r. 14. ZADANIE: każdy z uczestników przygotuje argumenty (łącznie minimum 15) za i przeciw tezie, że w Polsce po 2015 roku naruszane są fundamenty demokracji i rządów prawa. Podczas zajęć będziemy dyskutować te tezy przy użyciu arkusza Excel do analizy konkurencyjnych hipotez (ACH). Podczas zajęć potrzebny będzie laptop. 8. Kultura polityczna Wejściówka: J. Garlicki, A. Noga-Bogomilski. Kultura polityczna w społeczeństwie demokratycznym. Warszawa 2004. r. 1.3, 1.4, r. 2.1-2.5 (rozdz. 6) ZADANIE: Uczestnicy będą pracować w grupach 3-5 os. Efektem pracy będzie prezentacja (do 10 slajdów, 10 min.) z autorską interpretacją „niesentymentalnej” wizji mechanizmów uprawiania polityki na podstawie własnej lektury i interpretacji transkrypcji nagrań z udziałem polskich polityków. W pracy grupa powinna uwzględnić nagrania z przynajmniej 5 różnych rozmów. Przykładowe zagadnienia: polityków wizja dobra wspólnego, państwa i obywateli; rola partii politycznej, przeciwnicy polityczni; postrzeganie przywódców (prezydenta, szefa partii). Materiał do analizy udostępniony na kanale MS Teams. 9. Komunikacja polityczna: język, mity i symbole polityczne Wejściówka: B. Dobek-Ostrowska, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Wrocław 2001, rozdział 4 PYTANIA: Znaczenie wizerunku w polityce. SLAPP (strategic lawsuit against public participation, strategiczny pozew przeciwko partycypacji obywatelskiej). Mity i metafory polityczne. Język debaty publicznej. 10. Partycypacja polityczna w ustroju demokratycznym Wejściówka: J.D. Russell, H.-D. Klingemann: Obywatele a zachowania polityczne, (w:) J.D. Russell, H.-D. Klingemann: Zachowania polityczne, t. 1, Oxford-Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010, s. 33-62. PYTANIA: Frekwencja podczas wyborów samorządowych, parlamentarnych, europarlamentarnych i prezydenckich w Polsce w latach 1989-2020: dane statystyczne i próba interpretacji 11. Opinia publiczna Wejściówka: R. Staniszewski, Opinia publiczna – teoretyczny sens i zakres pojęcia, [w:] Komunikowanie polityczne. Wybrane zagadnienia, pod red. E. M. Marciniak, "Studia Politologiczne", vol. 25, Warszawa 2012, s. 108 – 124 ZADANIE 1: Uczestnicy zostaną podzieleni na 4-5 osobowe grupy. Zadanie będzie polegać na oryginalnym ujęciu szeregu kwestii związanych z opinią publiczną z wykorzystaniem metody design thinking. Efektem pracy w grupach powinna być interaktywna mapa myślowa (optymalnie: zaprezentowana w postaci krótkiego filmu; ewentualnie w postaci prezentacji), ukazująca powiązania pomiędzy następującymi kluczowymi pojęciami: agenda-setting, „jałowy pluralizm” (T. Carothers), efekt mrożący (chilling effect), brokerzy opinii, public intellectuals, socjologia publiczna, post-prawda, bańki filtrujące (filter bubbles), splinternet (bałkanizacja Internetu), fake news, cancel culture itp. Zachęcam do rozszerzania tej listy. Wspaniałym przykładem zastosowania metody jest następujący wykład: https://www.ted.com/talks/sir_ken_robinson_changing_education_paradigms Na zajęciach potrzebny będzie minimum jeden laptop na grupę. Pomocne materiały: ZADANIE 2: Efektem grupowej dyskusji powinna być także tabela z rekonstrukcją bieżącej agendy publicznej w Polsce (minimum 10 kwestii politycznych kluczowych w chwili wykonywania zadania). 12. Psychospołeczne uwarunkowania zachowań politycznych Wejściówka: Olejniczak, Karol, Śliwowski, Paweł(2014) Nadchodzi rewolucja? Analizy behawioralne w interwencjach publicznych [w:] Haber Agnieszka, Olejniczak Karol (red.) (2014) (R)ewaluacja 2. Wiedza w działaniu, Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, ss. 13-45, http://www.euroreg.uw.edu.pl/dane/web_euroreg_publications_files/5097/olejniczak_liwowski_2014_analizy_behawioralne_w_interwencjach_publicznych.pdf PYTANIA: Podaj przykłady wykorzystania koncepcji „architektury wyboru” w odniesieniu do decyzji politycznych. 13. Naród i państwo: perspektywa socjologiczna Wejściówka: Małgorzata Budyta-Budzyńska, Socjologia narodu i konfliktów etnicznych, Warszawa PWN, 2019 (rozdz. 1, s. 17-58). ZAGADNIENIA: teorie narodu, charakter narodowy, geneza państwa narodowego, globalizacja a suwerenność państw, suwerenność cyfrowa 14. Partie polityczne Wejściówka: Moshe Maor, Partie i ich instytucjonalizacja. [w:] Szczupaczyński (wybór) Władza i społeczeństwo, t. 2. PYTANIA: Ewolucja polskiej sceny politycznej w latach 1989-2022: co zmieniło się w porównaniu z rokiem 2009 (i interpretacjami R. Markowskiego)? 15. Podsumowanie zajęć. Kolokwium |
W cyklu 2025/26Z:
1. Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do zajęć. Standardy (współ)pracy 2. Władza: wprowadzenie i przegląd definicji. Władza a wpływ. Władza symboliczna Wejściówka: P. Bachrach, M. S. Baratz, Władza, władza prawomocna, wpływ i siła [w:] Władza i polityka - wybór tekstów ze współczesnej politologii zachodniej, red. M. Ankwicz, Warszawa 1988, str. 261-265; P. Bourdieu, Przemoc symboliczna, [w:] Sztompka i Kucia, Socjologia: lektury, s. 503-508. Uzupełnienie: A. Czajowski, Władza polityczna. Analiza pojęcia, [w:] Studia z teorii polityki. T.1, pod. red., A. W. Jabłońskiego i L. Sobkowiaka. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Wrocław 1996. PYTANIA: Władza a zjawiska pokrewne: wpływ, przymus, przemoc. Czym różni się władza (przemoc) symboliczna od „władzy miękkiej” (wg J. Nye)? 3. Teorie elit. Teorie spiskowe Lektury: K. von Beyme, Współczesne teorie polityczne, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2005, r. VIII „Teoria elit” str. 271-293; C.W. Mills, Elita władzy, Warszawa 1961, rozdz. „Elita władzy". ZADANIE: Przygotuj prezentację (do 10 slajdów, 7 min.) dot. któregoś z tematów: Protokoły mędrców Syjonu, Klub Bildeberg, Komisja Trójstronna, Q’Anon, Pizzagate, Davos, teorie wyjaśniające 9/11, teorie wokół genezy COVID-19. Uwzględnij w strukturze prezentacji: kontekst (zarys/kalendarium wydarzeń, które dana teoria chce wyjaśniać), główne tezy danej teorii spiskowej, jej recepcję i stan wiedzy w danym obszarze (w tym główne kwestie dotąd niewyjaśnione). Zadanie obejmuje zamieszczenie gotowej prezentacji (do dn. 22.10.2022) we wspólnym folderze i zapoznanie się z wszystkimi prezentacjami PRZED zajęciami w dn. 24.10.2021). Praca w grupach 2-3 osobowych. ZAGADNIENIA: psychospołeczne uwarunkowania podatności na teorie spiskowe; „Teoria spiskowa” jako epitet dyskredytujący w debacie publicznej. Teorie spiskowe a „zakulisowe” aspekty mechanizmów polityki. 4. Legitymizacja władzy Wejściówka: M. Weber, Typy panowania, [w:] Sztompka i Kucia, Socjologia: lektury, s. 470-492 oraz D. Beetham, Legitymizacja władzy, [W]: J. Szczupaczynski (red.). Władza i społeczeństwo. Warszawa: Scholar, s. 288-301. PYTANIE: Jak sposób uprawomocnienia władzy (nie tylko politycznej) zmienia się na przestrzeni czasu? Hybrydowe formy legitymizacji: rola tradycji i charyzmy w demokracji. Religia obywatelska 5. Autorytaryzm i totalitaryzm: monocentryczne systemy polityczne Wejściówka: J. Linz, Totalitaryzm i autorytaryzm, w: J. Szczupaczyński (wybór i opracowanie), Władza i społeczeństwo, Warszawa 1995, s. 310-320. ZAGADNIENIA: Osobowość autorytarna. Wzajemny wpływ osobowości i ustroju politycznego. 6. Rewolucja i zmiana polityczna. Konflikt i przemoc Wejściówka: Ch. Tilly, Rewolucja i rebelia. [w:] J. Szczupaczyński (wybór) Władza i społeczeństwo, Warszawa 1995. ZADANIE: Przygotuj prezentację (do 12 slajdów, 10 min.) nt. wybranej rewolucji (lub „rewolucji”): Rewolucja Francuska 1789 roku; Rewolucja Amerykańska 1776 roku, Rewolucja (bolszewicka) Październikowa 1917 roku, Pomarańczowa Rewolucja, Arabska Wiosna, inne „kolorowe” rewolucje. Uwzględnij: genezę rewolucji, charakter przebiegu (wydarzenie wywołujące, skala przemocy, reakcja władz, konsekwencje polityczne i społeczne) oraz własną ocenę, na ile dane wydarzenie wypełnia znamiona „rewolucji”. 7. Demokracja i społeczeństwo obywatelskie Wejściówka: S. M. Lipset, Homo politicus. Społeczne podstawy polityki. PWN Warszawa 1995, Cz. I., r. 2, 3; cz. VI. r. 14. ZADANIE: każdy z uczestników przygotuje argumenty (łącznie minimum 15) za i przeciw tezie, że w Polsce po 2015 roku naruszane są fundamenty demokracji i rządów prawa. Podczas zajęć będziemy dyskutować te tezy przy użyciu arkusza Excel do analizy konkurencyjnych hipotez (ACH). Podczas zajęć potrzebny będzie laptop. 8. Kultura polityczna Wejściówka: J. Garlicki, A. Noga-Bogomilski. Kultura polityczna w społeczeństwie demokratycznym. Warszawa 2004. r. 1.3, 1.4, r. 2.1-2.5 (rozdz. 6) ZADANIE: Uczestnicy będą pracować w grupach 3-5 os. Efektem pracy będzie prezentacja (do 10 slajdów, 10 min.) z autorską interpretacją „niesentymentalnej” wizji mechanizmów uprawiania polityki na podstawie własnej lektury i interpretacji transkrypcji nagrań z udziałem polskich polityków. W pracy grupa powinna uwzględnić nagrania z przynajmniej 5 różnych rozmów. Przykładowe zagadnienia: polityków wizja dobra wspólnego, państwa i obywateli; rola partii politycznej, przeciwnicy polityczni; postrzeganie przywódców (prezydenta, szefa partii). Materiał do analizy udostępniony na kanale MS Teams. 9. Komunikacja polityczna: język, mity i symbole polityczne Wejściówka: B. Dobek-Ostrowska, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Wrocław 2001, rozdział 4 PYTANIA: Znaczenie wizerunku w polityce. SLAPP (strategic lawsuit against public participation, strategiczny pozew przeciwko partycypacji obywatelskiej). Mity i metafory polityczne. Język debaty publicznej. 10. Partycypacja polityczna w ustroju demokratycznym Wejściówka: J.D. Russell, H.-D. Klingemann: Obywatele a zachowania polityczne, (w:) J.D. Russell, H.-D. Klingemann: Zachowania polityczne, t. 1, Oxford-Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010, s. 33-62. PYTANIA: Frekwencja podczas wyborów samorządowych, parlamentarnych, europarlamentarnych i prezydenckich w Polsce w latach 1989-2020: dane statystyczne i próba interpretacji 11. Opinia publiczna Wejściówka: R. Staniszewski, Opinia publiczna – teoretyczny sens i zakres pojęcia, [w:] Komunikowanie polityczne. Wybrane zagadnienia, pod red. E. M. Marciniak, "Studia Politologiczne", vol. 25, Warszawa 2012, s. 108 – 124 ZADANIE 1: Uczestnicy zostaną podzieleni na 4-5 osobowe grupy. Zadanie będzie polegać na oryginalnym ujęciu szeregu kwestii związanych z opinią publiczną z wykorzystaniem metody design thinking. Efektem pracy w grupach powinna być interaktywna mapa myślowa (optymalnie: zaprezentowana w postaci krótkiego filmu; ewentualnie w postaci prezentacji), ukazująca powiązania pomiędzy następującymi kluczowymi pojęciami: agenda-setting, „jałowy pluralizm” (T. Carothers), efekt mrożący (chilling effect), brokerzy opinii, public intellectuals, socjologia publiczna, post-prawda, bańki filtrujące (filter bubbles), splinternet (bałkanizacja Internetu), fake news, cancel culture itp. Zachęcam do rozszerzania tej listy. Wspaniałym przykładem zastosowania metody jest następujący wykład: https://www.ted.com/talks/sir_ken_robinson_changing_education_paradigms Na zajęciach potrzebny będzie minimum jeden laptop na grupę. Pomocne materiały: ZADANIE 2: Efektem grupowej dyskusji powinna być także tabela z rekonstrukcją bieżącej agendy publicznej w Polsce (minimum 10 kwestii politycznych kluczowych w chwili wykonywania zadania). 12. Psychospołeczne uwarunkowania zachowań politycznych Wejściówka: Olejniczak, Karol, Śliwowski, Paweł(2014) Nadchodzi rewolucja? Analizy behawioralne w interwencjach publicznych [w:] Haber Agnieszka, Olejniczak Karol (red.) (2014) (R)ewaluacja 2. Wiedza w działaniu, Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, ss. 13-45, http://www.euroreg.uw.edu.pl/dane/web_euroreg_publications_files/5097/olejniczak_liwowski_2014_analizy_behawioralne_w_interwencjach_publicznych.pdf PYTANIA: Podaj przykłady wykorzystania koncepcji „architektury wyboru” w odniesieniu do decyzji politycznych. 13. Naród i państwo: perspektywa socjologiczna Wejściówka: Małgorzata Budyta-Budzyńska, Socjologia narodu i konfliktów etnicznych, Warszawa PWN, 2019 (rozdz. 1, s. 17-58). ZAGADNIENIA: teorie narodu, charakter narodowy, geneza państwa narodowego, globalizacja a suwerenność państw, suwerenność cyfrowa 14. Partie polityczne Wejściówka: Moshe Maor, Partie i ich instytucjonalizacja. [w:] Szczupaczyński (wybór) Władza i społeczeństwo, t. 2. PYTANIA: Ewolucja polskiej sceny politycznej w latach 1989-2022: co zmieniło się w porównaniu z rokiem 2009 (i interpretacjami R. Markowskiego)? 15. Podsumowanie zajęć. Kolokwium |
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
1. Zajęcia będą prowadzone w formie tradycyjnej, tj. w realu. W razie przejścia w tryb zdalny lub hybrydowy, bądź też w razie niedyspozycji lub wyjazdu służbowego prowadzącego skorzystamy z platformy MS Team: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a558608a694ee4767845374f16591a106%40thread.tacv2/conversations?groupId=dd33828d-17d8-4b26-8eea-f1f401025147&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 Proszę wszystkich o szybkie dołączenie do zespołu, gdyż na kanale (zakładka Pliki) dostępne są niemal wszystkie teksty na zajęcia. W tym miejscu również (a nie mailem!) dostarczacie Państwo wszelkie swoje prace pisemne.
2. Wszelkie prace pisemne należy każdorazowo zamieścić we wspólnym kanale zajęć na MS Teams. Proszę o konsekwentne nazywanie plików: a) dla zadań indywidualnych wg wzoru: Kowalski_prezentacja nr 1.doc, b) dla grupowych zaś g wzoru: Opinia publiczna_gr. nr 1.doc
Zadania te będą oceniane w skali 2-5. Proszę pamiętać o podpisywaniu prac, tak bym mógł identyfikować ich autorów.
3. Obecność na zajęciach: dopuszczalne są dwie nieobecności w ciągu semestru, bez konieczności ich uzasadnienia. Trzecią nieobecność należy odpokutować w przeciągu miesiąca zgłaszając się do prowadzącego w celu zreferowania treści stosownych lektur. Większa liczba nieobecności oznacza poważne trudności w uzyskaniu zaliczenia.
4. Przygotowanie do zajęć obejmuje a) prasówkę, b) uważną lekturę wszystkich tekstów i materiałów przewidzianych na dane spotkanie. Znajomość tekstu oznaczonego „Wejściówka” oraz prasówka będą sprawdzane (niemal) każdorazowo poprzez krótki sprawdzian pisemny. Przestudiowanie tekstu uzupełniającego jest niezbędne do zrozumienia zajęć oraz zaliczenia kolokwium. Samodzielne rozszerzenie listy lektur poprzez własne poszukiwania, np. internetowe, jest mile widziane. W przypadku stwierdzenia przez prowadzącego nieznajomości lektury konieczne będzie pojawienie się na dyżurze w przeciągu miesiąca.
5. Prasówka ma służyć dostarczaniu uczestnikom merytorycznego wsadu do dyskusji. Doświadczenie prowadzącego pokazuje, że wielu studentów nie czyta regularnie prasy a wiadomości o świecie pozyskuje z przypadkowych źródeł lub ogranicza się do wiadomości z własnej „bańki informacyjnej” (gdy korzysta z mediów społecznosciowych jako źródła). Dyskusja o władzy i polityce wymaga stałego dopływu pogłębionej, rzetelnej wiedzy o świecie społecznym. Stąd, obowiązkiem studentów jest uważna lektura wybranego tytułu prasowego (do wyboru: „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza”, „Dziennik Gazeta Prawna”) z weekendu poprzedzającego dzień zajęć, lub ewentualnie – z dnia zajęć. W ramach wejściówki zadawane będą pytania o kluczowe wydarzenia polityczne dnia/tygodnia. Będą to zarówno pytania o fakty, jak i próby ich interpretacji socjologicznej.
6. Aktywność na zajęciach będzie odnotowywana przez prowadzącego i będzie miała wpływ na ocenę końcową.
7. Kolokwium: planowane jest zaliczenie pisemne (krótkie kolokwium), oceniane będą w skali 2-5. Zagadnienia studenci otrzymają na 2 tyg. przed kolokwium.
Literatura
A. Czajowski, Władza polityczna. Analiza pojęcia, [w:] Studia z teorii polityki. T.1, pod. red., A. W. Jabłońskiego i L. Sobkowiaka. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Wrocław 1996.
A. W. Jabłoński, Opinia publiczna, [w:] B. Szmulik, M, Żmigrodzki, Wprowadzenie do nauki o państwie i polityce, Lublin 2007.
Anderson Benedict, Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, Kraków-Warszawa 1997 (rozdz. 1).
B. Dobek-Ostrowska, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Wrocław 2001, rozdział 4
Burdziej, Stanisław, Sprawiedliwość i prawomocność, Toruń 2017, rozdz. 2, s. 51-102.
Cass R. Sunstein, Richard H. Thaler, Impuls. Jak podejmować właściwe decyzje dotyczące zdrowia, dobrobytu i szczęścia, Poznań 2008, s. 11-28 (Wprowadzenie) oraz s. 107-129 („Architektura wyboru”).
Ch. Tilly, Rewolucja i rebelia. [w:] J. Szczupaczyński (wybór) Władza i społeczeństwo, Warszawa 1995.
J. Davies, Przyczynek do teorii rewolucji. [w:] Współczesne teorie socjologiczne, red. A. Jasińska-Kania…, t. 2, Warszawa 2006.
J. Garlicki, A. Noga-Bogomilski. Kultura polityczna w społeczeństwie demokratycznym. Warszawa 2004. r. 1.3, 1.4, r. 2.1-2.5 (rozdz. 6)
J. Garlicki, Tradycje i dynamika kultury politycznej społeczeństwa polskiego, [w:] Dylematy polskiej transformacji, p. red., J. Błuszkowskiego, Warszawa 2008, str. 197-218.
J. Linz, Totalitaryzm i autorytaryzm, w: J. Szczupaczyński (wybór i opracowanie), Władza i społeczeństwo, Warszawa 1995, s. 310-320.
J. Raciborski, Zachowania wyborcze Polaków 1989-2006, [w:] M. Marody (red.) Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku. Wyd. nowe, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2009, str. 344-371
J.D. Russell, H.-D. Klingemann: Obywatele a zachowania polityczne, (w:) J.D. Russell, H.-D. Klingemann: Zachowania polityczne, t. 1, Oxford-Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010, s. 33-62.
K. von Beyme, Współczesne teorie polityczne, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2005, r. VIII „Teoria elit” str. 271-293; C.W. Mills, Elita władzy, Warszawa 1961, rozdz. „Elita władzy".
L. Sobkowiak, Komunikacja polityczna, [w:] Studia z teorii polityki. T. 1. pod red. A. W. Jabłońskiego i L. Sobkowiaka. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Wrocław 1996
M. Cześnik, Uczestnictwo wyborcze, stosunek do demokracji, legitymizacja władzy. Przypadek Polski, [w:] Populizm a demokracja, pod Red. R. Markowskiego, ISP PAN, Warszawa 2004, str. 123-141.
M. Weber, Typy panowania, [w:] Sztompka i Kucia, Socjologia: lektury, s. 470-492 oraz D. Beetham, Legitymizacja władzy, [W]: J. Szczupaczynski (red.). Władza i społeczeństwo. Warszawa: Scholar, s. 288-301.
Małgorzata Budyta-Budzyńska, Socjologia narodu i konfliktów etnicznych, Warszawa PWN, 2019 (rozdz. 1, s. 17-58).
Markowski, Radosław. System partyjny czy zbiorowisko partii? O stabilnym rozchwianiu polskiej polityki, [w:] M. Marody (red.) Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku. Wyd. nowe, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2009, str. 241-270.
Moshe Maor, Partie i ich instytucjonalizacja. [w:] Szczupaczyński (wybór) Władza i społeczeństwo, t. 2.
Olejniczak, Karol, Śliwowski, Paweł(2014) Nadchodzi rewolucja? Analizy behawioralne w interwencjach publicznych [w:] Haber Agnieszka, Olejniczak Karol (red.) (2014) (R)ewaluacja 2. Wiedza w działaniu, Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, ss. 13-45, http://www.euroreg.uw.edu.pl/dane/web_euroreg_publications_files/5097/olejniczak_liwowski_2014_analizy_behawioralne_w_interwencjach_publicznych.pdf
P. Bachrach, M. S. Baratz, Władza, władza prawomocna, wpływ i siła [w:] Władza i polityka - wybór tekstów ze współczesnej politologii zachodniej, red. M. Ankwicz, Warszawa 1988, str. 261-265; P. Bourdieu, Przemoc symboliczna, [w:] Sztompka i Kucia, Socjologia: lektury, s. 503-508.
P. Sztompka, Zaufanie, nieufność i dwa paradoksy demokracji, [w:] Socjologia. Lektury, red. P. Sztompka, M. Kucia, Kraków 2006, s. 397–408. Lewis Coser, ‘Społeczne funkcje konfliktu’, we: Włodzimierz Derczyński, Aleksandra Jasińska-Kania, Jerzy Szacki (wybór), Elementy teorii socjologicznych, PWN, Warszawa 1975, 199-203 lub WTS 1, s. 478-481
R. Staniszewski, Opinia publiczna – teoretyczny sens i zakres pojęcia, [w:] Komunikowanie polityczne. Wybrane zagadnienia, pod red. E. M. Marciniak, "Studia Politologiczne", vol. 25, Warszawa 2012, s. 108 – 124
S. M. Lipset, Homo politicus. Społeczne podstawy polityki. PWN Warszawa 1995, Cz. I., r. 2, 3; cz. VI. r. 14.
T. W. Adorno, Osobowość autorytarna, Warszawa 2010 LUB E. Fromm, Ucieczka od wolności, Warszawa 1976, PWN (wybrany rozdział).
W cyklu 2022/23Z:
|
W cyklu 2023/24Z:
|
W cyklu 2024/25Z:
|
W cyklu 2025/26Z:
|
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
1. Zajęcia będą prowadzone w formie tradycyjnej, tj. w realu. W razie przejścia w tryb zdalny lub hybrydowy, bądź też w razie niedyspozycji lub wyjazdu służbowego prowadzącego skorzystamy z platformy MS Team: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a558608a694ee4767845374f16591a106%40thread.tacv2/conversations?groupId=dd33828d-17d8-4b26-8eea-f1f401025147&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 Proszę wszystkich o szybkie dołączenie do zespołu, gdyż na kanale (zakładka Pliki) dostępne są niemal wszystkie teksty na zajęcia. W tym miejscu również (a nie mailem!) dostarczacie Państwo wszelkie swoje prace pisemne. 2. Wszelkie prace pisemne należy każdorazowo zamieścić we wspólnym kanale zajęć na MS Teams. Proszę o konsekwentne nazywanie plików: a) dla zadań indywidualnych wg wzoru: Kowalski_prezentacja nr 1.doc, b) dla grupowych zaś g wzoru: Opinia publiczna_gr. nr 1.doc 3. Obecność na zajęciach: dopuszczalne są dwie nieobecności w ciągu semestru, bez konieczności ich uzasadnienia. Trzecią nieobecność należy odpokutować w przeciągu miesiąca zgłaszając się do prowadzącego w celu zreferowania treści stosownych lektur. Większa liczba nieobecności oznacza poważne trudności w uzyskaniu zaliczenia. 4. Przygotowanie do zajęć obejmuje a) prasówkę, b) uważną lekturę wszystkich tekstów i materiałów przewidzianych na dane spotkanie. Znajomość tekstu oznaczonego „Wejściówka” oraz prasówka będą sprawdzane (niemal) każdorazowo poprzez krótki sprawdzian pisemny. Przestudiowanie tekstu uzupełniającego jest niezbędne do zrozumienia zajęć oraz zaliczenia kolokwium. Samodzielne rozszerzenie listy lektur poprzez własne poszukiwania, np. internetowe, jest mile widziane. W przypadku stwierdzenia przez prowadzącego nieznajomości lektury konieczne będzie pojawienie się na dyżurze w przeciągu miesiąca. 5. Prasówka ma służyć dostarczaniu uczestnikom merytorycznego wsadu do dyskusji. Doświadczenie prowadzącego pokazuje, że wielu studentów nie czyta regularnie prasy a wiadomości o świecie pozyskuje z przypadkowych źródeł lub ogranicza się do wiadomości z własnej „bańki informacyjnej” (gdy korzysta z mediów społecznosciowych jako źródła). Dyskusja o władzy i polityce wymaga stałego dopływu pogłębionej, rzetelnej wiedzy o świecie społecznym. Stąd, obowiązkiem studentów jest uważna lektura wybranego tytułu prasowego (do wyboru: „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza”, „Dziennik Gazeta Prawna”) z weekendu poprzedzającego dzień zajęć, lub ewentualnie – z dnia zajęć. W ramach wejściówki zadawane będą pytania o kluczowe wydarzenia polityczne dnia/tygodnia. Będą to zarówno pytania o fakty, jak i próby ich interpretacji socjologicznej. 6. Aktywność na zajęciach będzie odnotowywana przez prowadzącego i będzie miała wpływ na ocenę końcową. 7. Kolokwium: planowane jest zaliczenie pisemne (krótkie kolokwium), oceniane będą w skali 2-5. Zagadnienia studenci otrzymają na 2 tyg. przed kolokwium. |
W cyklu 2023/24Z:
1. Zajęcia będą prowadzone w formie tradycyjnej, tj. w realu. W razie przejścia w tryb zdalny lub hybrydowy, bądź też w razie niedyspozycji lub wyjazdu służbowego prowadzącego skorzystamy z platformy MS Team: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a558608a694ee4767845374f16591a106%40thread.tacv2/conversations?groupId=dd33828d-17d8-4b26-8eea-f1f401025147&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 Proszę wszystkich o szybkie dołączenie do zespołu, gdyż na kanale (zakładka Pliki) dostępne są niemal wszystkie teksty na zajęcia. W tym miejscu również (a nie mailem!) dostarczacie Państwo wszelkie swoje prace pisemne. 2. Wszelkie prace pisemne należy każdorazowo zamieścić we wspólnym kanale zajęć na MS Teams. Proszę o konsekwentne nazywanie plików: a) dla zadań indywidualnych wg wzoru: Kowalski_prezentacja nr 1.doc, b) dla grupowych zaś g wzoru: Opinia publiczna_gr. nr 1.doc 3. Obecność na zajęciach: dopuszczalne są dwie nieobecności w ciągu semestru, bez konieczności ich uzasadnienia. Trzecią nieobecność należy odpokutować w przeciągu miesiąca zgłaszając się do prowadzącego w celu zreferowania treści stosownych lektur. Większa liczba nieobecności oznacza poważne trudności w uzyskaniu zaliczenia. 4. Przygotowanie do zajęć obejmuje a) prasówkę, b) uważną lekturę wszystkich tekstów i materiałów przewidzianych na dane spotkanie. Znajomość tekstu oznaczonego „Wejściówka” oraz prasówka będą sprawdzane (niemal) każdorazowo poprzez krótki sprawdzian pisemny. Przestudiowanie tekstu uzupełniającego jest niezbędne do zrozumienia zajęć oraz zaliczenia kolokwium. Samodzielne rozszerzenie listy lektur poprzez własne poszukiwania, np. internetowe, jest mile widziane. W przypadku stwierdzenia przez prowadzącego nieznajomości lektury konieczne będzie pojawienie się na dyżurze w przeciągu miesiąca. 5. Prasówka ma służyć dostarczaniu uczestnikom merytorycznego wsadu do dyskusji. Doświadczenie prowadzącego pokazuje, że wielu studentów nie czyta regularnie prasy a wiadomości o świecie pozyskuje z przypadkowych źródeł lub ogranicza się do wiadomości z własnej „bańki informacyjnej” (gdy korzysta z mediów społecznosciowych jako źródła). Dyskusja o władzy i polityce wymaga stałego dopływu pogłębionej, rzetelnej wiedzy o świecie społecznym. Stąd, obowiązkiem studentów jest uważna lektura wybranego tytułu prasowego (do wyboru: „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza”, „Dziennik Gazeta Prawna”) z weekendu poprzedzającego dzień zajęć, lub ewentualnie – z dnia zajęć. W ramach wejściówki zadawane będą pytania o kluczowe wydarzenia polityczne dnia/tygodnia. Będą to zarówno pytania o fakty, jak i próby ich interpretacji socjologicznej. 6. Aktywność na zajęciach będzie odnotowywana przez prowadzącego i będzie miała wpływ na ocenę końcową. 7. Kolokwium: planowane jest zaliczenie pisemne (krótkie kolokwium), oceniane będą w skali 2-5. Zagadnienia studenci otrzymają na 2 tyg. przed kolokwium. |
W cyklu 2024/25Z:
1. Zajęcia będą prowadzone w formie tradycyjnej, tj. w realu. W razie przejścia w tryb zdalny lub hybrydowy, bądź też w razie niedyspozycji lub wyjazdu służbowego prowadzącego skorzystamy z platformy MS Team: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a558608a694ee4767845374f16591a106%40thread.tacv2/conversations?groupId=dd33828d-17d8-4b26-8eea-f1f401025147&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 Proszę wszystkich o szybkie dołączenie do zespołu, gdyż na kanale (zakładka Pliki) dostępne są niemal wszystkie teksty na zajęcia. W tym miejscu również (a nie mailem!) dostarczacie Państwo wszelkie swoje prace pisemne. 2. Wszelkie prace pisemne należy każdorazowo zamieścić we wspólnym kanale zajęć na MS Teams. Proszę o konsekwentne nazywanie plików: a) dla zadań indywidualnych wg wzoru: Kowalski_prezentacja nr 1.doc, b) dla grupowych zaś g wzoru: Opinia publiczna_gr. nr 1.doc 3. Obecność na zajęciach: dopuszczalne są dwie nieobecności w ciągu semestru, bez konieczności ich uzasadnienia. Trzecią nieobecność należy odpokutować w przeciągu miesiąca zgłaszając się do prowadzącego w celu zreferowania treści stosownych lektur. Większa liczba nieobecności oznacza poważne trudności w uzyskaniu zaliczenia. 4. Przygotowanie do zajęć obejmuje a) prasówkę, b) uważną lekturę wszystkich tekstów i materiałów przewidzianych na dane spotkanie. Znajomość tekstu oznaczonego „Wejściówka” oraz prasówka będą sprawdzane (niemal) każdorazowo poprzez krótki sprawdzian pisemny. Przestudiowanie tekstu uzupełniającego jest niezbędne do zrozumienia zajęć oraz zaliczenia kolokwium. Samodzielne rozszerzenie listy lektur poprzez własne poszukiwania, np. internetowe, jest mile widziane. W przypadku stwierdzenia przez prowadzącego nieznajomości lektury konieczne będzie pojawienie się na dyżurze w przeciągu miesiąca. 5. Prasówka ma służyć dostarczaniu uczestnikom merytorycznego wsadu do dyskusji. Doświadczenie prowadzącego pokazuje, że wielu studentów nie czyta regularnie prasy a wiadomości o świecie pozyskuje z przypadkowych źródeł lub ogranicza się do wiadomości z własnej „bańki informacyjnej” (gdy korzysta z mediów społecznosciowych jako źródła). Dyskusja o władzy i polityce wymaga stałego dopływu pogłębionej, rzetelnej wiedzy o świecie społecznym. Stąd, obowiązkiem studentów jest uważna lektura wybranego tytułu prasowego (do wyboru: „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza”, „Dziennik Gazeta Prawna”) z weekendu poprzedzającego dzień zajęć, lub ewentualnie – z dnia zajęć. W ramach wejściówki zadawane będą pytania o kluczowe wydarzenia polityczne dnia/tygodnia. Będą to zarówno pytania o fakty, jak i próby ich interpretacji socjologicznej. 6. Aktywność na zajęciach będzie odnotowywana przez prowadzącego i będzie miała wpływ na ocenę końcową. 7. Kolokwium: planowane jest zaliczenie pisemne (krótkie kolokwium), oceniane będą w skali 2-5. Zagadnienia studenci otrzymają na 2 tyg. przed kolokwium. |
W cyklu 2025/26Z:
1. Zajęcia będą prowadzone w formie tradycyjnej, tj. w realu. W razie przejścia w tryb zdalny lub hybrydowy, bądź też w razie niedyspozycji lub wyjazdu służbowego prowadzącego skorzystamy z platformy MS Team: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a558608a694ee4767845374f16591a106%40thread.tacv2/conversations?groupId=dd33828d-17d8-4b26-8eea-f1f401025147&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 Proszę wszystkich o szybkie dołączenie do zespołu, gdyż na kanale (zakładka Pliki) dostępne są niemal wszystkie teksty na zajęcia. W tym miejscu również (a nie mailem!) dostarczacie Państwo wszelkie swoje prace pisemne. 2. Wszelkie prace pisemne należy każdorazowo zamieścić we wspólnym kanale zajęć na MS Teams. Proszę o konsekwentne nazywanie plików: a) dla zadań indywidualnych wg wzoru: Kowalski_prezentacja nr 1.doc, b) dla grupowych zaś g wzoru: Opinia publiczna_gr. nr 1.doc 3. Obecność na zajęciach: dopuszczalne są dwie nieobecności w ciągu semestru, bez konieczności ich uzasadnienia. Trzecią nieobecność należy odpokutować w przeciągu miesiąca zgłaszając się do prowadzącego w celu zreferowania treści stosownych lektur. Większa liczba nieobecności oznacza poważne trudności w uzyskaniu zaliczenia. 4. Przygotowanie do zajęć obejmuje a) prasówkę, b) uważną lekturę wszystkich tekstów i materiałów przewidzianych na dane spotkanie. Znajomość tekstu oznaczonego „Wejściówka” oraz prasówka będą sprawdzane (niemal) każdorazowo poprzez krótki sprawdzian pisemny. Przestudiowanie tekstu uzupełniającego jest niezbędne do zrozumienia zajęć oraz zaliczenia kolokwium. Samodzielne rozszerzenie listy lektur poprzez własne poszukiwania, np. internetowe, jest mile widziane. W przypadku stwierdzenia przez prowadzącego nieznajomości lektury konieczne będzie pojawienie się na dyżurze w przeciągu miesiąca. 5. Prasówka ma służyć dostarczaniu uczestnikom merytorycznego wsadu do dyskusji. Doświadczenie prowadzącego pokazuje, że wielu studentów nie czyta regularnie prasy a wiadomości o świecie pozyskuje z przypadkowych źródeł lub ogranicza się do wiadomości z własnej „bańki informacyjnej” (gdy korzysta z mediów społecznosciowych jako źródła). Dyskusja o władzy i polityce wymaga stałego dopływu pogłębionej, rzetelnej wiedzy o świecie społecznym. Stąd, obowiązkiem studentów jest uważna lektura wybranego tytułu prasowego (do wyboru: „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza”, „Dziennik Gazeta Prawna”) z weekendu poprzedzającego dzień zajęć, lub ewentualnie – z dnia zajęć. W ramach wejściówki zadawane będą pytania o kluczowe wydarzenia polityczne dnia/tygodnia. Będą to zarówno pytania o fakty, jak i próby ich interpretacji socjologicznej. 6. Aktywność na zajęciach będzie odnotowywana przez prowadzącego i będzie miała wpływ na ocenę końcową. 7. Kolokwium: planowane jest zaliczenie pisemne (krótkie kolokwium), oceniane będą w skali 2-5. Zagadnienia studenci otrzymają na 2 tyg. przed kolokwium. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: